waarom een synth?

bliepbliep

music - non stop
in het kader van:

waarom een TB-303
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=62702&
waarom een Minimoog
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=62665&
waarom een Atari
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=62704&

mijn vraag is: waarom een vintage synth anyway??

argumenten:

kost een boel geld
gaat snel kapot
overal zijn zo'n beetje emulaties van
neemt veel ruimte in beslag
software kan meer
software word niet stoffig
software is meestal goedkoper en in veel gevallen gratis

ik hoop dat dit een boel draadjes gaat schelen, want om nou voor iedere synth apart te gaan dicussiere waarom wel en waarom niet... en dat terwijl degene die de vraag stelt al overtuigd is van het feit dat hij de synth wel of niet tof vind.

ach ja, ik loop weer te generaliseren he? :D

bliepbliep

misschien volstaat een topic met alleen: "WAAROM?" :D

Waarom zou je muziek maken? Alsof er nog niet genoeg bestaat.

Waarom kunnen we eigenlijk denken? Lang leve het leven van een insect!

kost een boel geld
gaat snel kapot

Ja dan zal het wel voor mensen met veel knaken zijn he

Mensen met veel knaken hebben ook veel ruimte he.

En daarbij als je geeneens ruimte wilt vrijmaken voor je synths waarom zou je dan nog uberhaupt muziekmaken...je moet er voor gaan en anders ga je maar bij de burger king werken ofzo :D

software kan meer

...ik zat net achter dat Arturia Minimmoog VST geval...jeezus wat was dat saaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaai...en sloom...en inspiratieloos gepriegel. :gaap: Het klonkt wel goed hoor ofzo.

cause its maaaagic.

Een vintage synth heeft bij mij in ieder geval te maken met de volgende punten:
1. Nostalgie: in de jaren '80 speelde ik in bands als bassit en had onze toetsenist een aantal vette bakken( een Korg Polysix en een Solina Strings geval). Als je die dingen later tegenkomt en je hebt een aantal digitale synths gehad wil je die tijd een beetje doen herleven.

2. Sound: Vintage synths hebben de neiging ruis te genereren, onvoorspelbaar gedrag te vertonen en meer variatie per noot te produceren. Ik heb een aantal vintage synths zuiver voor deze imperfecties gekocht.

3. Prijs: Ik zou niet zo snel een nieuwe synth meer kopen. Een nieuwe VA kost meestal meer dan zo'n oude versleten tweede hands vintage synth.

4. Hardware: Ik ben geen tegenstander van software synths(ik moet nu denken aan de ongemakken van een Moog Modular vs een Moog Modular V van Arturia }:| ). Een hardware synth is meer iets om "vast te houden". Al kun je controllers op een VA aansluiten, het blijft niet hetzelfde. Mensen hebben een correlatie nodig tussen tast en gehoor. Anders lijkt het net een Playstation ervaring.

Genoeg voor nu,
Yoonchi.

Re: waarom een synth?

Origineel geplaatst door bliepbliep
in het kader van:

waarom een TB-303
waarom een Minimoog
waarom een Atari

argumenten:

kost een boel geld
gaat snel kapot
software kan meer

ik hoop dat dit een boel draadjes gaat schelen, want om nou voor iedere synth apart te gaan dicussiere waarom wel en waarom niet... en dat terwijl degene die de vraag stelt al overtuigd is van het feit dat hij de synth wel of niet tof vind.

bliepbliep

Geen idee.

Kijk eens hoeveel Matrix-1000's je kunt kopen van het geld wat je moet neerleggen een Andromeda. Vergelijk de klank. Vergelijk de hoeveelheid stemmen.

Wat is nou goedkoper? Die nieuwe of die oude synth?

software kan meer
niet mee eens.

die software staat sowieso ergens op hardware en die wordt ook stoffig...

Synths zijn nooit illegaal, kunnen (voor 99.999...%) geen virussen krijgen, moeten zelden upgrades krijgen, kennen het blue screen of death zo goed als niet... enz enz
Zoals steeds: waarom moet óf het ene óf het andere beter zijn? 't Is allebei goed, laat ze samenleven en je krijgt mooie dingen.

90-6175-024-5.jpg

...

-C-

argumenten:

kost een boel geld
gaat snel kapot
software kan meer

valt me al gelijk op dat je geen normale hedendaagse synths noemt?

volgens mij heb je zojuist geschiedenis geschreven met een Vintage vs Software ipv hardware vs software =(

t gaat weer helemaal nergens over.... en ik voel me eigenlijk goed dom dat ik nog de moeite neem te replyen :gaap:

kost een boel geld ---- Ja en? alles wat oud, zeldzaam en gewild is kost een boel geld

gaat snel kapot -- Oh is dat zo? vroeger bouwde ze nog kwaliteit, meeste vintage gaat langer mee als de hedendaagse wegwerp kwaliteit van vandaag....

