vragen uit verleden: OB8

gevik

Ingeburgerd
Ik heb een vraag betreft een oude synth: de Oberheim 8 (met MIDI). Ik heb namelijk deze synth een paar keer in marktplaats en tweedehands sites door verschillende aanbieders gezien. Maar telkens wordt er een bedrag tussen 1500,- to 2000,- voor zo'n oud ding gevraagd.

Het is wel een synth van 30 jaar geleden denk ik. Maar waarom is het zo duur? Is het iets speciaals?
Wie kent deze synth?

Link naar Oberheim 8

Re: vragen uit verleden: OB8

Origineel geplaatst door gevik
Maar telkens wordt er een bedrag tussen 1500,- to 2000,- voor zo'n oud ding gevraagd.
Da's nog niks. Moet je eens kijken wat men voor een Minimoog vraagt, da's al helemaal schofterig - en die heeft ook nog maar 1 geluid tegelijk! :D

http://cgi.ebay.com/MOOG-MINI-MINIM...ryZ38071QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Het is wel een synth van 30 jaar geleden denk ik. Maar waarom is het zo duur?
Zoek eens op het begrip "vintage synth".

Is het iets speciaals?
http://www.vintagesynth.com/ < kijk maar of 'ie hier tussenstaat, door wie 'ie gebruikt is, en je zult 't zien.

Wellicht is het een "magical" synth. Maar ik was benieuwd waarom zo'n "houten doos :duivels: " nog steeds erg waard is?

Tja, waarom is een rood stuk blik nou zo veel waard zodra er 'Ferrari' op staat?

die arp die laatst op ebay stond voor 3500 euro....

je kan er niet eens een supersaw mee maken. en dan ook nog kabeltjes trekken :stupid

het vervelende is dat die ouwe troep zo dik klinkt.....

Met all die nieuwe technieken van bv. Korg en Roland enz.., is het dan niet mogelijk om dezelfde klanken te maken als OB8. Dat moet toch kunnen :confused:

Met all die nieuwe technieken van bv. Korg en Roland enz.., is het dan niet mogelijk om dezelfde klanken te maken als OB8. Dat moet toch kunnen :confused:

nee want diezelfde onderdelen zijn er niet meer

Met all die nieuwe technieken van bv. Korg en Roland enz.
Welke nieuwe technieken? Er zit die bakken gewoon een ASIC of DSP. "Nieuw" betekent in dit geval niet meer dan "sneller en groter", maar 't zijn nog steeds nulletjes en eentjes.

is het dan niet mogelijk om dezelfde klanken te maken als OB8.
Tuurlijk wel. Alleen, hoe dicht je bij the real thing komt is een tweede.

Dat moet toch kunnen :confused:
Maar ik zou niet naar een Roland gaan kijken om een Oberheim na te doen; Roland doet veel liever hun eigen oude spul na. Eigenlijk doen ze dat ook liever weer niet, want daar valt niks aan te verdienen.

Probeer eens een Alesis Ion. Die heeft een Oberheim filtersimulatie er in zitten.

Voor een beetje goede 2CV betaal je tegenwoordig al zo rond de €3000 - €5000. En is zo'n gammel stuk blik dat waard?

Vraag & aanbod, status, gevoel, lefetijd, etc.

nu hebben jullie mij erg nieuwsgierig gemaakt, Is er een vintage synth bijeenkomst in Nederland?
(of moet ik eentje kopen....maar jah.......)

nu hebben jullie mij erg nieuwsgierig gemaakt, Is er een vintage synth bijeenkomst in Nederland?
(of moet ik eentje kopen....maar jah.......)
Dat treft, aankomende zondag is er een meeting in Rotterdam. Kijk maar eens op de startpagina van dit mooie forum. :)

Met vintage synths een loser met goede smaak ;)

ik zou een 'virtueel analoge' synth kopen, of beter nog, een (software) synth die een ouwe bak simuleert, zoals Prodessey en Oddity voor de ARP Odyssey, of multisample van een echt instrument gebruiken (da's in het geval van een analoge synth niet zo mooi, want dan kun je de sound niet meer echt veranderen.

