GESTOLEN apparatuur ! !

Mike Philco

Ehmmm,...
Beste Synthforum'ers,

Het is weer eens zo ver.
Vanmorgen kreeg ik (voor de zoveelste keer) via een fax te horen dat er van alles en nog wat gestolen is aan apparatuur uit een tot studio omgebouwde garage/schuur.

Wat mij dan altijd weer verbaast is het volgende:
Nog nooit heb ik een dergelijke fax gekregen waar ook de SERIE-NUMMERS op staan van de betreffende apparatuur.
Zo zijn de spullen dus nooit traceerbaar.

Ik krijg per jaar ongeveer 500 synthesizers en ongeveer 1500 andere muziek-gerelateerde apparaten in reparatie.
Van al deze apparaten zijn bij mij de serie-nummers bekend en deze komen dan in een data-base.

Ook ik kan dus meehelpen om gestolen waar terug te vinden.
Maar dan heb ik op niet veel aan een faxbericht als de serie-nummers niet bekend zijn.

Dus mensen, mijn advies even aan jullie:
Neem even een momentje en schrijf alle type- en serie-nummers van jullie apparatuur eens op en bewaar deze gegevens zorgvuldig.
Mail deze gegevens bijvoorbeeld ook eens naar reparatie-bedrijven zoals ik.
Heel veel instanties zullen je dankbaar zijn.

Pas goed op je spullen. :smeris:

Greetz,

Goede tip!

Ik registreer alle serienummers gelijk als de betreffende apparaten uit de doos komen en mijn verzekeringsadviseur ontvangt met enige regelmaat de bijgewerkte lijst.
Het verbaast me telkens weer dat er zovelen zijn die geen serienummers van hun instrumenten hebben.
Het kan 'em toch niet in de moeite van een nummertje opschrijven zitten zou je zeggen.

Goed dat hier nog eens de aandacht op gevestigd wordt.:okdan:

groet

Tom

inderdaad een goede tip !
Nou ben ik groot-behringer-bezitter, en dus niet zo bang voor diefstal 8)
maar dan toch nog: ik zou schijtziek worden als ze m'n zooi jatten en ik dus ook nooit aan
kon tonen wat van mij was.
Het zal een zooi werk worden, maar ik zal er toch maar eens aan beginnen.

hier is mijn serienummer : 9mm

kan er daadwerkelijk iets begonnen worden dan als het terecht komt bij een groothandelaar /reparateur ? de verkoper zal toch altijd zeggen dat hij het via via op mp gekocht heeft ?
geef je die gasten gelijk aan die met iets binnenkomen met zo'n serienummer, of vraag je het ze eerst ?

volgens mij is er maar 1 echte oplossing keihard optreden

citeer :
Nou ben ik groot-behringer-bezitter, en dus niet zo bang voor diefstal

LOL !

maar ik zal toch de echte serienummers maar ff opschrijven bedankt voor de tip

Laatst gewijzigd:
9mm is geen serie nummer maar een kaliber
en als je een 9mm in huis heb heeft die waarschijnlijk weer net geen serie nummer :smeris:

stel dat je kan bewijzen dat iemand iets van jou heeft... krijg je het dan ook gewoon terug :confused:

volgens mij kun je het terugvorderen tenzij het anders dan om niets én in een echte winkel die daarvoor bedoeld is gekocht is (b.v. 2e hands muziekwinkel) . want in dat geval is er sprake van te goeder trouw. als het via de 2e hands onderhands bv marktplaats doorverkocht of kado gegeven is maak je meer kans . als het via een echte dealer doorverkocht is volgens mij niet.

Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
en stel dat je kan bewijzen dat iemand iets van jou heeft... krijg je het dan ook gewoon terug :confused:

Vergeet dat dus maar gerust !
Hier heb ik dus slechte ervaringen mee.
Ooit jatte een vage junk m'n ma's bromfiets en ma en ik deden braaf aangifte. Na 2 weken spotte mijn broertje die junk met ma's bromfietsje bij de benzinepomp en belde mij op. ik ging als een dolle stier naar die benzinepomp en wist met de nodige overredingskracht meneer junk zo ver te krijgen dat hij braaf voor mij uit reed naar ma's huisje, alwaar hij de bromfiets netjes voor de deur terugzette. ik ging naar het politieburo en vertelde dat ze niet meer hoefde te zoeken, de bromfiets terug was en ze de aangifte uit hun systemen konden halen.

ik heb met deze actie het grootste gezeik gehad..... (en nee, mijn overredingskracht betrof GEEN fysieke kracht)
De bromfiets had door ons als verloren moeten worden beschouwd, tenzij de koffieleutende diender zelf toevallig in een dronken bui eens over ma's bromfietsje heengepleurd zou zijn.
Ma reed, aldus oom agent, vanaf dat moment op een gestolen bromfiets en ik werd beschuldigd van "eigen rechter spelen".

k*t-wetgeving wat dat betreft dus......

Origineel geplaatst door mono-poly
sommige spullen hier hebben nog geen eens een serienummer.

b_332.jpg
?

:maffia:

En laat de serienrs niet alleen in je eigen computer (excel) staan, als ze ook je computer jatten was de moeite voor niets.

Origineel geplaatst door wouw
En laat de serienrs niet alleen in je eigen computer (excel) staan, als ze ook je computer jatten was de moeite voor niets.

gouden tip dit :D

Ff printen dus.

Maar fototje en/of aankoopbon erbij maakt het helemaal af.

maar stel nou dat je zoon nummer aantreft geef je dan dit instrument dan terug aan de rechtmatige eigenaar ook al heeft die persoon er niets me te maken. ik ben benieuwd wat de politie er van vindt heb je dit al eens gevraagd
voorbeeld. iemand steelt een 303 en verkoopt deze an een persoon deze verkoopt dit apparaat ook weer door voor 900 eurie. dan gaat er een lampje stuk en jij krijg hem, jij geeft dit instrument dan terug aan de rechtmatige eigenaar. die persoon die hem heeft gebracht is het daar niet mee eens en gaat naar de politie Ik ben echt benieuwd wie aan het langste eind trekt. (:halleluja Nederland) en de wet

degene die ter goeder trouw gekocht heeft is de eigenaar geloof ik,
als jij dus niet had kunnen weten dat het apparaat gestolen was...

Origineel geplaatst door WarmeBakker
volgens mij kun je het terugvorderen tenzij het anders dan om niets én in een echte winkel die daarvoor bedoeld is gekocht is (b.v. 2e hands muziekwinkel) . want in dat geval is er sprake van te goeder trouw. als het via de 2e hands onderhands bv marktplaats doorverkocht of kado gegeven is maak je meer kans . als het via een echte dealer doorverkocht is volgens mij niet.

helemaal goed

ik zat zo maar wat te googelen en toen stuitte ik op
artikel 86 van Boek 3 van het Burgerlijk Wetboek:

artikel 86

lid 1
Ondanks onbevoegdheid van de vervreemder is een overdracht overeenkomstig artikel 90, 91 of 93 van een roerende zaak, niet-registergoed, of een recht aan toonder of order geldig, indien de overdracht anders dan om niet geschiedt en de verkrijger te goeder trouw is.

...

lid 3
Niettemin kan de eigenaar van een roerende zaak, die het bezit daarvan door diefstal heeft verloren, deze gedurende drie jaren, te rekenen van de dag van de diefstal af, als zijn eigendom opeisen, tenzij:

a.
de zaak door een natuurlijke persoon die niet in de uitoefening van een beroep of bedrijf handelde, is verkregen van een vervreemder die van het verhandelen aan het publiek van soortgelijke zaken anders dan als veilinghouder zijn bedrijf maakt in een daartoe bestemde bedrijfsruimte, zijnde een gebouwde onroerende zaak of een gedeelte daarvan met de bij het een en ander behorende grond, en in de normale uitoefening van dat bedrijf handelde;
(nb een winkel dus) of

b.
het geld dan wel toonder- of orderpapier betreft.

