Hoe omgaan met oplichting via marktplaats?

ik denk dat gezond verstand en een telefoontje met de verkoper al 95 % van alle ellende te voorkomen is

Anderzijds moet je d'r rekeing mee houden dat er steeds iets stuk kan gaan tijdens het transport. Ik zag laatst een filmpje van DHL in Zaventem. Je zag een transportband waar allerlei dozen voorbijkwamen. Een aantal mensen namen die dozen van de band en GOOIDEN die in een bak. Echt keilen. Het zal je 808 maar wezen...BAF !

Vandaar : altijd heeeel goed inpakken !!!

Ja, d'r is hier ook al wel eens een module aangekomen die nogal strak verpakt was (pakketje dus maar marginaal groter dan de module), waar aan de voorkant het uitstekende deel voor rack-montage (hoe omschrijf ik dat nou weer ;) ) volledig omgebogen was... Dat was via ons aller TPG.

Bericht door een moderator:
ik heb deze discussie maar afgesplitst naar t feedback forum, aangezien t ook over mod beleid en blacklist achtige zaken gaat

ik heb niet zo'n moeite met ebay en zo, maar het grote voordeel van het forum vind (eigenlijk vooral vond) ik dat het toch een beetje ons-kent-ons is. je hebt ook op andere manieren, in andere threads, met elkaar te maken en leert elkaar zo een beetje kennen. bovendien is iemand al gauw weer een vriend van een kennis van een vriend of zo.
dat helpt ook om het leuker te maken, en daarmee bedoel ik dan, spullen vast opsturen, even op je geld wachten omdat het net niet uitkomt, even een extra ritje naar het postkantoor, zorgen dat alles goed aankomt en vooral, als er eens iets niet helemaal lekker gaat (dat overkomt iedereen wel eens, zeker weten) dat op een leuke manier regelen, zonder meteen op tilt te slaan of te laten zien dat je maling hebt aan een ander.
maar dat lukt dus niet altijd, dat het zo gaat, is waarschijnlijk ook een beetje naief van mij om dat te denken.

o eh, pjotr, nu je hier toch bent (was). die pb aan jou was zeer vriendelijk van toon en niet aanvallend of zo, daar had je gewoon even op kunnen antwoorden, bv in de trant van 'jee, sorry leo, zeker verkeerd begrepen, maar dit soort dingen willen we zo niet op het forum, hoe het wel zou moeten, wetenw e eigenlijk ook niet goed, maar dit moesten we eve parkeren, hopelijk verzinnen we er iets op in de toekomst..'zoiets. want voor dat je het weet ben je dalijk ook zo'n moderator die meent te moeten doen of hij de wijsheid in pacht heeft en dat heb zelfs ik niet altijd, dus.....

(tja omdat het toch naar forum feedback ge-moved is!)

o ja: de eerlijkheid gebiedt mij te melden, voor de volledigheid, dat de tannoy's zojuist goed verpakt zijn bezorgd. ze zijn prima in orde op wat kleine uiterlijkheden na. als het goed is zijn ze ook verkocht, kost me 3 tientjes - 350 lijkt me gewoon een reëler prijs, maar da's niks vergeleken bij de ergernis. maar ook ik heb weer wat geleerd.

Wat mij opvalt is dat mensen die veel kopen en verkopen (nee, ik noem jullie geen handelaren) roepen om een blacklist.
Ik kan me de voor- en nadelen van zo'n list goed indenken. Voordelen omdat je op die manier de oplichters en verkopers van niet 100% werkend spul (terwijl ze aangaven dat het wel 100% was) makkelijk in kaart kan brengen.
Een nadeel is dat bij een afgekapte deal, een defect apparaat of gewoon wanneer iemand niet ver genoeg wil zakken met zijn vraagprijs het heel makkelijk is om iemand zwart te maken. Het kan een schandpaal worden.

Ow! Jongens, ik heb gechecked! Hij is nog vrij!!!

En ik snap ook het standpunt van synthforum.nl heel goed. Behalve dat ze geen warez en andere illegale activiteiten op het forum willen lijkt het me ook niet goed om een plek te worden waar je mensen aan de schandpaal kan nagelen.

