studio microfoon gezocht

niet zo zeer vanuit objectieviteit/ervaring.

Over appels en peren gesproken.

Beste Ijsman,

Wat bedoel je nu eigenlijk? Je komt eerst met een heel verhaal dat je al ik weet niet hoeveel 'chains' hebt gebruikt en noemt dan de Sony C800 om het verhaal aan te dikken. Dit alles om iedereen te laten weten dat je de ervaring hebt en je maakt daarna een sneer dat de eerdere meningen niet gefundeerd zijn omdat die door hobby'isten geplaatst zouden zijn.
Je vergist je daar nogal in. En ik ben niet de enige op dit forum die meer dan hobby'ist is.

En over appels en peren gesproken: een goedkope Chinese microfoon past niet bij een H8000.

Hoi BigBang,

Je snapt me niet. Ik probeer niet te zeggen dat andere meningen ongefundeerd zijn, ik probeerde alleen aan te geven dat ik denk dat verschillende stemmen werken met verschillende stemmen, pre-amps en liedjes. Daarnaast denk ik dat "goedkope mics" (denk 150-200 euro) niet te vergelijken zijn met mics van 5000 euro plus.

Topicstarter dacht aan een mic van 700 euro, dus dan denk ik dat het verschillende verstandig is mics te testen in die prijsklasse, in plaats van ze af te schrijven als chinese rommel. Toch? That's all I'm saying. Geen Stoerdoenerij, geen ego, ik probeer de topicstarter een idee aan de hand te doen.

fijne dag.

De reden waarom ik jullie hulp vraag is omdat ik niet blind naar een winkel wil lopen en me zelf bloot wil stellen aan allerlei verkoop-praatjes en sommige zaken verkoop-trucies. Ik hoopte via het topic wat ik aangemaakt heb, een 3 kwart van de mics weg te kunnen wuiven uit het segment waar ik in zoek. Om zo'n een klein select gezelschap te kunnen overhouden.
Nogmaals in het bos van synths en vst's/vstí,studio monitoren weet ik de korte toeristische routes/paden bijna allemaal te vinden/onderscheidden. Bij studio mics is dat veel minder.

Ik wil hier graag wat merken/types onder gaan plaatsen waar ik aan zit te denken. In de hoop dat er een paar goede uitschieters bij zitten waar je toch behoorlijke tussen semi en full proffesionel opnames mee kunt maken.

Hier wat merken:

Neumann: KMS serie ( is heel goed merk,maar ook in dit prijs-segment?)
Brauer Phantom AE ( Is een heel goed merk,maar ook in dit prijssegment?)
AKG C4000B (misschien 2de hands?)

Rode NT 2A
Rode NT2000
Rode NT-K
Rode K2

Blue: Bluebird
Violet Design: The Dolly

Groove Tube GT67

SE Electronics
Studio Projects

1. In de eerste instantie voel ik het meest voor de Brauer,Neumann opties, Verder neig ik gevoelsmatig ook wel naar: Blue en Violet Design. Terecht?

2. Welke van bovenstaande zou het beste zijn?

Laatst gewijzigd:
Ik heb gewerkt met een hoop verschillende signaalkettingen, en er is 1 consistente factor: op elke stem werkt iets anders. Er zijn altijd mics die op bijna iedereen goed zijn, (sony C800) en er zijn mics die op bijna niks lijken te werken, maar er zit daar tussenin een heel groot gebied van mics die met bepaalde stemmen en pre-amps beter werken dan alle anderen, en daar is smaak ook nog een factor in.

top quote

is niks specifiekers als een microfoon! De mic moet bij jouw en stem en jouw geluid passen. Je kunt grofweg onderscheiden in zeer neutrale mics en mics die een bepaalde kleuring aan de sound geven. Die hebben vaak een buis erin (maar er zijn vast ook wel weer heel neutrale buizenmics). Ik ben het ook helemaal eens met "probeer uit en als je het verschil niet hoort, neem dan de goedkoopste"

dit loopt weer uit op dezelfde discussie als toen meneer Lanoei een effectenbak wilde kopen. Ik ben zelf begonnen met een samson c01 (50 euro!!), wat 2 jaar geweldig ging totdat ik bij een vriend een (ook nog relatief goedkope) buizen MXL hoorde en bij een andere vriend een Studio Projects C1. Ik heb nu zelf een Rode gekocht en het verschil is niet zozeer dat de klank nu helemaal anders is, maar wel dat er een top-end bij gekomen is, waarmee je heerlijk spelen kan, tracks klinken veel luchtiger nu, en de Rode heeft minder preamp gain nodig, dus minder ruis ook.

