Ik heb het zelf heel goedkoop gedaan met een gewoon boekenplanken rails systeem.
Ten opzichte van een systeem als dat van Quik Lok Het heeft voordelen en nadelen. Het grootste voordeel is dat je aardig wat synths kwijt kan en toch nog goed bij alle toetsen en menu's kan. Voorheen had ik één muur zonder buro. Daar kon ik met gemak 2 rijen van 4 synths boven elkaar plaatsen, zelfs 5, maar dan moest ik wel door de knieën.
Een ander voordeel is dat je het heel modulair kunt aanpakken; als je wat synths wil verhuizen of wat extra plankjes wil voor desktop spullen dan kan dat. De steunen zijn goedkoop en makkelijk te krijgen. Ook kun je de steunen behoorlijk diep krijgen, ik geloof tot 60 cm diep.
Nadeel is dat als je het stevig wil krijgen, je nog wat extra moeite moet doen en wat L vormige planken moet maken waar de synth netjes op kan rusten en die je eventueel ter verankering met een kettinkje of iets vastmaakt aan de muur. Ik heb dat zelf niet gedaan omdat ik niet vaak achter mijn synths hoef te zijn, maar het is wel zo dat het hele systeem nu stabiliteit ontleent puur en alleen aan het gewicht van de synth zelf. Spelen en editen gaat zonder zorgen, maar til je de synth op en de dragers kunnen gaan zwabberen.
De rails zelf hang je het beste aan een betonnen muur, maar met de juiste pluggen (Fisher maakt hele goede maar dure gipspluggen) kan het zelfs op een gipswandje. En over muren gesproken: mocht je gaan verhuizen dan houd je een behoorlijke gatenkaas over...
Je hebt ook nog van Ikea het alleraardigste Stolmen systeem, wat eigenlijk bedoeld is voor tijdschriften maar ook prima wat synths kan herbergen. Ik heb er zelf ook ooit aan zitten denken, maar ik vond het niet echt super ergonomisch en toch nog redelijk prijzig, dus ik heb het uiteindelijk niet gedaan. Deze foto van synths + ikea is dan ook niet van mij: