Synths, vocoders etc...

Ben er wat de keuze voor een synth betreft nog steeds niet echt over uit.
Heb momenteel een niet al te veel mogelijkheden die bij mijn budget en wensen aansluiten. Momenteel zijn dit alleen de MicroKorg en Korg Micro-x, alleen vind ik het van beiden wel jammer dat deze niet over een seq beschikken.

Het liefst zou ik voor een Roland Fantom willen gaan, maar zowel de X6 als de XA passen helaas niet binnen mijn budget.
Heeft iemand nog verder andere tips?
En zou de Novation X-station nog wat kunnen zijn?

Laatst gewijzigd:
Als het je te doen is om vocoding als aanvulling...MICROMODULAR...

(kan je trouwens ook nog 100.000 andere dingen mee, misschien wel 100.001)

Nou....heb eindelijk mijn keuzes kunnen maken en heb inmiddels ook het één en ander aangeschaft (en ook verkocht trouwens).
Maar wil in september nog een synth gaan aanschaffen. Dit moet dan een Novation Xiosynth of een Korg Micro-x gaan worden. Ben vooral wel benieuwd naar die Xiosynth. Heeft iemand daar al iets meer over gehoord of gelezen of zelf wellicht al ervaring mee opgedaan? Ikzelf was in ieder geval ook erg onder de indruk van de Novation X-station (voorganger van de Xiosynth).

Maar eerst lekker op vakantie morgen.... :)

Ben sinds gisteren (na mijn thuiskomst van vakantie) weer druk bezig met het speuren naar informatie over verschillende opties voor een nieuwe synth.
Helaas ben ik tot de conlusie gekomen dat de Novation Xiosynth het niet gaat worden, aangezien dit 'slechts' een lite-versie blijkt te zijn van de X-station. Ik zou de X-station (25 toetsen?) dan inplaats hiervoor dan ook zeker wel willen aanschaffen, maar vind het toch wel beetje een probleem dat ook deze niet multi-timbraal is. Dit is met de Korg Micro-X wel het geval, maar ik vind deze qua sounds lang niet zo interessant als die van de Novation X-station. Lastig dus en weet ook nog lang niet tot welke aanschaf ik moet overgaan. Kan ze wellicht ook allebei wel nemen (ze nemen ook weinig ruimte in he... ;) ) , maar dan zou ik toch liever voor één synth willen gaan. Bijvoorbeeld voor de Roland Juno-G (nieuwste Juno-uitvoering). Heef iemand hier ervaring met deze synth? En anders zou het wellicht toch een Motif 6 ES gaan worden, of zelfs een Fantom (X6?).
Ben er dus nog lang niet over uit..... :confused:

Ben inmiddels voorzien van een prachtige Ibanez SZ 520 QM GAB. Ben er ook zeer blij mee :P

Laatst gewijzigd:
Bedankt :)

Maar om even ontopic weer te komen. De strijd gaat bij mij nog steeds tussen de Novation X-station en Korg Micro-x (en ook nog wel een beetje Roland (Juno-G of Fantom?) en Yamaha Motif 6 ES).
Een 'tussenoptie' zou ook nog kunnen zijn de MicroKorg, alhoewel ik dit toch wel iets meer van een keyboard vind hebben....
Wie heeft er nog eventueel tips, suggesties etc....?

Ben even weer op speurtocht geweest en ik moet eigenlijk eerlijk concluderen dat de Novation KS4 voor mij de beste optie (waarschijnlijk) lijkt. Deze is weliswaar al ouder dan de X-station en Xiosynth, maar is multi-timbraal (4 parts; da's toch wel redelijk) en schijnt ook nog een vocoder te hebben. De KS4 lijkt mij dus zeer interessant.
Wie heeft zoal eigenlijk ervaring met de KS4/5?

Laatst gewijzigd:
Een andere (duurdere) optie zou kunnen zijn dat ik een rack-versie neem van de Novation KS en dat ik als 'klaviertje' (wat heet...) een Korg Micro-X erbij neem. Vind namelijk de sounds van deze Korg toch ook wel weer aardig, aangezien er veel Triton-sounds inzitten. Aardige combinatie toch wel....

vocoder synth neemje de korg ms 2000 heb je gelijk een multi timbre met sequencer en vocoder synth...nou
voor ongeveer 300+eu

en de rest ,...gitaar weet ik niet ,...wat je wil maar
ik gebruik zelf ook een heel goed koop [van de kraak] versterker
mist knoppen en tape en cd doen t niet meer maar ik heb wel "normaler lekkere spaekers want pc speakers das niks
300+watt pmpo bass combo,... uit speaker die net soo groot zijn als een banden plak doosje jaaa
sc6

Heb besloten dat ik toch maar voor de Novation KS5 ga.
Wil er verder ook nog erg graag een rack bijnemen. Ik wil deze vooral voor choir- en vocalsounds gebruiken. Heeft iemand hier nog tips in?
Ook zou ik inplaats van een rack een softsynth kunnen nemen. En dan moet deze dus wel beschikken over goede choirs en vocals. Heb ondermeer softsynths van Kontakt en Gigasampler bekeken op het i-net. Vooral over de eerstgenoemde heb ik erg veel positieve dingen gehoord en gelezen. Welke zou het meest geschikt kunnen zijn? En wat voor opties zijn er zoal evt nog meer?

