Mengpaneel kleuring?

Origineel geplaatst door Capstan cappy
dat elke tafel kleurt is duidelijk en de 1 wat meer dan de ander , dat heeft met de component keuze en eventueel type schakeling te maken, "the sound is in the iron" zeggen veel mensen en dat klopt ook maar het heeft helemaal niks te maken met een warm geluid als je hard instuurt, dan gaat je pre-amp over de nek en heb je vervorming..
Misschien hebben we niet dezelfde definitie van warm en kleuring.
Voor zover ik weet bestempelt men het toevoegen van harmonischen door lichte oversturing/vervorming zoals bijvoorbeeld een buis dat doet of een differentiele transistor versterker, als warmer/gekleurder.
Of zit ik er nou naast?

Zelf gaf je trouwens toch al eerder aan dat als je op 50 hz analoog equed er ook harmonischen geintroduceerd worden en dat dat warmer klinkt?
Wellicht dat ik dat verkeerd begrepen heb.

Ik bedoel trouwens niet dat je de preamp over zn nek moet laten gaan.
Bij bijvoorbeeld een differentiele transistor versterker schakeling bepaalt de mate van insturing de mate van vervorming.
In het begin is de output linear aan de input, maar des te harder er in gestuurd wordt destemeer de output dit op een gegeven moment niet kan volgen. Dit verloopt volgens de tanh functie.
Je kan zien dat de oversturing geleidelijk verloopt.
Ik bedoel dus zeker geen hard clipper :)

nee , annaloog zorgt op zich niet voor MEER harmonischen, dit vind ik een denkfout het steriele van digitaal is NIET de referentie zoals gleuid moet klinken.., digitaal laat juist harmonischen weg en een goed annaloog ontwerp laat het harmonische gedeelte heel,
Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Dan mag jij mij eens uitleggen waar digitaal eq harmonischen meer zou weg halen dan analoog. :)
Misschien dat je het over de sampleratevervorming hebt? Maar dat staat los van eq ing vind ik, want als je met hogere samplerates werkt wordt dat effect sterk verminderd (en voormijzelf niet meer in verhouding die andere vervormingen met zich mee brengen).

digitaal oversturen? nee zeker niet hetzelfde effect, het is ook niet mogelijk omdat je aan je maximum oplossend vermogen zit, 24 bit is maximaal en niet meer en als je gewoon doordrukt heb je niet hetzelfde effect als dat zo was dan was dat probleem al wel opgelost, in het acoustische domain is digitaal iniedergeval geen goede oplossing alhoewel ik wel knappe opnames heb gehoord maar al het andere eromheen was annaloog om dat juist weer te bereiken, digitaal is hramonisch kaal. ....etc etc
Inmiddels heeft fuse daar iets over gezegd wat ik in iets andere bewoordingen ook wilde zeggen :D

Origineel geplaatst door GeitenBreijer
Zelf gaf je trouwens toch al eerder aan dat als je op 50 hz analoog equed er ook harmonischen geintroduceerd worden en dat dat warmer klinkt?
Wellicht dat ik dat verkeerd begrepen heb.

ik zei niet warmer, ik zei dat dat de charme van een annalooge eq is, toevoegen van harmoischen hoeft toch niet warmer te zijn? kan ook oerlelijk zijn , hangt van de bron af naar mijn mening, immers deze produceerd de harmonischen, niet de EQ bij wijze van , ik heb het en dat had ik al gezegt over acoustische toepassingen,

Ik bedoel trouwens niet dat je de preamp over zn nek moet laten gaan.

oke .....als je zegt oversturen is dat in mijn ogen een situatie waarin de pre-amp of versterker geen headroom meer heeft en dus overstuurt, dat je daarmee harmoschen versterkt lijkt me duidelijk je versterkt immer het hele signaal, maar dat lijkt me toch niet de bedoeling??, daaar komt bij dat je converters de enige apparaten zijn die warmte (het gehele signaal inclusief de meeeste harmonicshen kunnen registeren, de rest moet je simuleren, en dat komt niet in de buurt van the real thing..

Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Dan mag jij mij eens uitleggen waar digitaal eq harmonischen meer zou weg halen dan analoog. :)

weglaten in de zin van wanneer je een annaloog signaal digitaliseert(,gitaar, vleugel, zang etc) het word slecht geregistreed en zeker al niet helemaal en dus "weggelaten" ik bedoelde niet als je aan het eq'en bent

Inmiddels heeft fuse daar iets over gezegd wat ik in iets andere bewoordingen ook wilde zeggen :D [/B]

fuse ment zich helemaal niet in de discussie die countert alleen maar , mensen afzeiken kan ik ook wel, mijn mening over annaloog en digitaal en de vroeger gebouwde spullen is niet uit de lucht komen vallen dat heeft 20 jaar geduurt voordat ik ben waar ik nu ben, heb het hele transistor IC , en digitaal traject doorlopen en kunnen vergelijken maar ook wat er technisch gebeurt, EN het eindresultaat, dat wil nie zeggen dat mijn mening heilig is , je bent nooit uitgeleerd met audio ...dat ik dingen oversla in mijn verhaal als kleuring van harmonischen in versterkers komt omdat ik er vanuit ging dat je wist waar ik het over had of dezelfde denkwijze volgde

als FUSE het nodig vind om publiekelijk te beweren dat ik door gebrek aan kennis (wat hij helemaal niet weet) duur spul prefereer zodat het wel goed zit vind ik zo simpel, maar dat mot ie zelf weten...ik zeg toch ook niet dat ie een heikneuter is die geen idee heeft wat TOP annalooge audio inhoud,niet dat dat moet want niet iedereen krijgt de kans om dat te doen , maar persoonlijk word ik nooit (zelden) dat ik geen digitaale voorstander ben zal wel tegen het zere been zijn van velen maar ik zie ook mensen die WEL verder kijken en DIE mensen daar mag ik graag mee praten en , schoppen kan ik ook..
:biertje:

Laatst gewijzigd:
Discussies zijn zoveel handiger als iedereen begrijpt waar het over gaat qua communicatie.
En lulzwaaien over kennis of geld is wel leuk maar maakt geen reet uit uiteindelijk.
Dat kun je bijspijkeren of verdienen en dan ben je er ook.

Argumenten afschieten omdat de redenatie niet klopt is gewoon onderdeel van discussies. En in dit geval vind ik het niet erg om mensen die helemaal voor analoog gaan even te stangen omdat ik vind dat die last hebben van vastgeroeste meningen.
Zowieso zijn er nog zoveel gradaties/verschillen in analoge apparatuur dat je daar nog pagina's vol over kunt beppen. En dat leek mij toch de orginele opzet.

En de winnaar van deze rondom 10 discussie is.......Capstan cappy.

En met overmacht vind ik want hij probeert hier mensen het een en ander uit te leggen in plaats van met zeikantwoorden een discussie 'te winnen'.

Wat ik lees is dat hij verteld hoe het e.e.a. digitaal en analoog werkt. Daarbij spreekt hij z'n voorkeur naar analoog uit voor bepaalde trajecten. Niet voor alles!

En heren, als je een beetje logisch nadenkt en bedenkt waarom de studio's met poen hier dure analoge apparaten voor kopen..., dat is echt niet om de bink uit te hangen. Ze moeten het namelijk nog maar allemaal zien terug te verdienen.
Meer dan 95% wat in de top 40 voorbij komt is in zo'n studio gemaakt.
Je kunt best thuis opzetjes maken maar het wordt meestal in een goede studio afgeproduceerd als het potentie heeft. En dat is niet voor niets.

Een mooi voorbeeld vind ik het laatste album van de Prodigy.
Iedere digitaalfanaat liep lirisch te doen omdat het met Reason gedaan was. Ook Propellerhead ( de makers van Reason) liepen ermee te reclameren.
Wat ze alleen weglieten is dat het afgemixt is in een Protools studio met A/D/A kaarten die naar enorme vette randaparatuur liep... .
Als je dat niet wilt lezen en alleen maar loopt te brullen dat het met Reason gemaakt is ben je een dief van je eigen vooruitgang. En daarbij is de Prodigy maar één van de grote arteisten namen. Wat doen die anderen? Precies.

