Hoe luister jij naar een CD?

Hoe luister jij naar een CD?

• Huis, tuin en keuken CD-speler

Stemmen: 9 33,3%
  • CD-ROM speler op PC

Stemmen: 2 7,4%
  • High End HiFi apparatuur

Stemmen: 9 33,3%
  • Draagbare CD-speler

Stemmen: 1 3,7%
  • Ik luister geen CD's, ik heb enkel MP3

Stemmen: 3 11,1%
  • In de auto

Stemmen: 3 11,1%

• Totaal aantal stemmers
    27

shortwave

Vintage lid
Onlangs kocht ik eindelijk eens een goede geluidskaart en sloot die aan op mijn kompjoeter... Ik prop een CD in de CD-ROM die gaat door de kaart, dan door de mengtafel, dan door de Ultramizer, terug via de mengtafel naar de versterker die op DIRECT geschakeld staat (dus zonder toonregeling of loudness) en dan uiteindelijk naar de Tannoys....

Een woord: het klinkt heerlijk!

Vandaar mijn vraag: ik ken heel wat audiofielen die de duurste hifi-apparatuur hebben.... Maar ik ben verbaasd van de hoge definitie, de zuiverheid en de dynamiek die uit mijn monitoren komt.... Daar zouden veel audio-freaks (zoals mijn oom en vader) jaloers op zijn.... En die geven rustig 3 of 4 duizend euri uit voor een HiFi geluids-installatie.

Vandaar dat ik benieuwd ben hoe jullie naar CD's luisteren.

Laatst gewijzigd:
ik luister eigenlijk alleen naar cd's in mijn auto...

op de computer luister ik altijd naar mp3's (legaal natuurlijk), maar ik moet toegeven dat ik niet zo'n audiofiel ben.

Hebben hier zo weinigen van jullie dan een mening over?

Muziek maken is een ding, maar muziek luisteren is ook een genot dat we dagelijks doen. Toch?

Als we dan als studio-synth-apparatuur-freaks beschikken over hoogwaardige equipment, waarom dan niet je eens afvragen: hoe kan ik nou die muziek (hetzij klassiek, hetzij jazz, hetzij house) op een dusdanige manier afspelen dat je vervolgens ook in staat wordt gesteld om de muziek niet alleen te horen, maar werkelijk te beleven!

Dat is wat mij opviel toen ik dus die CD in de ROM-speler gooide zoals in mijn eerdere post omschreven... Voor mij dus HiFi op een ongekende manier... Ofwel ik beleefde de muziek die ik afspeelde...

sentimenteel gelul, ik weet het... maar ik wil TOCH een antwoord!

Ik luister mp3's over mijn monitor speakers, of via de xbox in de woonkamer die op de stereo aangesloten staat en via het netwerk de mp3's leest, of idd in de auto en in mijn werkplaats luister ik mp3's via een dvd speler die ook mp3 aan kan over 2 gare speakers..

mp3's dus.. geen cd's..Alle cd's zijn mp3 inmiddels bij mij.

MP3's luister ik ook, maar die hebben niet de dynamiek die een goede CD heeft, zeker niet als ie op goede apparatuur wordt afgespeeld.

:gaap:

Nogmaals de vraag aan iedereen: wie stelt echt HiFi op prijs?

Origineel geplaatst door Alexander
Vun paar joetjes hek unne gettobloaster gekocht en daar ken ik puik mun ceedeekes op hurren..

Soms luister ik ook weleens naar ceedeekes door mijn setup, maar minder vaak.. soms luister ik ook weleens naar mijn gitaarspelende buurmeisje..

Soms.. tja, als, misschien, ooit..

:r

Is mijn eerlijke mening....

