Synth's....nu en morgen

Origineel geplaatst door klausito
Dus in muziek m.b.v. sequencers zit geen creativiteit.. dat zeg je feitelijk.

Nee, dat zegt-ie niet. Hij zegt dat sequencers niets toevoegen aan de expressiviteit, ze onthouden alleen. Dat zegt niets over creativiteit.

Dat zou volgens mij ook niet moeten trouwens; volgens mij voegen sequencers wel iets toe namelijk. Een prettig werkende sequencer kan inspirerend werken (als je er graag en handig mee werkt). Een multitimbrale sequencer op een synth kan erg fijn zijn, omdat je dan zonder allerlei extra apparatuur aan te hoeven zetten een trackidee kan uitproberen. Ik weet niet precies hoe dat dan werkt, maar stepsequencers schijnen insiprerend te werken. En een deel van de 'magie' van de TR's is dat hun sequencers net niet helemaal strak zijn waardoor je die roemruchte 'swing' krijgt. Dus volgens mij voegen sequencers wél iets toe een synth, en echt op een creatieve manier. Vergelijk het met de Karma-functionaliteit van Korg!

Dus ik zou willen stellen dat een sequencer wél wat toevoegt aan een synth, net zoals het klavier. En dat beide dus verbeterd kunnen worden om synths interessanter te maken (creatief uitdagender).

Origineel geplaatst door klausito
Dus in muziek m.b.v. sequencers zit geen creativiteit.. dat zeg je feitelijk.

Volgens mij heb je problemen met het interpreteren van zinnen :D . Heb ik ergens beweerd dat muziek mbv sequencer geen creativiteit bezitten???? Ik zal wel de laatste zijn om dat beweren. Ik gebruik namelijk geen PC om te sequencen, maar wel een MC500, MC500 MkII, de interne sequencer van de W30, SY99 (1) en SY99(2). Dus ik weet perfect waarover ik praat ... en ik beweer dus dat een sequencer niets anders doet dan weergeven wat je erin stopt ... da's alles.

En als je even de moeite zou doen om écht te lezen wat er staat "En kwestie van sequencers: die onthouden alleen maar dat wat je erin stopt, niks meer of niks minder. Heeft op zich weinig of niets met expressie te maken ." ... dan zou je weten dat ik het niet eens over creativiteit had, maar over expressiviteit (wat totaal iets anders is mijnsinziens).

Dus ... bezint eer ge begint :) :) :)

:doei:

Origineel geplaatst door Cheimoon
Dat zou volgens mij ook niet moeten trouwens; volgens mij voegen sequencers wel iets toe namelijk. Een prettig werkende sequencer kan inspirerend werken (als je er graag en handig mee werkt). Een multitimbrale sequencer op een synth kan erg fijn zijn, omdat je dan zonder allerlei extra apparatuur aan te hoeven zetten een trackidee kan uitproberen. Ik weet niet precies hoe dat dan werkt, maar stepsequencers schijnen insiprerend te werken. En een deel van de 'magie' van de TR's is dat hun sequencers net niet helemaal strak zijn waardoor je die roemruchte 'swing' krijgt. Dus volgens mij voegen sequencers wél iets toe een synth, en echt op een creatieve manier. Vergelijk het met de Karma-functionaliteit van Korg!

Dus ik zou willen stellen dat een sequencer wél wat toevoegt aan een synth, net zoals het klavier. En dat beide dus verbeterd kunnen worden om synths interessanter te maken (creatief uitdagender).

Sequencers kunnen inderdaad inspirerend werken (hoewel het aan expressiviteit weinig of niets zal doen :dubbel: ). Ik had vroeger een combinatie van Roland 101 en Roland CSQ600 sequencer. Dat was dus een digitale stepsequencer waarbij je tijdens het runnen van de sequence live kon transponeren. Dat werkte 100 x beter dan de sequencer waar ik nu mee werk. Daardoor maakte ik ook een ander soort muziek dan nu. Als je bv de sequencer van de Waldorf Q(+) neemt, heb je dezelfde werking als zo'n CSQ en dan merk je dat je totaal andere sequences gaat maken, waardoor je creativiteit kan vergroten.

Dus een workstation met verschillende soorten sequencers zou wel leuk zijn (in hoeverre deze eigenlijk al niet bestaan -Motif ES, X-serie, Extreme?).

