emu E6400 ultra/yamaha A4000 sampler

olaf

Ouwe rot
hallo allemaal,

ik wil een extra sampler gaan aansluiten op mijn mpc 2000xl, en zit erover te denken om een emu e6400 ultra of een yamaha a4000 te kopen omdat die (naar mijn mening) betere filters en effecten hebben. ik heb echter een hele zooi vragen:

- wat is de gemiddelde prijs 2e hands voor zo'n ding ? (met zip of scsi cd-rom driver)
- weet iemand toevallig waar (of wie) ze op t moment 2e hands worden aangeboden ? (kan ze op marktplaats en interface niet vinden en heb geen auto om naar duitsland te rijden)
- is die Emu net als de a4000 compatible met akai sample cd's ?
- hebben ze goede software sample editing programmaatjes ?
- hoe is de geluidskwaliteit ? ik las dat de kwaliteit van de a4000 wat tegen kan vallen.
- is de combi met die mpc (als sequencer) en deze samplers wel okee of moet ik bij akai blijven ?
- kan ik die filters gewoon met midi-controllers aansturen terwijl de sampler speelt ?
- kan de emu net als de a4000 als stand-alone effectenprocessor gebruikt worden ?
:confused:

alvast veel thanx voor jullie hulp !

1) 2e handsprijs van Yamaha A4000 is goedkoper dan de Emu. De Yamaha mag zeker niet meer dan 1000 euro kosten incl ZIP en/of CD-Rom drive, want dat was de laatste winkelwaarde voor ie uit productie ging. Ik schat dat ze nu rond de 750 euro zitten, of zelfs nog minder.

2) De Emu heeft véél betere Akai import dan de Yamaha ; de Emu converteert met gemak een complete sample bank incl alle preset parameters, terwijl de Yamaha enkel preset per preset kan inladen, met verlies van een aantal parameters. De Yamaha is eigenlijk gewoonweg niet geschikt voor het inladen van Akai. Er zijn helaas ook heel weinig CD-Roms in Yamaha A-format, terwijl de Emu een enorme library tot z'n beschikking heeft (alles van Emu E3, Emu E4, Akai S1000, Akai S3000, wav)

3) De Yamaha komt met eigen editing software. Voor de Emu kan je best Sound Diver gebruiken voor preset editing, en Sound Forge of WaveLab voor sample editing.

4) Geluidskwaliteit : de Yamaha klinkt heel transparant, maar een beetje te clean digitaal naar mijn gevoel. De Emu heeft de mooiste en warmste sound, lekker dreunend in het laag, en fris knisperend in het hoog.

5) Filters van Emu én Yamaha zijn extern aanstuurbaar met controllers, in real time. Emu gaat wel een stuk verder inzake real time modulation routings (bij Yamaha 6, bij Emu 24)

6) Je kan ook de Emu als standalone FX processor gebruiken, als je een optionele RFX kaart en eventueel optionele inputs+outputs bijkoopt. Die RFX is wel enorm duur (ca 1000 euro!), en vrij complex te gebruiken. Kwaliteit van Emu RFX is wel een stuk beter dan de Yamaha FX, die op zich best behoorlijk zijn, maar soms een beetje "goedkoop" en dunnetjes klinken.

Conclusie : Yamaha biedt de hoogste prijs/features verhouding, maar is globaal toch beperkter en een minder professioneel toestel dan de duurdere Emu. Grootste handicap van de Yamaha is de tergend trage SCSI (=trage laadtijd ; hoe meer RAM, hoe trager), én bovenal het gebrek aan een degelijke sound library op CD-Rom, zodat je je samples best zelf maakt, wat dan weer tijdrovend is... Denk daar dus maar eens goed over na! Want dat pakketje CD-Roms dat Yamaha er zelf bijlevert, is K*T$ , echt een goedkoop verkoopstrucje om klanten te lokken. :L

(Tussen haakjes, ik zou voor een Emu E5000 ultra gaan ; de meerwaarde van een E6400 is verwaarloosbaar)

Laatst gewijzigd:
Stond laatst een A4000 met 68 mb en zip voor €500 op marktplaats. Kopie

Origineel geplaatst door David
1)
(Tussen haakjes, ik zou voor een Emu E5000 ultra gaan ; de meerwaarde van een E6400 is verwaarloosbaar)

hartstikke bedankt voor je info, kan ik heel veel mee !!!

wat is de 2e hands prijs van zo'n Emu E5000 ? (En ik dacht trouwens nog wel dat die E6400 ultra echt een heel nieuwere serie was en dus veel meer kwaliteit boodt dan die emu e5000.)

Origineel geplaatst door olaf
hartstikke bedankt voor je info, kan ik heel veel mee !!

Hoi Olaf. Van harte ! :biertje:
Laat je ons ook nog even weten welk toestel je gaat kiezen?

Origineel geplaatst door olaf
wat is de 2e hands prijs van zo'n Emu E5000 ? (En ik dacht trouwens nog wel dat die E6400 ultra echt een heel nieuwere serie was en dus veel meer kwaliteit boodt dan die emu e5000.)

E5000 ultra en E6400 ultra zijn quasi identiek, met dat verschil dat enkel de 6400 verder kan uitgebreid worden (mits dure opties) tot volwaardig E4XT ultra niveau. Overigens heeft de 5000 een groen display ipv blauw. Verder zijn het qua prestaties, kwaliteit, features, operating system identieke toestellen.

Winkelprijs van een nieuwe E5000 ultra is ca. 1250 à 1300 euro. 2e hands waarde schat ik rond 1000 euro. Tip : kijk ook uit hoeveel RAM er inzit ; probeer up te graden naar 128 MB, en gooi er een interne IDE hard disk in, dat werkt het handigst.

Origineel geplaatst door David

én bovenal het gebrek aan een degelijke sound library op CD-Rom, zodat je je samples best zelf maakt, wat dan weer tijdrovend is... Denk daar dus maar eens goed over na! Want dat pakketje CD-Roms dat Yamaha er zelf bijlevert, is K*T$ , echt een goedkoop verkoopstrucje om klanten te lokken. :L

thanx again voor je info !! die emu's zijn wel een stukkie duurder dan die a4000...

zat er nog over na te denken. ik heb natuurlijk al een mpc 2000xl waar ik veel samples van akai-sample-cd's in kan laden. het belangrijkste doel dat ik voor ogen had was om vooral de wat meer 'gefreakte' samples uit die 2e sampler te halen. ik wil bijv. ritmische geluiden uit mn synth gaan samplen en verder bewerken. of andere synth geluiden samplen en bewerken.

wordt hierdoor de yamaha a4000 weer wat aantrekkelijker ?

ps. als ik smaples van samplecd's wil editen dan kan ik die toch omzetten naar yamaha formaat of wav formaat en dan uiteindelijk ook in een yamaha gebruiken ?

Back