In het verleden zijn er ook wel threads gestart over bijvoorbeeld een forumlid uit antwerpen én berlijn, dat ie troep verkocht. Opvallend was wel dat deze door een andere handelaar gestart waren, of dat deze persoon gretig gebruik maakte van de kans om es zijn gal te spuwen. Een beetje kinderachtig, bijna achterbaks, om op deze manier mensen in de zeik te zetten.

Als je genaaid wordt met een deal, ligt dat ook deels aan jezelf. Controleer alles goed en maak goede, heldere afspraken waar geen vaagheid in zit. Als je het niet vertrouwd, afkappen :).

-C-

Origineel geplaatst door ralphvanzeel
ik denk dat gezond verstand en een telefoontje met de verkoper al 95 % van alle ellende te voorkomen is

Precies!

ach, een blacklist, wat moet je er mee?

Origineel geplaatst door C738
Wat mij opvalt is dat mensen die veel kopen en verkopen (nee, ik noem jullie geen handelaren) roepen om een blacklist.

En ik snap ook het standpunt van synthforum.nl heel goed. Behalve dat ze geen warez en andere illegale activiteiten op het forum willen lijkt het me ook niet goed om een plek te worden waar je mensen aan de schandpaal kan nagelen.

In het verleden zijn er ook wel threads gestart over bijvoorbeeld een forumlid uit antwerpen én berlijn, dat ie troep verkocht. Opvallend was wel dat deze door een andere handelaar gestart waren, of dat deze persoon gretig gebruik maakte van de kans om es zijn gal te spuwen. Een beetje kinderachtig, bijna achterbaks, om op deze manier mensen in de zeik te zetten.

Als je genaaid wordt met een deal, ligt dat ook deels aan jezelf. Controleer alles goed en maak goede, heldere afspraken waar geen vaagheid in zit. Als je het niet vertrouwd, afkappen :).

-C-

je begon zo goed, maar dan.... begin je over die thread over die antwerpen/berlijn jongen met 10 verschillende namen en zeg je daar wel dat ie door een handelaar was gestart (was ik dat toevallig?? ik ben geen handelaar hoor. en dan ga je meteen door naar termen als gal spuwen, kidnerachtig, achterbaks, mensen in de zeik zetten.....

zo krijg ik dan weer het gevoel dat je toch een beetje iemand aan de schandpaal aan het zetten bent, weliswaar niet vanwege oplichting, maar vanwege zijn ... nou ja, wat je zelf noemt.
daar ontspoor je dus een beetje. want we willen geen schandpaal hè?!

je laatste alinea klopt we, je bent er zelf ook bij en ikzelf bijvoorbeeld kan echt te vage afspraken maken die meestal wel goedkomen, maar toch niet handig zijn.
echter, als het om oplichting gaat (en dus niet bv een meningverschil over wat nou eigenlijk 'in zeer goede staat betekent') is het dus altijd de schuld van de oplichter! want die doet het, is de kwade genius. en verder geen gelul.

soms baal ik er zelf ook van, dat het vervelendste jongetje van de klas ook net het slimste jongetje is.
(kom maar op, ik ben er klaar voor!)

Origineel geplaatst door Leo
je begon zo goed, maar dan.... begin je over die thread over die antwerpen/berlijn jongen met 10 verschillende namen en zeg je daar wel dat ie door een handelaar was gestart (was ik dat toevallig?? ik ben geen handelaar hoor. en dan ga je meteen door naar termen als gal spuwen, kidnerachtig, achterbaks, mensen in de zeik zetten.....

zo krijg ik dan weer het gevoel dat je toch een beetje iemand aan de schandpaal aan het zetten bent, weliswaar niet vanwege oplichting, maar vanwege zijn ... nou ja, wat je zelf noemt.
daar ontspoor je dus een beetje. want we willen geen schandpaal hè?!

Ik gaf mijn mening. Ik vind het kinderachtig. Onterecht mensen in de zeik zetten is toch achterbaks? Ja of nee?

