Voyager en Evolver stereo

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Origineel geplaatst door ch9527
evolver heeft 4 osc. twee analoog, twee digitaal. een analoog en een digtaal "sharen" de linker output en hebben ook een eigen filter. de andere analoog en digitaal hebben de beschikking over de rechter output ook een eigen filter.

true stereo?

check deze link:

flowdiagram evolver

Origineel geplaatst door dextah
Tis omdat ik in sommige vinyl releases toch echt stereo in het laag hoor .
Mischien dus dan toch wel pseudo stereo .
En omdat vanaf dat ik mijn eerste plaatje uitbracht mij altijd is gezegd .. laag mono ..
Ook op de SAE toendertijd .
En bv op nieuwe synths hoor je vaak basspresets in stereo .
Mischien met het idee .. wie released er nog op vinyl :)

Maar Manu .. is het nou wel of niet stereo dan ?
Wanneer is iets echt stereo ?
Als je een mono signaal door een stereo chorus haalt .. is het dan ook echt stereo ?

Ik weet dat je in de Evolver de panning kan instellen .
ZIt een mooi output spread knopje op .
Ik wil alleen weten of de stereo van deze bakken echt stereo is .. 8D

'Stereo in het laag' kan ook betekenen dat bepaalde minder gevaarlijke boventonen van je basssound wel stereo zijn en de allerlaagste frequenties niet. Ik geef ook wel vaker een reverb ofzo aan een kick, dat is natuurlijk ook geen mono, maar dan snij ik wel altijd alles uit de reverb onder de 100Hz ofzo.

Origineel geplaatst door fuse
Het hoeft niet altijd 100% mono of 100% stereo te zijn.

En voor die mensen die willen weten wat M/S eq betekend zoek het maar eens op.
(Ga het iig niet voorkauwen. )

Kan er niet veel over vinden via google

Omdat sommige mensen te beroerd zijn hun kennis te delen ondanks dat ze wel de tijd hebben te typen dat ze de kennis bezitten:

MS betekent (ja met een "t") Mid-Side.
Dit is een veel gebruikte manier van stereo opnemen met microfoons.
Het grote voordeel van deze techniek is dat in de mono stand er geen faseproblemen optreden.
Dit komt doordat het verschil tussen beide kanalen in een MS opstelling elkaars tegenfase zijn en dus uitdoven in monostand.

Dit principe kan blijkbaar ook in de EQ toegepast worden. Ik heb dat zelf nooit gebruikt o.i.d. Het gaat er iig om het linker kanaal mono+stereo is het het rechterkanaal mono-stereo. Hoe je dit met een EQ bereikt weet ik niet, met microfoon weet ik het wel omdat ik dat regelmatig gebruik. (mensen die willen weten hoe het met microfoons werkt leg ik dat uiteraard met zeer veel plezier en zonder mokken ff uit ;))

Waarschijnlijk kan het wel bereikt worden met een of andere EQ plugin.

een synth is altijd mono

En bedankt he MatthijsBlom voor woorden in m'n schoenen te schuiven. Wat mij betreft kunnen mensen hier door zelf het uit te zoeken veel meer leren. Da's toch ook wat ze in dat nieuwe studiehuis doen? Hoe denk je dat ik het geleerd heb? De vraagsteller stelt een vraag die eigenlijk refereert naar het probleem om het sterebeeld van je hele mix te kunnen beheersen. Daar kun je een boek over schrijven en is niet zomaar eventjes in 4 zinnen begrijpelijk uit te leggen.

En bedankt he MatthijsBlom voor woorden in m'n schoenen te schuiven. Wat mij betreft kunnen mensen hier door zelf het uit te zoeken veel meer leren. Da's toch ook wat ze in dat nieuwe studiehuis doen? Hoe denk je dat ik het geleerd heb? De vraagsteller stelt een vraag die eigenlijk refereert naar het probleem om het sterebeeld van je hele mix te kunnen beheersen. Daar kun je een boek over schrijven en is niet zomaar eventjes in 4 zinnen begrijpelijk uit te leggen.

't Is niet voor niets dat iedereen klaagt over het studiehuis ;)

Ok .. en nu het verlossende antwoord .. :)

Als het maar lekker klinkt

Het gaat niet om de inhoud maar om de presentatie.

Aan de ene kant duidelijk laten blijken hoe goed je het allemaal weet, vervolgens zeggen dat je niet bereid bent de dingen "voor te kauwen" daarna lopen klagen dat mensen niet tevreden over je zijn en kritiek over je uiten.

Da's niet zo handig lijkt me toch?

ach ja,

je kan alleen dingen uitleggen als je ze daadwerkelijk heel erg goed begrijpt ;) Googlen en met termen strooien kan iedereen, maar uitleggen is een vak apart.

gelukkig zijn er mensen op internet die dat wel kunnen, dus voor iedereen, hier de bijbehorende links over mid side eq'ing.

mid side microphone technique
Analog Obsession: The Mid-Side (MS) Stereo Microphone Technique

ik vond de tip van manu heel erg leuk, simpel uitgelegd, goed stappenplannetje erbij en iedereen kan het proberen.

Het hoeft niet altijd 100% mono of 100% stereo te zijn.

Beste Fuse,

Dit is een forum waar toch discussie en uitwisseling plaats vind, een kleine uitleg is fijn, vooral in het nederlands want meestal is dat soort in fo in het engels en dat kan ook al een struikel blok zijn soms, vooral met veel technische termen.