:doei:

Wave Field Synthese

Wave Field Synthese

Vanuit de geluidsbron verspreidt het geluid zich bolvormig in de lucht. Als men nu een lijn van speakers op de plek van de geluidsbron plaatst, dan zal bij één speaker het geluid beginnen, dus op de virtuele plaats van de geluidsbron en links en rechts zal het geluid dus een fractie van een seconde later komen, zo opschuivend.

Die lijn kan ook ten opzichte van de geluidsbron verschoven worden, zodat de virtuele bron voor of achter de speakers komt te staan.

Wordt alles nu gedaan in een vierkant van vier keer acht speakers (het minimum), en worden die 32 kanalen door een computer bestuurd, dan ontstaat het effect dat iedereen, die zich in het vierkant bevindt, het geluid op dezelfde plaats ervaart, zoals dat in een echte ruimte ook het geval is. Geen hot-spot!

Echter, de computer kan het geluid ook zelf een plaats geven, bijvoorbeeld laten bewegen...

Snelle computer met 32 DSP's, 32 versterkers en 32 speakers.

De Technische Universiteit van Delft is één van de ontwikkelaars van het systeem.

Wil je meer weten, google even :)

PS de software is volledig freeware!

Wout

Origineel geplaatst door Danny
Sequencers kunnen inderdaad inspirerend werken (hoewel het aan expressiviteit weinig of niets zal doen

Misschien begrijp ik je verkeerd. Ik dacht dat je met expressivitiet uitdrukkingsvermogen bedoelt. En dat kan m.i. zonder ook maar een toon op een toets te spelen.

Heerlijk die mensen met een kort lontje.

Laatst gewijzigd:
Dat zowel voor de 'serieuze' als de dance electronische muziek het ruimtelijk effect veel en veel groter zal worden. Natuurlijk zal de synthesizer zelf geen WFS genereren, al kan ik me indenken dat bepaalde effecten vanuit de synth bestuurd kunnen worden, bijvoorbeeld door LFO's en Envelopes. (modulatie en plaats worden gekoppeld)

Kunnen we eindelijk die vier uitgangen eens live benutten :)

De TB303's vliegen je om de oren en veel beter dan die Dolby surround...

Wout

Ik denk dat de mogelijkheden van nieuwe synths toch een keer ophouden..

Maar wat je denk ik wel steeds meer gaat zien is een synth waar je doormiddel van een kaartje o.i.d. een andere synth inzet, of later gewoon een VST. Net als de V-Synth waarmee je met een kaart er een D-50 van kan maken, of de Alesis Fusion, ook 3 synths in 1.

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Dat zowel voor de 'serieuze' als de dance electronische muziek het ruimtelijk effect veel en veel groter zal worden. Natuurlijk zal de synthesizer zelf geen WFS genereren, al kan ik me indenken dat bepaalde effecten vanuit de synth bestuurd kunnen worden, bijvoorbeeld door LFO's en Envelopes. (modulatie en plaats worden gekoppeld)

Kunnen we eindelijk die vier uitgangen eens live benutten :)

De TB303's vliegen je om de oren en veel beter dan die Dolby surround...

Wout

Lijkt mij dat van wege de kosten WFS technology slechts beperkt toepasbaar is in de praktijk. Maar het voorbeeld van effecten door een LFO laten bewegen in de ruimte is wel gaaf ja :)

Maar wat je denk ik wel steeds meer gaat zien is een synth waar je doormiddel van een kaartje o.i.d. een andere synth inzet, of later gewoon een VST.

Zoiets zou het best kunnen worden. Bijvoorbeeld de Ion heeft al meerdere filtertypen aan boord waaruit je kan kiezen. Misschien dat zoiets ook mogelijk is met de oscilatoren. Dan heb je al een redelijke synth.

Origineel geplaatst door BananaWorld
Zoiets zou het best kunnen worden. Bijvoorbeeld de Ion heeft al meerdere filtertypen aan boord waaruit je kan kiezen. Misschien dat zoiets ook mogelijk is met de oscilatoren. Dan heb je al een redelijke synth.

Meerdere Filtertypen en Oscillatoren?
Goh, dat ze daar bij de Nord Modular nooit aan hebben gedacht... :)

Wout

Back