Om maar niet te spreken van je taal- en spelfouten

Origineel geplaatst door shortwave

Mijn eerlijke mening is dat jij Shortwave, voor een moderator aardig weirde uitspraken doet laatste tijd..niet echt sfeerbevorderend, maar ja. :gaap:

Origineel geplaatst door shortwave

Meen je deze post nou serieus? Ik weet niet wat de bedoeling ervan is, maar ga lekker over jezelf lopen kotsen. Ik reageer naar het niveau van de topicstarter, dat heb ik altijd gedaan. En taal, sorry jongen, maar daar heb ik geen kaas van gegeten en het is naar mijn bescheiden mening ook alleen verplicht nederlands te spreken op dit forum, nergens staat een regel over correct nederlands.

Als jij problemen hebt met de manier waarop ik naar cd's luister mag je die uitspreken, maar reageren met een kotsende smiley wordt aan deze kant niet erg gewaardeerd!

Je post is in ieder geval gemeld bij een moderator!

Alsjeblieft, dank je wel!

HiFi: Dikke 7.1 Marantz met een paar lekkere Canton speakers :P Daaraan beleef ik extreem veel luisterplezier.
Op de PC, meestal MP3 pure noodzaak, voor als ik aan het werken ben.
In de auto CD's vind ik heerlijk, maar is niet te vergelijken met een fijne HiFi set.

en... ease up, moderator!!

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door demian
Mijn eerlijke mening is dat jij Shortwave, voor een moderator aardig weirde uitspraken doet laatste tijd..niet echt sfeerbevorderend, maar ja. :gaap:

Nou dan heb je niet goed gelezen.... ik geef een eerlijke mening, maar boven al stel ik een duidelijke vraag:

Welke waarde hechten jullie aan HiFi en op welke manier beleven jullie muziek luisteren? Je kan wel in de auto CD-tjes draaien, of een MP3-spelertje om je nek hangen, maar hoe relateert dat zich tot werkelijk muziek luisteren EN beleven???

Dus ja, ff een "kots" van mijn kant in die zin dat ik het geen waardevolle bijdrage vond aan de vraag die ik in deze thread stel...

EN dat heeft dus NIETS te maken met mod zijn of niet.... ik mag hier ook discussies voeren

De muziekervaring is de laatste jaren drastisch veranderd door de enorme groei in MP3 spelers, iedere gsm is standaard uitgerust met voldoende geheugen en mogelijkheden om altijd en overal te genieten van je favoriete muziek, verder draagt dit niet alleen bij aan de kwaliteit maar ook de kwantiteit..

Een belangrijk punt is natuurlijk hoe we luisteren, maar waar en wat en hoeveel zijn vragen die hier ook bij komen. Als de basisschooljeugd tegenwoordig een gemiddelde van 2 uur per dag naar een Ipod/mp3 speler luisteren, vraag ik me af waarom dit topic uberhaupt nog op cd's gericht is.

De kwaliteit van cd ten opzichte van mp3 is beter en dus leven we in een tijd waarin een ouder medium wordt ingehaald door een medium van lagere kwaliteit, maar hogere kwantiteit en betere toegankelijkheid.

Resultaat. De ouwe lullen onder ons houden zich vol op bezig met afluistering, hifi, terwijl de nieuwe generatie gewend is om dagelijks naar hun favoriete muziek te luisteren door identieke headsets op identieke spelers. Ik vraag me af hoeveel cd's er eigenlijk in de kast staan van een 11 jarige R&B fan? Volgens mij staan de harde schijven vol met muziek, meer als we denken en de kwaliteit is zwaar onder geschikt aan het gevoel dat je altijd kunt luisteren naar wat je op dat moment beliefd! En dus niet mieren over kwaliteit.

De marketing ligt ook al heel lang niet meer in kwaliteit, audiofielen zijn over het algemeen zielige vrijgezelle 30+ ers en de kids hebben niet eens meer een stereosetje, die luisteren hun muziek op een up to date multimedia pc!

Waarom begin je je topic niet met eerst een aantal feiten neer te leggen, en mee te rekenen dat de akoesiek van een auto een topic op zich kan bestrijken. Ook is het dus niet waar/hoe luister je, maar vooral wat en waarom!

Hoe ziet de toekomst voor de cd eruit?

