S80 Vs S90

Simon Hogenkamp

Nieuwkomer
Ik ben opzoek naar een nieuwe Synth. Ik ben dus opzoek naar synth maar een beetje de combinatie tussen synth en digitale piano.

Ik zag zelf de S90 maar die zit eigenlijk boven mijn prijsklasse. Wat is nou het verschil tussen de s80 en de s90.

Hoor graag snel van jullie,

Een S90 is een MOTIF zonder sampler en sequencer, maar wel een triple strike piano erin
een S80 was in 1999 de best of the best en de voorganger van de MOTIF.... een S80 is 1.3 kg zwaarder .... hoe het zit met verschil tussen de klavieren dat weet ik niet, want ik ben geen pianotoetsen man.... De S80/ S90 zijn wel een echt klavieren voor als je met een band ofzo optreedt, maar moet je wel hulp hebben met in- en uitladen (of serieuze spierballen kweken)

Als een S90 echt te duur is en je een S80 voor goedkoop ( 1000- 1200?) euro kan krijgen, kan je altijd proberen of de S80 iets voor jou is ..... anders zou ik toch doorsparen voor een S90.....

Want je hebt ook een S90ES .... die de naam verraadt het al gebaseerd is op de MOTIF ES synth........

maar goed, wellicht hebben anderen eh nog ervaringen waar je iets aan hebt

Re: S80 Vs S90

Origineel geplaatst door Simon Hogenkamp
Ik ben opzoek naar een nieuwe Synth. Ik ben dus opzoek naar synth maar een beetje de combinatie tussen synth en digitale piano.

Ik zag zelf de S90 maar die zit eigenlijk boven mijn prijsklasse. Wat is nou het verschil tussen de s80 en de s90.

Hoor graag snel van jullie,

kijk hier maar eens

http://www.sninety.com/btm/comp_chart.php

Ik weet in ieder geval dat het klavier van de S80 geen aftertouch heeft en dat van de S90 wel. Of het klavier van dezelfde bouw is weet ik niet maar staat hier ergens in een thread op het forum.

Veel succes in ieder geval!

Ooh,

Er zit dus wel redelijk veel verschil tussen deze 2 piano's. Nou heb ik ook de Motif 7.. niet de nieuwe maar de gewone. Zit 2ehands zo rond de 1200 euro. Dit is wle echt een Synth. Ik heb gehoord dat er super Sounds in zitten! is dat ook zo?

Origineel geplaatst door Simon Hogenkamp
Ooh,

Er zit dus wel redelijk veel verschil tussen deze 2 piano's. Nou heb ik ook de Motif 7.. niet de nieuwe maar de gewone. Zit 2ehands zo rond de 1200 euro. Dit is wle echt een Synth. Ik heb gehoord dat er super Sounds in zitten! is dat ook zo?

Als je al een Motif classic hebt, zou ik niet beginnen aan een S90.
Kijk eens in de stallen van Roland

Of heb je die nou nog niet? :confused:

Vooreerst even een rechtzetting: de S80 en S90 zijn GEEN piano's maar wel degelijk synthesizers met alles erop en eraan, behalve de typische workstationfeatures zoals een sequencer en dergelijke.

De S80 is gebaseerd op de synthengine van de EX5, terwijl de S90 afgeleid is van de Motif Classic en de S90ES van de Motif ES. Vermits je reeds een Motif Classic hebt, zal de S90 niet zó veel aan je klankenpallet toevoegen. Dus misschien is in jouw geval eerder een S80 interessanter dan de 90. Ik zou ze allebei trachten uit te proberen.

Succes :okdan:

Origineel geplaatst door Danny
Vooreerst even een rechtzetting: de S80 en S90 zijn GEEN piano's
:okdan:

okee okee leden vd S serie zijn geen digitale piano's zoals de leden vd P serie (P60, P70, P90 etc)

maar aangezien ik niet met hamer / gewogen toetsen kan omgaan (ik ben organist after all) en ik te lui ben om andere namen te onthouden of the verzinnen, noem ik alles wat hamermechaniek & 88 toetsen heeft een PIANO

:dubbel: :doei:

Origineel geplaatst door GroovyB3Solo
okee okee leden vd S serie zijn geen digitale piano's zoals de leden vd P serie (P60, P70, P90 etc)

maar aangezien ik niet met hamer / gewogen toetsen kan omgaan (ik ben organist after all) en ik te lui ben om andere namen te onthouden of the verzinnen, noem ik alles wat hamermechaniek & 88 toetsen heeft een PIANO

:dubbel: :doei:

da's nie erg... ik noem alle dieren die strepen hebben zebra. :D

ot: heeft de s80 geen aftertouch? raar, zijn kleine broertje s30 heeft dat wel...

De S80 heeft wel degelijk channel aftertouch, maar da's toch totaal anders als polyfone aftertouch ... veel beperkender. Daarnaast is het keyboard gewogen en uiteraard aanslaggevoelig.

