Voyager en Evolver stereo

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

dextah

Ouwe rot
Ik heb een vraagje over het stereo van de Voyager en Evolver ivm met vinyl .
Ik hou voor mijn releases altijd rekening met stereo in het laag ivm vinyl .
Nu heb ik een paar mooie bass-sounds gemaakt op mijn Voyager en op mijn Evolver .
Hoe zit dat nou met het stereo op deze apparaten ?
Hoef ik hier geen rekening mee te houden omdat het geen true stereo is ??
Of is het dat wel ?
Ik dacht omdat bij de Evolver de osc naar links en rechts zijn gepanned dit geen true stereo is .
En van De voyager weet ik het ook niet zeker vanwege het dual filter .
Kan iemand mij hier over adviseren ?
Thnx

Goede ouwe engineers-tip (niet mijn eigen uitvinding natuurlijk hahaha, maar hij werkt als een tiet):

Synthbass sounds altijd mono opnemen. De opgenomen track 2x kopieren. 1e track hou je mono en filter je het hoog weg, de andere 2 tracks pan je L - R, en filter je het laag van weg. Dit werkt enorm goede om de power er in te houden maar toch flexibel te blijven qua plaatsing en eq'ing/compressing binnen je mix. Je kunt de tracks met het hoog een fractie detunen van elkaar, ook lekker...

Origineel geplaatst door Manu
Goede ouwe engineers-tip (niet mijn eigen uitvinding natuurlijk hahaha, maar hij werkt als een tiet):

Synthbass sounds altijd mono opnemen. De opgenomen track 2x kopieren. 1e track hou je mono en filter je het hoog weg, de andere 2 tracks pan je L - R, en filter je het laag van weg. Dit werkt enorm goede om de power er in te houden maar toch flexibel te blijven qua plaatsing en eq'ing/compressing binnen je mix. Je kunt de tracks met het hoog een fractie detunen van elkaar, ook lekker...

Top Tip.:okdan:

Je kan ook M/S eq'ing gebruiken.
Meer van deze tijd en tikkie makkelijker. :)

Dat digitaal soms toch beter is dan analoog. ;)

Als je echt nergens van wakker wil liggen: gewoon mono patchen.

Fuse, altijd op het forum klaar met snelle antwoorden en termen. Is helemaal ok, en ik begrijp vaak uit je reacties dat jij ook wel weet waar je mee bezig bent. Hou alleen eens rekening met het gemiddelde niveau van veel forum leden, en dan heb ik het niet over goed of slecht maar over ervaring met technieken, theoretische achtergronden enz...bijvoorbeeld in dit geval wat wel blijkt uit de reactie op jouw antwoord.

Ik snap waar je naar toe wilt, maar MS eq'ing is een beetje vergezocht voor dit redelijk simpele voor dit probleem en door middel van mijn tip toepassen gaat iemand mischien ook snappen wat ie daadwerkelijk aan het doen is en wat de invloed is van waar hij mee bezig is i.p.v. wat je zo vaak tegenkomt dat mensen "weer een nieuwe toffe plugin" hebben gevonden die iets tofs doet maar wat weten ze niet! En een 'logisch' vervolg is misschien vanuit mijn tip naar MS eq'ing maar toch.

Ze zouden bij alle SAE opleidingen en soortgelijke de analoge studio nog belangrijker moeten maken zodat mensen ook iets meer ruiken aan de achterliggende gedachten achter de plugins. Helemaal eq'n is een vreemd gebied, zo veelzijdig en kan zoveel maken of breken...en dan heb ik het alleen nog maar over de conventionelere manieren.

Geen foute inbreng hoor van jou don't get me wrong maar aan de eerste vraagstelling had je kunnen zien wat een toepasselijk antwoord zou kunnen zijn.

Origineel geplaatst door bikkel
Als je echt nergens van wakker wil liggen: gewoon mono patchen.