Weet je, ik kom die discussies hier elke keer weer tegen.
Natuurlijk zou het te gek zijn als je ook een hoop van die dure apaaraatjes kon betalen maar helaas is dat voor de meeste van ons niet weggelegd.
Wat ik echter dom vind is dat je dan maar je eigen digitale opzetje elke keer gaat verdedigen en duur analoog spul de hoek in wijst.
Wees reeel tegen jezelf. Als je niet verder komt dan een pc vanwege je budget is daar niets mis mee. Wanneer je echter een beetje serieus muziek wilt maken houdt dan wel je oren open voor mensen die je daar wel wat over kunnen vertellen en verdiep je in spullen die je misschien nu nog niet kunt aanschaffen maar later eventueel wel.
Als je je daarvoor afwent omdat je het niet kunt betalen en elke keer een (zinloze) discussie gaat voeren dat het geen reet uitmaakt, zit je over 10 jaar nog in je klein betonnen kamertje met je pctje te kloten en heb je ondertussen tienduizend van dit soort threads op je naam staan.

Aan jou de keuze.

gr. Tom

Origineel geplaatst door fuse
Luisteren doe je met je oren.
Je weet of iets goed klinkt door te luisteren.
Je weet of iets beter klinkt door te vergelijken.
Alleen jij kunt voor jezelf bepalen wat je beter vindt.
Je hebt een beperkt budget.
En dus is het enige wat je kan doen voor het budget dat jij hebt het beste te kiezen.
Zij het een mazzeltje met een 2e hands mixer of een fonkelnieuwe maagdelijke schoonheid.
En dan boeit het toch niet wat er onder die faders aan elektronisch geneuzel zit?

Pwned!

@Tom Thomas: dit is de uitleg die hier eigenlijk nog ontbrak en realiteit is, ook die van Capscan trouwens (ben niet zo technisch onderlegd :o: )

alletwee BIG UP!
:okdan:

(Het enige reden waarom ik hier een paar posts over mijn digitale misstap begon is dat ik die foute keuze nooit meer zal maken, zo kunnen de nieuwelingen 2keer de nadelen overwegen vooraleer met muziek te beginnen. Er zijn geen voordelen in digitaal, als producer mag je op geluid geen compromissen maken ten voordele van gemakzucht.Nooit, never.
Voor reclamespotjes a la bonheur, maar niet voor vette traX) ;)

oke .....als je zegt oversturen is dat in mijn ogen een situatie waarin de pre-amp of versterker geen headroom meer heeft en dus overstuurt, dat je daarmee harmoschen versterkt lijkt me duidelijk je versterkt immer het hele signaal, maar dat lijkt me toch niet de bedoeling??,
Nee ik bedoel het punt waar de output net niet meer linear is t.o.v. de input, dit vervormt het signaal dan niet veel nog maar wel genoeg om het net wat meer harmonischen te kunnen laten krijgen. Dat is wat ik dacht dat men onder warmte/kleuring verstond, aangezien de topic starter het ook over kleuring had bij eq in nul posities.
Misschien moet ik wat bijgespijkerd worden over de topologie dan :)

weglaten in de zin van wanneer je een annaloog signaal digitaliseert(,gitaar, vleugel, zang etc) het word slecht geregistreed en zeker al niet helemaal en dus "weggelaten" ik bedoelde niet als je aan het eq'en bent
Ik dacht al dat je dat bedoelde, maar dat vind ik dus een andere discussie namelijk analoge vs digitale opname's en niet een analoge vs digitale eq wat je in eerste instantie aanhaalde meen ik.

Trouwens waar ik wel nieuwsgierig naar bent, welke betere eigenschappen hebben polypropyleen condensatoren t.o.v. electrolytische ?

Origineel geplaatst door Tom Thomas

Weet je, ik kom die discussies hier elke keer weer tegen.
Natuurlijk zou het te gek zijn als je ook een hoop van die dure apaaraatjes kon betalen maar helaas is dat voor de meeste van ons niet weggelegd.
Wat ik echter dom vind is dat je dan maar je eigen digitale opzetje elke keer gaat verdedigen en duur analoog spul de hoek in wijst.
Wees reeel tegen jezelf. Als je niet verder komt dan een pc vanwege je budget is daar niets mis mee. Wanneer je echter een beetje serieus muziek wilt maken houdt dan wel je oren open voor mensen die je daar wel wat over kunnen vertellen en verdiep je in spullen die je misschien nu nog niet kunt aanschaffen maar later eventueel wel.
Als je je daarvoor afwent omdat je het niet kunt betalen en elke keer een (zinloze) discussie gaat voeren dat het geen reet uitmaakt, zit je over 10 jaar nog in je klein betonnen kamertje met je pctje te kloten en heb je ondertussen tienduizend van dit soort threads op je naam staan.
Ik vind zowel digitaal als analoog interessant. Beide hebben mooie dingen te bieden. En dat maakt het voor mij interessant, niet zinloos.

