soft-kick vs hard-kick

Mr Mau

my studio
Scheelt dat nu echt zoveel als je de kick van een software pakket vergelijkt met een hardware kick?

Iemand die ik ken werkt met een mc505 en zijn kick klinkt echt zeer lekker en afgerond en natuurlijk nog eens heel pumpy mooi diep.. kan je dit met software ook? of is de beste kick uit een hardware bakje?

Die tr909 ziet er zo vet uit. maar ik heb de samples ook liggen.. dus.. waarom dan hardware kopen..

Of heeft er iemand tips waardoor je kick pro klinkt? ietsje natter maken van een droge kick.. de scherpe kantjes afronden.. en pumpy maken..

tnx in advance

Dries

Re: soft-kick vs hard-kick

Origineel geplaatst door Mr Mau
Scheelt dat nu echt zoveel als je de kick van een software pakket vergelijkt met een hardware kick?
Alsjeblieft niet dit weer :erm:. Zoek eens even en je weet waarom je dit niet wilt horen en waarom dat 't niks uit moet maken. De soft/hard discussie is zinloos. Beiden gaan het werk niet voor jou doen.

Iemand die ik ken werkt met een mc505 en zijn kick klinkt echt zeer lekker en afgerond en natuurlijk nog eens heel pumpy mooi diep..
In de 505 zitten een stel presetkicks. Deze zijn al voorgecompresst, voorge-EQ'd, en wat er nog meer hoort te gebeuren. Deze presets kom je ook tegen in de MC-303, de MC-307, de JV/XP "Techno" expansion, en vast ook nog wel ergens in een andere JV/XP synth.

kan je dit met software ook?
Leen die MC-505 eens, sample de kick, en stop 'm in een software sampler. Zorg er wel voor dat je een goede geluidskaart hebt met fatsoenlijke converters. Kijk eens voor de gein hoe dat loopt.

of is de beste kick uit een hardware bakje?
Nee. Kok, keuken, dat soort dingen :).

Die tr909 ziet er zo vet uit. maar ik heb de samples ook liggen.. dus.. waarom dan hardware kopen..
Zie je die knopjes op de 909? Daarmee kun je de geluiden aanpassen op een manier dat een sampler dat niet kan.

Of heeft er iemand tips waardoor je kick pro klinkt?
Ja. Als het je echt, echt, echt niet lukt, koop in vredesnaam een sample-cd met kicks er op maar vraag het niet op die manier, want je komt er echt nergens mee :).

Wat is "pro"? Het is een totaal betekenisloze term die heel erg afhangt van wat je nodig hebt. "Professioneel" betekent alleen dat je met je vak je brood verdient. Een kick is niet professioneel of amateuristisch te noemen; er ligt heel veel aan hoe 't ding in de rest van de mix ligt. Is er genoeg ruimte, dreunt 'ie op de juiste manier door of is 'ie juist subtiel... zonder een doel is de vraag nietszeggend.

ietsje natter maken van een droge kick..
Wat is "natter"? Hoe definieer -jij- "natter"?

de scherpe kantjes afronden.. en pumpy maken..
'm laten pompen gebeurt met een compressor. Lees materiaal over side-chainen.

Re: soft-kick vs hard-kick

Tja, hear and believe it.
Je bent nu al blij met wat kleine moment opnames van de 909 (samples), kun je nagaan wat een echte kan doen.
Dat ding leeft, en zal anders klinken dan de samples daar van.

Achteraf gezien blijkt deze topic idd zoals ik al dacht wat overbodig maar toch bedankt voor jullie comments..
ik heb toevallig vandaag mijn sound ferm weten op te krikken , heel toevallig en denk nu te weten wat je bedoeld met die kok en koken Yoozer ;)

soft kan evenveel als hardware.. dus.. gewoon kwestie van veel oefenen en afwachten!
maar die tr909 ziet er toch wel verleidelijk uit ..
ik kan ook een mc303 op de kop tikken voor een prijsje, maar ik twijfel nog

MC303 zijn toch ook gewoon samples die er in zitten?

