Microfoon

Beatbrother

Stamgast
Hey,

Ik ga binnenkort een nieuwe microfoon kopen ...
Tot nu toe had ik niet echt de ruimte om me volledig toe te leggen op zang-opnames.
Daarom had ik maar een goedkoop microfoontje gekocht van AKG om demo's op te nemen ...

Nu ik van studio ga verhuizen heb ik een aparte zangruimte ...

Daarom was ik ook aan het denken om een nieuwe microfoon te kopen waar ik goede zangopnames kan mee doen ...

Ik heb me daar nooit mee bezig gehouden, dus ik zou totaaaaaal nie weten, waarop ik moet letten als ik een nieuwe microfoon wil kopen ...
De zangruimte ziet er als volgt uit ...
Het is maar 2x2 en volledig geïsoleerd ...
Het moet een goede microfoon zijn in een kleine ruimte en enkel te gebruiken voor stemmen, dus niet gitaren of drums e.d.

Ik hoop dat julle me kunnen helpen ...

Greetz Bart !

ik denk dat ze je in de doorgaanse muziekwinkel wel kunnen helpen aan een zangmic als je dat zo vraagt? Hij moet in elk geval een zo groot mogelijk frequenctie bereik hebben (20 hz - 20.000 hz?) , verder van de impedantie enzo heb ik ook weinig verstand....

Rode NT1 en AT3035 zijn de usual suspects...boven die prijsrange ben ik niet zo bekend....

Het hangt er maar van af hoeveel je wil uitgeven, maar hier
zijn mijn tips:

* Rode NTK, een fantastische buizen microfoon die niet te
duur is voor een buizenmicrofoon. Zeer warm geluid. 598 Euro
Ex. @ Thomann.

* Rode NT1, goede condenser. Warm geluid. 233 Euro Ex.
@ Thomann.

* AKG C3000B, geen karakter microfoon, maar een hele goede
back-electret. Klinkt zeer schoon, misschien ietwat te crisp in
de hoog... 315 Euro Ex. @ Thomann.

* StudioProjects C1, misschien wel de grootste aanrader van
allemaal... Klinkt als een microfoon die 3x zo duur is...
Gaat voor 345 Euro Ex. @ Thomann.

Weest niet bang om geld uit te geven aan een goede
microfoon, over het algemeen zijn goede microfoons zeer
waardevast, als je ze goed behandelt natuurlijk!

En zelfs al wil je nu niets anders opnemen... misschien is de dag
dichterbij dat je toch andere dingen wilt opnemen, en al
de microfoons hierboven zijn daar klaar voor. Hoef je in ieder
geval geen andere microfoon aan te schaffen als het zover is.

Denk ook aan een goede pre-amp als je echt kwaliteits
resultaten wilt verkrijgen.

Hoop dat dit je een beetje op weg helpt!

Mvg.

CoolRunning

Het ligt een beetje aan de kwaliteit die je verwacht.

Ik red me prima met een Shure SM58 maar dat is een buhne mike.

Als je echt gaat voor pro studio spullen kijk dan s bij Neumann. (www.Neumann.com)

Uiteraard zijn er meerdere merken :)

kijk ook eens naar de nieuwe voicemaster pro van focusrite..ik wilde eerst een trackmaster kopen als pre-amp maar deze nieuwe voicemaster pro is wel erg interessant..soort tussenvorm tussen de voicemaster/trakmaster en de ISA220 ....

Origineel geplaatst door olafmol
kijk ook eens naar de nieuwe voicemaster pro van focusrite..ik wilde eerst een trackmaster kopen als pre-amp maar deze nieuwe voicemaster pro is wel erg interessant..soort tussenvorm tussen de voicemaster/trakmaster en de ISA220 ....
laat je niet misleiden. hoorde dat sommige onderdelen hetzelfde zijn als normale voicemaster en dus niet in de buurt komt van de ISA serie. maar platinum is niet slecht maar geen isa ...

maar om op het onderwerp mic pre's te komen
wat voor mic pre wil je gaan gebruiken beatbrothers ?

mic's en pre-amps is een wereld apart kan ik je vertellen, tjek iig de newsgroups door te zoeken bij google over ervaringen.

ik laat me zeker niet misleiden, lees "tussenvorm" ;)

Als een een mic wilt, puur alleen voor vocalen zou de Rode NT2 een goede optie zijn;

Dit is betaalbare condensator , klinkt zeer goed, is studio standaard en is voor zang te vergelijken met een U87.

