Synth uitbreiden met losse modules.

SpaceAgent202

Sinds 2001
Zo, ik ga weer eens op zoek naar een nieuw stukje geluid.

Het zit zo, ik wil mijn toch al uitgebreide Q nog wat verder cq diepgaander gebruiken.
Het beestje heeft diverse audio outs, 2 audio ins, en 2 cv ins.

Hiervoor zoek ik nog losse modules ter uitbreiding. Ik denk aan doepfer.

Even kort in elkaar gestoken mijn gedachtengang:
Lfo's, kan ik nog wel 1 externe bij gebruiken.
Osc's, kan ik gebruiken van mn Q. Geen probleem voor wat ik ermee wil. Misschien leuk om een audio osc te nemen in plaats van een Lfo. 1 lfo of osc dus, n.t.b.
Noise gen Ik kan wat complexere ruis gebruiken, weet niet of hier geschikte freaky modules voor zijn?
Filter kan ik gebruiken van mn Q, al is die digitaal. analoge vcf zeker nog gewenst (doepfer?)
Amp Een audiogate wil ik er nog bij, dus wellicht dat er iets met een externe vca module te doen is.

CV Alles in modulevorm werkt uiteindelijk met cv, en i kzou graag wat control voltages naar mn synth sturen. wat voor modules zijn hiervoor aan te bevelen?,
Trigger Om e.e.a. te resetten bij een toetsaanslag is misschien nog een midi to cv module nodig.

Systeempje zou dan bestaan uit
midi to cv module
osc module die ook geschikt is als lfo, (liefst van 0-18000 hz zonder lo-mid-hi schakelaartjes)
noise module die eventueel ook aangepaste soorten ruis kan produceren
analoge filtermodule, moog ladder filter kloon? iets anders? wie kan iets aanbevelen? LP is voldoende.
een audio gate of wat ook. deze gate moet wel stereo kunnen werken.

Ik vergeet dat ik misschien mijn lfo wil klokken aan de hand van mijn midi klok, is dat mogelijk? wie helpt me wat op weg? wat ben ik vergeten?

Wat je beschrijft is bijna een complete synth. Dan zou je ook een analogue systems spawn kunnen nemen of een analogue solutions red square. Ik ken ze beide niet maar het zijn gewoon bijna modulaire synths maar dan in een vaste configuratie, die je echter wel kunt aanpassen door patch kabels te gebruiken. Geen ruisbron in deze trouwens.

Van Doepfer kun je gewoon de door jou beschreven modules in een rack zetten. De A110 VCO kun je echter niet als LFO gebruiken. De A111 gaat ook niet echt laag maar een A110+LFO is iets goedkoper en flexibeler. Ik vind een VC-LFO veel leuker dan de gewone. Misschien is de A-111-2 iets voor je? is echter nog niet leverbaar.....

De A-117 digital noise is erg grappig en heel anders dan de "normalere" ruisbron A-118.

De A-120 is de normale transistor ladder LPF (dus moog type). Die is niet duur maar niet echt "vet" die is gewoon niet goed in het laag. Ik vind de A-106-1 al beter maar die is slechts 2-pole en moet het vooral. hebben van zijn niet-lineair gedrag. A-103 en A-108 zijn ook transistor ladders en die zijn misschien wel beter dan de A-120. Ik ken ze echter niet.

Om een CV te maken gebruik je typisch een LFO of en EG. De standaard EG van doepfer, A-140, is tamenlijk Okay.

hmm hele middag lopen zoeken , regeltje typen, etc... gaat het keihard onweren, en is internet verbinding weg. kortom maar even opnieuw dit berichtje,
allereest even bedankt voor het erop wijzen dat ik een mini synth aan het bedenken was. dit is teveel van het goede, ook teveel van het budget.

om die reden maar aan het reduceren gegaan. ik heb een goede digitale synth met oscs en noise bronnen, die blijven dus uit het te bouwen systeem.

ik zoek eigenlijk niet zo gek veel.
sowieso een analoog filter als middelpunt van de uitbreiding.
ik denk dat de a106-1 prima brengt wat ik zoek! karakter!!:)

verder een vrij complex aanstuurbare audio gate. de standaard a130 vca is leuk, misschien moet ik daar de a117 eens op loslaten, al dan niet met een divider ervoor..

als vc-lfo denk ik dat de 147 een goede module is, maar die laat ik er nog even buiten.

het lijkt me ook heel interessant om hiervoor een (audio)_ wavevorm te pakken, en deze behoorlijk te delen om tot een vreemd soort envelope te komen, is dit mogelijk? zal een heel goede divider moeten zijn.

eerst maar eens plaatsen, dan verder denken..

De doepfer a-106-1 MS-20 filter cloon is idd cool.
Voor audio zou ik de a-131 (log) VCA nemen. Alhoewel het verschil meestal niet groot is.

Als je de A-117 dig. noise aan de VCA hangt moet je hem waarschijnlijk met een LFO aansturen (op de ext.clock) om het gewenste freq.bereik te krijgen, zeg op morse snelheid aan en uit. EG->VC-LFO->Dig.noise->VCA .... Cool. Tja, je hebt nog al eens gauw veel modules nodig.

Als je geen VCO wil dan is de Sherman idd een optie. Toen ik de mijne kocht deed ie totaal niet wat ik wou. Het ding heeft nogal sterk z'n eigen sound en pas als je daarmee aan de slag gaat kan die goed klinken. Is over het algemeen erg smerig. Kan veel met midi alhoewel ik daar nog nooit iets mee heb gedaan. Hij kan volgens mij echter geen CV's genereren (wel gebuiken), maar goed als je alles met MIDI doet...

Back