Misschien is een machinedrum meer wat voor jou, zit ook wat apartere percussie in.
Ik vind die bak echt goed voor techno bijv.:)

soft kan evenveel als hardware.. dus..
Hooo wacht ff; als we hier over de klank spreken... :frons:

Ach, laat maar zitten... :gaap:

welja.. inderdaad spreken we hier over de sterkte van de klank.. dat was toch mijn bedoeling..
maar met soft kan je ook al mooie dingen maken.. ik nog geen ervaring met hardware maar weet bijvoorbeeld dat bij softsynths dit enorm kan schelen qua sound.. zo vind ik bijvoorbeeld de minimoog vet qua sound en de malstrom uit reason dan bijvoorbeeld al heel wat minder..

als je een vette kick/drumloop wilt, qua sound hé.. wat prefereer je dan? Of blijft het toch nog altijd, als puntje bij paaltje komt, de einmix die het belangrijkste is.

@ D-ranged die machinedrum vind ik persoonlijk wat te bleepy, maar is inderdaad een leuk bakie :)

Ik ben er er van overtuigd dat je met met sofware minstens net zon goede (hardcore) kicks kunt maken.

Het is is idd gewoon de kunst van het koken

:okdan:

zo vind ik bijvoorbeeld de minimoog vet qua sound en de malstrom uit reason dan bijvoorbeeld al heel wat minder..

:)
Ben ik het mee eens. Alleen kan je met de Mälstrom weer net wat vagere geluiden maken.
En als je hier dan weer compressie en effecten overheen gooit dan ....:P

Origineel geplaatst door Huib
Ik ben er er van overtuigd dat je met met sofware minstens net zon goede (hardcore) kicks kunt maken.

Het is is idd gewoon de kunst van het koken

:okdan:

Dat zal best maar het verschil tussen dat en een kick uit de 909 door een sherman filterbank zal je nog steeds horen in dikte en mooi laag.

Origineel geplaatst door metatron
Dat zal best maar het verschil tussen dat en een kick uit de 909 door een sherman filterbank zal je nog steeds horen in dikte en mooi laag.

!!!

Origineel geplaatst door THM
Ach, laat maar zitten... :gaap:

Precies. Als ik jou was, als analoge fan, zou ik dat denkbeeld dat software net zo goed is juist promoten in plaats van met je hoofd te schudden. Software kun je namelijk erg vaak dupliceren. Dat wil zeggen dat iedereen die van software-emulaties wil genieten geen probleem heeft; gewoon kopen, zo'n cd'tje heb je als je Native Instruments of Arturia bent toch gauw geperst.

Dit wil zeggen dat de echte analoge apparatuur tenminste voor de liefhebbers overblijft. Wat heb je er aan om iemand een Mini model D aan te raden als dat betekent dat er eentje minder is op de 2ehands markt?

Dan is er de kwestie van eerlijk zijn tegenover jezelf; kun jij het verschil horen tussen VST (of emulatie) en origineel in een dubbelblinde test? Dit is hier al vaker naar voren gekomen, en op het moment dat je gemiddeld maar 50% van de voorbeelden goed hebt is de claim "hardware is beter dan software" - klankgewijs, tenminste - gewoon niet meer geldig.

(let wel; ik zeg hier niks over de bediening)

Je kunt 't als .wav posten, maar aangezien het (als je het als mp3 op het net zet om naar andere te sturen) toch 1) in een mix eindigt en 2) toch gedigitaliseerd wordt en we 3) geen perfecte oren hebben zorgt dat ervoor dat een emulatie niet 100% hoeft te zijn.

Noem het de Turing test voor plugins :).

Noem het de Turing test voor plugins :).

Zijn plugins even intelligent als de mens? :geslaagd: Laat ze nog maar even op de schoolbanken zitten. Discussies over hoe vet iets klinkt zijn meestal best subjectief. :P Al een subjectieve plugin tegengekomen?

Trouwens ~ :mega: Super 2009 voor jullie!

Al een subjectieve plugin tegengekomen?

