Korg 900PS doet vreemd

beste mensen..

ik heb ook problemen met de 900ps. in tegenstelling tot jullie verhaal doet ie van mij echt helemaal niks. de powerknop gaat branden wanneer je m aanzet en er staat spanning op het begin vh circuitboard. Ik heb al tips gekregen voor het schoonmaken en dus staat ie nu helemaal gestripped voor onderhoud. Ik ga straks even een busje perslucht halen en dan hoop ik dat er iig wat geluid uit gaat komen. Wat mij opviel is dat er rechts een nogal raar stukje techniek zit.. misschien kan een van jullie een foto van zijn 900ps plaatsen. ik zal die van mij er eventjes bij zetten.

Heeft iemand enig idee of er iets hoort te zitten op de plek van dat stuk metaal?

Attachments

• ps900_1.jpg
    ps900_1.jpg
    46,8 KB · Bekeken: 103
Origineel geplaatst door Boemtsjak
Dat stuk metaal is een koelplaat om die twee spanningsregelaars (die dingen met 3 pootjes) te koelen.

dank je!

Sinds deze avond ook in het bezit van een 900PS. Heeft ook het probleem met de Octave schakelaar. Ook kraken de Volume en Harmonics slides een beetje. Klopt het ook dat de volume slide niet werkt op de koptelefoon uitgang? Ik vind het nu al een hele leuke synth met toch wel veel mogelijkheden. Ik ga de komende avonden eens verder op onderzoek.

Attachments

• korg_900ps_1.jpg
    korg_900ps_1.jpg
    99,1 KB · Bekeken: 94
ik heb de mijne gisteren weer aan de praat gekregen :) het bleek dat de voeding kapot was gegaan, doordat een van de vorige eigenaren aan de koelplaat had zitten kloten.. was in totaal 80 cent kwijt aan reparatiekosten :)

vette bak iig.. moet nog wel effe beetje schoonmaken.. sommige schakelaars moeten denk ik even een nieuw druppeltje soldeer hebben voor een betere geleiding..

heeft er trouwens iemand een manual voor deze bak.. dan weet ik of er iets niet werkt.. en hoe ik alle toepassingen kan uitproberen?

Zoals gezegd heb ik ook het probleem met de OCTAVE schakelaar. Ik heb nu de bovenkant eraf maar zie niet echt hoe je die plaat open kan maken waar de OCTAVE schakelaar op zit om deze schoon te kunnen maken. Kan iemand die dat al eens gedaan heeft, mij dat uitleggen voordat ik allerlei verkeerde dingen los ga schroeven?

Nog het een en ander gemeten waar ik nu bij kan omdat ik wel interesse heb in een CV/Gate input op de 900PS:

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Board KLM-25
Solderpoint 123, label TRIG --->
Wire colour: blue
No key pressed: 19.2V
Key pressed: -7.8V
Board KLM-25
Solderpoint 120, label <--- TRIG
Wire colour: gray
No key pressed: -2.9V
Key pressed: 9.9V
3 wires on right side on keyboard:

White wire on C3
No key pressed: 0.01V
Key C0 pressed: 2.41V
Key C1 pressed: 4.82V
Key C2 pressed: 9.64V
Key C3 pressed: 19.32V

Brown wire 19.39V continuous

Black wire 0V continuous

>>> Iemand toevallig een schema van de 900PS?

>>> Iemand toevallig weleens een CV/Gate input gemaakt op de 900PS?

Laatst gewijzigd:
je kan alles uiteindelijk losmaken.. ik heb hem helemaal gestripped gehad.. het belangrijkste is bij het verwijderen van het linkerpaneel dat je de schroeven aan onderkant allemaal losmaakt.. verder diegene die aan de zijkant zitten.. je kunt als laatste het schroefje aan de binnenkant losmaken.. die zit aan de zijkant van dat plaatje op de plek, waar deze onder het bovenpaneel valt.. deze kun je vanuit de boveningang losmaken.. ik geloof dat we het over een schroefje of 8/9 hebben.. dan kun je dat hele ding losmaken.. ik zou wel het draadje vd touchbar lossolderen, aangezien die er anders aan bengelt met dat hele voorpaneeltje..

succes!