Een andere optie zou de AKG 414 zijn. (deze overal voor inzetbaar en klinkt voor alles goed)

Voor een buizenmicrofoon zou ik zo snel niet kiezen, gezien je dan altijd het karakter en kleuring van de buis zal meekrijgen, wat bij sommige opnames niet gewenst is.

Wil je wel gebruik maken van buizen, kan je dit het best vanuit een preamp meegeven.

Goede preamps voor een redelijke prijs, zijn zoals olafmol al zegt de Focusrite voicemaster of pro (ziet er zeerbelovend uit, maar zal wel prijzig zijn), joemeek vc-1, SPL trak one, TL-audio 5050/5051/fat, of een mindprint en-voice.

Euhm .... Pre-Amp ????

Ik plug mijn microfoon nu rechtstreeks in op mijn mengtafel Yamaha O2R ....
Dit dient dan als pre-amp ....

Niet goed genoeg ???

GreetZ Bart !

Focusrite voicemaster (en de rest van de platinum serie klinken echt niet zo goed als dat focusrite beloofd. Je kunt veel beter een TL Audio nemen

Hmm, er zijn toch geen TLA's in de prijsklasse van de Platinum series of wel? Ben er niet zo heel bekend mee, prik alles gewoon in m'n mixer en heb er een AVP naast hangen. Goed genoeg voor mij :)

ik zou dus nooit iest van de platinum serie kopen omdat het uiteindelijk toch om het resultaat gaat (het goede geluid) en niet om de naam ...

Het was me duidelijk dat je geen voorstander bent van de platinum serie, maar de TLA is nu niet direct een prijsconcurrent, of wel?
Als je even in de prijsklasse blijft van die eerstgenoemde, wat zijn dan de alternatieven?

Kijk, zeggen dat je een bmw moet kopen ipv van een opel heeft niet zoveel nut.

Origineel geplaatst door Nouveau
ik zou dus nooit iest van de platinum serie kopen omdat het uiteindelijk toch om het resultaat gaat (het goede geluid) en niet om de naam ...

dus als ik je goed begrijp koop je ze niet omdat er de naam "platinum" op staat? ;)

kweetnie hoor, iemand als Paul White van de SOS was behoorlijk enthousiast over bv de trakmaster, en die gast weet wel waar ie het over heeft.....ik denk dat je met een focusrite platinum prima opnames kan maken, net zoals met de preamps van een yamaha digitale mixer en zelfs wel met die in een behringer....het gaat om het totaal plaatje..

Olaf

heheheheheh ...

heheheheheh ...

Origineel geplaatst door olafmol

dus als ik je goed begrijp koop je ze niet omdat er de naam "platinum" op staat? ;)

kweetnie hoor, iemand als Paul White van de SOS was behoorlijk enthousiast over bv de trakmaster, en die gast weet wel waar ie het over heeft.....ik denk dat je met een focusrite platinum prima opnames kan maken, net zoals met de preamps van een yamaha digitale mixer en zelfs wel met die in een behringer....het gaat om het totaal plaatje..

Olaf

ja het gaat om het totaal plaatje wat van vele factoren afhangt. Ik ben een gear snob en luister soms iets teveel naar andere gear snobs maar ik hoor het verschil wel !

Ik heb me pre-amps van me behringer vergeleken met die van mp20 en dat was een verschil van dag en nacht.
De ruis alleen al ....

maar er is niks verkeerd om eerst te luisteren hoe je pre amps van je o2r klinken, heb er stem opnames van gehoord die erg oke waren !

al zat er wel een oude dbx160 compressor tussen ;)

ben benieuwd naar je resulaten want hoe meer mic en pre amp combo's ik hoor, hoe beter mijn beeld word :)

ik ben het met je eens dat die preamps natuurlijk kwalitatief van elkaar verschillen maar wat ik bedoelde is dat je tegenwoordig met bijna alle preamps wel goed genoeg kan opnemen om er een goed klinkend nummer mee te maken..en daar gaat het uiteindelijk natuurlijk nog steeds om..toch? ;)

eh ja olaf .....

maar mooie glimmende knopjes ect. en zo is ook wat waard toch ? ;) :D

btw ik krijg deze week de onderdelen van me mp20 welke ik had opgeblazen ... hopendat het goed gaat

Bart,

Een mic direct op je O2r inprikken is goed te doen, dan krijg je bij opname een clean en direct digitaal opnamesignaal dat je in je daw of direct vanuit je O2r kan kleuren.

ga gewoon ff naar de muziek handel en luister zelf wat je ervan vindt en niet iedereen maar achterna lopen.

Back