Bij de eerste press release van de 112db Morgana (software sampler) werd er gezegd dat er geen enkele hetzelfde klonk (wat overigens niet onmogelijk is om te doen, random seeds en zo) maar dat statement werd toch redelijk gauw teruggetrokken :P. Je zou maar eens opgezadeld worden met een plugin die niet optimaal lekker klinkt.

als mensen zich eens wat minder bezig hielden met dit versus dat en in plaats daarvan zouden bezig zijn met proberen echt goede muziek te maken, dat zou zoveel schelen... Ik ken lui die maken met een toypiano en een koekepan betere muziek dan ik met mijn analoge gear / vet softwarepakket...

Maar ik doe mijn best :P

ja, dat kan wel zo zijn, maar al dat geneuzel over of de sample of het apparaat zelf vetter/beter/natter/droger/viezer/geiler/poepier is, vind ik zo zinloos.

Uiteindelijk zijn er zoveel mogelijkheden een geluid te bewerken, compressie, eq, fx dat je brongeluid veel minder van belang is dan wat je ermee doet.

Dat gezegd zijnde zijn er natuurlijk wel dingen die een rol spelen bij de klankopwekking, maar ik vraag me bij dit soort threads altijd af of men überhaupt wel muziek maakt met wat voor brongeluid dan ook..

En voordat ik beschuldigd wordt van OT zijn, ook de vraag van heeft er iemand tips voor het pro laten klinken van een geluid... Kom op zeg, er is zoveel te vinden, zoveel al gezegd en geschreven. Ik heb zelf ook lang lopen zoeken, proberen, gefrustreerd geraakt, opnieuw begonnen, zitten analyseren, etc. Dan zie ik iemand weer zo'n vraag stellen en dan vraag ik me af of zo iemand gelooft dat zijn / haar muziek nu echt opeens pro gaat klinken omdat iemand hem wat productiesecrets vertelt, dat ie een kick kan layeren, compressen, eq'en, sidechainen...

Naïviteit, jeugdig enthousiasme en ongeduld is lief enzo, maar ga ook eens zelf op onderzoek uit, het is best leuk hoor, zo bezig zijn zelf iets te leren :)

als mensen zich eens wat minder bezig hielden met dit versus dat en in plaats daarvan zouden bezig zijn met proberen echt goede muziek te maken, dat zou zoveel schelen...
Maar dan kunnen we het forum grotendeels opdoeken ;).

Ik ken lui die maken met een toypiano en een koekepan betere muziek dan ik met mijn analoge gear / vet softwarepakket...

Ja, maar die hebben er dan wel een Eventide H8000FW achter hangen :D

Urmm,.. Koken doe je met de juiste ingredienten,..

Men neme:
1 pc met een soundblaster
1 pc met willekeurige RME soundcard
1 Akai s6000

Gooi daar 1 rauwe 909 kicksample in.

Mix dit alles zonder vet in een,.. jawel,.. schoon koekepannetje 8o) ,.. met dezelfde mixer op standje -10

Dan weet je t wel,. het verschil is evident

Kwaliteitsconverters,.. interne versterking,. conversietechnieken
doe mij maar dedicated hardware,..

Buiten dat is het natuurlijk allemaal aan persoonlijke smaak (en budget) gebonden.

Iemand die ik ken werkt met een mc505 en zijn kick klinkt echt zeer lekker en afgerond en natuurlijk nog eens heel pumpy mooi diep.. kan je dit met software ook? of is de beste kick uit een hardware bakje?

Of heeft er iemand tips waardoor je kick pro klinkt? ietsje natter maken van een droge kick.. de scherpe kantjes afronden.. en pumpy maken..

tnx in advance

Dries
Wat maakt het uit eigenlij ... k als het maar goed klinkt toch?

909 kick uit de 909 zelf is analoog hardware
mc 505 kick is digitaal hardware
909 kick samples uit pc is analoge hardware opnames uit software
drumazon is weer virtueel analoog uit software

Mij tip is vooral: leer met je apparatuur omgaan (hardware en software) dan weet je op een gegeven moment vanzelf hoe je iets vet kan maken.

Back