Ik heb ook niet de intentie iemand te overtuigen.. Blijkbaar heb ik nog te weinig kennis en kan ik nog veel van jullie leren, dus mag ik erover babbelen of niet?
Wat ik interessant vind is om voor mij zelf uit te vogelen wat iets vet maakt en wat niet.
En daarbij ga ik ver in het analyseren ervan, puur uit interesse.
Ik hoef mijn gelijk niet te halen want dat heb ik al, net zoals een ieder van jullie dat voorzichzelf al heeft.

En dat je met alleen software geen hit zou kunnen maken vind ik nogal kort door de bocht.
Of jij het dan vet vindt klinken is een 2e.. :)
En idd hoop ik over 10 jaar nog steeds lekker aan te kloten! :D

Wat ik even niet snap is hoe een discussie over kleuring van mengpanelen ineens in een home vs pro studio vergelijk weet te lullen en daarmee iedereen eensgezind instemt.
Er is een verschil tussen duizenden euro's en tonnen in euros. NOGAL WIEDUS!?

Dat sander met een budget van 800 euries geen SSL kan kopen waar hij lekker mono mee kan mixen lijkt me ook logisch.
Dus mensen af gaan zeiken omdat ze met zogenaamd minderwaardige spullen werken is gewoon een kutstreek want niet iedereen heeft evenveel geld hier. Op vette gear geilen is bijvoorbeeld gearslutz dan een veel betere plek voor.

Origineel geplaatst door GeitenBreijer
Nee ik bedoel het punt waar de output net niet meer linear is t.o.v. de input, dit vervormt het signaal dan niet veel nog maar wel genoeg om het net wat meer harmonischen te kunnen laten krijgen. Dat is wat ik dacht dat men onder warmte/kleuring verstond, aangezien de topic starter het ook over kleuring had bij eq in nul posities.
Misschien moet ik wat bijgespijkerd worden over de topologie dan :)

het klopte wel wat je zegt hoor de meeste versterkers hebben altijd wel ergens een voorkeur voor , maar "warmte" zit in 100-600hz mischien iets hoger maar niet in de hogere regionen , de eigenschap van zo'n versterker die een voorkeur heeft voor bepaalde harmonishen zou in het mid "soft" of juist "hard" klinken en in het hoog "gedataileerd/sprankelend" of "schreeuwerig", "edgy", lewl, het lastige is altijd dat iedereen een bepaald geluidsbeeld heeft bij een term , als soft/hard/warm etc..dus je begrijpt mekaar snel verkeerd..

Ik dacht al dat je dat bedoelde, maar dat vind ik dus een andere discussie namelijk analoge vs digitale opname's en niet een analoge vs digitale eq wat je in eerste instantie aanhaalde meen ik.

das waar,

Trouwens waar ik wel nieuwsgierig naar bent, welke betere eigenschappen hebben polypropyleen condensatoren t.o.v. electrolytische ?

electrolytische condensatoren hebben de eigenschap om voor de hoge frequencies een lagere weerstand te hebben dan voor de lagere frequencies, wat resulteerd in een fhaseverschil voor het hoog en laag, dat maakt de meeste electrolyten wat schreeuwerig en "edgy", polypropylene heeft een ander dyelectrum met een lager ESR pad, (electrical serial resistance) en die is meer gelijk voor alle frequencies, waardoor inplaats van schreeuwen of dun geluid als er heel veel inzitten je details gaat horen die je voor die tijd niet hoorde maar wel aanwezig waren maar bedoelven werden onder dat "bijverschijnsel".., nu heb je wel betere electrolyten die je vaak in neve , cadac, en duitse broadcast vind maar dat zijn dure electrolyten met een beter ESR pad en geslecteerd..je kunt er ook niet omheen want polypropylene achtige condesatoren zijn erg groot in de grotere waarden dus kun je ze dan niet plaatsen...maar je zult in die spullen altijd polypropylene , polystirene, of polycarbonate in combinatie vinden die het dan weer wat aantrekkelijker maken, over condensatoren zijn hele interessante dingen gepubliceerd en ook wel te vinden op het net, is wel interessante materie..
ik leer ook nog elke dag bij hoor, het is gewoon een leuk vak:)

ow ja , een hit is een hit, of ie nou op een computer gemaakt word met software of met hardware...zo werkt dat gelukkig..

