Wandrek voor synths

deniax

[x][ ][ ][ ][x][ ][ ][ ]
Voor plaatswinning wil ik een rek aan de muur maken waar mijn synths komen te hangen. Nu kan ik hier echter maar weinig over vinden. Wie heeft hier meer ervaring mee? Zijn er van die quicklok dingen te koop of is het beter om het zelf te klussen?

Quik Lok verkocht die dingen. Ik kan ze alleen op hun webstek niet meer vinden. Ik heb er twee thuis. Ze voldoen prima, omdat ze erg sterk zijn en weinig ruimte innemen. Vier gaten boren en klaar is Kees. Het nadeel is dat de opleggers - die nog wel op de stek staan - niet al te diep zijn. Een Andromeda erop leggen gaat dus niet. Diepe synths van zo'n 40 cm steunen helaas niet volledig op de opleggers en dat terwijl ik toch alles waterpas heb gemonteerd. Binnenkort zet ik wat foto's op mijn webstek, dan kun je zien hoe het eruit ziet.

Ik heb het zelf heel goedkoop gedaan met een gewoon boekenplanken rails systeem.

stern2.jpg

stern1.jpg

Ten opzichte van een systeem als dat van Quik Lok Het heeft voordelen en nadelen. Het grootste voordeel is dat je aardig wat synths kwijt kan en toch nog goed bij alle toetsen en menu's kan. Voorheen had ik één muur zonder buro. Daar kon ik met gemak 2 rijen van 4 synths boven elkaar plaatsen, zelfs 5, maar dan moest ik wel door de knieën.
Een ander voordeel is dat je het heel modulair kunt aanpakken; als je wat synths wil verhuizen of wat extra plankjes wil voor desktop spullen dan kan dat. De steunen zijn goedkoop en makkelijk te krijgen. Ook kun je de steunen behoorlijk diep krijgen, ik geloof tot 60 cm diep.

Nadeel is dat als je het stevig wil krijgen, je nog wat extra moeite moet doen en wat L vormige planken moet maken waar de synth netjes op kan rusten en die je eventueel ter verankering met een kettinkje of iets vastmaakt aan de muur. Ik heb dat zelf niet gedaan omdat ik niet vaak achter mijn synths hoef te zijn, maar het is wel zo dat het hele systeem nu stabiliteit ontleent puur en alleen aan het gewicht van de synth zelf. Spelen en editen gaat zonder zorgen, maar til je de synth op en de dragers kunnen gaan zwabberen.
De rails zelf hang je het beste aan een betonnen muur, maar met de juiste pluggen (Fisher maakt hele goede maar dure gipspluggen) kan het zelfs op een gipswandje. En over muren gesproken: mocht je gaan verhuizen dan houd je een behoorlijke gatenkaas over...

Je hebt ook nog van Ikea het alleraardigste Stolmen systeem, wat eigenlijk bedoeld is voor tijdschriften maar ook prima wat synths kan herbergen. Ik heb er zelf ook ooit aan zitten denken, maar ik vond het niet echt super ergonomisch en toch nog redelijk prijzig, dus ik heb het uiteindelijk niet gedaan. Deze foto van synths + ikea is dan ook niet van mij:

studio.jpg

Laatst gewijzigd:
Imposant, het lijkt wel een showroom/museum!

Je bent me net voor, ;)

wat ik me dan afvraag als ik zoiets zie:

Stel je wilt een bepaalde sound gaan maken, dan sta je toch zeker wel ff een half uur te denken met welke synth hij het er het beste uit komt?

wel erg cool..

:halleluja

Origineel geplaatst door Akikaze
Quik Lok verkocht die dingen. Ik kan ze alleen op hun webstek niet meer vinden. Ik heb er twee thuis. Ze voldoen prima, omdat ze erg sterk zijn en weinig ruimte innemen. Vier gaten boren en klaar is Kees. Het nadeel is dat de opleggers - die nog wel op de stek staan - niet al te diep zijn. Een Andromeda erop leggen gaat dus niet. Diepe synths van zo'n 40 cm steunen helaas niet volledig op de opleggers en dat terwijl ik toch alles waterpas heb gemonteerd. Binnenkort zet ik wat foto's op mijn webstek, dan kun je zien hoe het eruit ziet.