Wil er nog even aan toevoegen dat ik mij nog even het volgende afvraag.
Stel als ik ooit weer in een bandje toetsen ga spelen (alhoewel ik eigenlijk toch liever voor gitaar kies); hoe kan ik de sounds die ik zou gebruiken in Kontakt of Gigasampler in de oefenruimte of elders kunnen gebruiken? Zou ik hiervoor bijvoorbeeld dan een soort sampler-rack moeten aanschaffen, waar ik al die sounds in over zou kunnen zetten?
Wat voor mogelijkheden zijn hier zoal in?

Laatst gewijzigd:
nou stel dat je toch de motif es6 zou nemen, daar kun je tot 1gb (!!) aan sdram in stoppen voor samples!

Origineel geplaatst door Archaos
Wil er verder ook nog erg graag een rack bijnemen. Ik wil deze vooral voor choir- en vocalsounds gebruiken. Heeft iemand hier nog tips in?
Roland JV-1080 met de Vocal expansion. Goedkoop en makkelijk te krijgen, goede allrounder, alleen weet ik niet waar je de Vocal expansion nog op de kop kunt tikken, dus dat wordt even op Marktplaats of Ebay rondsnuffelen. De Session expansion heeft een paar leuke koortjes erin, maar niet zo uitgebreid.

Origineel geplaatst door Archaos
Wil er nog even aan toevoegen dat ik mij nog even het volgende afvraag.
Stel als ik ooit weer in een bandje toetsen ga spelen (alhoewel ik eigenlijk toch liever voor gitaar kies); hoe kan ik de sounds die ik zou gebruiken in Kontakt of Gigasampler in de oefenruimte of elders kunnen gebruiken?
Makkelijkste oplossing? Stel je zelf een computer samen met genoeg intern geheugen, een hele basic kast (of beter nog, een 4U rack), vooral geen dikke videokaart, en installeer de zwik daar op.

Zou ik hiervoor bijvoorbeeld dan een soort sampler-rack moeten aanschaffen, waar ik al die sounds in over zou kunnen zetten?
Dat is vrijwel niet te doen; samplers missen het interne geheugen en de dikke harddisk die je nodig hebt, geen enkele sampler slikt Kontakt-formaat (maar Kontakt wel al het andere), overzetten is onmogelijk of een absolute pain in the ass (omdat je .wavs moet overzetten maar zelf de programma's na moet maken).

Een andere optie is een Muse Research Receptor, maar dan ben je met die zelfbouw PC stukken goedkoper uit.

Origineel geplaatst door Ic3gl0vE
nou stel dat je toch de motif es6 zou nemen, daar kun je tot 1gb (!!) aan sdram in stoppen voor samples!

Tsja...had ik dan toch in een eerder stadium moeten doen. Heb het nog wel een tijd overwogen.
Heb echter inmiddels ook al gitaarspullen aangeschaft, dus om nu nog een Motif ES te gaan aanschaffen wordt echt (voorlopig) even teveel van het goede. En om heel eerlijk te zijn zou ik dan ook dan gelijk wat dieper in de buidel willen tasten voor een Fantom X6. Maar heb dus gekozen voor gitaarspullen en een goedkopere synth. En ik denk dat ik daar de komende tijd prima mee uit de voeten kan. Maar ik houd het wat die andere synths betreft zeker nog in de gaten wat de langere termijn betreft.

Origineel geplaatst door Yoozer
Roland JV-1080 met de Vocal expansion. Goedkoop en makkelijk te krijgen, goede allrounder, alleen weet ik niet waar je de Vocal expansion nog op de kop kunt tikken, dus dat wordt even op Marktplaats of Ebay rondsnuffelen. De Session expansion heeft een paar leuke koortjes erin, maar niet zo uitgebreid.

Ben de Roland JV-1080 al veel tegengekomen op ondermeer marktplaats. Maar ik zou dan ook gelijk de Vocal-expansionboard erbij willen nemen, maar deze is erg moeilijk te vinden. Dat vind ik toch weer erg jammer.
Weet iemand of er ergens nog zo'n expansionboard te koop is?

Origineel geplaatst door Yoozer

Makkelijkste oplossing? Stel je zelf een computer samen met genoeg intern geheugen, een hele basic kast (of beter nog, een 4U rack), vooral geen dikke videokaart, en installeer de zwik daar op.

Een andere optie is een Muse Research Receptor, maar dan ben je met die zelfbouw PC stukken goedkoper uit.

Zou ik ook anders wellicht een goedkope laptop ergens kunnen aanschaffen (waarop ik dan sofsynths installeer zoals Kontakt)? En zou dit goed te combineren zijn in bijvoorbeeld de oefenruimte (in combinatie dus met een Novation KS5, die ik waarschijnlijk morgenavond ga aanschaffen)? Of is dit in de praktijk toch te omslachtig?

Origineel geplaatst door Ic3gl0vE
1 ding:
geen epiphone gitaar kopen. gewoon níet doen. Een paar jaar terug zocht in een nieuwe gitaar en van de 10 epiphones die ik achter elkaar heb getest waren er 9 niet in orde: slecht werkende tuners, kapotte pickupswitch, haperende electronica en ga zo maar door. Daarbij komt nog dat ze gewoon echt beroerd klinken... ik vind ze pure afzetterij!
hoi Ic3gl0vE je hebt gelijk hoor 3 jaar terug een (jazz) gitaar gekocht en ik moest 5 keer terug naar de shop voor potmeters en switches daarna heb ik geheel gibson switches en pots gekregen na de hand nooit meer last gehad. maar ik ben niet met je eens dat het slecht klinkt integendeel, imo zal het wel smaak zijn.

Back