Origineel geplaatst door fuse
Wat ik even niet snap is hoe een discussie over kleuring van mengpanelen ineens in een home vs pro studio vergelijk weet te lullen en daarmee iedereen eensgezind instemt.
Er is een verschil tussen duizenden euro's en tonnen in euros. NOGAL WIEDUS!?

Dat sander met een budget van 800 euries geen SSL kan kopen waar hij lekker mono mee kan mixen lijkt me ook logisch.
Dus mensen af gaan zeiken omdat ze met zogenaamd minderwaardige spullen werken is gewoon een kutstreek want niet iedereen heeft evenveel geld hier. Op vette gear geilen is bijvoorbeeld gearslutz dan een veel betere plek voor.

dat is niet waar ik heb die jonge keurig uitgelegd waar die naar vroeg ik heb hem ook een goedkope GOEIE tafel als alternatief aangeboden voor veeel minder geld dan waar jij het over hebt,

ik heb ook niet veel geld maar sla mijn slag zodra ik kan met wat ik heb en zo heb ik jaaaaaren spul verzameld en contacten opgebouwd, zo heb ik gister van een kennis voor 24 kanaalen DBX 150 ruisonderdrukking gekocht voor 1000 euro, 50 euro pre spoor, dat is gruwlijk goedkoop en dan zit ik op -120db met mijn machine:)), dat krijg je als je zegt dat nieuwe electronicshe meuk zogenaamd 20 jaar ouwe rotzooi klopt...dat heb je zelf aangehaald, ik had al zo'n vermoeden dat het daar in zat, maar dat is niet erg, het gaat niet om het trappen maar om het contrast en WAAROM het zo is..

Je elco vs polypropoleen condensator verhaal is wel interessant. En voor mij iig niet te technisch (heb ook wel iets met elektronica gedaan ooit). En om dat 20 jaar oude meuk verhaal nog even aan te halen. Elco's kunnen ook slijten en na 20 jaar kan het ook verstandig zijn om ze te vervangen. Weet niet hoe dat met die polypropyleen dingen zit. Waarschijnlijk gaan die ook langer mee omdat het diëlektrum van een wat duurzamere stof is. (denk ik)
Dan is het resultaat van die poly's dan wel dat je minder faseverschuiving krijgt en het dus neutraler gaat klinken. Dat moet je ook net maar willen.

mjah , meestal in de regel worden "normale" electrolyts om de 20 30 jaar vervangen, maar je staat er verbaasd van hoe lang die geselectreerde dingen meegaan en vooral van bepaald fabrikaat, ik heb V276 mic-pre's van 40 jaar oud met originele componenten en klinken nagelnieuw, maar idd normaal vervang je ze om de 20 ,30 jaar , dat kun je vooral horen als je aan een eq draait en er bijna niks gebeurt of wanneer je totaal geen laag hebt op een kanaal of hoog,

als je over phaseverschil etc als effect hebt of gewoon dat geluid wilt ja dan niet, het is ook een puristische gedachte, zou jij niet willen dat je samples zo muzikaal en mooi mogelijk weergegeven worden?, effecten als vervorming en andere dingen heb je toch plugins voor?, of zie je dat anders. , ik zat gister naar je album te luisteren naar een paar nummers en ik merkte dat je veel met vervorming als effect werkt tenminste 1 van die nummers wel, (leuke nummers btw)
hoe heb je dat gedaan?, plugin, pre-amp de nek omgedraait? , gewoon uit interesse deze vraag:biertje:

Mengpaneel kleuring?
Is er enig verschil in geluid tussen verschillende mengpanelen van verschillende prijsklassen als je de EQ in neutrale stand hebt staan? Ik bedoel een mengpaneel hoort toch neutraal te zijn, oftewel het input signaal onveranderd naar de output te sturen? Ik snap wel dat de ene veel betere componenten heeft en een betere ruis/signaal verhouding, etc, maar uiteindelijk wil je toch zo min mogelijk klank kleuring.

Ik weet wel dat er altijd gezegd wordt dat sommige tafels een mooie warme klank toevoegen, maar is dat dan ook als je de EQ niet gebruikt?