Volgens mij een goede machine die ten onrechte overschaduwd wordt door de S90 en S90EX.

;)

:doei:

Origineel geplaatst door Danny
De S80 heeft wel degelijk channel aftertouch, maar da's toch totaal anders als polyfone aftertouch ... veel beperkender.

Heeft de s90 wel polyfone aftertouch?

Volgens mij een goede machine die ten onrechte overschaduwd wordt door de S90 en S90EX.

Het is zeker een goede machine (gebruik zelf de s30 in mijn coverband), maar ik vind de s90 klankmatig toch wel wat leuker. Ik ben met name niet zo tevreden over de filters in de s30/80, maar dat is een kwestie van smaak.

Origineel geplaatst door Steven V
Ik weet in ieder geval dat het klavier van de S80 geen aftertouch heeft en dat van de S90 wel. Of het klavier van dezelfde bouw is weet ik niet maar staat hier ergens in een thread op het forum.

Volgens de yamaha website heeft de S80 wel aftertouch. Het 88-toetsen klavier van de S80, S90, S90 ES, Motif en Motif ES zijn volgens mij allemaal gelijk (balanced hammer action).

http://www.yamahasynth.com/products/s80/index.html

Origineel geplaatst door dumdumdadumdum
Heeft de s90 wel polyfone aftertouch?

:erm: ... neen ... verward met een andere actuele thread over een CS80-a-like :D ...

Het is zeker een goede machine (gebruik zelf de s30 in mijn coverband), maar ik vind de s90 klankmatig toch wel wat leuker. Ik ben met name niet zo tevreden over de filters in de s30/80, maar dat is een kwestie van smaak.

De S80 ligt dus in de lijn van de EX5 en de S90(ES) in de lijn van Motif (ES). Ik kan me wel inbeelden dat de filters dan anders klinken ... maar da's inderdaad puur een kwestie van smaak, zoals je zelf aangeeft ;) .

:doei:

De S80 is volgens mij veel beperkter dan de S90. Veel minder presets, filters, effecten, enz. enz. Ik zou 'm ook niet graag vergelijken met de EX-5, denk ik (qua functionaliteit en diepte in ieder geval; sound en basic engine is wat anders). De Motif daarentegen is wél vergelijkbaar met de EX-5, sterker nog, het is in rechte lijn de opvolger ervan. En de S90 is weer goed vergelijkbaar met de Motif-serie, omdat-ie van binnen precies hetzelfde is, op de sequencer en sampler na.

Ergo 1: inderdaad, een S80 is afgeleid van een EX-5 en de S90 van de Motif8, maar níet op dezelfde manier... (check vooral ook de comparison-chart waar Chilistijn naar linkte om te zien hoe groot de verschillen zijn)
Ergo 2: een S90 voegt niets toe aan een Motif7 (behalve het klavier en de nieuwe pianosound). Dan eerder iets vergelijkbaars van Korg (Triton ProX, Le88, enz.) of Roland (XV-88, Fantom 8, Fantom-S8, Fantom-X8).

Ik ben ook op zoek naar iets soortgelijks; een synthesizer (max. 5 octaven, tis vooral voor live) met een goed piano-geluid een een fijne aanslaggevoeligheid. is die s30 dan iets voor mij? eigenlijk zoek ik iets goedkopers...

Op dit moment gebruik ik de kawai spectra KC10, maar die aanslaggevoeligheid kan ik niets mee (ben een normale piano gewend) naast mn piano geluid wil ik mijn geluid wat meer uitbreiden, a'la grandaddy/das pop/spinvis...

tips? graag! (ook qua forum gebruik sta ik open voor commentaar, kben hier nieuw :-)

Je zegt dat je een pianoklavier gewend bent. Als dat zo is neem je het beste een synth met gewogen klavier (of een controller met gewogen klavier). Helaas bestaat zo'n keyboard niet met maar 5 octaven; een gewogen klavier telt altijd 88 toetsen...

In aanvulling op d'n Steve: als je een pianoklavier gewend bent en zowel een fijne aanslaggevoeligheid wilt als een goede piano, dan denk ik niet dat er een niet-hamerklavier is waar je veel plezier aan gaat beleven... (piano spelen op niet-gewogen toetsen is zelfs voor mij als niet-pianist (oorspronkelijk dan) intussen een ergernis)

Origineel geplaatst door Cheimoon
In aanvulling op d'n Steve: als je een pianoklavier gewend bent en zowel een fijne aanslaggevoeligheid wilt als een goede piano, dan denk ik niet dat er een niet-hamerklavier is waar je veel plezier aan gaat beleven... (piano spelen op niet-gewogen toetsen is zelfs voor mij als niet-pianist (oorspronkelijk dan) intussen een ergernis)

Klopt als een bus. Ik ben geen pianist en speel sinds 1 maand met een gewogen synth... het verschil is enorm groot en het gewicht van een gewogen synth boeit mij niet meer. Zeker als je pianist ben, koop een degelijke 88-toetsen doos :eureka:

Back