Origineel geplaatst door mhond
het belangrijkste is bij het verwijderen van het linkerpaneel dat je de schroeven aan onderkant allemaal losmaakt

Bedoel je alleen de zwarte schroefjes die aan de voorzijde aan de onderkant zitten of ook alle koperkleurige schroeven op de grondplaat?

Vanmiddag toch maar een begonnen om bij de Octave schakelaar te komen.
Bovenkant losschroeven en de linker zijkant. Het linkerpaneel met de Octave schakelaar komt los door links aan de zijkant 1 schroefje los te maken on aan de onderkant 3 schroefjes. Ik heb ook het voorstukje waar de touchstaaf op zit losgeschroefd; 4 zwarte schroefjes aan de onderkant. Daarvan heb ik de draad losgeschroeft zodat ik het hele stuk apart kan leggen. Nu ziet het er zo uit:

Attachments

• foto1.jpg
    foto1.jpg
    138,7 KB · Bekeken: 102
Door de knopjes van de faders af te halen en de binnenkant van het paneel los te schroeven (4 schroefjes) ziet het er zo uit en is het mogelijk de Octave schakelaar (rood omcirkeld) los te schroeven.

Attachments

• foto3.jpg
    foto3.jpg
    44,4 KB · Bekeken: 102
Laatst gewijzigd:
Ik heb de Octave schakelaar losgeschroefd en bekeken. Ik had de indruk dat het doorspuiten van de schakelaar niet veel zou uithalen dus ik heb de schakelaar uit elkaar gehaald om de kontakten schoon te kunnen maken. Dit kon door 4 metalen lipjes iets om te buigen waardoor de schakelaar uit elkaar zou kunnen. Het is niet makkelijk en je moet het voorzichtig doen. Zo zagen de kontakten er uit:

Attachments

• foto4.jpg
    foto4.jpg
    103,5 KB · Bekeken: 96
En dit is de rest van de schakelaar. Groen omcirkeld zie de lipjes die ik omgebogen heb om de schakelaar uit elkaar te kunnen halen. Rood omcirkeld zijn de 2 metalen deeltjes die de kontakten met elkaar doorverbinden en blauw omcirkeld is het palletje wat in de schakelaar zit om de 3 schakelstanden vast te houden en te kunnen schakelen. Ik heb de kontakten en de 2 metalen deeltjes schoongemaakt met een heel fijn schuurpapiertje. Ik wist even niet of het beter was geweest om het schoon te maken met wasbenzine of iets anders maar nu glimmen de kontakten weer.Nadat alles weer terug in elkaar gezet werkt de Octave schakelaar nu weer zonder problemen en zonder kraken.

Attachments

• foto5.jpg
    foto5.jpg
    62,3 KB · Bekeken: 96
dank voor de mooie fotoos

mss begin er ook een keer aan om hem open te maken

voorlopig nog met sample + hold pitch !;+)

Origineel geplaatst door mhond
beste mensen..
Heeft iemand enig idee of er iets hoort te zitten op de plek van dat stuk metaal?

Je moet nog wel de spannings IC'tjes terug vastvijzen op de plaat, ik zie dat ze losgekomen zijn.
Normaal gezien zaten ze vast met platic vijsjes, bij mij was er ook eentje gebroken (ouderdom denk ik).

Gewoon met metalen vijsjes en boutje gaat ook, wel misschien een platieken rondelletje in steken.

PS: Heeft er iemand foto's van de achterkant, is het normaal dat er niets anders op hangt dan een mono output pluggetje en de stroomkabel?
Er zitten namelijk een paar gaatjes in de achterkant en het lijkt alsof ik sporen van plaatjes zie.
Ik kan ook nergens een serie-nummer vinden op mijn PS900

Back