En er is toch verschil

voor mij maakt het niet uit wat iedereen gebruikt
als er maar geluid uit komt :D
maar ik ben zelf gek van analoog vanwege de sound (ja kill me maar)
maar echt de tofste bands van de afgelopen jaren zijn ook analoog freaks en dat hoor je gewoon
neem nou portishead en air dat is toch moeilijk te benaderen met software of va's

ok schiet me nu maar af

Monopoly, post jij ook wel eens muziek eigenlijk ? ik ben wel benieuwd iig er naar.
Een vriend van mij heeft dus een Korg polysix en die vond ik toch wel zulke leuke geluiden maken waarbij ik me na jaren nog steeds af vraag hoe ik die met een VA of software zou moeten maken, en daar komt het zo makkelijk uit.

Kheb nu een Waldorf Pulse besteld en als die me achter over doet slaan ga ik zeker meer analoog spul kopen.

Kheb inmiddels toch wel wat aan soft en hardware, maar nog niets analoog.

Origineel geplaatst door olafmol
wel eens van SIR gehoord? stop er een PCM90 impulse in en aaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhhh........... maarre klopt hoor dat reverbs echt hele lastige dingen zijn om in software te modellen, kost gewoon ERG veel rekenkracht.... aaaarghhhhhhhh..doe ik het alweer....nu STOP ik ....kga bier drinken..laters!

Als ik het goed begrijp is het merk Lexicon binnekort dus verleden tijd. Met de lexicon studio hadden zo ook al niet veel succes (lees: geflopt), dus de kans dat ze zich op software gaan storten zal misschien heel klein zijn.
Wel jammer, want alleen de naam al en de looks die dat merk heeft. Wel stom dat er nog steeds mensen zijn die een 300 Larc of 480 Larc kopen voor 3500 Euro, terwijl SIR het ook kan. Zullen die gasten zich genaaid voelen.

Groet Erik

Nog een ding over hardware, het is mij TOT NU TOE opgevallen dat de meeste innovatie afkomstig is geweest van hardware.
Wil je echt nieuw, ik bedoel, nieuwer dan nieuw en vet en dat soort dingen, dan geeft hardware gewoon vaak wel de toon aan, misschien dat hier ook verandering in komt, maar met software is het voor mij tot nu toe gewoon vaak imitatie gebleken.
Wil je een vooraan lopen op klank gebied dan ben je vaak met verse hardware beter af!

dit was het laatste ding wat ik kan verzinnen.

Origineel geplaatst door C738
De meeste hardware is software in een doosje met een op maat gemaakte interface.
VA-spul heb ik het nu over.

En nord modular, is dat nu software of hardware?
Alles draait op een motorola processor zo'n beetje en het editten gaat ook grafisch.
Dussehm: Wat is het???
-C-

Mijn Waldorf microQ is ook alleen maar een processor met wat rom en ram, wat filtertjer erbij. Soft! Zelf opengesloopt na 1 minuut eigenaar te zijn.

Origineel geplaatst door dextron
Nog een ding over hardware, het is mij TOT NU TOE opgevallen dat de meeste innovatie afkomstig is geweest van hardware.
Wil je echt nieuw, ik bedoel, nieuwer dan nieuw en vet en dat soort dingen, dan geeft hardware gewoon vaak wel de toon aan, misschien dat hier ook verandering in komt, maar met software is het voor mij tot nu toe gewoon vaak imitatie gebleken.
Wil je een vooraan lopen op klank gebied dan ben je vaak met verse hardware beter af!

dit was het laatste ding wat ik kan verzinnen.

Nou de afgelopen paar jaar lijkt me dat toch echt geen juiste conclusie. Synths als Absynth, samplers als Kontakt of Halion, software sequencers als Cubase/Logic, die effecten van Ohmboyz en zo...dit soort software is volgens mij meer innovatief dan veel hardware die tegenwoordig uitkomt. Zelfs hardware fabrikanten als Novation, Akai en Waldorf maken tegenwoordig ook software en dat zal alleen maar meer worden. En eigenlijk is de het hele VA gebeuren (Access, Clavia, Novation, Waldorf, etc) ook allemaal voornamelijk software-innovatie. En dan zijn er nog de DSP systemen zoals UAD, Pulsar, Powercore, ook allemaal software....
En ja, er zit een hoop imitatie tussen van bijv. klassieke synths of processors maar wat is er nou de laatste jaren aan echt vernieuwende hardware uitgekomen?
Tuurlijk zijn er ook in hardware de nodige ontwikkelingen maar om nou te zeggen dat de meeste innovatie daar plaatsvindt...

