Commodore 1541 DD of Datarecorder?

Daredevil

Stamgast
Ik heb een Commodore 1541 DiskDrive nodig.
Maar ik vroeg me af of je mischien niet meer kon opslaan op een Commodore Datarecorder?
Iemand die dit weet?

Dank.

Dat zou volgens mij perfect mogelijk moeten zijn. Ik heb de Romik Multisound synth op cassette, en daar kan je dingen opslaan. Dus de datakabel van de datasette ondersteund ook de schrijfrichting. C=64 heeft datasette ook als default; het zou maar erg zijn als je daar niet mee kon opslaan. Vraag me echter niet hoe. Het enige wat ik weet is dat je zonder schijftoewijzing naar de datasette verwijst; voor een floppydrive moet je ",8" verwijzen.

Volgens mij kan je een DX-7 (s?) zelfs aan een datasette van de C=64 aansluiten om presets te saven en laden. Daarvoor had je niet eens de C=64 nodig als ik het mij goed herinner. Het kan ook zijn dat het om een andere synth ging.

Ah! Jij hebt best wel veel verstand.
Nee, ik heb data opslag nodig voor mijn emu sp-12
Die werkt standaard met de datasette en de diskdrive.
Maar ik vroeg me af of er uberhaupt wel meer op een datasette cassette ging dan op zo'n commodore floppy.

Dat vroeg ik me dus af.

Het erge is dat bij gebruik van de juiste turbo loader de tape sneller was. :stupid De floppy drive was wel betrouwbaarder.

Dat begrijp ik dus niet, hoe een turboloader een tape laden kon versnellen. Die datasettespeler draaide toch altijd even snel? Hij moest toch de hele cassette "spelen" om alle gegevens in te lezen, en aan dezelfde snelheid duurt dit toch even lang?

Ik heb 1 of andere chip in de C=64 zitten, ook een soort turbo ding. De details ervan ken ik niet. HEeft een resetknop voor de C=64, wat erg handig is :). Ik merk niet echt snelheidswinst, maar misschien is dat omdat de meeste floppy's toch al de code hebben staan om het laden van de 1541 te versnellen. De turbolader kon vooral de orignele, veel te trage 1541 versnellen. Deze 1541 heb ik nog. Ik vind het charmant, die laadtijden. En met trubolader of turbosoftware op de floppy, valt het heel goed mee. Ik heb aan de PC nog vaak langer zitten wachten! Om van het station maar te zwijgen.

Ik heb maar 2 cassettes, welke het volle kwartier (=speelduur van een kant) duren om te laden. Ook met turbolader, als ik het mij goed herinner.

Om je vraag te beantwoorden: volgens mij kan op een 15 minuten datacassette meer info dan op een enkelzijdige, normale floppy.

Gebruik geen cassettes van meer dan 15 minuten! Dit heeft 2 nadelen:

*je overbelast de motor van de datasette => datasette naar z'n betovergrootmoeder
*je tape is minder strak =>meer fouten in lezen en schrijven.

Bewaar de magnetische tapes niet op een monitor, speaker of ander apparaat met veel magnetisme. Heel vaak gaat het goed, maar soms is de data toch corrupt.

Een turboloader was, als ik het mij goed kan herinneren en ik geen nieuwerwetse technologie er doorheen gooi, een compressiemiddel, zoals zip of rar dat nu is. Er kon voordat de turboloader er was, vaak maar 1 game op de tape. Met turboloader veel meer.
Maar voor muziekjes zou ik het niet gebruiken denk ik.

Data Opslag SP12

Data Opslag SP12

Het inladen van samples naar je SP12 vanaf een 1541 duurt ongeveer 5 minuten. Vanaf cassette doet deze er 3x zo lang over.
Een data recorder lijkt mij dan geen optie.

Ah, als je de turbolader ook al voor het schrijven gebruikt, begrijp ik mogelijke snelheidswinst. Maar voor "echte" cassettes waar het gekochte programma reeds op staat (zonder eigen turbosoftware aan boord) zal het dan niet helpen.

Wat samples/presets opslaan en laden betreft: een kwartier laadtijd kan natuurlijk acceptabel zijn. hangt ervan af of het hobby/professioneel/thuis/live is.