Dat zijn vragen waar mooie topics uit kunnen ontstaan en waar ik zwaar mijn best voor zou kunnen doen. Dit soort '13 in een dozijn' topics zijn alleen maar goed voor mijn postcount, ik leer er helemaal niets van en draag dus ook niets nuttigs aan bij. Voor mij is het hele algemene discussie forum puur tijdsverdrijf en volgens mij was dat ook de bedoeling, serieuzere discussies zijn meer op hun plek in andere subfora.
Jammer dat er een overvloed is aan google vragen met google antwoorden, koopwijzerthreads, etcetera, dat men gedoemd is om wijzer te worden uit dit soort threads, want ik vrees dat het zo niet werkt.

Open gewoon een interessante thread als je dat wilt, maar laat mensen met rust in dit forum, want het heet niet voor niets 'algemene discussie'.

Ik stel hifi wel degelijk op prijs! Sterker nog, ik mix m'n tracks ook op hifi.

Een fancy CD-speler heb ik niet, CD's luister ik meestal af via m'n PC, met goede geluidskaart. Maar ik luister vooral veel vinyl. Op een hifi-speler netuurlijk ;).

Origineel geplaatst door Alexander
De muziekervaring is de laatste jaren drastisch veranderd door de enorme groei in MP3 spelers, iedere gsm is standaard uitgerust met voldoende geheugen en mogelijkheden om altijd en overal te genieten van je favoriete muziek, verder draagt dit niet alleen bij aan de kwaliteit maar ook de kwantiteit..

Een belangrijk punt is natuurlijk hoe we luisteren, maar waar en wat en hoeveel zijn vragen die hier ook bij komen. Als de basisschooljeugd tegenwoordig een gemiddelde van 2 uur per dag naar een Ipod/mp3 speler luisteren, vraag ik me af waarom dit topic uberhaupt nog op cd's gericht is.

De kwaliteit van cd ten opzichte van mp3 is beter en dus leven we in een tijd waarin een ouder medium wordt ingehaald door een medium van lagere kwaliteit, maar hogere kwantiteit en betere toegankelijkheid.

Resultaat. De ouwe lullen onder ons houden zich vol op bezig met afluistering, hifi, terwijl de nieuwe generatie gewend is om dagelijks naar hun favoriete muziek te luisteren door identieke headsets op identieke spelers. Ik vraag me af hoeveel cd's er eigenlijk in de kast staan van een 11 jarige R&B fan? Volgens mij staan de harde schijven vol met muziek, meer als we denken en de kwaliteit is zwaar onder geschikt aan het gevoel dat je altijd kunt luisteren naar wat je op dat moment beliefd! En dus niet mieren over kwaliteit.

De marketing ligt ook al heel lang niet meer in kwaliteit, audiofielen zijn over het algemeen zielige vrijgezelle 30+ ers en de kids hebben niet eens meer een stereosetje, die luisteren hun muziek op een up to date multimedia pc!

Waarom begin je je topic niet met eerst een aantal feiten neer te leggen, en mee te rekenen dat de akoesiek van een auto een topic op zich kan bestrijken. Ook is het dus niet waar/hoe luister je, maar vooral wat en waarom!

Hoe ziet de toekomst voor de cd eruit?

Dat zijn vragen waar mooie topics uit kunnen ontstaan en waar ik zwaar mijn best voor zou kunnen doen. Dit soort '13 in een dozijn' topics zijn alleen maar goed voor mijn postcount, ik leer er helemaal niets van en draag dus ook niets nuttigs aan bij. Voor mij is het hele algemene discussie forum puur tijdsverdrijf en volgens mij was dat ook de bedoeling, serieuzere discussies zijn meer op hun plek in andere subfora.
Jammer dat er een overvloed is aan google vragen met google antwoorden, koopwijzerthreads, etcetera, dat men gedoemd is om wijzer te worden uit dit soort threads, want ik vrees dat het zo niet werkt.

Open gewoon een interessante thread als je dat wilt, maar laat mensen met rust in dit forum, want het heet niet voor niets 'algemene discussie'.