Mm.. ik gooi het VA gebeuren wel onder de noemer hardware, er was niet echt op het pc platform realtime va synthese mogelijk, inmiddels wel. Je hebt wel gelijk dat zeker de laatste jaren software erg innovatief is, maar ik doelde meer op het gebied van synthese, ook al is VA software, het zat in een doosje, dat bedoelde ik meer. Maar software kicked behoorlijk kont tegenwoordig.

tsja, zoals ook al door Wesko gezegd, zo'n VA synth is toch gewoon maar een computer met een stukje software. In dat opzicht verschilt het gewoon eigenlijk niets van je PC met een VSTi, of een DSP kaart met een plugin.

En toch weer een hardware vs software versie opstarten he.

VA is in deze context ook gewoon hardware. Omdat het om andere AD/DA's gaat dan die geluidskaart die jij hebt.

En bijv Absynth 2 is echt geweldig. Alleen is het niet meer dan een Absyn 1 met een anti aliasing filter en nog wat kleine aanpassingen. Beetje geldklopperrij als je mij vraagt. En het concept is met wavesequencing al lang en breed uitgedacht door het Prophet team. Het innoveren was het te combineren met complexe effecten.
Hij is echt ideaal voor soundscapes, drones en mysterieuze strings. Maar als dynamische bas heeft hij die kille sound en zou je flink wat moeten truken om het warm en vol te laten klinken. En dan pas zou je in de buurt komen met iets wat je al heel snel met een analoge bak kunt halen. (nu gooi ik zelf ook nog wel bakken FX over analoge bassen maar dat is om lekker dynamisch en toch gecontroleerd te houden)

Dit is een eindeloze discussie aan het worden. Wat heeft het voor zin/doel?
Het lijkt me meer een welles nietes spelletje aan het worden.

Ik heb voorlopig gekozen voor hardware en houd me daar voorlopig aan vast. Het heeft voor mij geen zin om over te stappen, want ten eerste duurt het een eeuwigheid voor je een apparaat echt goed leert kennen en een goed werkende setup hebt staan. Mijn ervaring met een goede synth is dat je er alles uit kan halen wat je zou willen als je het apparaat echt goed kent. Oke de klankleur zal wat afwijken, maar ik wil muziek maken en me niet meer teveel verdiepen in nieuwe technieken. Daar heb ik gewoon geen zin in. Zijn het eigenlijk wel nieuwe technieken. Met een auto uit 1870 kon je ook van A naar B rijden.

Kies je voor software, dan moet je daar gewoon voor gaan. Voor mij is hardware plug and play en zou software plug and pray zijn. Ik ken mezelf (zie het ook in mijn omgeving) dat bij software de verleiding om de hoek komt kijken en je alles gaat downloaden (van updates tot nieuwe programma's) heb ik een apparaat of software wat zorgt voor beats waar ik tevreden over ben, dan houd ik me daar aan vast en wil ik niet in de verleiding (of gewoon omdat het noodzaak is) worden gebracht om de nieuwste update te downloaden. Volgens mij is dit gewoon menselijk (je wil natuurlijk bijblijven)
Ik zou dit zonde van mijn tijd vinden.
Hardware beperkt je tot de mogelijkheden van het apparaat. Juist door die beperkingen ga ik mezelf meer verdiepen in het apparaat en ga ik meer op zoek naar de juiste sound.

Ook ben ik een liefhebber van een tastbaar apparaat. Eigenlijk weerhoudt de sequencer mij al af van het echt goed
beheersen van het spelen op een keyboard. Het is makkelijk om een akkoord bij te schaven in een sequencer, maar achteraf gezien vind ik het wel jammer. Was de sequencer nooit uitgevonden geweest, dan had ik vast beter keyboard kunnen spelen. Stap ik over op software, dan ben ik meer bezig met editten e.d. en zal ik helemaal weinig aan echt muziek maken toekomen.

Ook vind ik dat muziek niet echt vernieuwend meer is. Er zal echt niet veel meer aan de klankbron veranderen met de huidige technieken hoor. Teveel verandering zal zorgen dat een geluid zo slecht in het gehoor ligt dat mensen het niet aan kunnen horen. Wat kun je nou nog meer veranderen aan een goede kick. Over 20 jaar zal echt die kick nog hetzelfde klinken. Geef mij me MPC 60 maar. Over 20 jaar haal ik daar ook nog steeds een goede kick uit.

