[Future Retro] Future Retro FR777

Origineel geplaatst door De Toverkoning
Mijn bestelde FR-777 uit de States zal deze week wel binnenkomen. De sequencejes worden zeer zeker over midi uitgestuurd, zelfs ook over CV!!! En dat met glide-functie. Wat wil je nog meer?

I'll keep in touch!

he toverkoning,

kan zeggen wat het geworden is met de douane,en wat heb je uit eindelijk betaald. inclusief alles.

because, me want a "retro777" very bad.:D

Origineel geplaatst door sander
Op www.interface.nl staat er eentje bij een particulier te koop. Prijs staat er niet bij.
Advertentie is van 6 maart.

dat is die van enrico die hier ook op het forum zit. heb hem al benaderd maar heb nog geen reactie gehad.

maar ga er ook geen 1000euro voor geven. als je hem zelf besteld daar, ben je met alle invoerrechten,btw en transport nog geen 50euro duurder uit.

ik had ze gemailt en ze zeiden incl.transport 830$( ongeveer 785euro)
dan heb je 19%btw over de 785euro is 149,15 euro
en nog eens 14% invoerrechten is 109,90

dat maakt totaal ongeveer 1050 euro. en dan heb je een nieuwe thuis staan :)

ik had ze ook gevraagd of, als ik met en bedrijf kocht of er dan nog btw af gaat ( zoals bij elektron, waar dat kon ).
toen kreeg ik dit andwoord:

"We do not charge sales tax. However customs may charge import duties or taxes once the item is brought into your country. If you require special markings on the package to avoid taxes, please let us know at the time of purchase."

kan hier ook wel wat mee:eureka:

Origineel geplaatst door Twin-x
EN T IS GEEN TB303 EN HIJ KLINKT OOK NIET T ZELFDE.

ik heb 4 dagen al niet meer geslapen, want heb sinds woensdag mijn retro en ik vindt het een super vete bak.

wat twin-x zegt, ben ik het niet mee eens. heb thuis de tb303 en retro staan en naar mijn mening kan je met de retro de 303 exact nabootsen. en als je dan van de retro alleen de parameter gebruikt die ook op de 303 zitten is het gewoon een 303. alleen kan je bij de retro dus 10keer meer als een 303.

als er mensen zijn die een retro willen aanschaffen, kan ik 1 ding zeggen en dat is dat hij geen geheugen heeft voor het opslaan van patches.de enige manier is met patch sheets. hij kan alleen de patterns van de sequencer opslaan.

wat ik op zich niet z'n probleem vindt, want ik maak gewoon een basis, zet de harddisk aan en ga aan het werk. wat ik helemaal goed vindt.

kan niet wachten tot ik weer naar huis mag :walker:

777 verslag...ie

777 verslag...ie

Origineel geplaatst door De Toverkoning
Spannend hoor.... Zojuist een Future Retro 777 besteld!

Ze waren op voorraad, dus nou maar zien hoe lang ze er bij de douane over doen... Als er geïnteresseerden zijn, zal ik verslag doen zodra ik hem binnen heb...
[
=)

ik ben wel benieuwd waarom omdat jer er weing over hoort
het bestaat al een jaar of4 geloof ik
ik heb een tb met de kenton kit gehad,...ik heb ook eenaantal clonen gehoord; waaronder
syntecno ,doepfer ms404,nov bassstation ,...
ze zeggen tegenwoordig overal tb lookalike sounds uit te kunnen halen ;
zoals mc202sh101,nordlead ;goede immitator
alles wat schreeeeeuwt .lead brallllt
lijkt tegenwoordig al snel op een tb 303 ,..
maar ik heb mn syntecno nog omdat het echt een goede tb cloon is ,...wie beweert van niet
[en een 4xcv/gate inteface heeft ,.....jeahhh...thnx robert !!!]
ik ben wel benieuwd over de sequencer mogelijkheden ...
hij stuurt geloof ik ook cv ,s uit,...
na WE horen het toverk.
let us know

Sorry jongens, ik had jullie al een hele tijd geleden een verslagje beloofd...

Wat me meteen al opviel is dat het apparaat behoorlijk licht van gewicht is. Makkelijk voor diegenen die ermee op stap willen, maar ik vindt het bijna te licht. Bij het iets te enthousiast draaien aan de knoppen wil het apparaat nog wel eens verschuiven. Geen onoverkomelijk probleem, maar toch. Komt ook deen beetje door de (overigens prachtige) houten zijpanelen. Die zijn misschien iets te glad. Het uiterlijk is echt te gek, alhoewel ik wel iets duurzamere materialen had verwacht.

Over de sound kan ik heel duidelijk zijn: het is GEEN TB-303. Het is wel een heeeel goeie immitatie, maar zal nooit een echte 303 kunnen vervangen. Een echte 303 is neuziger, knorriger en misschien een tikje rauwer dan de Retro. Maar ik heb de retro dan ook niet gekocht vanwege zijn 303 immitatie, want dan had ik wel een echte gekocht. Hetgeen waar de Retro nou juist zo interessant wordt, is waar de 303 ophoudt: synthese en regelmogelijkheden.

