Mixen en Masteren met Adobe Audition

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

J2DaKizzy

Bedorven lid
Hallo,

Ik heb misschien een n00b vraag:
Maar wat is nu het officiele verschil tussen afmixen en masteren?
Als ik mijn zang-opnames namelijk met Adobe Audition met wat filters te lijf ga..
(waaronder kill the mic rumble, kill the 60hZ groundloop en meer van die dingen...)
vraag ik me altijd af wat het eigenlijk is wat ik doe (qua benaming dus) :P

En dat brengt mij direct op de volgende vraag...

Ik heb tegenwoordig de beschikking over:
- Behringer B2 Pro Condensor Mic
- Behringer 1202FX Mixer
- en nog 2 Samson Resolv 65 studio monitors en n amplifier.. maar dat boeit niet zoveel voor mn vraag..

Kheb nu namelijk al eens een paar opnames gemaakt met deze setup en gespeeld met de instellingen van de mixer

Maar aangezien de handleiding niet echt aangeeft wat je met bepaalde instellingen van de mixer bereikt, wil ik aan jullie vragen om jullie praktische ervaringen eens aan te geven.. Klungelen jullie nu veel met die mixer? En zo ja, waar moet je dan zoal op letten...

Bijvoorbeeld trim en EQ High, Mid en Low en in welke situaties gebruiken jullie de FX's van de mixer en welke dan?

Daarna: wat doen jullie met opgenomen zang of spraak wanneer het eenmaal in Audition staat?
Ik haal doorgaans zelf altijd wat filters erover heen; te weten uit mn hoofd (ben nu niet thuis):

- Kill the mic rumble
- Kill the 60Hz groundloop
- Kill the resonance (of zoiets)
- dan nog iets met Heavy & Wide ook in dat filter menu
- Tot slot doe ik er nog een Vocal Compressor overheen.. maar das ook zo'n preset

Graag wil ik eens weten hoe jullie dit proces aanpakken en zie ik graag praktische tips tegenmoet :)

Ik heb nu wel het idee dat mijn mixer goed is ingesteld, omdat ik nu een heldere opname krijg op mn pc zonder achtergrond muziek en zonder dat je m'n ademhaling hoort alsof ik een losgelaten pony ben... :eureka:

Maar goed... ik ben benieuwd naar jullie ervaringen...

Gr. Jimmy

Laatst gewijzigd:
Deze vraag is niet echt nieuw.
Misschien kun je na het gebruik van de fantastische SF zoekmasjien misschien wel antwoord op je vraag vinden. Zo niet is dat wel handig om te vermelden dat je wel gezocht had maar niets gevonden wat je vraag wegnam.

Origineel geplaatst door J2DaKizzy
26x gelezen, maar geen respons...
Lijkt wel een societeit... :gaap:
Er is natuurlijk ook niet echt een standaardantwoord voor, presets vermijd ik het liefst sowieso al en bij iedere opname/sample dezelfde wijze van filters gebruiken is misschien wel het foutste wat je kan doen.

Het eerste waar je mee moet beginnen is je oren goed open te zetten en dan luisteren waar 'm de verbeterpuntjes zitten.
Dat is per opname verschillend uiteraard en per song helemaal, ik mag tenminste aannemen dat je bij ieder nummer wel een ander uitgangspunt hebt, dus dan moet je daar het geluid van de opname ook zo goed mogelijk op afstemmen natuurlijk.

Ik denk dat mensen je best willen helpen hoor, maar er zijn al zeker 50 threads over geweest het afgelopen jaar, dus misschien dat de zoek-functie je een stuk verder op weg helpt.

Succes! :biertje:

Ik begrijp de zoekfunctie van de site wel..
Heb ondertussen inderdaad al uitgevogeld wat het verschil is tussen masteren en mixen ;)

Maar wat inderdaad mijn probleem of beter gezegd vraag is...
Waar moet je nu op letten? Want ik snap dat ik moet luisteren naar die track als ik die
vocalen daarop afmix... Maar mijn vraag is dus met welk effecten verkrijg ik een resultaat..

Misschien stel ik de vraag wel onduidelijk.. maar tis dus dat ik wat dat betreft vrij nieuw ben
met die muziekprogramma's en dat ik nieuwsgierig was naar welke dingen jullie zoal deden met vocalen.

en daarna dus met de mastering..
Heb van een vriend ook al es gehoord dat ie speelt met die Equalizer in Audition
Maar daar snap ik geen hol van met al die frequenties... zo'n dingetjes..

Kheb dat plakkertje met die productie geheimen enzo inderdaad ook al eens bekijken, maar toch krijg ik
geen bevredigend antwoord... Misschien dat jullie de vraag nu beter begrijpen en me wat beter kunnen helpen :)

Dankjewel alvast ;)

In de interface van januari staat een artikel over mixen in het algemeen.
Misschien interessant om te checken.
Volgende maand komt dan deel 2 en die gaat meer over dynamiek etc.

Op zich een interessante vraag. Een vrij slechte opname te lijf gaan met diverse filters en plugins, ik zou het spaarzaam gebruiken.
Als je echt goed wilt mixen zou ik het niet in Audition doen, maar Cubase of een specifieker programma nemen dat zich geheel richt op sequencen/mixen. Ik vond Audition, zelf, altijd erg traag en nogal gebruikersonvriendelijk en ik gebruik het alleen voor het resamplen van het wav bestand en kleine 'bijschavingen..' suc6.

Ja en wat doe je dan in Cubase?
En btw het gaat niet om slechte opnames he.. de opnames zijn redelijk tot goed..
Alleen is de vraag wat jullie er daarna nog mee doen..?

En wat is de interface :confused:

Laatst gewijzigd:
en hoe verwijder ik de ruis enzo van datgene wat ik opgenomen heb in Cubase?
En waar zit de compressor?

Zou ik er anders om vragen?
En als je niets zinnigs te zeggen hebt, lijkt het me beter dat je helemaal niets zegt :bekdicht:

Bericht door een moderator:
OK, lijkt me duidelijk.
Topicstarter maakt het niet aannemelijk dat hij legale software gebruikt; op Synthforum is het niet toegestaan support te vragen voor illegale software.

Ik sluit deze topic.
Vragen / opmerkingen zijn welkom via PB.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back