Synths, vocoders etc...

Archaos

podium-duiker
Binnenkort wil ik mijn Korg Triton Extreme gaan verkopen (ben momenteel nog eventjes over de prijs aan het dubben).
Afgezien van het feit dat ik wellicht gitaarspullen (Epiphone Les Paul, Line6-POD etc) inplaats hiervoor wil nemen, zijn er ook nog erg veel andere opties. Laat ik even het één en ander op een rijtje gaan zetten;
- Roland Fantom X6
- Yamaha Motif 6 ES
- Korg Radias (vocoder-synth)
- Korg Electribes EMX-1 en MicroKorg en (Edirol?)mainkeyboard (aangezien de toetsen van de MicroKorg nogal klein zijn)
- Roland VP-550 (vocoder-synth); wie heeft met deze eigenlijk ervaring?

Momenteel is de Roland Fantom X6 wel licht favoriet (iets meer als de Motif 6 ES), maar helaas heeft deze weer geen vocoder. Daarom ben ik ook wel weer erg benieuwd naar de Korg Radias..... Heeft iemand eigenlijk al ervaringen met de Radias?
Tsja; vind het momenteel wel een beetje lastig om nou daadwerkelijk een goede doordachte keuze te maken en ik wil er dan ook nog even rustig de tijd voor gaan nemen (en we hebben nog een hele fijne zomer gelukkig, dus veel toekomen aan het maken van muziek zal ik ook niet echt voorlopig... :) ).

Laatst gewijzigd:
Nog even een aanvullende vraag over deze topic;
Heeft iemand hier wellicht ook nog adviezen of ervaringen met de bovengenoemde synths? Of wellicht nog tips voor andere (aanverwante) synths of iets dergelijks?

1 ding:
geen epiphone gitaar kopen. gewoon níet doen. Een paar jaar terug zocht in een nieuwe gitaar en van de 10 epiphones die ik achter elkaar heb getest waren er 9 niet in orde: slecht werkende tuners, kapotte pickupswitch, haperende electronica en ga zo maar door. Daarbij komt nog dat ze gewoon echt beroerd klinken... ik vind ze pure afzetterij!

Haha; okay :). Maar het was één van de vele opties he.... ;)
Maar blijf eigenlijk vooral ook benieuwd naar wat de bovengenoemde synths zoal te bieden hebben....

Origineel geplaatst door Archaos
Binnenkort wil ik mijn Korg Triton Extreme gaan verkopen (ben momenteel nog eventjes over de prijs aan het dubben).
Afgezien van het feit dat ik wellicht gitaarspullen (Epiphone Les Paul, Line6-POD etc) inplaats hiervoor wil nemen, zijn er ook nog erg veel andere opties. Laat ik even het één en ander op een rijtje gaan zetten;
- Roland Fantom X6
- Yamaha Motif 6 ES
- Korg Radias (vocoder-synth)
- Korg Electribes EMX-1 en MicroKorg en (Edirol?)mainkeyboard (aangezien de toetsen van de MicroKorg nogal klein zijn)

Ho, dit zijn wel radicaal andere dingen als de workstations die je noemt, ik hoop dat je je dat realiseert :).

- Roland VP-550 (vocoder-synth); wie heeft met deze eigenlijk ervaring?
Deze is een soort toetsenversie van de VC-2 expansion die er in de V-synth gezet kan worden. Als je in de buurt een V-synth XT kan testen (die heeft 'm er standaard in zitten) weet je hoe de VP klinkt.

Momenteel is de Roland Fantom X6 wel licht favoriet (iets meer als de Motif 6 ES), maar helaas heeft deze weer geen vocoder. Daarom ben ik ook wel weer erg benieuwd naar de Korg Radias..... Heeft iemand eigenlijk al ervaringen met de Radias?
De Radias is sinds de introductie in prijs gekelderd. Kijk even waar je 'm voordelig kan oppikken, want niet iedere winkel heeft dat al door. Als je alleen een vocoder wil zijn er ook andere mogelijkheden; een goedkope oplossing is een Waldorf Micro Q of een Nord Micromodular of een Novation A-station; die hebben er allemaal 1 in zitten voor weinig. De Micromodular klinkt wel wat verstaanbaarder en is meer aan te passen.

