Muziek is zwart

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Re: Re: Re: Re: Muziek is zwart

Re: Re: Re: Re: Muziek is zwart

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Pas in de vijftiger jaren van de vorige eeuw, toen de invloed van de radio sterker werd en de jeugdcultuur in opmars kwam, kregen deze stijlen pas de invloed die ze tegenwoordig hebben en de werkeljke acceptatie kwam pas halverwege de zeventiger jaren, tijdens de Disco periode. Daarvoor was er een scheiding tussen de stijlen in de muziek. Blanken luisterden echt niet naar zwarte muziek, tenminste, in de Verenigde Staten. Hier in Europa dacht men zelfs niet eens over het uitgeven van zulke platen, behalve als het gospel was, zoals Paul Robinson, een mooie basstem, die nummers als 'Old Man River' zong.

Wout

Vergeet ook het onderliggende rascisme niet. In de 50's werden de liedjes van de zwarten schaamteloos gejat en door een blanke figuur her-opgenomen. Veel liedjes uit die tijd die we nu zo goed kennen zijn van orgine van een zwarte artiest.

R

En nog een leuke toevoeging...

Dat de Nederlandse popmuziek, ooit echt van start gegaan in het Den Haag van de jaren zestig, is gestart met de Indo-Rock. Die 'blauwe' jongens speelden wel de rock&roll uit de USA en de Nederlandse boys, de Earring, Motions en Sandy Coast, zagen en hoorden dat en dachten: "Verrek, als zij het kunnen, dan kunnen we dat toch ook?"

Anders had ons pop idool nog steeds Rob de Nijs geheten ;)

(of erger... Willeke Alberti...)

Wout

Re: Re: Re: Re: Re: Muziek is zwart

Re: Re: Re: Re: Re: Muziek is zwart

Origineel geplaatst door Arv
Vergeet ook het onderliggende rascisme niet. In de 50's werden de liedjes van de zwarten schaamteloos gejat en door een blanke figuur her-opgenomen. Veel liedjes uit die tijd die we nu zo goed kennen zijn van orgine van een zwarte artiest.

Dat noemde ik niet zo expliciet, maar dat was natuurlijk wel een van de belangrijkste redenen dat blanken niet naar zwarte stations luisterden.

Een voorbeeld is de country&western. Deze muziek werd geacht, voortgekomen uit de Ierse en de cowboy muziek, de blanke tegenhanger van de blues te zijn. Nog steeds is het niet vrij van rascistische sentimenten...

En dan de Osmonds!
Puur gepushed om een blanke tegendruk te creëren voor de Jackson Five!
Toen Michael met 'Ben' kwam vonden de producers in een achterkamertje bij de familie Osmond nog een klein, mollig kereltje, dat een plaatje moest opnemen... 'I'm Your Long Haired Lover From Liverpool'. Dit plaatje draaien ze continu in de hel :(

Maar dit is natuurlijk politiek en deze mail zal wel gefaporiseed worden :)

Wout

Laatst gewijzigd:
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Muziek is zwart

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Muziek is zwart

Maar dit is natuurlijk politiek en deze mail zal wel gefaporiseed worden :)

Wout

Als dat zo is dan kunnen ze ook wel de hele thread verwijderen

jullie zitten allemaal te doen alsof muziek niet op zich kan ontstaan.. dat alles afhankelijk is van eerdere stijlen
tuurlijk is dat een grote factor.. maar de grote vernieuwingen zijn ontstaan imo door t loslaten van die oude principes
stel je voor iemand laadt ergens in de middeleeuwen een grote zak appelen in een ijzeren bak oid.. en ontdekt een geinig auditief patroontje.. hij gaat dat perfectioneren en maakt dikke appeltunes na een tijdje.. ik noem ook maar wat :D

ik heb bv een schijf vol met fjoesziaanse muziek.. geen andere invloed te herkennen :D

Is rock niet gewoon de grote hoofdstroming naast de blues/jazz stroming?

Daar is weinig over overgebleven iig, het rock-seizoen is zo goed als over, mede door opkomst van de dance cultuur, maar 'black music' is gewoon gebleven, tenminste, dat was een beetje mijn conclusie, vandaar ook dat ik mij af begon te vragen of muziek niet zwart was (geworden)

Maar het is zeker ook wel zo dat soul en rap een electronisch tintje hebben gekregen en niet in de laatste plaats door de invloed van het westen, dus daar is ook wel wat voor te zeggen.