Slimme jongetjes worden vaak gepest in de klas en worden later vervelende jongetjes ... sommigen schoppen het zelfs tot minister-president

-C-

nou nee, achterbaks betekent echt iets anders. bovendien typeer jij even iets als 'onterecht mensen in de zeik zetten' maar weet ik niet of ik het meteen met die typering eens kan zijn. eh... nee dus.

zelfs de manier waarop jij omgaat met de term 'handelaar' in je bericht, impliceert al dat een handelaar iets negatiefs zou zijn. zo staat het er nou eenmaal, als je het anders bedoelt, moet je het anders schrijven. zelf ben ik sowieso geenhandelaar, weet ook niet waar dat idee vandaan komt. als ik mijn geld met handel wil verdienen ga ik wl iets doen in spullen die iets opleveren.

nou niet om meteen weer de blacklist nieuw leven in te blazen, maar ik ken persoonlijk 4 mensen (dus niet van horen zeggen) die negatieve ervaringen met die man uit antwerpen/berlijn en nog iets, met veel verschillende namen, vocodex of zo?? hebben. en dan bedoel ik kapotte dingen opgestuurd krijgen, of apparaten die niet aan de omschrijving voldoen, en hoe duidelijk wil je het dan afspreken?? ok, ouwe koe, maar toch een aardig voorbeeld: ik kocht een tr808 met midi en een uitgeschakelde sequencer. ik heb toen vooraf gevraagd of door het verwijderen van de midi en het opnieuw aansluiten van de sequencer deze weer als origineel wekrend te krijgen zou zijn. het antwoord was bevestigend, maar toen ik de tr808 kreeg, zat er een groot gapend gat waar alle sequencer-gerelateerde onderdelen hoorden te zitten.
had ik het beter af moeten spreken?? neuh, dit is een typisch geval van iemand die van iets afwil en het daarom maar niet zo nauw neemt met de waarheid als er een visje aan zijn aas sabbelt.

maar goed, zo zie je maar, je kan dagen discuzeuren en er toch niet uitkomen. wel jammer dat sommige mensen dan inhoud en betrekking door elkaar halen, zo van: ik ben het neit met jou eens dus jij bent een eikel, of: ik ben een moderator, hij is een moderator, dus wij zijn het eens, of nog erger: en hij zegt iets negatiefs over een moderator, dus hij heeft het mis, dus hij is een eikel.

want laat 1 ding even heel duidelijk zijn: ik ben het met bovenstaande niet helemaal eens, en die vocodex of zo (bedankt hoor, ik was hem net vergeten!!) daar zou ik geen lans voor breken, maar dat maakt niet dat ik nu denk: wat een eikel die c738... integendeel! je bent welkom op mijn verjaardag. een soort mini synthforummeeting voor mensen die hun bek durven opendoen, maar ook weer dicht!

shalom

Origineel geplaatst door Leo
nou nee, achterbaks betekent echt iets anders. bovendien typeer jij even iets als 'onterecht mensen in de zeik zetten' maar weet ik niet of ik het meteen met die typering eens kan zijn. eh... nee dus.

zelfs de manier waarop jij omgaat met de term 'handelaar' in je bericht, impliceert al dat een handelaar iets negatiefs zou zijn. zo staat het er nou eenmaal, als je het anders bedoelt, moet je het anders schrijven. zelf ben ik sowieso geenhandelaar, weet ook niet waar dat idee vandaan komt. als ik mijn geld met handel wil verdienen ga ik wl iets doen in spullen die iets opleveren.

nou niet om meteen weer de blacklist nieuw leven in te blazen, maar ik ken persoonlijk 4 mensen (dus niet van horen zeggen) die negatieve ervaringen met die man uit antwerpen/berlijn en nog iets, met veel verschillende namen, vocodex of zo?? hebben. en dan bedoel ik kapotte dingen opgestuurd krijgen, of apparaten die niet aan de omschrijving voldoen, en hoe duidelijk wil je het dan afspreken?? ok, ouwe koe, maar toch een aardig voorbeeld: ik kocht een tr808 met midi en een uitgeschakelde sequencer. ik heb toen vooraf gevraagd of door het verwijderen van de midi en het opnieuw aansluiten van de sequencer deze weer als origineel wekrend te krijgen zou zijn. het antwoord was bevestigend, maar toen ik de tr808 kreeg, zat er een groot gapend gat waar alle sequencer-gerelateerde onderdelen hoorden te zitten.
had ik het beter af moeten spreken?? neuh, dit is een typisch geval van iemand die van iets afwil en het daarom maar niet zo nauw neemt met de waarheid als er een visje aan zijn aas sabbelt.

