Hoe omgaan met oplichting via marktplaats?

Origineel geplaatst door sms303
ik kom alleen op voor de belangen van mijn maat (naam koper/verkoper doet er nog steeds niet toe)! Mijn maat heeft een PB (op mijn aandringen) aan Hanz gestuurd.

Of Hanz een PB heeft gestuurd weet ik niet... of de verkoper ineens het licht heeft gezien dat weet ik niet... of de verkoper heeft gereageerd doordat ie deze thread heeft gelezen weet ik niet!

al met al tog wel een vreemde kwestie dat er nu ineens wel gereageerd kon worden, of niet?

zelf ben ik best wel snel met conclusies (met enige arrogantie) en vaak heb ik bij het juiste eind!

Met deze stelling beweer ik niet dat er sprake is van oplichting maar wel van nalatigheid en het ontstaan van een zeer vervelende situatie. Probeer het te spiegelen of naar jezelf toe te betrekken. Hoe zou jij reageren als dit je zou overkomen?

maar doet dat het er eigenlijk toe of ik snel conclusies trek van hetgeen wat ik heb gehoord/gelezen en heb gezien?
heeft het beantwoorden van deze vragen een toegevoegde waarde in deze kwestie?

ik kwam, ik zag en ik constateerde ;) :D

en probeer het op een verantwoorde manier op te (laten) lossen!
Dus het is je conclusie.. dacht ik al. Dus geen reden om deze thread te verantwoorden.
Op zich is het wel een leuke discussie, maar ik geloof dat ik er nu wel genoeg van heb. Wat ik erover denk is duidelijk. Ik ben overgins niet de enige die hier over het beleid gaat, dus er kan best iets veranderen, maar ik weet in ieder geval wat ik wil.

Ik hoop dat het mogelijk is zonder al te veel inspanningen enzo om een soort feedback-achtig iets te creeeren.

van de mods verwacht geen waakhondfunctie (moet je ook totaal niet aan willen beginnen). Uiteindelijk ben je als koper/verkoper geheel zelf verantwoordelijk voor de afwikkeling enzo.

maar het zou wel makkelijk zijn als iemand die structureel zijn afspraken niet nakomt op den duur hierop wordt beoordeeld middels een zgn feedback-achtig iets.

Ik vind het al reuze tof dat dit forum zo groot/goed is! Denk dat het ook komt door de liefde die men ervoor heeft.

petje af voor de mods/progr. van de site en alle andere die een positief steentje hieraan bijdragen :halleluja :okdan:

Origineel geplaatst door sms303
ik kom alleen op voor de belangen van mijn maat
:okdan:

Hoe meer mensen laten blijken dat ze het slachtoffer willen helpen hoe beter. Oplichters moeten weten dat ze hier niet welkom zijn en niet eenzame personen zijn die hun bek niet durven open te doen.

Misschien nog een kleine tip. Vraag het telefoonnummer van elkaar en bel elkaar eff op. Dan zijn dingen beter af te spreken is het makkelijker om contact met elkaar op te nemen.

Oh ja, voordat er allerlei wilde verhalen door elkaar heen gaan lopen:

... mijn antwoorden op PB rondom handelsconflicten komen altijd op hetzelfde neer.
Namelijk: het is een zaak tussen verkoper en koper, waar synthforum als medium niet tussen gaat zitten.
Voor de duidelijkheid, ik ga er na ontvangst van een PB'tje niet als een ware Peter R. de Vries op los.

Wat doe ik dan wel?
Ik adviseer de mensen het op te lossen met de verkoper zelf, via de bank of desnoods met behulp van de politie (in deze volgorde). Als je zorgvuldig te werk gaat heb je genoeg informatie om iets mee te kunnen doen.
Nog sterker, dan heb je meer informatie dan wij als Synthforum mods.

Want: in tegenstelling tot soms gedacht, bestaat er niet zoiets als een Synthforum Stasi, die diverse vertrouwelijke informatie heeft over allerlei gebruikers.
We begluren geen mensen van achter het klepje van hun diskdrive, dus...:maffia:

... en als die Synthforum Stasi toch zou bestaan... dan zou ik het hier natuurlijk toch niet toegeven...

Origineel geplaatst door Hanz

We begluren geen mensen van achter het klepje van hun diskdrive, dus...:maffia:

mooi,
dan haal ik de Duct tape van mijn diskdrive. Joepie! kan ik eindelijk weer commander Keen spelen! :eureka:

Zojuist mijn maat ff gesproken...

Het gekochte apparaat is ontvangen... helaas zonder power cable maar die wordt nagezonden

Er is geen sprake van oplichting (hier heb ik zelf de verkoper ook niet van beschuldigd) maar van een verkopende partij die het te lang op zn beloop heeft gelaten....

Wel heb ik aan um gevraagd of ie in de toekomst dit weer op deze manier zal doen... ???
maar das ieder voor zich en uitgaande dat een ezel niet 2x zn hoofd aan dezelfde steen stoot!

Mijn maat blij ik ook voor hem ook blij!

Nogmaals iedereen bedankt die zijn mening op een of andere manier over deze kwestie in deze thread heeft geplaatst...

Slotje kan er evt. op ;)

Hoe omgaan met oplichting via marktplaats?

het is toch eigenlijk te gek voor woorden dat er hier niet op een normale manier gewaarschuwd mag worden voor oplichters op het marktplaats gedeelte?

jaja... enge ziektes en martelmethodes toewensen gaat mij ook te ver maar om nou meerdere leden het slachtoffer te laten worden van dezelfde gast(en) is toch ook belachelijk.

