ik zou een 'virtueel analoge' synth kopen, of beter nog, een (software) synth die een ouwe bak simuleert, zoals Prodessey en Oddity voor de ARP Odyssey, of multisample van een echt instrument gebruiken (da's in het geval van een analoge synth niet zo mooi, want dan kun je de sound niet meer echt veranderen.
Ik ben een aardige Rhodes-fiel, de elektrische piano uit de jaren 70. Een moeilijk geluid om na te doen, digitaal, omdat er allerlei bijgeluidjes bij zitten enzo. Ik heb eerst een Nord Electro gekocht die die sound erg goed na kan doen. Als je iemand uit het publiek (voor live) zou vragen of ie 't het verschil hoort met the real thing...en er zijn nog veel betere samplesets op de markt, zoals de Scarbee, (vrijwel) niemand zal zelfs in de mooiste studioopname horen dat er geen echte rhodes gespeeld wordt. Daar komt nog eens bij, de echte Rhodes weegt 60 kilo, ipv 6 voor de Nord. Het toetsenbord is prut, in vergelijking, en er gaat nog wel eens wat kapot, of je hebt opeens vervelende ruis, oid...
MAAR TOCH! ik sleep mijn rhodesje mee naar ieder concert. gewoon omdat het een heerlijk instrument is, met lekkere respons, omdat ik het leuk vind eraan te knoeien, en omdat voor mijn inspiratie en speel lol die kleine dingetjes het 'm doen.
Dat geldt -helemaal- voor analoge synths. Ze zijn vaak zwaar, niet stemstabiel, gevoelig, lastig repareren (meestal: kapot is kapot of duur), vooral de polyfone. Maar er -is- iets in de sound dat het 'm doet. Nogmaals, voor het publiek hoef je het niet te doen, en ik zou je aanraden: begin eerst met een virtueel analoge. Als je dan eens 'echt' analoog onder je vingers hebt, weet je, of het de moeite en ellende en geld waard is!