Ook word ik eigenlijk al gek van het staren naar dat beeldscherm omdat ik met Cakewalk werk (is ook gelijk samen met mijn PLG AN editor de enige software die ik heb). Ik vind het een verademing om naar een mooie synth te staren en aan echte knoppen te zitten.

Korte samenvatting.
Hoe je het wend of keert. Een echte viool zal altijd mooier klinken is mijn mening.

groet erik

Trouwens nog een leuke vraag!

Waar kiest de gitarist over 20 jaar voor? Voor zijn muis met 6 snaren? of de oorspronkelijke gitaar. Zou hij trouwens betere muziekmaken d.m.v. de muis met de 6 snaren?

Groet Erik

Tsja, het is eigenlijk gewoon gezever, maar dat maakt me eigenlijk niet zoveel uit. Waarom is er anders dit forum?

Maar dat laatste is wel grappig.

Het is onderzocht dat de hedendaagse jeugd aarbeien ijs van nep aarbeien lekkerder vindt dan met orginele aarbeien. Want die smaak kennen ze niet zo goed. En volgens mij is dit ook wel toepasbaar op de muziek.
Er groeien nu hele generaties op die gewend zijn aan het geluid van JP8000's, Virussen en Novations en vinden die oude synths maar niets omdat ze die klank veel minder goed kennen. En ik ben toevallig met Kraftwerk, JM Jarre, Vangelis, Kitaro eva opgegroeid dus dat verklaart al een boel. :)

Ik zie vaak staan dat mensen bijv. niet zouden weten hoe ze een geluid wat met hardware is gemaakt met software te maken. Dat zegt mij niet zoveel aangezien het wel mogelijk is de meest geluiden van subtractieve synthese op best-effort na te maken alleen het zal in timbre/dikte/stereobeeld e.d verschillen maar de vorm moet te doen zijn.

Ook vraag ik me weleens af hoelang de vintage-gear het nog uithoudt qua staat van welzijn. Zou een Prophet/Arp/Moog e.d. 200 dienstjaren overleven? of misschien 300? het houdt toch echt een keer op lijkt me; je kan niet bezig blijven met onderhoudt; het weegt dan toch niet meer op tegen de voordelen van software die ondertussen misschien wel zo geprefectioneerd is. Hoever zal men gaan om ze in goede staat te behouden. moeilijk te voorspellen eigenlijk
8D enge gedachte.. (gelukkig zal ik dat niet meer meemaken :peukie: ) het is dan ook een flink luxeprobleem; ben blij dat ik geboren ben in deze periode waarbij je nog kan kiezen tussen soft- en hardware!

vwb mijn keuze voor hard-software, ik sta er neutraal tegenover eigenlijk. Sommige software op m'n pc is al zo oud (Zs1 amen en Pi-warb plugin bijv.) maar ik gebruik het nog steeds af en toe! als ik het goed vind en het werkt voor me dan hou ik het. Ben als analoogfreak niet te koppig om toe te geven dat sommige software net zo cool kan zijn als een analoge bak

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Sander02

Ook vraag ik me weleens af hoelang de vintage-gear het nog uithoudt qua staat van welzijn.

1 geruststellende gedachte. De huidige hardwaresynths zijn over 10 of 20 jaar ook vintagegear. Dat wijst de geschiedenis uit. Geldt niet alleen voor apparatuur trouwens.

Tevens wil ik nog kwijt dat het gros werkt met illegale software en niet eerlijk heeft betaald voor de softsynth of wat het dan ook is. (dit is dus illegaal en strafbaar). (Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook wat illegaals in mijn bezit heb, dus ik maak me hier ook schuldig aan) Hooguit betaalt men de kostprijs van een illegale cd of cd-rommetje. Ik zeg niet dat mensen op dit forum zich hieraan schuldig maken, maar ik ken iemand in mijn omgeving die de laatste softsynths (ook randapparatuur in softwarevorm)op 1 cd-rommetje heeft en daar niet eerlijk voor betaald heeft. Ik heb hard moeten werken voor de set-up die ik nu heb en ik vind het walgelijk dat zo'n persoon zich de hemel in prijst en denkt dat hij een complete studio bezit. Ik weet het: dit is een principekwestie, maar ik vind het voor mezelf een geruststellende gedachte dat mijn hardware werkelijk mijn eigendom is en dat ik daar op een eerlijke manier aankom. Ik ken mezelf. Stap ik over op softsynths, dan ga ik me meer bezig houden met illegale praktijken. Ik wil niet aan die verleiding blootgesteld worden.
Hoe je het wend of keert. Het blijft diefstal. Ik merk het al aan een sample cd-rom kopie. Ik ben erachter dat ik veel liever zelf een klank maak (vaak werkt dit nog sneller).

