Muziek is zwart

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Ben benieuwd wat de 'donkere' forumleden te melden hebben, want de bezetting van deze thread is zo wit als sneeuw! En waarom weet iedereen hier zoveel over te vertellen!?

Genetica, cultuur en geschiedenis... geweldig, maar volgens mij maakt het allemaal geen ene klap uit.
Lekker namedroppen met zijn allen, zo komen we vast tot duizend en 1 voorbeelden van funky blanken, IDM indianen, hardrocknegers en gabberende chinezen..

Ik word er niet alleen misselijk van maar ook moe, 2006 en een topic over "zwarte muziek" is het topic van de dag. Heeft iemand ooit de uitdrukking 'skindeep' gebruikt en word het niet tijd om geen onderscheid meer te maken tussen afkomst en muziek.

Zwambeliaanse percussiegroepen zijn ook gewoon op internet te vinden en Danko funked voor geen meter... ik ben voor de afschaffing van generalisatie!!!

Gelijkheid in funkvermogen voor blank en zwart!

apartheid.jpg

Origineel geplaatst door Alexander
Genetica, cultuur en geschiedenis... geweldig, maar volgens mij maakt het allemaal geen ene klap uit.

Ik denk dat dat juist wel ene klap uitmaakt. Waarom zingen 'zwarten' veel over liefde (en tegenwoordig erg veel over sex..) en politieke items, verbroedering etc, terwijl blanken bijv, Rock, Deathmetal en Gothic hebben uitgevonden of trance.
Kill Kill Kill hakkuh hakkuh hakkuh, DIE DIE DIE.. WHOEAAAAAAAAAAAA!!

weet wel dat ik weet niet waarom dat zo is, maar het heeft volgens mij juist alles te maken met Genetica, cultuur, geschiedenis, maar ik denk ook, het klimaat.
Gelijkheid in funkvermogen voor blank en zwart!
Is een leuk statement, maar zegt verder niks.

Generaliseren is ook fout, daarom is het interessant om de werkelijke oorzaken en verschillen te kennen.

En wat betreft zwart, dat moet je ook niet zo letterlijk nemen, lees eerder, niet wit.

Origineel geplaatst door demian
... weet wel dat ik weet niet waarom dat zo is, maar het heeft volgens mij juist alles te maken met Genetica, cultuur, geschiedenis, maar ik denk ook, het klimaat.

Cultuur... Ja!
Geschiedenis... Ja!
Genetica... Oei!

Het gen, dat de kleur ogen bepaalt, is gelokaliseerd.
Het gen, dat de huidskleur bepaalt, is gelokaliseerd.
Het gen, dat de vorm van de schedel bepaalt, is gelokaliseerd.
Maar het gen, dat de muzikaliteit bepaalt, nog lang niet.
Ook het gen, dat aanleg voor wiskunde bepaalt, nog niet.
Zelfs het gen, dat homosexualiteit veroorzaakt, gelukkig nog nooit gevonden...

En Klimaat...
Dat is te controleren.
Vijfduizend blanken op een bootje naar een warm land en daar gaan ze me toch funky swingen :)
Zal toch wel niet, dacht ik zo...

Wout

En wat betreft zwart, dat moet je ook niet zo letterlijk nemen, lees eerder, niet wit.

Ik vind Afro-Amerikaans veel beter.
Geeft veel meer een beperking aan, zowel cultureel als cheografisch. Uhh... geografisch...

Wout

Laatst gewijzigd:
Beste demian.
Denk toch dat je 'probleem' (om maar even in de mood bij een zwarte broeder te blijven) bij de 'man in the mirror' ligt.
En juist degene die het hardst roept dat generaliseren fout is komt wel met de meest generaliserende statements.

Geef mij dan maar de evolutietheorie die juist stelt dat de uitzondering (en dus diversiteit) cruciaal is voor de ontwikkeling van een populatie over langere termijn.

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Ik vind Afro-Amerikaans veel beter.
Geeft veel meer een beperking aan, zowel cultureel als cheografisch.

Wout

CHeografisch?

Origineel geplaatst door Arv
CHeografisch?

Ach, ik heb zo nu en dan wat last van een verkeerd woordbeeld :confused:
Vroeg niet voor niets om een spellingscorrectieprogramma.

Die side cars, gisteravond, in Zahara, oops...

Wout

Ik denk dat dat juist wel ene klap uitmaakt. Waarom zingen 'zwarten' veel over liefde (en tegenwoordig erg veel over sex..) en politieke items, verbroedering etc, terwijl blanken bijv, Rock, Deathmetal en Gothic hebben uitgevonden of trance.

Ik ga zwart witte funkende death metal maken.
En dan brul ik dat ik je doodne*k!

:mega:

Origineel geplaatst door mono-poly
Ik ga zwart witte funkende death metal maken.
En dan brul ik dat ik je doodne*k!