Ik zou het zelf op prijs stellen als je toch wat meer dan "zoek maar op google" zou kunnen vertellen, dan kan je daarna gerichter zoeken op google, of mss is het je wel meteen duidelijk.

tis maar een ideetje...

Moet ie daarom dicht dan? Ik vind het juist bere intressant...

Ik moet eerlijk zijn dat ik compleet uit de lucht val dat stereo bass het nie goed doet op vinyl...Kan iemand dit fenomeen anders wat nader verklaren?

Of moet ik het gewoon maar op google gaan zoeken?

Tis omdat ik in sommige vinyl releases toch echt stereo in het laag hoor .
Mischien dus dan toch wel pseudo stereo .

pseudo stereo of niet het blijft stereo, de vraag blijft vanaf welkje frequenties mag je volledig stereo gaan op vinyl?

En omdat vanaf dat ik mijn eerste plaatje uitbracht mij altijd is gezegd .. laag mono ..
Ook op de SAE toendertijd .

Onder de 100 Hz is op vinyl automatisch mono dacht ik.

En bv op nieuwe synths hoor je vaak basspresets in stereo .
Mischien met het idee .. wie released er nog op vinyl :)

Maar Manu .. is het nou wel of niet stereo dan ?
Wanneer is iets echt stereo ?
Als je een mono signaal door een stereo chorus haalt .. is het dan ook echt stereo ?

Echte stereo is eigenlijk "ruimtelijk geluid" ,waarbij links en rechts onafhankelijk van elkaar reageren vanaf de bron. Een monosynth die je stereo maakt is pseudo stereo. Maar een naald van een platenspeler zal geen onderscheid maken denk ik tussen pseudo stereo of echte stereo. Het blijven namelijk allebei 2 fysiek andere groeven in vinyl.

Ik weet dat je in de Evolver de panning kan instellen .
ZIt een mooi output spread knopje op .
Ik wil alleen weten of de stereo van deze bakken echt stereo is .. 8D

De evolver kan echte stereo zijn als het signaal (osc) links compleet anders is dan het signaal rechts. Hij zal waarschijnlijk ook pseudo stereo kunnen zijn, het hangt er vanaf. Maar voor vinyl maakt dat pseudo stereo /echte stereo denk ik niet uit.

Het verlossende antwoord voor de Evolver is al gegeven. In stereo mode staan osc 1 en 3 op links en osc 2 en 4 op rechts. Geeft een een dik en breed geluid, maar misschien geeft dat juist een probleem op vinyl. In de mono stand gaan alle osc´s naar links en rechts. En dat klinkt een heel stukje anders!

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Het verlossende antwoord voor de Evolver is al gegeven. In stereo mode staan osc 1 en 3 op links en osc 2 en 4 op rechts. Geeft een een dik en breed geluid, maar misschien geeft dat juist een probleem op vinyl. In de mono stand gaan alle osc´s naar links en rechts. En dat klinkt een heel stukje anders!

Ja .. maar dan is het volgens mij geen echte stereo ..
Omdat het verschillende osc's zijn die naar links en rechts gepanned zijn .

Ik heb jaren geleden eens een lijst gehad van een mastering engineer .. dacht Maarten de Boer .. over dit soort dingen .
Dus dingen om rekening mee te houden met afmixen vanwege de beperkingen van vinyl .

Ik vond dit op de Redbull academy site .

Because of the way that vinyl works, you can't cut low frequencies that are out of phase. This is something to be very aware of. If you want material to be cut onto vinyl, the phase must be perfect for the low end. Very stereo-based sounds; if you try and cut these onto vinyl, you don't get a nice groove, you get a series of holes. The way the cutting head works is that it's basically on two axes at 45o to each other. So you have the left channel information pushing and pulling, and the right channel information doing the same - so that the needle works basically up and down, well left to right really. Now what happens when it's out of phase is that both sides try and come up and go down at the same time so you don't get a groove anymore. What appears on the vinyl is a row of little holes, which cannot be played by a normal stylus. So you've got to be very aware of phase if you want to have any of your material put onto vinyl.

Ja .. maar dan is het volgens mij geen echte stereo ..
Omdat het verschillende osc's zijn die naar links en rechts gepanned zijn .

Als de fase en frequentie inhoud van links en rechts exakt hetzelde zijn is het eigenlijk mono. Maar aangezien termen als "breder" etc. vernoemd worden zal links en rechts een klein beetje verschillen(soort unison), zodat het vetter wordt. Zolang dit niet extreem wordt zodat je geluid volledig stereo (breed) wordt gaat dat geen probleem zijn voor vinyl schat ik.

Als je op de mono knop van je mixer drukt hoor je toch direkt hoe breed het laag van de evolver gaat? Dus niet heel breed gaan, maar een beetje zal wel mogen.

Pers eens een plaatje en laat weten of het werkt :D

Misschien heb ik het mis, maar volgens mij werkt dit soort EQ als volgt:

Hij is deels stereo en deels mono. Het laag is mono en tot welke frequentie dit is, is in te stellen. Alles hierboven blijft gewoon stereo. Het mono gedeelte is apart te regelen qua EQ en het stereo gedeelte ook. Vaak is het ook mogelijk om de mono en stereo delen van dit type EQ te linken.

@fuse: 4 regeltjes tekst... is dat nou zo moeilijk?

-C-

/offtopic
@ C738: Jouw avatar:

:okdan: :dubbel: :okdan: :dubbel:

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back