Sorry jongens, ik had jullie al een hele tijd geleden een verslagje beloofd...
Wat me meteen al opviel is dat het apparaat behoorlijk licht van gewicht is. Makkelijk voor diegenen die ermee op stap willen, maar ik vindt het bijna te licht. Bij het iets te enthousiast draaien aan de knoppen wil het apparaat nog wel eens verschuiven. Geen onoverkomelijk probleem, maar toch. Komt ook deen beetje door de (overigens prachtige) houten zijpanelen. Die zijn misschien iets te glad. Het uiterlijk is echt te gek, alhoewel ik wel iets duurzamere materialen had verwacht.
Over de sound kan ik heel duidelijk zijn: het is GEEN TB-303. Het is wel een heeeel goeie immitatie, maar zal nooit een echte 303 kunnen vervangen. Een echte 303 is neuziger, knorriger en misschien een tikje rauwer dan de Retro. Maar ik heb de retro dan ook niet gekocht vanwege zijn 303 immitatie, want dan had ik wel een echte gekocht. Hetgeen waar de Retro nou juist zo interessant wordt, is waar de 303 ophoudt: synthese en regelmogelijkheden.
Het begint allemaal al bij de extra VCO (allebei traploos regelbaar tussen blok en zaagtand!) waardoor intervallen mogelijk worden. Bovendien hebben beide VCO's elk hun Sub-oscillator. Het filter klinkt echt heel goed en is schakelbaar tussen 3- en 7-pole, waardoor het klankspectrum ineens twee maal zo groot wordt. Erg handig is de Res Max regelaar, waarmee je de maximale resonantie kunt begrenzen. Deze stelt in weze het regelbereik af van de resonance knop, ideaal als je veel live optreedt. Erg mooi zijn ook alle modulatiemogelijkheden. Het maken van unieke, weirde percussieve sounds gaat binnen een handomdraai. Ik zal niet elke funktie gaan beschrijven, want dat zijn er echt teveel. Zoveel, dat het regelmatig voorkomt dat het ding niet meer doet wat je verwacht en dat je niet meer weet waar je het moet zoeken. Luxeprobleem zullen we maar zeggen, want het heeft allemaal te maken met de unieke mogelijkheden. De distortion vind ik overigens niet echt overtuigend. Het is aardig dat ie erbij zit, maar een externe distortion blijft nodig voor het echte rauwe 303-werk.
Grootste minpunt: geen opslag van patches. Kan natuurlijk ook moeilijk in een volledig analoge synth, maar met zoveel regelaars is het wel een gemis dat je je patches niet kan opslaan. Het duurt namelijk een behoorlijke tijd eer je een patch weer hersteld hebt van je patchsheet. Zeker live is dat super-onhandig, want een patchsheet is in het donker niet te lezen. Veel patterns maak je ook met een bepaalde klank, maar omdat deze klank niet automatisch geladen wordt als je de pattern kiest, is het noodzakelijk om een goeie administratie bij te houden van alle klank- en patterncombinaties. Jammer, want dat maakt het intuitief iets maken net ietsje omslachtiger (als je je instellingen tenminste later weer wil herconstrueren).
Maar het grootste pluspunt: de sequencer. Wat een ding! Niet meer dat geklooi op een 303 (en zeg nou niet dat het makkelijk programmeren is op een 303, want dat is het niet). Neem de interface van een 909, verbindt aan alle 16 stapjes toonhoogte, accent, glide en loop en je hebt een sequencer van wereldformaat. Binnen de kortste keren heb je een arsenaal aan loops waar je niet goed van wordt. Live heb je de mogelijkheid om patterns te verschuiven in tijd en dat levert een fantastische breaks op. En het allermooiste komt nog: de sequencer stuurt naast midi-info ook CV uit! Uiteraard inclusief Glide funktie. Joepie!!!
Of het apparaat zijn prijs waard is, kan ik volmondig zeggen: ja! Een unieke combinatie van analoge sequencer en synthesizer. En eenvoudig te bedienen, ondanks een complex aantal synthesemogelijkheden. Ik weet dat als een van de grote fabrikanten dit product zouden hebben gemaakt dat de prijs lager had gekund, maar juist het feit dat ie gemaakt wordt door een freak verzekert je dat je iets unieks in handen hebt. En dat is misschien nog wel het allermooiste...