De type-nummers zijn als volgt:
legger: QL-636
wandbeugel: QF-524

Ik heb de mijne net verkocht, trouwens. Was wel jammer, omdat ik de schroeven niet de betonnen muur, waar de standaard aan zou moeten komen te hangen, inkrijg. Anders had ik 'em zeker gehouden en zelf gebruikt. Afijn, in het volgende huis los ik het wel op z'n Chinetti's op ;)

wat ik me dan afvraag als ik zoiets zie:

Stel je wilt een bepaalde sound gaan maken, dan sta je toch zeker wel ff een half uur te denken met welke synth hij het er het beste uit komt?

Met het gevaar dat we het over mijn synths gaan hebben: veel van de synths die daar hangen heb ik gekocht omdat ze goedkoop waren. Om dezelfde reden verkoop ik ze ook niet: ik krijg er toch niks voor terug :) Maar ik zit nu wel op het punt dat ik zo'n beetje iedere geinige synth van onder de 150 euro wel heb, en dat er qua geluid ook veel synths tussen zitten die nagenoeg hetzelfde kunnen... Gelukkig heb ik nog 1 grote muur vrij, dus ik moet daar maar 'ns een verzameling niet-zo-heel-erg-budget-bakken aanleggen :)

Bedankt voor de tip. Ik zit opeens wat krapper in mijn behuizing voor de muziek, dus nu hoef ik niet te verkopen vanwege ruimtegebrek...
Chinetti heeft gelijk, waarom al die moeite doen om goedkope synth te verkopen voor een paar knaken als ze ook mooi aan de muur kunnen!

denk dat ik ook zoiets ga fabriceren als Chinetti. Wat voor beugels zitten er aan die rails? Aangezien de synths mooi naar beneden wijzen en niet plat liggen.

Het zijn gewoon van die boekenplank / wandrek rails met van die 'haken' waarop je normaal een plank zou leggen.

gruppe_classic_single.jpg

De synth staat op een korte haak en leunt daardoor tegen de muur. De synth wijst dan naar beneden zoals jij zegt, èn het geeft extra stabiliteit. De punt (die voorkomt dat je synth eraf glijd) verpak je eventueel met wat gaffer tape of rubber, zodat 'ie de synth niet beschadigd. Je moet er natuurlijk niet tegenaan gaan leunen, maar verder is 't behoorlijk solide (ook al zou je dat op 't oog niet zeggen). En, zoals ik al eerder zei, als je het veiliger / solider wil, moet je wat L vormige planken maken die je met een schroef en een ketting of iets aan de muur verankerd.

Met nog kortere haken kan het trouwens nog platter tegen de muur, zoals je in de studio van Rude 66 ziet:

studio%20zonder.jpg

Laatst gewijzigd:
Cool tnx voor de tips! :dubbel:

Origineel geplaatst door Chinetti

Je hebt ook nog van Ikea het alleraardigste Stolmen systeem, wat eigenlijk bedoeld is voor tijdschriften maar ook prima wat synths kan herbergen. Ik heb er zelf ook ooit aan zitten denken, maar ik vond het niet echt super ergonomisch en toch nog redelijk prijzig, dus ik heb het uiteindelijk niet gedaan. Deze foto van synths + ikea is dan ook niet van mij:

studio.jpg
[/B]

Zo'n Ikea Stolmen systeem heb ik te koop, voor wie interesse mocht hebben. Het past na verhuizing niet meer in mn huidige studio.
Mijne bestaat uit twee vertikale staanders, 3 horizontale planken van 110 x 35 cm en twee kantelbare (metalen) planken van dezelfde afmeting.
Kleine beschadigingen door verhuizing, maar zeker nog goed bruikbaar.
Prijzen ongeveer 50% van de nieuwprijzen (zie Ikeas catalogus of website)
Mail me of zend een p.b. als je interesse hebt.

Back