Ik heb gewoon de schurft aan de instelling gewoon gedachteloos geld rond te smijten zonder dat je ergens iets van snapt, maar misschien is dat ook de kift vanwege m'n ondermodale bankrekeningetje ;)

oh en nog een tip: selecteer een paar en probeer die te huren. het is immers altijd maar (boekla)knoeien in een winkel

Origineel geplaatst door Stage73

Ik heb gewoon de schurft aan de instelling gewoon gedachteloos geld rond te smijten zonder dat je ergens iets van snapt, maar misschien is dat ook de kift vanwege m'n ondermodale bankrekeningetje ;)

Daar heb je zeker gelijk in. Dit heb ik ook gehad. Ik heb eerst veel geld uitgegeven aan div mic en ben er daarna pas achtergekomen welke mics wel en niet ok zijn. Maar dit heeft mij ook tijd en geld gekost. Daarom kunnen wij boeklanoei nog wel onze ervaringen vertellen, zodat hij niet zoveel geld hoeft weg te gooien, om alles maar uit te proberen.

Ik heb zelf onder andere de onderstaande mics gehad:
-Studio Projects c1
-SEElectronics tube mic
-Rode K2 (tube)
-ect

citaat:

Daar heb je zeker gelijk in. Dit heb ik ook gehad. Ik heb eerst veel geld uitgegeven aan div mic en ben er daarna pas achtergekomen welke mics wel en niet ok zijn. Maar dit heeft mij ook tijd en geld gekost. Daarom kunnen wij boeklanoei nog wel onze ervaringen vertellen, zodat hij niet zoveel geld hoeft weg te gooien, om alles maar uit te proberen.

Helemaal juist. Zo is het verdaar mijn (soms) lange onderzoeken, vaak met als doel, een keuze te hoeven maken uit een zo'n klein mogelijk segment. Dit geval: studio-mics...

Zouden dus de:
Brauer Phantom AE ( Is een heel goed merk,maar ook in dit prijssegment?) de beste opties zijn voor me?

Neumann: KMS serie ( is heel goed merk,maar ook in dit prijs-segment?) als een goede 2de ?

de Blue: Bluebird

als 3 en 4 de keus ?

vind trouwens voor het geld van zo'n H8000 er ook wel een preamp mic ingang had op gekund.

boeklanoei: wat wil je nu precies doen? wat wil je opnemen, wat wil je bereiken?

Want het spijt me alsof het lijkt alsof ik je een prutser vind, maareh, NATUURLIJK zit er geen mic ingang op de H8000, het is een effectbak!

je hebt je lijstje gemaakt met mics die je wilt testen. Toppie. Ga dus testen! maar misschien werkt hier dezelfde threadmelktechniek ook weer, je weet het niet, zolang gekken zoals ik erop reageert.

Dit is wat ik van plan ben met de mic,
zoek in een mic:

- microfoon blijft in studio, gaat niet 'on the road'
- moet kabel hebben/geen draadloos systeem
- wordt gebruikt in combi met m'n h8000 Eventide. In hoeverre in het van belang dat de mic gewaagd is aan de H8000?
- De H8000 fungeert (moet nog gaan) als main geluidskaart.
- ALLEEN voor vocalen (scatts,raps,scatts) er zal heel weinig/niets door ander personen mee gewerkt gaan worden.
- Style muziek, kenmerkende: pop sound (dance,pop,top 40,commercie)
- Wilde eerlijk gezegd de microfooningangen/versterking gebruiken die (standaard) op de project-mix zit.
- Budget: 300-800 euries ???
- Dacht persoonlijk een beetje aan de goede merken ala: Neumann, AKG, Brauer?? Welke ''low-budget'' mics kunnen zic enigzins meten met de wat zwaardere jongens

Er zitten tegewoordig de meest vreemde in/uitgangen op gear, waarom dus geen ( omdat de H8000 ook voor geluidskraat/converter gebruikt kan worden) geen preamp ? ( 1 of 2 ingangen) Als je 5-10 jaar geleden had gezegd dat er usb/FW op synths,samplers,fx precesoors e.d. zou komen, werd je ook raar aangekeken.

Origineel geplaatst door boeklanoei

- ALLEEN voor vocalen (scatts,raps,scatts) er zal heel weinig/niets door ander personen mee gewerkt gaan worden.

Is het jouw stem? Hoe klinkt die stem (vol, iel, schel, ect), want dit heeft ook alles met de keuze voor een mic te maken.