Tsja; vind het momenteel wel een beetje lastig om nou daadwerkelijk een goede doordachte keuze te maken en ik wil er dan ook nog even rustig de tijd voor gaan nemen (en we hebben nog een hele fijne zomer gelukkig, dus veel toekomen aan het maken van muziek zal ik ook niet echt voorlopig... :) ).
Wat is je budget? Je Triton gaat weg (waarom als ik vragen mag? Misschien helpt dat zodat je iig niks dubbel koopt) en er moet wat voor in de plaats komen, en een Radias heeft al die realistische geluiden niet die de Triton wel heeft; deze is namelijk niet gebaseerd op samples.

Heb je de sequencer in het workstation echt nodig of doe je dit met de computer?

Tip van mij:

Als de Roland Fantom X6 favoriet is voor jou en je mist alleen een vocoder:

Haal (na 't testen van vergelijkbare workstations!) de Fantom en kijk voor bijv. een MicroKorg of een Novation K-station (grote toetsen!) voor de vocoder.
Er zijn uiteraard wel betere vocoders, maar voor die prijs-kwaliteit niet echt, geloof ik.

Laat de Radius nog even staan!! Deze is net nieuw en zakt NU al in prijs (zoals altijd bij Korg). Ik weet vrijwel zeker dat ie over een tijdje lekker in de aanbieding komt.

Die EMX van Korg is meer een groovebox en ik snap eerlijk gezegd niet helemaal waarom die in je lijstje voorkomt.. :confused:

Enfin, iig veel succes met je zoektocht / keuze!

Heb er nog even goed over nagedacht en ik ben tot de voorlopige conclusie gekomen dat ik het volgende voorlopig zou willen gaan doen;
- Epiphone Les Paul Std (of wellicht de 'gothic-uitvoering'); heb er op toch wel goede recensies over gelezen....
Zie; http://www.harmony-central.com/Guitar/Data4/Epiphone/Les_Paul_Standard-1.html
- Line6 POD (2.0 of XT...?)
- Line6 Spider II 212 (of wellicht nog een 2e hands Peavey)

Waarschijnlijk wil ik van het resterende geld (van de waarschijnlijke opbrengst van de Triton Extreme) een MicroKorg gaan aanschaffen. Heb ik in ieder geval toch nog een leuk synthje, waar ook nog eens een vocoder op zit (alleen helaas geen seq, maar je kunt niet alles hebben he.....).

Nogmaals; dit is niet mijn definitieve keuze, maar voorlopig heb ik even dit plaatje opgesteld.....

Afgezien van de gitaarspullen en MicroKorg, houd ik ook nog de optie open tussen een Yamaha Motif 6 ES of een Roland Fantom X6 (de Korg Radias en Electribes vallen toch waarschijnlijk echt wel af). Van de Motif vind ik het weer erg handig dat deze preset-drums heeft, aangezien ik altijd erg matig ben in het zelf inspelen en opnemen van drums. Heb geen idee hoe dit bij de Fantom zit... Deze heeft trouwens wel een mooiere screen dan de Motif, maar laatstgenoemde ken ik weer veel beter eigenlijk :) . Dat wordt nog even goed afwegen dus...

Als je je wilt toeleggen op gitaar spelen, waarom zou je dan je Triton verkopen en er een ander workstation voor weer kopen? Dat gaat je veel geld kosten.

Heb je je Motif classic destijds verkocht?

Eh nee......het is; OF gitaarspullen en daarbij ook nog een (goedkope) MicroKorg; OF een workstation (dus een Motif 6 ES of Fantom X6). Dus niet zowel gitaarspullen, als een workstation, want dat zou me inderdaad klauwen met geld gaan kosten en het zou ook echt wat teveel van het goede zijn... ;)

En ik had voor twee jaar terug inderdaad ook een Motif, die ik later weer heb verkocht. Maar heb nog steeds een erg goed gevoel bij deze workstation.

Nog even een aanvullende vraag over deze topic;
Heeft iemand hier wellicht ook nog adviezen of ervaringen met de bovengenoemde synths? Of wellicht nog tips voor andere (aanverwante) synths of iets dergelijks?

Novation KS4? Bevalt mij tamelijk. Moet nog wel alle grappen met hem uitvreten, maar tot dusver klinkt ie heel goed.;)

Zoals het er nu voor staat ga ik uit het volgende een keuze maken;

Gitaar:
Epiphone Les Paul (alhoewel ik na gisteren wel erg twijfel hieraan) of Ibanez S-470 (IB)
Effecten:
Line6 POD (XT?) of Digitech GNX-3000
Versterker;
Line6 of Peavey (?)
Eventueel ook nog; MicroKorg (mits ik genoeg geld overhoud aan verkoop Korg Triton Extreme)

of

Yamaha Motif 6 ES

of

Nader te bepalen; in ieder geval een workstation met een overzichtelijke en makkelijke sequencer;
Bijvoorbeeld;
Roland Fantom X6
Roland Juno-G
..................