Misschien is 'blanke' muziek toch innovatiever omdat het een grotere transformatie heeft ondergaan..:D

Wel opmerkelijk vind ik dat, bijv. zwarte artiesten als Bob Marley, en Sly Stone als een van de eersten een rythm-machine gebruikte in hun muziek, of ben ik nu weer abuis..
En bijv Lee Perry die de inzet van de Space Echo tot een fenomeen wist te verheffen, en Hendrix zichzelf mede dankzij de wah wah pedaal. Liepen zij voor en was dat de algemene trend ook of mis ik de juiste tegen voorbeelden. (ben d'r bang voor.. hehe)

Origineel geplaatst door fjoesz
stel je voor iemand laadt ergens in de middeleeuwen een grote zak appelen in een ijzeren bak oid.. en ontdekt een geinig auditief patroontje...

Leefde John Cage in de Middeleeuwen?

:D

Wout

Origineel geplaatst door demian

Wel opmerkelijk vind ik dat, bijv. zwarte artiesten als Bob Marley, en Sly Stone als een van de eersten een rythm-machine gebruikte in hun muziek, of ben ik nu weer abuis..
En bijv Lee Perry die de inzet van de Space Echo tot een fenomeen wist te verheffen, en Hendrix zichzelf mede dankzij de wah wah pedaal. Liepen zij voor en was dat de algemene trend ook of mis ik de juiste tegen voorbeelden. (ben d'r bang voor.. hehe)

Grappig dat je Hendrix noemt, die met The Experience doorbrak, een blanke bezetting, Sly and The Family Stone, een funksupergroep gekenmerkt door gemengde bezetting. Bob Marley, blanke vader, ook altijd open voor uitgekomen dat hij zich zowel donkere als blanke westerse artiest voelt.

Origineel geplaatst door demian
Is rock niet gewoon de grote hoofdstroming naast de blues/jazz stroming?

Daar is weinig over overgebleven iig, het rock-seizoen is zo goed als over, mede door opkomst van de dance cultuur, maar 'black music' is gewoon gebleven, tenminste, dat was een beetje mijn conclusie, vandaar ook dat ik mij af begon te vragen of muziek niet zwart was (geworden)

Maar het is zeker ook wel zo dat soul en rap een electronisch tintje hebben gekregen en niet in de laatste plaats door de invloed van het westen, dus daar is ook wel wat voor te zeggen.

Misschien is 'blanke' muziek toch innovatiever omdat het een grotere transformatie heeft ondergaan..:D

Ik zou eerder zeggen dat zwarte alles uitvinden, en blanken die technieken, structuren, stijlen ed dan op hun eigen manier gebruiken en soms verder ontwikkelen. Veel technieken uit de electronische muziek komen uit de reggaestudio's, die dan omgekeerd veel geleerd hebben van de electronische muziek voor hun modernere varianten zoals dancehall en rubadub.

dingen zoals remixen (versioning zoals zij het noemen) is al 40 jaar de motor van de reggaemuziek. Men recycleert alles tot in het oneindige maar telkens met een iets andere touch. Op een bepaalde reggae instrumental werden er veel verschillende songs opgenomen die telkens iets anders werdt afgemixt, men maakte dan ook dikwijls nog speciale remixen exclusief voor een soundsystem (dj crew) of een gelegenheid van veel nummers.

ook creatief delaygebruik en reveb gebruik is iets dat begonnen is in jamaicaanse studio's (in 64 gebruikte coxonne's engineer een gemodde taperecorder om de gitaren een slapback (single delay op 0.25 sec na de gitaarchop) om de gitaar meer punch te geven. door hem dan wat langer en korter te zetten kwamen ze tot de basis is van wat nu dubdelay's genoemd werd en het was een van de eerste keer dat een delay op een niet realistische manier als effect gebruikt werdt. idem met reverb. Men zette een plate reverb op een snaredrum, met een gate erachter zodat je efkens een sterke galm krijgt, die dan afgekapt word. Dit werdt al gedaan in de allereerste reggaesong (do the reggae van toots & the maytals uit 1968) die het einde van de ska & rocksteady uit de jaren 60 betekende.

ook sidechaining is iets dat in de jaren 60 al veel gedaan werd in de studio's van studio 1 en hun grote concurent treasure isle. Men liet de gitaarchops als trigger gebruiken om de riddemsectie (bass & drum) te dukken op de chops door zelfgebouwde limiters. Zo kreeg je de typische rocksteady skank.

zelfbouw was trouwens een standaard in jamaica, want pro matriaal konden de ghetto's zich niet permiteren. Van lo fi hi fi maken is een kunst die jamaicanen altijd goed gekunt hebben.

Veel van die technieken zijn pas veel later hier en in amerika opgedoken in de studio's

Tja, gemodde apparatuur werd in de veertiger jaren al in de Europese studio's gebruikt. Zelfs het loopen van tapes was een techniek die in de vijftiger jaren werd gebruikt in de Phillipsstudio's te Eindhoven.