Origineel geplaatst door chilistein
helemaal goed

zomaar, leuke hobby:engel:

betekend dit als je het op ebay zet en je koop het is het van jou.
dit is een echt bij de wet verantwoord veilingshuis, dacht ik

Laatst gewijzigd:
Ook artikel 5.1

Ook artikel 5.1

Origineel geplaatst door chilistein
helemaal goed

artikel 86

lid 1
Ondanks onbevoegdheid van de vervreemder is een overdracht overeenkomstig artikel 90, 91 of 93 van een roerende zaak, niet-registergoed, of een recht aan toonder of order geldig, indien de overdracht anders dan om niet geschiedt en de verkrijger te goeder trouw is.

...

lid 3
Niettemin kan de eigenaar van een roerende zaak, die het bezit daarvan door diefstal heeft verloren, deze gedurende drie jaren, te rekenen van de dag van de diefstal af, als zijn eigendom opeisen, tenzij:

a.
de zaak door een natuurlijke persoon die niet in de uitoefening van een beroep of bedrijf handelde, is verkregen van een vervreemder die van het verhandelen aan het publiek van soortgelijke zaken anders dan als veilinghouder zijn bedrijf maakt in een daartoe bestemde bedrijfsruimte, zijnde een gebouwde onroerende zaak of een gedeelte daarvan met de bij het een en ander behorende grond, en in de normale uitoefening van dat bedrijf handelde;
(nb een winkel dus) of

b.
het geld dan wel toonder- of orderpapier betreft.

Nou voel ik me ook gedwongen om eens mee te denken.

Als aanvulling op het bovenstaande:

* als de eigenaar zijn bezit door diefstal heeft verloren, acht de wetgever - met name uit een oogpunt van misdaadbestrijding - een onverkorte (niet van af te knabbelen) derdenbescherming niet steeds wenselijk. De bestolene kan daarom de zaak nog gedurende 3 jaar na de diefstal als zijn eigendom opeisen. Verstrijkt deze vervaltermijn onbenut, dan wordt de derdeverkrijger - mits aan de eisen van goede trouw en 'om niet' (=gratis) - eigenaar, en wel met terugwerkende kracht tot het moment waarop de zaak aan hem werd geleverd. Wanneer er niet aan die eisen is voldaan, kan de eigenaar gedurende 20 jaar zijn spul opeisen

Denkt u ook aan revindicatie. Revindicatie = een goederenrechtelijke opvorderingsactie van jouw eigendom. De eigenaar (jij) is bevoegd de zaak (jouw speelgoed) op te eisen van een ieder die haar zonder recht houdt. De revindicatie kan zowel tegen een bezitter (dief) als tegen een houder (vriend van de dief) worden ingesteld, en wel ongeacht diens eventuele faillissement. Jij hebt daar dus in de regel 3 jaar de tijd voor. Daarna is het over.

Dus wanneer jij erachter komt dat jouw speeltje (nadat het is gestolen) bij iemand op zijn kamer staat en je kunt bewijzen dat het jouw apparaat is, dan heb je het recht om het ding mee te nemen (in theorie dan). Wat dus wijs is, is serienummers noteren en af en toe eens een foto te maken van het apparaat en dan juist waar er een kenmerk bevindt zoals een kras, deuk etc. Denk erom het is omgekeerde bewijslast. Jij zult moeten aantonen dat het om jouw apparaat gaat.

Daarbij moet je er rekening mee houden dat verzekeraars niet zo gauw vergoeden indien is gebleken dat jij je apparatuur op websites vermeldt. Dus weghalen die lijsten.

Maar het kan nog veel ingewikkelder. Een onderdeel van je synth die gestolen is komt terecht in een ander apparaat. Dat heet juridische natrekking. Jouw onderdeel is dus deel gaan uitmaken van het andere apparaat en die eigenaar is eigenaar van het geheel en niet van de afzonderlijke delen.

__________________________________________________________________________________________

Helaas kan diefstal bij iedereen overkomen. Opletten blijft hoofdzaak.

Back