overal zijn zo'n beetje emulaties van --- Tja emulatie is net als masturberen, als jij daar genoegen mee neemt fijn voor je andere mensen hebben weer liever ''the real thing''

neemt veel ruimte in beslag --- hangt er maar net vanaf wat je koopt.... de TB waar je eerder over liep te zeiken neemt amper ruimte in beslag hoor.. en klavieren zijn de afgelopen jaren ook niet kleiner geworden volgens mij

software kan meer --- vooral lekker dun en karakterloos klinken ja, en daarnaast laat software zich als een hoer door iedereen nemen... bijna iedereen heeft er wel een kopie van, dus echt waarde hechten aan je speeltje is er voor mij niet bij

software word niet stoffig -- Tja dat is met alles wat je niet kan aanraken, stof toch afentoe liever mn hardware af dan dat ik alleen mn synths kan bewonderen door mn pc aan te zetten en naar een duf beeldscherm te turen...

software is meestal goedkoper en in veel gevallen gratis -- klopt.... is met name 1 van de redenen dat t voor veel mensen niet inspireert... iemand die maanden of jaren heeft moeten krom liggen zodat ie uiteindelijk zn droom synth heeft kunnen kopen levert toch wel meer inspiratie / persoonlijke band / bevredigend gevoel etc. etc. gevoel op dan het zoveelste stukje software dat je overal vandaan kan plukken

in het kader van:

Jonge man, als je eens gaat zoeken in het archief vindt je genoeg meningen en hardware vs software of zoals jij het noemt draadjes. En als je nooit met oude synthesizers gewerkt hebt zul je het wel nooit begrijpen.

argumenten:

kost een boel geld
gaat snel kapot
software kan meer

kost een boel geld -
meestal zijn vintage bakken behoorlijk waardevast of in een gunstig geval stijgt de waarde

gaat snel kapot
Dr zijn ook een hoop nieuwe synths met productiefouten zoals falende rotaries en voedingen, ik zie regelmatig dat mensen ontzettend veel problemen hebben met hun PC-based studio's. Hebben ze een probleem zijn ze een dikke week verder omdat alles opnieuw geinstalleerd, geconfigureerd, getweaked etc etc moet worden.

precies, emulaties... je hoort het heel vaak nog dus een groot gedeelte van de emu's valt af. Ik neem geen genoegen met imitatie wat het niet redt bij het origineel. veel n00bs horen het verschil niet tussen een softje en the real thing, maar hey daar zijn het n00bs voor. Meestal zijn dat ook de mensen die de "Waarom...." en "Welke X voor y" threads starten.

Neemt veel ruimte in beslag
dat is helemaal waar, niets mooier dan een klein kamertje volgepakt vol met van die zware bakken, de geur van warme electronica. Een computer based setup is net een kantoor. Ik zit al de hele dag in een kantoor dus geen suffe schermen voor mij en minder kans op RSI!

software kan meer
software kan andere dingen, op sommige vlakken inderdaad meer maar vaak ook minder, bijvoorbeeld de diepte en het 'driften' van een ouwe bak waardoor het karakter krijgt?

software wordt niet stoffig
krassen op de cd's?! Een computer die van binnen hardstikke stoffig wordt?! stoffig beeldscherm etc etc etc

ja die verzamel warez cd's heb je inderdaad voor 15 euro in huis toch?
Wat is de 2ehands waarde van een softje in verhouding tot een 2ehands synth? totaal niets. Mensen kopen 2ehands software voor tientjesprijzen en anders downloaden ze het liever.

Welkom in 2006 ;)

-C-

Dit gaat weer dezelfde zeik discussie worden als de andere discussies met dezelfde soort stellingen en meningen.....

Volgens mij komen deze vragen zo ongeveer op hetzelfde neer als dat je vraagt waarom iemand een klassieke auto koopt en niet een moderne auto (vergelijking gaat niet helemaal op maar wel redelijk dacht ik). Er is niet 1 de beste keuze, dit hangt helemaal af van de persoon en wat ie er mee wil bereiken. Er zijn mensen met een moderne inrichting en mensen met een klassieke inrichting. Is er eentje beter? Alles heeft zo z'n voor en nadelen en iedereen moet doen wat hem het beste lijkt. En dan vooral veel plezier maken 8~.

/signed

in het kader van:

waarom een TB-303
waarom een Minimoog
waarom een Atari

argumenten:

kost een boel geld
gaat snel kapot
software kan meer

bliepbliep

Hoezo ene boel geld, vroeger wel ja, maar nu niet meer.
Hoezo gaat snel kapot, ik heb nu pas stukken sinds 18 jaar.
Emulaties, leg het origineel maar eens naast een emulatie, eureka!.
Ruimte kan ik je wel gelijk in geven, maar er bestaan ook modules.
Software kan meer? ligt eraan voor welk doel je het gebruikt, en als het meer kan wil niet zeggen dat het goed klinkt.
Meer kunnen, en overproduceren?
Software word niet stoffig, ja en, er bestaan swiffers.
Software goedkoper?.... soms is een stuk software veel duurder :D
Tegenwoordig heb je al bakken voor 300 euro of nog minder.

eigenlijk is er maar 1 zinnig antwoord op deze vraag .....

waarom een synth? omdat peer ........

ok misschien ook 2 antwoorden .. namelijk ook, omdat appel

en dat brengt ons meteen naar een volgende serieuze discussie, namelijk:

waarom echt fruit kopen, als je fruittella heb?

fruitella's zijn kleiner, kosten per stuk heel wat minder...
zit een mooi papiertje om.

blalalalalala :gaap:

waarom 1 synth als je d'r ook 5 kunt kopen ?

(wacht met smart op geluidsvoorbeeldjes van muziek waarin synths gebruikt zijn)

Back