Ik ben het er trouwens mee eens dat de cd-rommetjes duurder zijn geworden. Of het helpt weet ik niet.

Groet Erik

Laatst gewijzigd:
1 geruststellende gedachte. De huidige hardwaresynths zijn over 10 of 20 jaar ook vintagegear. Dat wijst de geschiedenis uit. Geldt niet alleen voor apparatuur trouwens

Wat is hier geruststellend aan met het oog op de oude analoge meuk? M'n Nord modular geef ik een langere levensduur dan m'n Odyssey.. en dat vind ik niet geruststellend... =( voor de evt volgende eigenaar! :D

Origineel geplaatst door Sander02
Wat is hier geruststellend aan met het oog op de oude analoge meuk? M'n Nord modular geef ik een langere levensduur dan m'n Odyssey.. en dat vind ik niet geruststellend... =( voor de evt volgende eigenaar! :D

Oke laat ik je dan toch nog geruststellen. In de toekomst zal er vast wel ergens op deze aardbol een maffe dwaas rondlopen die precies de i.c.tjes heeft liggen voor jouw Odyssey.

Een tijd terug hoorde ik een verhaal dat een groep mensen met de motor door Amerika trok. 1 motor ging stuk en het was een hele speciale (collectors item, niet veel van gemaakt). De enige boerderij in de omgeving trokken ze naartoe. Wat bleek, die oude boer had in zijn schuurtje precies diezelfde motor staan, dus de persoon kon het onderdeel vervangen.

groet Erik

Tsja, iedereen zal deze thread onderhand wel zat zijn maar ik zet toch nog even mijn verhaal erbij.

Ik ben begonnen met synths in het tiptoetsen tijdperk. DCO's dus en een ramp om in submenuutjes van submenuutjes een sound te programmeren.
Op een gegeven moment kwamen de softsynths op welke toen nog niet de kwaliteit hadden van de 'tiptoetsen' synths dus bleef ik daarbij hangen. Echter naar mate ik steeds meer bijleerde ging ik steeds meer missen...
Op een gegeven moment kwamen de oude analoge bakken (vooral door de house) weer in trek en begon men virtueel analogen te bouwen en ook de softsynthfabriekjes kozen allemaal een beroemde 'ouwe bak' uit om softwarematig te emuleren.
Virtueel analoog gekocht waar ik heel tevreden mee was maar ik miste nog steeds wat. Die 'Franky go's to Hollywood' sounds' kon ik nog steeds niet helemaal voor elkaar krijgen. Totdat ik dus met een aantal (oude) analoge synths in aanraking kwam en DAAR was het geluid wat ik zocht. Ik wist niet waar ik naar zocht totdat ik het ineens hoorde uit zo'n echte analoge bak.

Nu ben ik gek op die knopjes want mijn oog wil ook wat maar 'HET GELUID' is voor mij nog steeds het belangrijkste.
Of dit nu allemaal uit softsynths of hardwaresynths komt en welke variabele daarvan maakt me niet uit. Ik wil zo mooi, goed, dik, smeuig en aantrekkelijk mogelijk klinken. Voor mij haal ik dat momenteel uit verschillende werelden.

Ik hoor verschil tussen een 'vette' lead uit een softsynth en een 'vette' lead uit een hardwaresynth en dan met name de analogere varianten. (de DCO's met analoge filters reken ik daar ook onder)
De 'vette' leadsound uit de softsynth klinkt minder vet dan de hardware analoog. Ik denk zelf dat dit vooral met harmonischen te maken heeft. Een software variant heeft hier gewoon minder van en dat hoor je. Het geluid is dunner.
En dit is ook weer een voordeel. We kunnen immers niet een track maken met alleen maar 'vette' geluiden; dat is gewoonweg niet te mixen en een geluid klinkt pas echt vet als daarnaast een geluid klinkt wat dun is, het contrast verhaaltje.
Een bekende danceproducer zei in een review dat geluiden van softsynths makkelijker doorkomen in een mix en dat is inderdaad zo heb ik gemerkt. Een dikke analoge lead met veel harmonischen en een breed tapijt van analoge strings is veel moeilijker te mixen dan wanneer je die strings uit een softsynth zou halen. Ik heb dit zojuist met een track ervaren.
En klinkt de track dan minder goed met die dunnere strings? Nee, beter, het verhaaltje past mooi in elkaar.

