Waarom ben je met muziek gestart?

Prophet

Ouwe rot
Beste forumgangers met allemaal wat/de liefde voor muziek,

Waarom zijn wij eigenlijk met het componeren van muziek begonnen?
Wisten jullie dit van kleins af aan dat dit jullie levenswerk moest worden?
Zijn wij leerlingen/medewerkers van een hoger plan, een samenwerkingsverbond of hebben wij dit nodig om onszelf en anderen te vermaken of om simpelweg wat amusante geluidspatronen te fabriceren om de dagelijkse sleur wat te breken zoals er zoveel amusement is.

Ik wil hier niet een te intiem onderzoek beginnen ofzo, maar gewoon is peilen of wij misschien gezamelijke trekjes hebben in het waarom van ons muzikaal leven.

muziakale groeten, p.

:biertje: :biertje: :biertje: :biertje: :biertje: :biertje:

Makkelijk zat.
Zonder muziek geen leven. :)

ik moest op een keyboard(orgel) jengelen toen ik 8 was(1978)
om van de straat te blijven:)(had er de pest in)
heb dat volgehouden tot aan 1983 ofzo

ik wilde eigenlijk schilder worden...tot dat een buurjongen me in contact bracht met een single van the west street mob(electric boogie)
vond dat vette muziek..en kocht zelf wat plaatjes
wilde leren hoe je die ritmes zelf kon maken.
dus in 1985 kocht ik een boss dr rythem composer..die met die blauwe toetsjes van mijn zuur verdiende geld dat ik verdienden met aardbeien plukken.

afijn... paar jaar later merkte ik dat op die platen die ik kocht soms wel eens accapella's stonden,voor mij de uitdaging om met dat drumcomputertje er ritme's onder te zetten

van het 1 kwam het ander o.a heftig geinspireerd door de heer ben liebrand om er een syntje bij te pakken en te gaan remixen

1986 kwam de house een beetje op die ik leerde kennen via plaatjes die gedumpt werden voor een paar piek bij de lokale platen boer..niemand wou dat spul..en ik kickte nogal op die beats...wist toen nog niet welke drum computer dat was

ik ging verder, gewoon als hobby en kocht er weer wat bij...

1989 was ik er eindelijk achter welke drumcomputer er werd gebruikt die die house sound gaf...
in dat jaar kocht ik een 909 en begon toen pas echt met mijn muziekies...
maar gewoon als hobby...wilde er niks mee gewoon voor de fun muziek maken

in 1990 begon een maat van me er mee te bemoeien en zei dat ik het uit moest brengen..
we gingen naar een platen maatschapij..en kreeg een contract(geluk gehad)

en vanaf dat moment doe ik wat ik doe....maar of ik dat al wist toen ik jaren daarvoor al eigenlijk met dat spul bezig was...nee.... ik wilde schilder worden:P

Da's een goeie vraag, voor mij is het gewoon uit liefde voor alle muziek die me goed in de oren klinkt. Op een gegeven moment kocht ik geeneens cd's meer, en was ik tevreden met de muziek die ik voor mezelf maakte; is eigenlijk nog steeds een beetje zo. Ik ben begonnen met zo'n heel klein
keyboardje van de Bart Smit toen ik 6 was, ben toen op les gegaan en was helemaal weg van alle akoorden die mogelijk zijn. Op een gegeven moment had ik een amiga met protracker en octamed samples wat ik helemaal te gek vond.
Toen synthesizer gekocht etc.etc. Zo rol je er eigenlijk een beetje in he. Het is gewoon erg interresant allemaal.

"and that's all i've got to say 'bout that" :biertje::biertje::biertje:

@ Fuse:

Daar ben ik het volledig mee eens.

@ Sh-101:

Volgens mij ben je nu aan het schilderen met geluid. ;)

p.

@ sander02:
Interessant is nog een klein woord eigenlijk. "Exciting" vind ik! maar hoe zeg je dat nu weer in onze nederlandse taal?

enfin scholllekes!