Zo,n forum komt er hier toch niet, als mensen het dan zo graag willen maak er een aparte website voor zou ik zeggen, al kan ik me niet voorstellen dat daar veel goeds van kan komen.

Het wordt vooral veel zelf opletten en snel de oplichting treats lezen voor ze verwijdert worden.

iedereen kan wel een beetje de prijs inschatten voor een 808, virus, (zie prijswijzer). Als dat op het begin al te laag is of je kunt niet langskomen weet je vaak al genoeg.

Origineel geplaatst door deniax
iedereen kan wel een beetje de prijs inschatten voor een 808, virus, (zie prijswijzer). Als dat op het begin al te laag is of je kunt niet langskomen weet je vaak al genoeg.

als je een mobiel wil verkopen die 20 euro waard is en je krijgt een mail met.

Dear seller,
I am Mr Prince pokal from utretch in neitherland i am the chief consultant
of sun systems limited in America. I want to buy this item at the give away
price of 400euros etc etc etc etc etc 8o)

Volgens mij is er in de betreffende thread, alsmede in eerdere topics, al enorm duidelijk onderbouwd waarom we dit niet toestaan. Het heeft echt geen zin hier meerdere topics over te openen, want de policy staat vast.

Voor mensen die zich opgelicht voelen, wellicht kan het stappenplan van InternetOplichting (waar duidelijk naar verwezen wordt op dit forum) behulpzaam zijn: http://www.internetoplichting.nl/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi?num=1138267642

Ik vind het persoonlijk wel eens verwonderlijk dat mensen die beweren dat ze zijn opgelicht maar zelden aangifte blijken te hebben gedaan bij de politie.

;) Heeft ons alle Hanz ook niet vaak aangegeven: "If it's too good to be true..." (of: "Als het te mooi lijkt om waar te zijn...")

ach, ik heb hier ook voor een normale prijs weleens een kat in de zak gekocht. het blijft gewoon uitkijken geblazen.

een extra forum voor probleemgevalletjes bij verkopen lijkt me geen overbodige luxe. ook reguliere verkopers willen weleens wat proberen en dat laat je wel uit je hoofd als je weet dat er hier meerdere mensen kennis van gaan nemen.

edit: oeps, we zijn alweer drie mailtjes verder. de mods hebben ook een punt natuurlijk maar toch, ik blijf het vreemd vinden dat ik eerst het halve synthforum moet hebben gesproken (bij koop/verkoop-transacties notabene :) ) om zo te horen te krijgen wie niet 100% te vertrouwen is.

Origineel geplaatst door Hanz in een ander bericht
In toevoeging hierop kan ik melden dat het zeker niet zo is dat oplichters hier hun gang kunnen gaan. Op het moment dat er concrete aanwijzingen zijn dat het hier geen incidenteel meningsverschil betreft tussen 2 partijen, maar een structureel probleem, nemen we hier maatregelen. Zo ook in dit geval.

Hanz, zou je in algemene bewoordingen, je hoeft wat mij betreft heus geen details te geven, kunnen zeggen wat dit inhoud?

Nou ja, aan de andere kant, stel je voor dat je wel de onbetrouwbaarheid van iemand zou kunnen melden.
Dan zegt dit nog niets over relatief nieuwe leden, die iets aanbieden tegen ongelofelijk lage prijsjes, en later een oplichter blijken te zijn. Wat houdt een potentiele oplichter tegen om voor iedere zaak een nieuwe account aan te maken? Hoe moet de leiding van SF hier iets tegen doen? Op het moment dat mensen hier dan op happen, wie z'n schuld is dit dan?

Ook al spreek je het gehele ledenbestand van synthforum, dan ben je nog niet gegarandeerd van een goeie afhandeling. Op het moment dat je zaken persoonlijk afhandelt, ben je dat wel.
Kies je ervoor dingen per post / bank te regelen, dan neem je een bewust risico.
Hoe lullig ook, het blijft de verantwoordelijkheid van de koper zelf.
Desnoods, en ik meen het serieus, handel je het verder af via aangifte bij politie / justitie.
Als je je zaken goedt regelt heb je hiervoor zelf veel meer informatie dan Synthforum ooit kan bieden.

Origineel geplaatst door bronswerk
Hanz, zou je in algemene bewoordingen, je hoeft wat mij betreft heus geen details te geven, kunnen zeggen wat dit inhoud?

Op het moment dat er sprake is van méér dan een incidentele melding van een meningsverschil, kunnen wij de volgende maatregelen nemen:

-Het ontzeggen van de toegang tot dit forum voor de betreffende persoon.
-Het meewerken aan verzoeken van politie en justitie tot het leveren van informatie (indien wij hierom gevraagd worden, bestaat hiervoor wettelijke basis).

Als je aangifte doet bij de politie/justitie kun je het wel vergeten want dan kan je er zelf niet meer met de handen aankomen, en de politie zelf doet in elk geval niets. Altijd eerst zelf oplossen werkt dat niet meer dan kan je altijd nog aangifte doen bij de dagdromers.

Origineel geplaatst door anoniempje
Als je aangifte doet bij de politie/justitie kun je het wel vergeten want dan kan je er zelf niet meer met de handen aankomen, en de politie zelf doet in elk geval niets. Altijd eerst zelf oplossen werkt dat niet meer dan kan je altijd nog aangifte doen bij de dagdromers.

klopt , de politie lacht je bijna uit als je aangifte wilt doen van oplichting :smeris:

Back