Ik blijf altijd zoekende naar het ideale plaatje maar momenteel ziet dat er bij mij als volgt uit;
- Sequencen met de computer (voor mij met SX), de visuele interface en de mogelijkheden zijn voor mij het doorslaggevende plaatje bij deze.
- De lead haal ik meestal uit een analoge bak, soms ook een virtueel of gecombineerd. Voor de bas geldt hetzelfde.
De 'inpak' geluiden haal ik uit hard en software, ligt eraan wat matched. Detail: Ik heb een KS-rack en vind hem een stuk dunner dan andere hardwaresynths klinken maar is enorm goed te gebruiken om opvulsounds of zelfs 2e leads mee te maken zonder dat het andere sounds in de weg zit. Door die bepaalde 'dunne' karakterestiek springt hij er juist heel goed uit naast dikke sounds, hetzelfde geldt vaak voor softsynths.
- Verder maak ik vaak de 'one shot' synthsounds met de transparante klank van softsynths. Mijn favorieten zijn de Pro 53 en de FM7, vooral de FM.
- Voor de rest gebruik ik behoorlijk wat softplugins om aparte effecten mee te maken echter, de mooie delay's haal ik uit mijn SE-70's en niet uit de double delay van SX of De Boys. Ik hoor ook hier weer dat die delay te klinisch klinkt t.o.v. m'n hardware unit. Ik moet wel zeggen dat ik een D-two heb gehad welke ik ook niet warm vond klinken en dus weer verkocht heb en ik heb ook laatst eens goed naar de PSP 42 Lexicon delay plugin geluisterd en hier was ik zeer van onder de indruk; wel lekker warm dus maar tot nog toe de enige serieuze warme softdelay die ik gehoord heb. Een goede reverb is out of the question; hardware.
- Voor de rest een paar goede hardware effecten en compressoren. Ook hier gebruik ik soft en hardware door elkaar en ook hier hoor ik dat software clinischer is en hardware er karakter aan toevoegt. Beidde hebben hun eigen functie in m'n mix.
- Dan hebben we nog goede DA en AD converters nodig. Momenteel gebruik ik de Delta 1010 maar ben niet tevreden over de kwaliteit als ik een analoge lead opneem dus wil hier een stapje in omhoog.( Waarschijnlijk RME.)
Alles komt terug op een goede analoge mengtafel want ik vind dat die meer kleur en warmte met mixen geeft dan de perfecte klinische softmixer.

Wat de stelling betreft;' Het maakt eigenlijk niets uit want de mensen op de dansvloer horen het toch niet' het volgende;
Een 'hook' is een 'hook'. Als deze sterk is dan is de productie vaak ondergeschikt (mits wel een beetje redelijk gedaan natuurlijk) en zal het voor de massa niet uitmaken. Ik denk echter dat je de 'massa' niet moet onderschatten qua gehoor. Mensen kunnen vaak niet vertellen waarom een productie wel of niet lekker klinkt omdat ze gewoon weg de technische aanduidingen en slàng niet kennen om dit uit te leggen. Die mensen hebben echter wel dezelfde oren als wij en dan bedoel ik niet dat ze specifiek luisteren zoals de meesten van ons dat doen maar dat ze horen of iets 'lekker' klinkt of niet, alleen hebben ze het niet door omdat zij niet op dat nivo denken. Ik ben dus van mening dat mensen wel degelijk horen of iets klinisch is of niet echter zonder dat ze het in de gaten hebben. Ik denk dat het belangrijk is om hier bij stil te staan als je een track geheel of voor het grootste deel met de computer maakt. Ik ben ook van mening dat elke hard en software synth of effect/compressor zijn eigen karakterestiek heeft, en tracks met elke keer een en dezelfde karakterestiek worden saai.

Voor de softsynths-adapts onder ons; stel je eens de vraag of je net zoveel softsynths (en geen hardware)zou hebben wanneer de prijs van hardware en software hetzelfde zou zijn... Zou je dan nog zo zeker zijn van je zaak dat je met software alles kunt/wilt doen of kom je er dan achter dat het meer de wens is dàt je met software alles kunt doen gewoonweg omdat de hardware varianten voor jou geen haalbare kaart zijn of je geen zin hebt om zoveel geld uit te geven?

gr, Tom;)

idd, ik kan Tom zijn uitleg ook volgen en beamen.

hoe het ook zij, voor andere en meerdere redenen heb ik voor mezelf wel het een en ander uitgemaakt.
een hardware synth kun je immers meenemen naar het strand, een laptop niet (je ziet niets in je scherm door de zon)

:D

greetz

cloudy

Back