:mega:

Oei.. :D

Origineel geplaatst door Alexander
Ben benieuwd wat de 'donkere' forumleden te melden hebben
Zijn die er dan? Ik bedoel, als je gezegend bent met het funk gen, waarom dan hier je tijd verspillen?

Trouwens, het is voor mij als kaaskop natuurlijk een stuk veiliger om te zeggen dat witten niet funken, net zoals het voor Jurgen Rayman makkelijker is om grapjes te maken over zwarten.

Je ziet nu al wat mensen krampachtig reageren, maar wat als een donker forumlid zou zeggen: "Ja, wij hebben de funk en jullie kaaskoppen niet"?

Waarom zingen 'zwarten' veel over liefde (en tegenwoordig erg veel over sex..) en politieke items, verbroedering etc, terwijl blanken bijv, Rock, Deathmetal en Gothic hebben uitgevonden of trance.

Generaliseren is ook fout, daarom is het interessant om de werkelijke oorzaken en verschillen te kennen.

Ik laat het hierbij... ik heb er geen woorden voor.

Vooraf wil ik graag af van het moeilijke gedoe rond de term "zwart." Ik denk dat niemand hier racistische uitingen wil doen, maar de term "zwart" heeft wel die lading... Ik gebruik de term zwart om bepaalde bevolkingsgroepen aan te duiden die in mijn optiek een muzikaal talent hebben dat blanken veelal niet hebben, zonder een racistisch oordeel te willen vellen. Dat talent valt samen IMHO met de culturele afkomst en (toevallig) ook met de huidskleur. Die duidelijke scheiding is historisch bepaald. Waren donkere mensen vroeger (en nu) anders behandeld en was er geen apartheid geweest (bijv. in de VS) dan waren die groepen nu ook veel minder gedistingueerd van andere bevolkingsgroepen. De zwarte bevolking werd gescheiden gehouden van de rest... Met als gevolg dat ook hun culturele aspecten gescheiden bleven van de rest. Van die amerikaanse "melting pot" hebben vooral italianen en ieren geprofiteerd. Zwarten dus niet.

De stelling is dus: muziek is zwart. Nu, wordt nogal eens in de antwoorden de term funk aangehaald. Ik zelf spreek liever van een soort van swing... maar dat is termenologie.... Ik vind persoonlijk (dus, ik wil niet bepalen... fuse) dat de zwarte bijdrage aan stijlen als jazz, funk, soul en hiphop zoveel belangrijker is geweest voor de feel en ervaring van die muziek. En laten we die NPS uitzendingen nog eens aanhalen: De ontwikkeling van jazz kwam toch echt voornamelijk uit zwarte achterbuurten... Eerst New Orleans, en steden als Ney York, Chigago en later mochten de zwarten ook naar de West-Coast... hoewel dat aanvankelijk een blank bolwerk was. (West-Coast Jazz wordt gezien als een apart sub-genre...) Dat later blanken die ontwikkeling oppikten en er ook mee aan de haal gingen, dat weet ik ook maar de grondslag lag bij zwarte mensen.

Nou wat ik al eerder zei: de stelling "muziek is zwart" is natuurlijk onzin. Muziek is universeel. Maar funk en swing dicht ik toch echt toe aan het talent van zwarte muzikanten. En dan refereer ik weer aan het begin van deze post. Ik ga niet bepalen wat zwarte muziek is. Maar ik blijf van mening de kracht van jazz, soul, funk en hiphop voornamelijk een zwarte oorsprong heeft, of er nou blanke invloeden in zitten of niet. Wout zegt: die muziek is westers met een afrikaans sausje... Ik zeg: het is van oorsprong zwarte muziek, grotendeels bepaald door culturele achtergronden van zwarte mensen. De basis van de muziek waar wij over spreken ligt in de ritme-sectie. Dat geeft het die swing en geeft het die funk... De harmonieen en andere toegevoegde elementen... Tja... en dan kan je Wout's stelling alhaast omdraaien: zwarte muziek stijlen met een westers melodietje. Wat ik wil zeggen is dat die gasten die muziek de kracht geven die het op puur blanke/westerse gronden nooit gehad zou hebben.

@trash... ik ken de platen van Bob James maar al te goed... Ik vergelijk ze weleens met de platen van The Brecker Brothers... ook funky op een bepaalde manier. Vergeet alleen niet dat de Breckers en James gebruik maakten van een door zwarten bezette ritme-sectie. Weer die zwarte invloed. En over het algemeen vind ik de platen van James en de Breckers "plat" klinken. Vergeet ook niet de invloed van de producers bij deze LP's. Het CTI label was er op uit om die van origine in zwarte kringen zo geliefde muziek te verkopen in een veel grotere blanke markt. Dus, moest het allemaal afgeflakt en "platter." Gelikter dus... En ze gingen zelf zover dat sommige zwarte muzikanten (Stanley Turrentine) muzikaal gezien best zware concessies moesten doen om het eind-product acceptabel te maken voor blanke kopers van LP's. Geen geintje.. is echt zo gegaan.