Je hebt het over een 1541 DD. Volgens mij is een 1541 altijd SD ?

Wat bedoel je met SD?

DD als diskdrive moet gelezen worden als "floppy drive", omdat "disk" eigenlijk naar de nieuwere diskettes verwijst.

De 1541 modellen lezen enkel de grote floppy's.

Ik bedoel dat de 1541 single-sided density is. en niet dd double-density.

Origineel geplaatst door MadDonna
Een turboloader was, als ik het mij goed kan herinneren en ik geen nieuwerwetse technologie er doorheen gooi, een compressiemiddel, zoals zip of rar dat nu is. Er kon voordat de turboloader er was, vaak maar 1 game op de tape. Met turboloader veel meer.
Maar voor muziekjes zou ik het niet gebruiken denk ik.

Nee, turboladers voor de Commodore 64 zijn niet gebaseerd op compressie. De standaard baud-snelheid van de 1531 Datasette is 300 baud. De communicatie tussen de C64 en de 1531 zit in de kernal van de C64 ingebouwd en heeft een limiet van 300 baud. Turboladers bypassen zogenaamd deze kernal en gebruiken een eigen virtuele kernal waarin die bauds veel hoger kunnen liggen.

Origineel geplaatst door marcuuu
Ik bedoel dat de 1541 single-sided density is. en niet dd double-density.

Je kan echter wel dubbelzijdige floppy's gebruiken in de 1541, of zelfs een enkelzijdige opensnijden tot dubbelzijdige. De 1541 heeft echter geen herkenning van kant A of B.

Wat die turbolader en baud dingen betreft: dan kan je dus van floppy sneller laden, maar van cassette toch nog steeds niet? Daar ligt de leessnelheid (15 minuten per kant) immers onder de bautlimiet.

Origineel geplaatst door Nicolas 2000
Je kan echter wel dubbelzijdige floppy's gebruiken in de 1541, of zelfs een enkelzijdige opensnijden tot dubbelzijdige. De 1541 heeft echter geen herkenning van kant A of B.

Wat die turbolader en baud dingen betreft: dan kan je dus van floppy sneller laden, maar van cassette toch nog steeds niet? Daar ligt de leessnelheid (15 minuten per kant) immers onder de bautlimiet.

De data op de tape word eigenlijk 2x op de tape naast elkaar geschreven als reserve of zoiets. De turbo-tape programma's schrijven maar 1x op tape met een hogere bitrate. De kans op fouten (load error) neemt dan wel toe maar de snelheid kan wel vertienvoudigen.

Misschien eens een leuk experiment om de .wav's van 1 file met turbo en 1 zonder turbo eens in Wavelab of een andere wav-editor te vergelijken?

De data op de tape word eigenlijk 2x op de tape naast elkaar geschreven als reserve of zoiets. De turbo-tape programma's schrijven maar 1x op tape met een hogere bitrate. De kans op fouten (load error) neemt dan wel toe maar de snelheid kan wel vertienvoudigen.

Maar als de data over de hele tapelengte verspreid staat, duurt het toch nog even goed 15 minuten om heel de tape af te rollen, dus om een tape in te laden?

Kan iemand me uitleggen hoe je dan snelheidswinst kan boeken?

En met gekochte progjes op tape, zoals mijn synthprog, heb ik dan dus geen snelheidswinst bij het laden?

turbotapepic.jpg

Bovenste wavform is met Turbo, onderste zonder turbo. Als ik ze afspeel dan kan ik horen dat het bestand met turbo veel hoger klinkt.

Dus die turbodisc laat de datasette sneller draaien?

Kijk ok eens naar hoe constant de waveform is. Zonder turbo is hij veel netter.

Natuurlijk maakt "veel netter" bij digitale data niet uit, als het maar "net genoeg" is. Dus om settings op te slaan kan een turbodisc voldoen.

Origineel geplaatst door Nicolas 2000
Dus die turbodisc laat de datasette sneller draaien?

Kijk ok eens naar hoe constant de waveform is. Zonder turbo is hij veel netter.

Natuurlijk maakt "veel netter" bij digitale data niet uit, als het maar "net genoeg" is. Dus om settings op te slaan kan een turbodisc voldoen.

De cassette loopt nog steeds op dezelfde snelheid.

Back