maar goed, zo zie je maar, je kan dagen discuzeuren en er toch niet uitkomen. wel jammer dat sommige mensen dan inhoud en betrekking door elkaar halen, zo van: ik ben het neit met jou eens dus jij bent een eikel, of: ik ben een moderator, hij is een moderator, dus wij zijn het eens, of nog erger: en hij zegt iets negatiefs over een moderator, dus hij heeft het mis, dus hij is een eikel.

want laat 1 ding even heel duidelijk zijn: ik ben het met bovenstaande niet helemaal eens, en die vocodex of zo (bedankt hoor, ik was hem net vergeten!!) daar zou ik geen lans voor breken, maar dat maakt niet dat ik nu denk: wat een eikel die c738... integendeel! je bent welkom op mijn verjaardag. een soort mini synthforummeeting voor mensen die hun bek durven opendoen, maar ook weer dicht!

shalom

Allright, zulke deals zijn inderdaad kut en ik kan me ook heel goed voorstellen dat je zo iemand op een zwarte lijst wil zetten. Daarom wil ik ook graag altijd spullen zelf ophalen, of het adres van de persoon die verkoopt :D.

Hey als je niet zo ver weg woonde Leo, zou ik best op je verjaardag willen komen en dan breng ik je ook nog wel een cadeautje mee :). Ik kan je niet garanderen dat ik mijn bek ook weer dicht doe trouwens. ;)

-C-

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Dat e-bay stil aan een verzamzeling van oplichters aan't worden is, dat is intussen duidelijk. Ik doe geen aankopen meer over e-bay.
Ik heb onlangs ook geboden op een hele rits synths, aangeboden door een Italiaan.

Ik heb al wel wat dingen op ebay gekocht, maar ben er ook heel selectief in. Ik ga zeker niet verder dan NL, DE, AT, FR, LU en BE. Als ik zie dat het van bvb Italie komt, kijk ik al niet meer. En met een beetje onderzoek kan je ook vrij zeker uitmaken of de positieve feedback (ik koop ook nooit iets van nieuwe ebayers) authentiek is.
Tot nu toe nog nooit problemen gehad, misschien gebeurt dat wel eens, maar met wat gezond boereverstand haal je de goeie dingen er wel uit.

dat vind ik nou zo mooi! een belg die italië niet vertrouwt.
ik ben namelijk al een oude lul en als het vroeger over malafide praktijken ging, oplichting, corruptie, en dat soort dingen heerste er in dat strakke w-europa atijd zo'n belachelijk idee dat zoiets alleen rond de middellandse zee gebeurde: vooral italianen deugden niet. tot de augusta affaire en alle andere corruptie en andere schandalen in de slipstream ervan.
toen kon het in belgië ineens ook verkeren. en waarom dan niet in nederland?!

ik ben 1 keer echt opgelicht, door een duitser (en echte oplichter dus, die adverteert met iets, je laat betalen (keurig naar een iban nummer) en niets stuurt. bleek ook bekend bij de politie in duitsland.
verder een enkele keer te maken gehad met mensen die de waarheid naar hun eigen wensen van dat moment plooiden (zoals bv hierboven beschreven) en dan nog de keren dat je zelf een ander idee had over 'perfecte staat' dan de verkoper. maar dat is inderdaad een leerproces en kan je afchecken door zo veel mogelijk te vragen/ af te spreken.

Hoe gaan we hier mee om???

Hoe gaan we hier mee om???

Hallo,

ik heb een vraagje over onderstaande case:

ik koop iets op het forum. Maak het geld over. De verkoper reageert met de opmerking: het geld is ontvangen, verzending gebeurt zsm. De topic wordt gesloten (+/- 3 weken geleden). Het versturen van PB's/mailtjes leidt niet tot reacties. Product is tot op heden niet ontvangen! :(

Gebeurt dit vaker op het synthforum?
Hoe gaat de gemiddelde synthforummer hier mee om?
Hoe kan dit het beste zsm opgelost worden?
Wie zou me verder kunnen helpen aan evt. adres/telefoonnummer van de verkoper?

ps. Het vragen naar forumnaam heeft (nu nog) geen zin!
Indien de verkopende partij zich niet binnen 1 week bij de koper meldt gebeurt dit wel!!!

