vind het net iets te rauw...

pietje

Nieuwkomer
Hey mense....

ik ben net een half jaartje bezig en gebruik reason3.0(+Xstation)ik vind het geluid nog net iets te rauw en ben continu aan het proberen om net dat beetje zuiverheid te krijgen wat een goeie plaat altijd heeft.dit lukt mij dus niet.(maak gebruik van mastering,equlizer(sorry voor de spelling)en reeverb) mijn vraag:

wie kent reason 3.0 goed en weet hoe je het beste geluid eruit kan krijgen,of kan het dan aan andere dingen liggen?

ik heb ook forums gelezen over geluidskaarten etc maar daar word ik nog niet echt wijzer van i.v.m dat ik heeel veel termen nog niet begrijp!verder heb ik ook cubase sx 3.0 maar hier werk ik nog niet mee,omdat ik beetje bij beetje eerst alles wil snappen voordat ik weer andere dingen ga proberen,maar is het misschien ook mogelijk om de zuiverheid in cubase te fixen?(vraag 2 gheghe)

houdoe en bedankt alvast......

Re: vind het net iets te rauw...

Origineel geplaatst door pietje
Hey mense....

ik ben net een half jaartje bezig en gebruik reason3.0(+Xstation)ik vind het geluid nog net iets te rauw en ben continu aan het proberen om net dat beetje zuiverheid te krijgen wat een goeie plaat altijd heeft.dit lukt mij dus niet.(maak gebruik van mastering,equlizer(sorry voor de spelling)en reeverb) mijn vraag:

wie kent reason 3.0 goed en weet hoe je het beste geluid eruit kan krijgen,of kan het dan aan andere dingen liggen?

ik heb ook forums gelezen over geluidskaarten etc maar daar word ik nog niet echt wijzer van i.v.m dat ik heeel veel termen nog niet begrijp!verder heb ik ook cubase sx 3.0 maar hier werk ik nog niet mee,omdat ik beetje bij beetje eerst alles wil snappen voordat ik weer andere dingen ga proberen,maar is het misschien ook mogelijk om de zuiverheid in cubase te fixen?(vraag 2 gheghe)

houdoe en bedankt alvast......

Wat bedoel je precies met rauw? dat de mix heel rommelig klinkt, of dat sounds afzonderlijk niet mooi klinken? kun je dat nader omschrijven, of evt. een geluidsvoorbeeld geven?

ja de sounds zijn afzonderlijk te rauw vind ik en dus ook het gehele nummer.zou best wat willen posten, een liedje van me maar weet nog niet hoe dat moet.ben net nieuw hier.groeten

Als je een mp3tje kunt maken van onder de 1 mb (dus gewoon een kort fragmentje) dan kan je het gewoon als bijlage aan je post hier toevoegen. kijk een stukje onder het veld waarin je het bericht typt.

oh, enne... welkom trouwens! :biertje: stel je even voor in de "nieuwe leden" sectie!

oke thanx....als het goed is moet die het doen ,je zult denk ik nu wel begrijpen wat ik bedoel

Attachments

• funky laugh2.mp3
    735,1 KB · Bekeken: 121
ik zit hier op interne computerspeakertjes te luisteren, maar zo op het eerste gehoor zou ik zeggen: mixen! soundkeus zelf is natuurlijk ook belangrijk, maar probeer eens de verschillende instrumenten wat harder of zachter te zetten, en de individuele toonregeling wat bij te draaien, dat kan heel veel invloed hebben op het geluid. zet met de pan-functie de verschillende instrumenten in het stereobeel wat verder uit elkaar, dan krijgt de mix ook wat meer "openheid". Daarmee spelen, kan al veel schelen.

oke,daar was ik sinds kort ook al achter dat een pan effect ook verschil brengt,maar heb het links laten liggen,ik snap wat je bedoelt en ga me er zeker mee bezig houden thanx

enne ramoonus dat bedoel ik ja maar volgens mij uit mn hoofd heet dat bij reason mastering dus vandaar.

Dus je laat die SX3 nog wel even in de doos zitten?
Waarom heb je het dan gekocht?
Was dan een light cubase versie dan niet wat handiger?

ik ben net even bezig geweest met de pan functie en het helpt idd ja beterrrr:okdan:

TE rauw bestaat niet! het kan nooit rauw genoeg zijn :{

ik vind t voorbeeldje wat je gepost heb trouwens ook absoluut niet te rauw, klinkt wel lekker eigenlijk

bedankt voor het compliment!ieders zn eigen mening toch,maar mijn voorkeur gaat uit naar zuiver.kijk ik ben ook 1 van de zovelen die de bedoeling heeft om ooit wat uit te brengen,maar stel, je zou iets opsturen en ze luisteren het, is het dan niet zo dat ze het gelijk afkeuren omdat het rauw klinkt??heb hier geen verstand van hoor moet ik nog achter zien te komen.zou iemand dat mij kunnen zeggen?(of moet ik dan een nieuwe vraag posten gheghe)

hoezo kan rauw niet zuiver zijn dan?

en waarom zouden ze iets afkeuren omdat t rauw klinkt? misschien is t juist de sound die ze zoeken.....

maar goed... het is jouw muziek! als jij t anders wil moet je t anders doen...

met EQ / compressie / limiting kom je al een heel eind ...

probeer de blue tubes (buizen emulatie) eens ...

setje hele fijne plugins, buizen EQ / Compressie / Limiting etc.
als je rauwe randjes wilt weg werken kunnen buizen in dit geval buizen emulatie zeker een steentje bijdragen

ja oke ik begrijp je.dat wist ik niet ik dacht dat het zowiezo een must was dat het zuiver moet zijn.en ook jij bedankt voor je tip! ga het ook zeker proberen.

waaaat een kick hehe klink lekker vindt ik indd wel beetje rommelig en die ride en snare komen er teveel uit

Klinkt alsof het op een oud cassettebandje staat wel lekker underground...:D

Maar wat voor geluidskaart heeft U?
Dat kan heel veel verschil maken door de digitaal naar analoog omzetting.

Ook is het van groot belang om je basissounds van een zo hoog mogelije qualiteit te gebruiken
Wat in het begin goed is hoeft er later niet met EQ of compressie opgefokt te worden.
Dat komt vaak het geluid juist niet ten goede in tegenstelling wat je in eerste instantie zou denken.

Het gaat goed over 1 geluid/track, maar zodra meer geluiden toevoegt en kanalen erbij zet krijg je kans op verzaiging en fase-problemen. Dit is allemaal heel technisch geneuzel en zal ik je niet lastig mee vallen.

Ik ben nu zelf ong. 17 jaar bezig en gebruik steeds minder compressie en EQ, en het geluid wordt evenredig mooier :D
Daar staat tegenover dat mijn basisgeluiden ook steeds beter worden hehe ;)

Compressie puur als effect is gaaf om extreme dingen mee te doen...pompen zuigen alles wegdrukken etc...
Voor totaalmixgeluid moet je .....mixen en frequentiegebieden elkaar niet in de weg laten zitten.
Dus geen 3 vette moogbasslines door elkaar, maar 1 en een lekkere Highpass filtered pad gestapeld eroverheen.
Lekker ruimtelijk effect geeft dat.

Succes!

Origineel geplaatst door Septic
Klinkt alsof het op een oud cassettebandje staat wel lekker underground...:D

Ja, doet me sterk denken aan mix-tapes (op cassette) die ik nog ergens heb liggen van Derrick May uit begin jaren '90.... Ook lekker RAUW idd...

Nix meer aan doen... ;)

Laatst gewijzigd:
Back