Ik ben een aardige Rhodes-fiel, de elektrische piano uit de jaren 70. Een moeilijk geluid om na te doen, digitaal, omdat er allerlei bijgeluidjes bij zitten enzo. Ik heb eerst een Nord Electro gekocht die die sound erg goed na kan doen. Als je iemand uit het publiek (voor live) zou vragen of ie 't het verschil hoort met the real thing...en er zijn nog veel betere samplesets op de markt, zoals de Scarbee, (vrijwel) niemand zal zelfs in de mooiste studioopname horen dat er geen echte rhodes gespeeld wordt. Daar komt nog eens bij, de echte Rhodes weegt 60 kilo, ipv 6 voor de Nord. Het toetsenbord is prut, in vergelijking, en er gaat nog wel eens wat kapot, of je hebt opeens vervelende ruis, oid...

MAAR TOCH! ik sleep mijn rhodesje mee naar ieder concert. gewoon omdat het een heerlijk instrument is, met lekkere respons, omdat ik het leuk vind eraan te knoeien, en omdat voor mijn inspiratie en speel lol die kleine dingetjes het 'm doen.

Dat geldt -helemaal- voor analoge synths. Ze zijn vaak zwaar, niet stemstabiel, gevoelig, lastig repareren (meestal: kapot is kapot of duur), vooral de polyfone. Maar er -is- iets in de sound dat het 'm doet. Nogmaals, voor het publiek hoef je het niet te doen, en ik zou je aanraden: begin eerst met een virtueel analoge. Als je dan eens 'echt' analoog onder je vingers hebt, weet je, of het de moeite en ellende en geld waard is!

Origineel geplaatst door Stage73
Dat geldt -helemaal- voor analoge synths. Ze zijn vaak zwaar, niet stemstabiel, gevoelig, lastig repareren (meestal: kapot is kapot of duur), vooral de polyfone. Maar er -is- iets in de sound dat het 'm doet. Nogmaals, voor het publiek hoef je het niet te doen, en ik zou je aanraden: begin eerst met een virtueel analoge. Als je dan eens 'echt' analoog onder je vingers hebt, weet je, of het de moeite en ellende en geld waard is!

Tja. Weet je, ik zou graag willen zeggen.... "SNOB!"
Maar ja, eigenlijk heb je gewoon gelijk... :D

8~ even mijn 'gear list' weghalen...snel....

Feit is, ik had eerst de Electro en pas later de real-things! Echt, als je het bedrijfseconomisch bekijkt is alle vintage spul volkomen flauwekul. Maar muziek kun je beter niet bedrijfseconomisch bekijken, anders krijgen we alleen nog Ace of Base, de Monkees en Atomic Kitten.

Ik ben het met je eens dat 't snob is.

Maar er is een ding: die ouwe zooi inspireert. Het kan niet alles, rommelt en gaat kapot maar er komen liedjes uit die niet uit een pc met scarbee, of een jv1080 waren gekomen. Zo rechtvaardig ik idiote aankopen altijd. :D Mijn vriendin trapte er tot dusver in :D :D Er zijn grenzen. Ik snap niks van mensen die Memorymoogs, of Moogerfooger delays kopen, of tubescrearmerpedaaltjes van 300 euro. Maar die mensen zullen mij ook wel niet snappen haha.

Nog iets om over na te denken. Ik sleep mijn Nordje overal op de fiets mee heen, jamsessies, bandrepetities. Dat doe je natuurlijk niet met een vintage synth, laat staan een Rhodes. Ik zal de Electro niet snel wegdoen omdat ie mij contacten met andere mensen bezorgt. Veel mensen die alleen vintage spul hebben, zitten ermee op zolder (en dat gaat ook goed voor electronica georienteerde muziek). Er is niks gavers als met andere mensen muziek maken, en dat kan alleen als je instrument betrouwbaar en vervoerbaar is.

Op de een of andere manier ligt dat oude spul over het algemeen ook lekkerder in de mix dan de VA-synths. Tenminste, ik hoef in mijn mix de oude bakken minder te corrigeren (eq-en) dan de nieuwere.

Back