Je mag hier niet mopperen over slechte verkopers........wat dat betreft heerst er een nogal lullige censuur hier.

Mail mij de naam v.d. persoon is...................ken veel mensen hier en de meest zijn te vertrouwen, maar de gluipers ken ik ook wel een beetje.

Hej Jean,

het is niet voor mezelf maar iemand die ik ken...

voordat we dalijk een etiket "zeer slechte verkoper!" op zn hoofd plakken.. de verkoper nog ff de kans geven om op een redelijke korte termijn te laten reageren. Doet ie dat niet dan weet ik je te vinden ;)

we zijn soms allemaal niet de snelste of vooruit te branden.. mogelijk ffies 3 weekjes op vakantie van het ontvangen geld, nog geen moeite genomen om in te pakken/versturen.. zo zijn er nog wel 1001 redenen te bedenken
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
zelf heb ik tot nu toe 2x een hele goede ervaring met een aankoop via dit forum gehad.

Bij 1 heeft het ding wat ik heb gekocht zelfs meer dan 6 weken op me te wachten! Nog dank Rocka ! :D

Re: Hoe gaan we hier mee om???

Origineel geplaatst door sms303
... zsm ...

Tja, da's een ruim begrip!
Ooit heeft iemand mij iets verkocht (niet via InterNet) en die zou leveren totdat zijn project klaar was: een uitzending wereldwijd via MTV gedurende 24 uur... Ik wist waar die gozer woonde, dus ben het maar gaan halen :)

Het niet mogen klagen... Tja, als het forum geen verantwoordelijkheid neemt voor de transacties, waarom dan wel voor het klagen?

Wout

Da's zwaar klote voor je. Wat ik altijd doe, voor zover het mogelijk is, is iets kopen of verkopen volgens de 50/50 regeling. Eerst schrijft de koper de helft van het bedrag over naar de verkoper, die op zijn beurt het pakket verzend. Als het pakket dan is toegekomen dan schrijft de koper de rest van het bedrag over. Zo kun je, indien er toch gefraudeerd zou worden (je weet nooit), de schade beperken, en dit voor beide partijen. Natuurlijk hebben beide partijen een risico met deze methode.

De veiligste manier om iets tweedhands te kopen of verkopen is een face-to-face bijeenkomst. Maar dat is natuurlijk niet altijd mogelijk.

Terug naar jouw zaak. Zou het kunnen dat die persoon op reis is? Dan is het natuurlijk wel niet netjes van die persoon dat hij of zij niets laat weten dat hij of zij voor een bepaalde periode onbereikbaar zal zijn. En was er ergens niet zo'n site waar je internetfraude kunt aangeven? Anders moet je zeker aangifte doen bij de politie. Ik neem aan dat je die persoon zijn of haar adres hebt? Of toch ten minste zijn of haar rekeningnummer (voor de overschrijving)...

Veel succes...

Origineel geplaatst door sms303
Hallo,

ik heb een vraagje over onderstaande case:

ik koop iets op het forum. Maak het geld over. De verkoper reageert met de opmerking: het geld is ontvangen, verzending gebeurt zsm. De topic wordt gesloten (+/- 3 weken geleden). Het versturen van PB's/mailtjes leidt niet tot reacties. Product is tot op heden niet ontvangen! :(

Gebeurt dit vaker op het synthforum?
Hoe gaat de gemiddelde synthforummer hier mee om?
Hoe kan dit het beste zsm opgelost worden?
Wie zou me verder kunnen helpen aan evt. adres/telefoonnummer van de verkoper?

ps. Het vragen naar forumnaam heeft (nu nog) geen zin!
Indien de verkopende partij zich niet binnen 1 week bij de koper meldt gebeurt dit wel!!!

Zeker een gebruiker met vers lid of nog maar 1 sterretje?
Daar doe ik zowiezo geen zaken mee. Alleen mensen die hier al een langere tijd zijn en je kent van reacties.

Natuurlijk hebben beide partijen een risico met deze methode

Uiteraard wel verzenden met handtekening retour dan, want anders kan de koper altijd claimen dat de pakketjes nooit aankomen en zo al z'n spullen voor de helft van de prijs in huis halen... :D

Back