- Dacht persoonlijk een beetje aan de goede merken ala: Neumann, AKG, Brauer?? Welke ''low-budget'' mics kunnen zic enigzins meten met de wat zwaardere jongens

Het kwam al eerder in deze tread voor: Geen lowbudget-merk kan zich met topmerken meten. Het is gewoon een verschil.
Je kunt ook naar Gefells kijken, die zijn iets minder duur dan Neumann. En misschien dynamische micro's (sm7/md441/re20) ?

Laatst gewijzigd:
Voor zover ik ga: zingen,praten,rappen,vocal scatts e.a. is mijn stem inderdaad wat dun,minder vol,ieller, vrij vlak, weinig echte inhoud (karakter).

Voor zover ik ga: zingen,praten,rappen,vocal scatts e.a. is mijn stem inderdaad wat dun,minder vol,ieller, vrij vlak, weinig echte inhoud (karakter).

Het is idd een kwestie van smaak, dus je moet sowieso luisteren of je het met het advies eens bent. Maar een stem die wat dunner is kun je het beste een mic gebruiken met een duidelijk mid gebied (neumann, gefell, shure sm7, sennheiser 441, electro voice re20, ect). Ik gebruik zelf ook een 441 en hierdoor komt mjn stem er wat beter uit.

Aan de andere kant: in de top40 hoor je veel mics met veel hoog....

Dus ja wat is je smaak.

Het kwam al eerder in deze tread voor: Geen lowbudget-merk kan zich met topmerken meten. Het is gewoon een verschil.
Je kunt ook naar Gefells kijken, die zijn iets minder duur dan Neumann. En misschien dynamische micro's (sm7/md441/re20) ? [/B]

Anderzijds zijn er genoeg hits ingegezongen met een SM58 :o:

Nogmaals, het beste is om te kijken welke microfoon bij je stem past. Dat kan duur, middel of goedkoop zijn dat maakt dus niets uit. Gewoon ff een paar uitproberen!

Origineel geplaatst door JimmySX
Anderzijds zijn er genoeg hits ingegezongen met een SM58 :o:

Nogmaals, het beste is om te kijken welke microfoon bij je stem past. Dat kan duur, middel of goedkoop zijn dat maakt dus niets uit. Gewoon ff een paar uitproberen!

ja klopt, maar ik zie een sm58 niet als lowbudget, ofzow. Als je deze dynamische microfoon aan een goede preamp hangt is de sm58 gewoon goed.
Lowbudgetmics zijn chinese mics he

Een sm58 kost rond de 100 euro...dus lowbudget..
Nou zeg jij weer dat er een dure pre-amp aan moet hangen???

De poster is op zoek naar een Mic en geen pre-amp.

Trouwens een chinese lowbudget mic, zoals jij dat noemt, kan op een hi-end pre-amp ook top klinken!!!

Duur spul is geen garantie voor goed geluid!!! Het is een combinatie van factoren die voor iedereen anders is. Elke toepassing vraagt om een andere benadering dus vaak ook een andere Mic of pre-amp. En dat kan dus ook prima een chinese lowbudget mic zijn!!!

Er zijn dus tig combies. HI-end versterking met low budget mic. Low budget versterking met Hi end mic. Of beidde high, beidde low...

Is het niet zo dat wanneer ik m'n eventide ga gebruiken als geluidskaart en HI-fx ( wat betreft buizen-simulaties,eq's,compressies etc...) dit ook niet mijn algemene mic/versterker sound flink kan verdoezellen/oppeppen?

Over het algemeen geldt: shit in, shit out.
Zorg dus dat je opnamepad zo goed mogelijk is.
Het is het verhaal van een dubbeltje dat nooit een kwartje zal worden ;)

Wanneer jullie in volgorde van kwaliteit ( 1 is het beste) een lijsje zouden moeten samenstellen met in je achterhoofd houdend de volgende punten:

- microfoon blijft in studio, gaat niet 'on the road'
- moet kabel hebben/geen draadloos systeem
- wordt gebruikt in combi met m'n h8000 Eventide. In hoeverre in het van belang dat de mic gewaagd is aan de H8000?
- De H8000 fungeert (moet nog gaan) als main geluidskaart.
- Style muziek, kenmerkende: pop sound (dance,pop,top 40,commercie)
- Wilde eerlijk gezegd de microfooningangen/versterking gebruiken die (standaard) op de project-mix zit.

En een keuze uit de volgende merken en TYPES:

Neumann: KMS serie ( is heel goed merk,maar ook in dit prijs-segment?)
Brauer Phantom AE ( Is een heel goed merk,maar ook in dit prijssegment?)
AKG C4000B (misschien 2de hands?)

Rode NT 2A
Rode NT2000
Rode NT-K
Rode K2

Blue: Bluebird

Groove Tube GT67

SE Electronics
Studio Projects

Hoe zou je lijsje er dan uit zien?

Back