Dat op Jamaica bepaalde technieken werden 'ingepast' in hun muziek, wil nog niet zeggen dat ze de uitvinders er van waren en de anderen de navolgers?
Ik wil even zeggen dat een totaal overzicht alleen de ontwikkelingen kan tonen en een beperkt overzicht bijna altijd de verkeerde conclusies opleveren.
Daarnaast bestaat nog het begrip 'synchroniteit', waar bepaalde ontwikkelingen gelijktijdig plaatsvinden op verschillende plekken. De ontdekking en het bruikbaar maken van de fotografie is daar een mooi voorbeeld van.
Een ander probleem zijn de bronnen. Omdat de tijd tussen die tijd en het nu nog relatief kort is, is er ook geen goede schifting gemaakt tussen slechte en betrouwbare bronnen. Het commerciële aspect speelt hier ook mee en de bron (artiest) kan zich beter en belangrijker voordoen dan de werkelijkheid is...

Shortwave kan hierover waarschijnlijk nog veel meer schrijven, over het belang van betrouwbare bronnen!

Wout

Het grootste verschil is natuurlijk dat er op Jamaica niet geneuzeld werd over "vernieuwend" en "kunstzinnigheid". Nee, het draait (draaide) allemaal om de dancehall. Mensen naar hun zin maken met goeie grooves. DIKKE grooves.. :D

elke goede track is uniek!
de maker heeft die muziek bedacht
ik ken muziek die door blanken is gemaakt die goed is.. unieke shit dus
ik ken muziek die door zwarten is gemaakt die goed is.. unieke shit dus
muziek is pas echt goed als t niet in een van je bekrompen hokjes past, als t op zichzelf staat
als je dan toch een onderscheid wil maken zou ik zeggen dat er een verschil in bewijsdrang is
blanke muziek: "kijk s wat ik kan, kijk s wat ik kan!!!!" vooral in jazz
zwarte muziek: "jow, ik kan t allemaal wel, maar ik zit gewoon ff te chillen ok?dit klinkt toch ook vet, wat lul je nou?"

maar elke dag wordt er nieuwe muziek gemaakt.. als je niet kan genieten van muziek vanwege allerlei factoren die geen directe invloed hebben op de beleving van t stukje muziek, dan is dat heel spijtig voor je
laat ook al je aannames eens los en luister eens eerlijk en open naar muziek, zul je zien dat je nog veel meer ontdekt wat je vet vindt. ook al is die track van die ene lul die je eigenlijk niet trekt omdat ie in zn laatste track een track van een andere gast geript heeft voor zn eigen track.. om zn track vettiger te maken dan de track die hij had voordat hij die track had geript van die andere trackmakert
ik vind muziek ervaren veul vettiger dan er over lullen :D

Vroeger, vooral in de slaventijd zijn donkere mensen met muziek opgevoed. Muziek werd gebruikt als communicatiemiddel. Ik denk dat dat allemaal geevolueerd is en hierdoor donkere mensen meer gevoel hebben voor ritme.

Origineel geplaatst door Arv
Het grootste verschil is natuurlijk dat er op Jamaica niet geneuzeld werd over "vernieuwend" en "kunstzinnigheid". Nee, het draait (draaide) allemaal om de dancehall. Mensen naar hun zin maken met goeie grooves. DIKKE grooves.. :D
Daarbij kunnen Jamaicanen hun boodschappenlijstje oplezen en het klinkt al gewoon cool.

Shortwave kan hierover waarschijnlijk nog veel meer schrijven, over het belang van betrouwbare bronnen!

Daarover zou ik de synthforum-database vol kunnen schrijven! :)

Maar de discussie lijkt wat af te wijken van de stelling: muziek is zwart. Natuurlijk is muziek niet zwart. Als je denkt aan klassieke muziek dan zie ik dat toch echt als Europees (i.e. blank) cultureel erfgoed.

Echter muziek met swing erin, jazz, funk, soul, maar ook house... het is allemaal van origine zwarte muziek. En telkens als blanken dat na gaan doen verliest het iets van die swing. Een goed voorbeeld is disco. Dat is een spinoff van soul en funk, geconstrueerd door blanke producers om soul en funk bij een breder (blank) publiek populair te maken vooral in Amerika. (LET OP: dit is de algemene tendens. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.) En disco is meestal, wat ik dan noem een "platte" versie soulmuziek.