:biertje: :biertje: :biertje: :biertje: :biertje:

Altijd al wel een speciaal plekje gehad voor muziek, thuis was er ook vaak muziek, radio e.d. Dat luisterde ik veel en vandaar het bekende verhaal van opnemen op bandjes. Toen hoorde ik op een gegeven moment dancetrax (martijn krabe toch? :D ,ook een klein beetje soulshow - ferry maat) en hoorde ik langzaam aanplaten met house-achtige invloeden en mixen. Remixen kwamen toen in en dat sprak me aan, veel meters weg-getaped ook.

Op een gegeven moment wilde ik dat ook doen en kwam via via op een amiga en begon ik muziek te maken, ja en toen was het helemaal duidelijk, dit is mijn ding. Van de amiga overgegaan naar de atari en van de atari uiteindelijk naar de pc.

'Music was my first love and it will be my last'
john miles

Toen ik 5 was vond mijn moeder dat we bij de "elite" moesten horen :( ik moest op hockey (wat achteraf wel meeviel) en ik moest leren piano spelen (en dat bleek toch wel leuk).
Na een paar jaar begon er een aaneenschakeling van ellende in mijn leven... Ergens moest ik heen met mijn gevoel, en op pianoles had ik gelukkig een leraar die al lang bezig was met synthesizer muziek... Hij leerde me muziek luisteren en analiseren... Daarna uitschrijven... dit vond ik heel leuk... En we begonnen een soort remixjes te maken (op piano, quatre main ook wel) van toemalige top 40 liedjes....

Op mijn 15de stopte ik met pianoles.. (hee, uitgaan is veel leuker ja :P) maar na een jaar begon het te kriebelen... af en toe beetje jengelen op mijn piano... gaf me niet meer voldoende voldoening..

ik had al langer een computer en ik dacht ... daar kan je toch ook muziek mee maken.. trackers waren wat ik vond... erg leuk... paar jaar gedaan...
daarna verhuisd, en vlak daarna samen gaan wonen... geen tijd en geen geld voor aparatuur (nu eigenlijk ook niet zegt mijn vriendin :P).
Toen het huissie netjes aangekleed was en ik de buurman een beetje leerde kennen was die een beetje aan het spelen met het idee een studio in te richten... dit deed hij meteen goed en kocht op mijn aanraden wat toetsen... needless to say zat ik daar errug vaak. En begon het weer te kriebelen... nu is me setupje thuis aan het groeien en gebruik ik de computer weer waar hij voor is..

Muziek...

Xi

Ik luisterde toen ik jonger was ook zoals menig ander naar de Soulshow enzo, maar ook naar dingen als Demo (KRO) :halleluja, waar reggae werd gedraaid uit Jamaica. Toen kwam mijn liefde voor dub en reggae naar boven ('85) Gedurende eind 80 begin 90 kwam ik meer in de electronische sferen terecht met bands als The Orb en KLF enzo. Maar ik had nog steeds niet het idee: laat ik dat nou zelf ook is gaan maken. Ik had geen idee welke apparatuur er uberhaubt nodig was, laat staan dat ik het zou kunnen betalen (had wel in '88 een Yamaha PSR-nog-wat gekregen voor mijn Mavo slagen, maar dat ding was eigenlijk totaal waardeloos :[>) Maar dat veranderde toen rave/house opkwam en ik begon met bedroom DJ'en.. dat heb ik een tijd volgehouwen totdat ik in '94 begon met het verzamelen van apparatuur omdat ik toen inmiddels wel wist welke spullen je kon kopen. Tja, dan koop je is zus dan koop je zo, dan verkoop je weer wat.. etc etc..

Ik begon op mijn 8ste, geheel uit vrije wil, orgel te spelen. Dat had ik op mijn 12e wel weer helemaal gezien. Daarna een paar jaar niks gedaan totdat een neefje van een een keyboard kocht. Toen begon het bij mij ook te kriebelen. Ik was geloof ik 18 (19990) toen ik ook maar een keyboard kocht. Ik begon toen net het house gebeuren te ontdekken en dat wilde ik dus ook wel maken. Ik kwam er al gauw achter dat dat keyboard toch ook niet helemaal deed wat ik wilde en ben toen als een dolle om me heen gaan kopen en weer te verkopen. Ik heb meer dan 130 apparaten (ja, ik hou een lijstje bij, sorry) door mijn vingers laten gaan om uiteindelijk te komen tot de setup die ik nu heb. En nog ben ik niet helemaal tevreden. Dit alles komt door een gebrek aan talent, ik ben altijd weer op zoek naar dat ene apparaat waarmee het wel wil lukken. Ik heb in al die tijd maar een handvol dingen opgenomen en ook die zijn niet echt de moeite waard. Ik zie mezelf dan ook meer als een synthofiel dan een muzikant. Heel jammer, maar meer zit er gewoon niet in vrees ik.

