Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
. Ik merk niet echt snelheidswinst, maar misschien is dat omdat de meeste floppy's toch al de code hebben staan om het laden van de 1541 te versnellen. De turbolader kon vooral de orignele, veel te trage 1541 versnellen. Deze 1541 heb ik nog. Ik vind het charmant, die laadtijden. En met trubolader of turbosoftware op de floppy, valt het heel goed mee. Ik heb aan de PC nog vaak langer zitten wachten! Om van het station maar te zwijgen. Origineel geplaatst door MadDonna
Een turboloader was, als ik het mij goed kan herinneren en ik geen nieuwerwetse technologie er doorheen gooi, een compressiemiddel, zoals zip of rar dat nu is. Er kon voordat de turboloader er was, vaak maar 1 game op de tape. Met turboloader veel meer.
Maar voor muziekjes zou ik het niet gebruiken denk ik.
Origineel geplaatst door Daredevil
Ik heb een Commodore 1541 DiskDrive nodig.
Origineel geplaatst door marcuuu
Ik bedoel dat de 1541 single-sided density is. en niet dd double-density.
Origineel geplaatst door Nicolas 2000
Je kan echter wel dubbelzijdige floppy's gebruiken in de 1541, of zelfs een enkelzijdige opensnijden tot dubbelzijdige. De 1541 heeft echter geen herkenning van kant A of B.
Wat die turbolader en baud dingen betreft: dan kan je dus van floppy sneller laden, maar van cassette toch nog steeds niet? Daar ligt de leessnelheid (15 minuten per kant) immers onder de bautlimiet.
De data op de tape word eigenlijk 2x op de tape naast elkaar geschreven als reserve of zoiets. De turbo-tape programma's schrijven maar 1x op tape met een hogere bitrate. De kans op fouten (load error) neemt dan wel toe maar de snelheid kan wel vertienvoudigen.
Origineel geplaatst door Nicolas 2000
Dus die turbodisc laat de datasette sneller draaien?
Kijk ok eens naar hoe constant de waveform is. Zonder turbo is hij veel netter.
Natuurlijk maakt "veel netter" bij digitale data niet uit, als het maar "net genoeg" is. Dus om settings op te slaan kan een turbodisc voldoen.