En hetzelfde geldt voor house, vind ik. Als ik luister naar de oude 12inches uit detroit (bijv. Strings Of Life) dan hebben die platen nog een bepaalde swing die veel producties in Europa niet hebben. Maar bepaalde europese house heeft voor mij weer een heel andere waarde: bijv. de engelse techno op het Warp-label. En dat zijn dan vaak weer van die engelse bleekgezichten ;)

Overigens waren het inderdaad vooral weer zwarte muzikanten die voor het eerst gingen expirementeren met drumcomputers. Luister eens naar de albums van Eddie Harris mid jaren '70. Erg cool gebruik van een CR68 Compu-rhythm of aanverwant apparaat. Geloof dat dat album Listen Here heet, zeer funky plaat! (zoek ik thuis nog wel even op)

Origineel geplaatst door shortwave
... Echter muziek met swing erin, jazz, funk, soul, maar ook house... het is allemaal van origine zwarte muziek. En telkens als blanken dat na gaan doen verliest het iets van die swing. Een goed voorbeeld is disco. Dat is een spinoff van soul en funk, geconstrueerd door blanke producers om soul en funk bij een breder (blank) publiek populair te maken vooral in Amerika. (LET OP: dit is de algemene tendens. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.) En disco is meestal, wat ik dan noem een "platte" versie soulmuziek. ...

Zou je mogen stellen dat de jazz en de stijlen die je opnoemd dan ook zijn ontstaan zonder de slavernij? Dus dat zij zich ook ontwikkeld in Afrika zonder inmenging van de blanken? Dat lijkt me onmogelijk. De rassenscheiding en ontwikkelingen in de Anglo-Amerikaanse cultuur hebben gezorgd voor het onstaan van die stijlen. Er zit dus ook behoorlijk veel ''blanks' in de jazz. Is jazz dan 'blanke' muziek?

Wat wel 'zwart' zou kunnen worden benoemd is het 'idioom' van die muziekstijlen, de wijze waarop muziek geïnterpreteerd wordt. Maar dat is gewoon hetzelfde verschil zoals bekende pianisten een sonate van Van Beethoven verschillend spelen. Of zoals een Nederlander Engels spreekt ;) Maar je zal toch nooit zeggen dat een Nederlander door 'zijn' manier om de Engelse taal neer te zetten de Engelse taal verandert?

Dat de vrije slaven harmonie in hun muziek aanbrachten is duidelijk een blanke invloed. Daarmee zou de jazz uitgevonden zijn door de blanken? In Afrika hoef je in de traditionele muziek echt niet naar het akkoordenschema te vragen.

Brian Jones van de Rolling Stones was de eerste die ooit een Indiaase sitar bespeelde in het nummer 'Paint It Black'. Zijn nu de Stones de grondlegger van de World-Fusion muziek? Is de westerse djembé rage een gevolg van het Hyde Park optreden van 'Sympathy of the Devil'? Trebble volgelingen van de Stones? Zou Jagger zeker wel willen... :)

Wout

In Afrika hoef je in de traditionele muziek echt niet naar het akkoordenschema te vragen.

Daarvan ben ik absoluut niet zeker. De traditionele muziek zit daar vol met mooie loopjes en akkoorden... Maar misschien bedoel je te zeggen dat ze het meer op gevoel spelen....;)

Maar je zal toch nooit zeggen dat een Nederlander door 'zijn' manier om de Engelse taal neer te zetten de Engelse taal verandert?

wel.. elk uitgesproken/geschreven woord in het engels definieert engels
de verandering zal verwaarloosbaar zijn, maar is wel degelijk een feit

dubbele zonnebank Advertentienr.:2211396513

Terug | Elektronica en Witgoed > Zonnebanken en Gezichtsbruiners

Grotere afbeelding
Prijs:
Bieden

Datum:
13-02-06, 14:52

Gezien:
1338 keer

Adverteerder
Bekijk alle advertenties van adverteerder

Naam: j sonnemans

Telefoon: 0492511624

Beschrijving:

wij hebben een dubbele zonnebank te koop en we doen hem weg omdat we zelf heel weinig tijd hebben om hem te gebruiken.
hij is verder nog in zeer goede staat er zitten per zeide 10 lampen op en twee tijdsklokken.
we hebben hem zelf nog maar 3 keer gebruikt dus daarom gaat ie weg.

Iemand die een mooi bedrag bied mag hem hebben!!

heb je nog vragen dan kun je altijd bellen naar het telefoon; 0492511624

Voeg toe aan favorieten
E-mail deze advertentie naar een vriend
Druk deze advertentie af
Tip Marktplaats.nl over deze advertentie

Zit er ook een intervasculaire FUNK injectie unit op?

Hell, als ik die achterlijke zonnebanktypes zie lopen dan is het laaaaaaatste waar ik aan denk "funk" :D

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back