Een éénvoudige vraag die niet zo makkelijk te beantwoorden is. Want als we het hebben over analoge mengpanelen dan zijn deze er in vele soorten, maten, en prijsklassen. Elke ontwerper heeft zo zijn eigen filosofie die hij probeert vorm te geven binnen een aantal randvoorwaarden, waarbij kwaliteit, functionaliteit en prijs de belangrijksten zijn.

In het algemeen kun je stellen dat hoe meer functies het mengpaneel heeft, de prijs hoger zal zijn en de kwaliteit lager zal zijn. Dit om de eenvoudige reden dat de signaalpaden langer zijn en dat het geluid dus door meer componenten moet gaan. Je kunt hierbij stellen dat hoe langer de signaalpaden, hoe meer degradatie van het geluid plaatsvindt.

Het ontwerp van de electronische circuits heeft echter ook een grote invloed op de kwaliteit van het geluid. Met name spelen de versterkers in die circuits een belangrijke rol wat betreft de kwaliteit van het geluid en de kleuring ervan.
We kunnen een verdeling maken tussen circuits met buizen, transistors [ook wel discreet genoemd] en ic opamps. Op het moment dat deze verschillende soorten versterkers overstuurt worden gaan zij verschillende harmonische of disharmonische boventonen produceren.
De buizenversterker zal als hij overstuurd wordt sterke tweede en minder sterke derde harmonischen voortbrengen. Deze geven het geluid een 'body' en zij worden als muzikaal en aangenaam ervaren. Vandaar dat men het bij buizenversterkers over 'warm' heeft.
De transistorversterker zal als hij overstuurd wordt sterke derde harmonischen voortbrengen. Hierdoor komt er een sluier over het geluid en het geluid verliest zijn 'punch'.
De ic-versterker zal als hij overstuurd wordt met name derde maar ook zevende harmonischen voortbrengen. Hierdoor gaat het geluid niet alleen gesluierd maar ook metalig en hard klinken.
Een buizenversterker kan ook veel meer overstuurd worden dan een transistorversterker. En de transistorversterker kan weer meer hebben dan de ic-versterker.

Een ander belangrijk onderdeel van het ontwerp dat invloed heeft op de kwaliteit van het geluid is de stroomtoevoer van de versterkers. Er worden hier drie verschillende klassen gebruikt; klasse A, klasse B en klasse AB. Bij een klasse A versterker loopt de stroom continu door de versterker waardoor er zo min mogelijk crossover vervorming plaatsvindt. Neve maakt met name in zijn vroege [meest gezochte] mixers gebruik van klasse A schakelingen.

Het laatste belangrijke onderdeel van het ontwerp is dat het zo simpel mogelijk gehouden moet woren om te voorkomen dat er verschillende gelijktijdig gebruikte signaalpaden zijn [zoals door het gebruik van 'bypass' condensatoren]. Faseverschillen zijn dan namelijk het gevolg waardoor het geluid minder focus heeft [dit noemt men 'smear']; oftwel onduidelijk wordt. Dit eenvoudig houden van het ontwerp is dus héél moeilijk.

De conclusie die je uit het voorgaande kunt trekken is dat je bij mixers niet alleen te maken hebt met kleuring, maar ook met degradatie van het geluid en met 'smear'. Een bepaalde kleuring kan gewenst zijn [kwestie van smaak], maar een degradatie van het geluid en 'smear' is niet wat je wilt. Die laatste twee worden vooral duidelijk bij het afmixen van veel geluiden of een aantal 'vette' geluiden. Je mix loopt dan vol waardoor je galm bijvoorbeeld niet meer overeind blijft staan. Je hebt dan de neiging om alles te gaan eq'en. En dat brengt dan meestal nog meer fase-problemen voort.

Denk nou niet dat digitale mixers geen problemen hebben. Maar daar wil ik een volgende keer graag op ingaan.

leuk verhaal bigbang, erg belangrijk punt met het signaal pad, dat is ook de reden waarom een SSl meestal wat dunner klinkt dan een gelijkwaardige tafel met minder electronica.. 1 ding ben ik het niet mee eens of ik begrijp je verkeerd, het is wel zo dat transistor versterkers wat edgy kunnen kllinken maar punch hebben ze zeker wel, dat is juist de kracht van bijvoorbeeld een ampex MM1000 of MCI jh16/24 transistor machines...of neem ik je nou te letterlijk

Back