Zanglijn eruit filteren

MissTig

Nieuwkomer
Hee ben nieuw hier dus misschien een domme vraag
maar hoe kan je een stem uit een mp3tje halen?
is daar een programma voor?

Re: Zanglijn eruit filteren

Origineel geplaatst door MissTig

1. EQ-en. Levert vrijwel onbruikbaar resultaat op, maar is vaak de enige manier.
2. Als je het EXACT zelfde nummer ook in je bezit hebt, maar dan ALLEEN zonder de vocalen, dan kan je (in theorie) met fase de vocaal isoleren. Je hebt het echter over een "m3tje". dus ik gok dat deze optie voor jouw niet aan de orde is......

MAW:

Nee, kan niet.

als je een beetje skills hebt kan je ,in't geval dat het een sec, electronisch nummer is & als de beat het toelaat,.. terug een stuk cleane beat construeren door te knippen & plakken... en daarna hem ( zoals mavn zegt) op de sample noukeurig in tegenfase er op droppen.

dan ben je alvast 50% v d herrie kwijt.

Dit kun je ook wel toepassen voor je zanglijn.

De gedachte dr achter is dat je een instrumentaal stuk aanvoert als zijnde 'noise' en dat je dat noise patroon wat je aangemaakt hebt loslaat op het stuk met zang. Op die manier zal de muziek als 'noise' aangevoerd worden en de zang overblijven. Dit is geen perfect werkend iets dus je moet wat spelen met de hoeveelheid noise reduction.
Op het moment dat je zanglijn dr behoorlijk goed uitkomt zou je een gate kunnen gebruiken over je hele gefilterde zanglijn zodat alle rommel die nog tussen de zangstukjes zit weggedrukt wordt. Hierna nog wat EQ-en en je hebt een redelijk kale zanglijn ;) zonder muziek er achter.

Als het wat gammel / digitaal / lofi klinkt zou je met een hele lichte chorus je zanglijn aan kunnen dikken.

Zie ook mijn post hieronder uit een thread van 2 maand terug (scheelt me weer typewerk ;)).

Origineel geplaatst door C738
heb je ook een sample van de losse closed hihat?

Je kon met cooledit (een voorganger van audition) namelijk met noise reduction een truukje uithalen.

Wat je deed was eerst de closed hihat selecteren, daarna noise reduction openen en aangeven dat dit de 'noise' was.
Daarna selecteerde je de bassdrum (je moet beide samples even in 1 wavje achter elkaar hangen) en laat de noise reduction zijn werk doen.

Wat je nu krijgt is een bassdrum zonder hihat... Je moet een beetje spelen met de hoeveelheid noise reduction die je toepast want ik denk dat je wel een 'gat' in je bassdrum krijgt omdat zowel de bassdrum als de hihat misschien wat gemeenschappelijke frequenties hebben.

Hierna kun je de bassdrum eventueel nog wel oplappen met equalisatie of eventueel een 2e bassdrum pakken die er op lijkt en die dr zachtjes en ook ge-EQ'd inmixen..

[edit] Check ook deze google resultaten daar zit ongetwijfeld wel een tutorial tussen ;) [/edit]

niete schlechte voor die maandag morgen, eh mario?!

-C-

-C-

Wat wil je ermee doen dan?

Of begrijp ik je verkeerd en wil je de instrumentale versie maken zonder de zanglijn?

-C-

Probeer dit anders :

open de file in Soundforge o.i.d.
zet 1 kanaal uit fase d.m.v. invert/flip
maak de file mono
en hoppa, alles wat mono is is weg...

Plugin: Vocal Remover van AnalogX (=directx dus zal niet meer werken op bv Cubase4) GRATIS te downloaden
Hardware: Alesis Vocal Zapper € 74 bij Thomann.

AnalogX heb ik ervaring mee, werkt redelijk maar je krijgt altijd nare bijgeluidjes door het fasegerommel.
Alesis heb ik geen ervaring mee.

Kun je denk ik wel meer over vinden op google.

Vocal zapper van alesis werkt niet goed.

Wat mij betreft : weggegooid geld.

Spreek jammer genoeg uit ervaring

:stupid

forget it.
nee dat is er niet
ook niet misschien
ook niet als iemand zegt van wel.

zin om een eigen liedje te maken van een bestaand liedje? Scoor midi smf van dat liedje en bewerk het met je eigen gear.
Voicekillers halen nooit de gehele stem weg; het is een sprookje.

wow!! bedankt voor de snelle reactie, en zo veel!!

ik ga eens wat dingen proberen..
hoewel RoZo dat waarschijnlijk bijdehand vind haha;)

wow!! bedankt voor de snelle reactie, en zo veel!!

ik ga eens wat dingen proberen..
hoewel RoZo dat waarschijnlijk bijdehand vind haha;)

:halleluja Je moest es weten hoe bijdehand ikzelf ben..
wat ga je nou proberen, ask vragen mag???

Back