De Fantom X6 is, na deze onlangs geprobeert te hebben, toch wel licht favoriet momenteel.
Toch zou ik ook nog voor gitaarspullen kunnen gaan (en evt. nog een MicroKorg?).
Vind het trouwens erg jammer dat mijn 'gitaar-topic' hierzo zostraks is dichtgegooit. Aangezien er weinig echte goede gitaarforums zijn, heb ik het hier maar even geprobeert. Ook gitaarforum.nl staat (momenteel dan) niet echt bol van de activiteiten en dus kun je daar weinig reacties en tips ook verwachten; zonder deze site als negatief te willen bestempelen overigens. Vandaar dat ik toch maar een poging heb gewaagd om hierzo iets te plaatsen. Tevergeefs dus.... :(

De Fantom X6 is, na deze onlangs geprobeert te hebben, toch wel licht favoriet momenteel.
Toch zou ik ook nog voor gitaarspullen kunnen gaan (en evt. nog een MicroKorg?).
Vind het trouwens erg jammer dat mijn 'gitaar-topic' hierzo zostraks is dichtgegooit. Aangezien er weinig echte goede gitaarforums zijn, heb ik het hier maar even geprobeert. Ook gitaarforum.nl staat (momenteel dan) niet echt bol van de activiteiten en dus kun je daar weinig reacties en tips ook verwachten; zonder deze site als negatief te willen bestempelen overigens. Vandaar dat ik toch maar een poging heb gewaagd om hierzo iets te plaatsen. Tevergeefs dus.... :(

gitaarforum.nl bestaat niet meer he... t'is www.gitaarnet.nl/forum nu (eigenlijk al best lang).

Maar goed, de ibanez die je noemde is van een veel hogere kwaliteit dan de epiphone, en als je een pod wilt kun je het beste de XT nemen. Die klinkt echt stukken beter dan een pod2.0. mocht je krap zitten dan kun je in plaats van de pod2.0 een v-amp2 nemen want die is goedkoper en ongeveer net zo goed. Maar de XT is echt beter!

Bedankt voor jullie reacties!!!
Ben dus wel erg gecharmeerd van de Fantom (X6), maar aangezien ik mijn Korg Triton Extreme nog niet heb kunnen verkopen, gaat een aankoop voorlopig lastig worden. En daar komt ook bij dat ik waarschijnlijk nog erg veel geld moet gaan bijleggen :(
Verder zou een andere optie kunnen zijn; een Ibanez S470 (IB) of SZ, een Behringer V-Amp(Pro) of Line6 POD-XT of Digitech GNX4 (heb ik erg goede dingen over gelezen, ook over de workstation) en verder nog een versterker (bijv een Peavey Bandit 112)) en eventueel (mits ik genoeg geld over heb gehouden) nog een MicroKorg.
Ben over beide opties erg enthousiast, maar wil het eerst nog even rustig aanzien.
En natuurlijk is er in de Motif ES 6 ook nog eventueel een goede 3e optie (en goedkoper ook dan de toch wel vrij dure Fantom).

als je al monitorspeakers hebt, kun je ook die bandit schrappen en voor dat geld een microkorg kopen. Thuis kun je de podxt over je monitors gebruiken en live kun je met een pod zo de PA in en je geluid over de stagemonitors laten komen. peavey bandit voegt niet bepaald iets toe aan je geluid namelijk

Zoals het er nu naar uit ziet ga ik het volgende doen;

Gitaar; Ibanez SZ 520 QM GAB
Gitaarworkstation; Digitech GNX4
En (voorlopig) geen versterker, omdat ik dus ook over de boxen van mijn pc kan spelen.

En verder zou ik nog een synth erbij willen aanschaffen. Het lijkt erop dat dit een MicroKorg wordt, maar ik heb nog een heel klein beetje twijfels. Ben namelijk nogal gecharmeerd van vocal- en choir-sounds; deze zitten waarschijnlijk niet zoveel in de MicroKorg. Daarom ben ik eventueel nog aan het overwegen voor een Korg X50 of een Korg Micro-x. Wie hierzo kent deze synths eigenlijk?

Back