muziek is het enige wat er voor zorgt dat ik het leven de moeite waard vindt

Ooit gestart met bliepjes en dingetjes op een philips P2000

vroeger als klein jongetje altijd op het orgel bij een oom&tante van me lopen pielen met de ingebouwde drumbox en alle leuke/lame soundjes...liedjes naspelen (oa Nova! ;) )....thuis een of ander raar orgeltje van bontempi op batterijen om verder op te pielen.....geilen op de CZ101 in de wehkamp gids, op de casio sk1 in de V&D etc.... veel liedjes van de radio opnemen, toch sterke voorkeur voor dansmuziek (oa door soulshow, for those who like to groove en vooral VPRO's frontline) en hiphop/electro .. voor de acid/techno hype in 89 ofzo waren het vooral de jimmy jam&terry lewis 12" producties voor oa Janet Jackson etc. en de oldskool hiphop acts als BDP, ultramagnetic MC's, 24K etc maar toch miste ik iets...toen hoorde ik de eerste acid en techno/house platen op Frontline en was ik verkocht.....ik was altijd degene die de plaatjes op feestjes e.d. draaien, had drive-in show met vriend van me etc. en nu kwam ik aanzetten met stroboscopen, vette chicago acid trax etc.... met een vriend maakten we met de casio SK1 en een amiga 12bits samplertje en een tracker proggie onze eerste eigen remixen e.d. en niet lang daarna kwam mijn eerste synth, de kawai K1 die ik samen met cakewalk op windows 3.11 en mijn turtlebeach maui 1MB sample-soundcard gebruikte voor eigen muziekjes....daarna is het bergafwaarts gegaan ;)
pas sinds de laatste 1,5 a 2 jaar echt serieuser met de muziek beziggegaan, heb nu ook pas het gevoel dat ik goed genoeg word....

Olaf

Ach ik wou toen ik klein worden altijd drummer worden. Nooit een drumstel gekregen, wat ik inmiddels ook wel begrijp (ik heb namelijk een buurjongetje dat wel een drumstel heeft gekregen en ik word er niet goed van).

Ik luisterde al een tijdje naar house en hiphop, en ik kende een gast die hardtrance/hardcore mixte, hij liet me op een dag Flanger horen door 2 dezelfde platen precies gelijk te zetten maar net ff op een ander tempo te laten lopen.

Toen had ik al zoiets van "wow" (kun je nagaan!).

Een tijdje later stond er ineens een 303 kloon bij hem thuis.

Ik geloof dat ik een half uur totaal in trance met mijn bek open aan de knopjes heb zitten draaien, en toen wist ik het: "dit wil ik ook!"

Maar geplaagd door geldgebrek kwam het er niet van, wel hadden we een PC gekregen met internet. Bij iemand FastTracker II gezien en daar ben ik mee aan de slag gegaan.

Ondertussen had die gast al een redelijke studio met drumcomputer, MPC, CS1x en die 303 kloon opgebouwd, en dat klonk uiteraard stukken beter.

FTII werd na een tijdje minder, tot ik Buzztracker ontdekte (tussendoor nog ff gekloot met ReBirth maar dat werkt niet zo relaxed).

Inmiddels had ik wel geld voor het echte spul dus ik ben nu bezig om langzaam alles bij elkaar te sprokkelen.

Ik luisterde vroeger veel naar House ( vanaf '91 ) en mijn interesse in die muziek groeide enorm. Op de PC Fasttracker II ontdekt en je kon opeens al die nummers ZELF gaan maken! Helemaal het einde. Later ben ik begonnen met draaien en heb in mijn dienstperiode (toen verdiende ik voor mijn leeftijd redelijk) een behoorlijke collectie opgebouwd. Op een gegeven moment kwam ik met zelfgemaakte nummers in discotheken aanzetten (Club X, Kozmoz, enz). De DJ's vonden de nummers technisch wel goed, maar de geluidskwaliteit (FT2 dus) was lang niet goed genoeg om iets mee uit te brengen. Toen heb ik de beslissing gemaakt om voor MIDI te gaan (2,5 jaar geleden) en nu ben ik hier!