THANK YOU BIKKEL! Dit lijkt stom misschien maar deze tips zijn nuttiger in sommige gevallen.

Maar dus geen antwoord op mijn vraag :)

Ik wil gewoon weten hoe het met stereo op deze apparaten zit .
Een osc naar links en een naar rechts is toch geen stereo ?
En bij de Voyager blijft de osc dan in het midden en worden de filters alleen stereo .. ?
Of is het zo doordat de osc door beide filters gaan daarom ook stereo wordt ?

Is het enige wat ik wil weten .. al die techneuten hier .. moet er toch wel een het antwoord weten
:P

Rustig maar manu. Ik zeg alleen maar dat die tip van jouw effectief hetzelfde is als m/s eq'ing.
En als ik het netjes uitleg dan ben ik de betweter en als ik even kort aangeef waarop je kan googlen is het ook weer niet goed. Da's nou het rotte van het forum hier. Je wordt altijd wel uitgekotst door iemand.

En wat bikkel zegt is de meest eenvoudige oplossing. (kost ook minder mixer inputs :okdan: ).

Maar snap je probleem niet zo dex. Als tijdens mixen achterkomt dat die synth in stereo de boel vernaggeld dan weet je toch dat het niet goed zit en gebruik je hem mono?
Daar is die mono/stereo switch voor je mastermix kanaal toch voor?

Noem het dan maar maar een 'pseudo-stereo' dan! hahaha...In dual dowpass staan de 2 filters parallel geschakeld wat zoveel zegt dat in het geval van de Voyager het ene filter naar de rechter output gaat en de andere naar de linker. De cutoff frequency knop heeft invloed op allebei de kanten en de Spacing knop verschuift de cutoff frequency van het 2e filter (de rechter output).

Origineel geplaatst door fuse
Da's nou het rotte van het forum hier. Je wordt altijd wel uitgekotst door iemand.

Ik denk het probleem meer is dat iemand om uitleg vraagt die jij vervolgens niet geeft. Het begin is er , je wilt iemand helpen door te replyen op een thread, maar daarna moet je ook bereid zijn iemand niet naar google te verwijzen en kort en bondig uit te leggen wat je bedoelt met je one liner.

Zoals je zelf best weet zijn one liners doorgaans niet de meest begrijpbare replies. We zijn hier gemiddeld best een beetje op de hoogte van audio dus een betoog van 2 a4tjes is echt niet nodig. Met een reply van een regel of 4/5 waren we al een eind geweest. Want de topicstarter weet inmiddels nog steeds niet wat je met M/S Eqing bedoelt en vooral ook niet hoe dat hem met zijn probleem kan helpen.

Tis omdat ik in sommige vinyl releases toch echt stereo in het laag hoor .
Mischien dus dan toch wel pseudo stereo .
En omdat vanaf dat ik mijn eerste plaatje uitbracht mij altijd is gezegd .. laag mono ..
Ook op de SAE toendertijd .
En bv op nieuwe synths hoor je vaak basspresets in stereo .
Mischien met het idee .. wie released er nog op vinyl :)

Maar Manu .. is het nou wel of niet stereo dan ?
Wanneer is iets echt stereo ?
Als je een mono signaal door een stereo chorus haalt .. is het dan ook echt stereo ?

Ik weet dat je in de Evolver de panning kan instellen .
ZIt een mooi output spread knopje op .
Ik wil alleen weten of de stereo van deze bakken echt stereo is .. 8D

Het hoeft niet altijd 100% mono of 100% stereo te zijn.

En voor die mensen die willen weten wat M/S eq betekend zoek het maar eens op.
(Ga het iig niet voorkauwen. )

evolver heeft 4 osc. twee analoog, twee digitaal. een analoog en een digtaal "sharen" de linker output en hebben ook een eigen filter. de andere analoog en digitaal hebben de beschikking over de rechter output ook een eigen filter.

true stereo?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back