Maar wees gerust... met May The Funk, heb je bewezen een positieve uitzondering te zijn op de regel :)

Origineel geplaatst door shortwave
... Wout zegt: die muziek is westers met een afrikaans sausje... Ik zeg: het is van oorsprong zwarte muziek, grotendeels bepaald door culturele achtergronden van zwarte mensen. De basis van de muziek waar wij over spreken ligt in de ritme-sectie. Dat geeft het die swing en geeft het die funk... De harmonieen en andere toegevoegde elementen... Tja... en dan kan je Wout's stelling alhaast omdraaien: zwarte muziek stijlen met een westers melodietje. Wat ik wil zeggen is dat die gasten die muziek de kracht geven die het op puur blanke/westerse gronden nooit gehad zou hebben.

En dat komt uit een beeldvorming, waarbij de laatste tijd nu juist vraasgtekens worden gezet.
Afrikaanse ritmes zijn zestien-tels (soms twaalf-tels) maten.
Westerse muziek is hoofdzakelijk vier-tels maten.
De jazz is ook overwegend vier-tels...
Waarom hebben ze hun 'roots' verlaten?

Juist de melodiën van de jazz komen in Afrika voor, tenminste, de intervallen. Dat is wat de Dixie-land voor vele westerlingen zo warrig maakt. (Soms wordt de term zenuwachtig gebruikt) De Dixie-land was geen blijvertje (hoogstens bij een congres van de VVD :) omdat het niet commerciëel genoeg was en die muzikanten wilden ook eten.

Wat typisch voor de Afro-Amerikaanse muziek is... de tweede en de vierde tel. Ook wel eens als 'after-beat' aangeduid. Westerse muziek kent het accent op de eerste en de derde tel, Afro-Amerikaanse muziek dus op twee en vier.
Op het North Sea Jazz kwamen wel eens bands, die het publiek eerst op één en drie lieten klappen, om vervolgens op twee in te zetten Of is dat die beleefdheidsvorm?

Opmerkelijk is dat de Soul (James Brown deed dit als eerste) en de andere latere stijlen Afro-Amerikaanse stijlen weer de één en drie als accentplaatsen nemen. Reden? De commercie?

Wout

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door fuse
Beste demian.
Denk toch dat je 'probleem' (om maar even in de mood bij een zwarte broeder te blijven) bij de 'man in the mirror' ligt.
En juist degene die het hardst roept dat generaliseren fout is komt wel met de meest generaliserende statements.

Geef mij dan maar de evolutietheorie die juist stelt dat de uitzondering (en dus diversiteit) cruciaal is voor de ontwikkeling van een populatie over langere termijn.

Idd, hier sluit ik me volledig bij aan...

Kom op zeg...alsof blanken alleen maar death metal en trance kunnen maken en zwarten alleen maar kunnen grooven. Doe je ogen es open denk ik dan.. ga eens kijken in de cd-winkel wat er allemaal ligt en wat voor producers/muzikanten enzo erachter zitten. Ga es luisteren naar de labels van nu met vernieuwende artiesten...

We leven in 2006, niet in 1923. Ik zie statements in deze thread die echt nergens over gaan en ronduit eenzijdig en bekrompen zijn...

Origineel geplaatst door trigg
Idd, hier sluit ik me volledig bij aan...

Kom op zeg...alsof blanken alleen maar death metal en trance kunnen maken en zwarten alleen maar kunnen grooven. Doe je ogen es open denk ik dan.. ga eens kijken in de cd-winkel wat er allemaal ligt en wat voor producers/muzikanten enzo erachter zitten. Ga es luisteren naar de labels van nu met vernieuwende artiesten...

We leven in 2006, niet in 1923. Ik zie statements in deze thread die echt nergens over gaan en ronduit eenzijdig en bekrompen zijn...

Ik liep maar wat te stangen triggie..;)

Ik liep maar wat te stangen triggie..;)

Waar kun je aan zien in deze thread of iemand aan het dollen is of niet!? En wat is de meerwaarde van stangen in een thread met een culturele en politieke lading?

Ik vind de antwoorden in deze thread over het algemeen zwaarder wegen dan eerdere threads van politieke en/of religieuze aard die meteen verwijderd worden! Waarom mag een eindeloos betoog van een aantal forumleden over dit onderwerp wel en religie en politiek getinte threads niet???

Beetje sufkutterij.

Zowiezo, als ik een thread begin moet ik het dus maar even toelaten dat deze een zware culturele lading mee krijgt terwijl deze ludiek was bedoeld.

Muziek is zwart, geloof je het zelf?

Wel vind ik veel zwarte muziek meer Jazziër,funken en grooven, maar dat vind jij ook wel.

Verder wel leerzaam hoor daar niet van, met dank aan bepaalde leden.. :biertje:

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back