Het begint allemaal al bij de extra VCO (allebei traploos regelbaar tussen blok en zaagtand!) waardoor intervallen mogelijk worden. Bovendien hebben beide VCO's elk hun Sub-oscillator. Het filter klinkt echt heel goed en is schakelbaar tussen 3- en 7-pole, waardoor het klankspectrum ineens twee maal zo groot wordt. Erg handig is de Res Max regelaar, waarmee je de maximale resonantie kunt begrenzen. Deze stelt in weze het regelbereik af van de resonance knop, ideaal als je veel live optreedt. Erg mooi zijn ook alle modulatiemogelijkheden. Het maken van unieke, weirde percussieve sounds gaat binnen een handomdraai. Ik zal niet elke funktie gaan beschrijven, want dat zijn er echt teveel. Zoveel, dat het regelmatig voorkomt dat het ding niet meer doet wat je verwacht en dat je niet meer weet waar je het moet zoeken. Luxeprobleem zullen we maar zeggen, want het heeft allemaal te maken met de unieke mogelijkheden. De distortion vind ik overigens niet echt overtuigend. Het is aardig dat ie erbij zit, maar een externe distortion blijft nodig voor het echte rauwe 303-werk.

Grootste minpunt: geen opslag van patches. Kan natuurlijk ook moeilijk in een volledig analoge synth, maar met zoveel regelaars is het wel een gemis dat je je patches niet kan opslaan. Het duurt namelijk een behoorlijke tijd eer je een patch weer hersteld hebt van je patchsheet. Zeker live is dat super-onhandig, want een patchsheet is in het donker niet te lezen. Veel patterns maak je ook met een bepaalde klank, maar omdat deze klank niet automatisch geladen wordt als je de pattern kiest, is het noodzakelijk om een goeie administratie bij te houden van alle klank- en patterncombinaties. Jammer, want dat maakt het intuitief iets maken net ietsje omslachtiger (als je je instellingen tenminste later weer wil herconstrueren).

Maar het grootste pluspunt: de sequencer. Wat een ding! Niet meer dat geklooi op een 303 (en zeg nou niet dat het makkelijk programmeren is op een 303, want dat is het niet). Neem de interface van een 909, verbindt aan alle 16 stapjes toonhoogte, accent, glide en loop en je hebt een sequencer van wereldformaat. Binnen de kortste keren heb je een arsenaal aan loops waar je niet goed van wordt. Live heb je de mogelijkheid om patterns te verschuiven in tijd en dat levert een fantastische breaks op. En het allermooiste komt nog: de sequencer stuurt naast midi-info ook CV uit! Uiteraard inclusief Glide funktie. Joepie!!!

Of het apparaat zijn prijs waard is, kan ik volmondig zeggen: ja! Een unieke combinatie van analoge sequencer en synthesizer. En eenvoudig te bedienen, ondanks een complex aantal synthesemogelijkheden. Ik weet dat als een van de grote fabrikanten dit product zouden hebben gemaakt dat de prijs lager had gekund, maar juist het feit dat ie gemaakt wordt door een freak verzekert je dat je iets unieks in handen hebt. En dat is misschien nog wel het allermooiste...

Sequencer

Sequencer

Jaaa.. die sequencer werkt echt prima! Het is echt de eerste werkbare step-sequencer voor tonen (in tegenstelling tot geluiden .. a la TR-909) die ik ben tegengekomen.. met het grote voordeel dat het mogelijk wordt om lopende patterns te veranderen!

Die MaxResonance parameter was me al opgevallen.. maar werkte op de een of andere manier toch niet helemaal zoals ik verwachtte (ik rekende op een 'max'-instelling voor je resonance.. zoals Toverkoning hierboven al beschrijft.. maar in de praktijk was het toch wat onduidelijk). Wél een goeie optie (als ie doet wat ie moet doen).

Het filter van de FR heb ik helaas niet lang genoeg kunnen uitproberen. Schakelbaar tussen 3- en 7-pole leek mij in eerste instantie een vrij onconventionele keuze (wat natuurlijk op zich al toe te juichen is).. maar het is waarschijnlijk niet voor niets dat we verder nergens anders een 42db/Oct filter tegenkomen (is het dat ook echt.. vraag ik me dan af?)

Qua geluid is er al genoeg geroepen.. maar ik vond/vind het nog steeds een erg lekker klinkend analoog bakske. Jammer dat die onverlaat van een verkoper me toen te kakken heeft gezet.. anders had ik zeker meer zinnigs kunnen melden over deze synth.

PS: De sequencer van de FR is ook los te koop.. "Moebius" heet ie dan.. (maar dat is geen nieuws natuurlijk).

Back