Dit is nou antwoord waar ik wat mee kan... Ik had deze post misschien niet als enquete moeten starten. Waar het mij om gaat is dit: HiFi-beleving...

Ik merkte heel plots en onverwachts hoe mooi en heerlijk dat is... dus niet: lekker CD-tje luisteren in de auto of MP3-tje op de walkman etc etc.... maar de ervaring van muziek horen, luisteren en ervaren alsof je er midden inzit. Dat je een studio hebt die (ondanks beperkingen) je in staat stelt om muziek te luisteren alsof je zelf in het orkest zit, of zelf naast de drummer in een jazz-quintet (Miles Davis) etc

En ik ben zo benieuwd of jullie die ervaring ook hebben (of hebben gehad)

Ik heb een hele sterke mening over de dwazen die per decimeter kabel 200 euro uitgeven. Ze kloten zich er zelf mee.

Als producer-en-alles-in-een-persoontje weet je zelf precies hoe je geluid maakt en bepaalde effecten teweerbrengt, en dat dingen als door Tibetaanse monniken gevlochten zuurstofvrije koperkabels dat echt niet mooier gaan maken. Erger nog, de personen die dit soort snake-oil praktijken verdedigen schuiven liever de wetenschap die er achter zit weg dan voor zichzelf toe te geven dat ze teveel geld hebben gespendeerd aan groupthink-sprookjes.

Die 40+ers die vaak het meeste uitgeven aan fidelity zijn tegelijk degenen die te kampen hebben met een drastisch teruglopend gehoor.

Ik luister vrijwel al m'n muziek op m'n monitors af. Niet het meest ideaal, maar wel erg verhelderend. In de auto moet 't iets zijn dat boven de achtergrondruis uitkomt; ik ga er niet zitten om van subtiele dingen te genieten. Op m'n mp3-speler zet ik mixen; lekker fietsen met iets erop dat even een boost geeft. Ik weet dat die oordopjes nergens goed voor zijn en dat de achtergrondruis 't ook verkloot.

Naar feesten draag ik oordoppen. Ik heb al een hele tijd geleerd dat als ik van muziek wil genieten ik in dat opzicht concessies moet doen (en ik heb het idee dat ik al teveel heb opgeofferd).

Ik zal de dag toejuichen dat genetische therapie o.i.d. me weer de volledige 20khz-range terug kan geven. Dat, of gelijk een jackplug achter m'n oor om de muziek direct binnen te krijgen.

Ik luister gewoon zoals ik altijd gedaan heb. Versterker, CD speler, boxen. Ik luister toch vrijwel pop en klassiek en dat vereist cd kwaliteit.

Mp3 luister ik alleen als ik weet dat ik het toch niet ga bewaren, of voor mp3 speler in auto .

in dat verband, ik had een ipod mini gekocht, maar de oortjes die erbij horen waren zo slecht dat ik nu als het kan met mijn stanton dj pro2000s rondloop, en anders met goede senheiser oortjes, ipv die standaard apple oortjes. Nu heb ik bas, en redelijke kwaliteit.

Maar mijn monitors, of de oude dual amp met sony speakers (die nu wel kapot zijn) zijn stukken beter.

Ik koop zeker geen stereo meer, maar ben wel aan het uitkijken naar een marantz of dual amp van de jaren 80 of 70 en warfdale speakers om in mijn living te zetten. Dat zijn mijn favorieten.

Maar moest ik het mij kunnen permiteren, ik koop mijzelf Barefoot MM27's voor zowel in mijn studio als in de living. Dit zijn veruit de beste (monitor) speakers die ik al gehoord heb.

een paar foto'tjes

mm27-vert.jpg

mm27-horiz-stands.jpg

http://www.barefootsound.com/

Ik heb het helse karwei net achter de rug: Al mijn plm.450 cd's heb ik naar een externe HD geripped op mp3 192kpbs.
Heb nu een iPod video 60gb die meestal in de woonkamer staat, maar kan ook mee in de auto! Heerlijk!

Back