:)

tja ik had of de keuze muziek maken of mijn lichaam verkopen om mijn heroine versalaving te kunnen bekostigen.. helaas heb ik voor het eerste gekozen....
heb er nog elke dag spijt van....

Origineel geplaatst door EDP
tja ik had of de keuze muziek maken of mijn lichaam verkopen om mijn heroine versalaving te kunnen bekostigen.. helaas heb ik voor het eerste gekozen....
heb er nog elke dag spijt van....

Moet jij dan niet hier zijn? "The Dutch Dope Forum" ?

www.DDF.nl

ben met muziek begonnen zonder een doel of zonder reden, naja zonder... omdat ik van muziek (lees: herrie) hou en het experimenteren met techniek en audio leuk vind

Als kleine uk zong ik alle liedjes mee die toen in de auto speelden en tot verbazing van tantes en nonkels die opmerkten dat ik al de teksten zeer goed meezong, zeer spontaan. (ik zou het nu nimeer durven)

Toen mijn broer en kozijns met hard-rock bezig waren, werd ik al snel meegezogen in het (toen) hardere werk. Maar mijn broer en ik gingen al snel ook over naar New-Wave en Blitz-Muziek, en ik had ook respect voor de goede discoplaten, maar liep daar niet mee te koop want dat was niet stoer.:D
Toen ik de plaat van 'The Human League' "Dare" in handen kreeg heb ik ze niet losgelaten totdat ze grijsgedraaid was. op die plaat stonden de instrumenten afgedrukt waarmee die fantastische (achteraf te commercieel geworden) nummers waren gemaakt. Roland Jupiter8, Linndrum, Microcomposer , ....)
Ik wist het meteen, dat was de droom van ook elektronische muziek te willen gaan maken(willen maar niet kunnen want had geen geld). Was toen 14. Kort daarna ben ik Kraftwerk beginnen ontdekke, maar ook alles van de deutsche neue welle, new wave, simple minds, front242, DAF, The Neon Judgement en ook tegelijkertijd Jarre en Vangelis. Jarre was voor mij goddelijk, Vangelis was god.
Luisterde toen ook veel naar maneuvers in het donker s'maandags avonds op de radio, een program dat bestond uit demo's van mensen die synthesizermuziek (vooral ambientachtige) maakten, dat uurtje was altijd te snel voorbij.

Toen ik voor de eerste maal vakantiewerk deed en 15 jaar was ben ik met die 17.000 frankskes een ROLAND SH101 gaan kopen om mijn eerste synthstappen te zetten. Zeer toffe machine, ik was in de wolken, maar was monofoon en kon maar èèn sequence'ke inspelen en was wat teleurgesteld na een jaar presets vannuit de handleiding maken.=(
Gewoon verkocht een jaar later en mijn dromen in de schuif gelegd.

Toen ik begon uit te gaan heb ik vele jaren al men zuur verdiend geld opgebrast en heb er nog geen spijt van, maar kreeg terug de kriebels met de opkomst van New Beat, Acid, Techno en besloot na het op bezoek te zijn geweest bij iemand met een studio en Atari, mijn dromen nieuw leven in te blazen. Kocht toen een Roland JV 80 en een Atari 1040 STe en was eindelijk aan het componeren geslagen en dan verder alles uitgebouwd.

Maar muziek is eigenlijk het mooiste wat er is, het is een emotie die ten gehore gebracht word van èèn bepaald moment en je kan er andere mensen mee aansteken die ook te beleven door er gewoon naar te luistern en te voelen. Voor mij heeft dit alvast een therapeutische werking en kom ik met de mooiste ideeen op de proppen in een vlaag/opwelling van een extreme soort emotie." My ever changing moods" Paul Weller.

Zoals ik hier al een paar keer gelezen heb, geld deze zin ook voor mij:

Zonder muziek, geen leven.

tot formus, p.

Back