Zelf oscillatie

MaartenJan

Ingeburgerd
Hallo allemaal,

Welke synthesizer vinden jullie de fijnste/beste etc. zelfoscillatie hebben?
Welke (analoge?) synthesizers kunnen dit allemaal eigenlijk? :)
Ik ken alleen de Minimoog, mijn Jupiter-8 kan niet zelf oscilleren..

Re: Zelf oscillatie

Origineel geplaatst door MaartenJan
Hallo allemaal,

Welke synthesizer vinden jullie de fijnste/beste etc. zelfoscillatie hebben?
Welke (analoge?) synthesizers kunnen dit allemaal eigenlijk? :)
Ik ken alleen de Minimoog, mijn Jupiter-8 kan niet zelf oscilleren..

? De Jupiter 8 niet ?

Eigenlijk alles waar een analoog filter in zit min een paar uitzonderingen, zoals de Alpha Juno. En als je niet te lui bent om zelf 1% ruis toe te voegen, nog meer.

Ja, ik bedoelde ook het filter eigenlijk.
Dat van de minimoog gaat na een bepaalde grensoverschrijding over tot zelfoscillatie.
Dat doet de Jupiter-8 niet. Best jammer zeg! :(

Maarr... wanneer is dat nou precies nuttig, dat zelf oscillatie?

Bij sommige synths is het wat lastiger te bepalen omdat bij deze synths het filter altijd een ingangssignaal heeft. Bij de JUNO serie is het mogelijk om de DCO, sub en ruis allebei uit te zetten, waardoor je alleen de zelfoscillatie van het filter hoort nadat je de VCA open zet.

Bij andere synths, bijv. sommige met 2 DCO's zoals Poly61 en JX serie, is er altijd ingangssignaal bij het filter doordat er een SourceMix op zit. Dan is het altijd even de vraag... hoor ik nu zelfoscillatie of gewoon een hele sterke resonantie op het ingangssignaal? wordt deze oscillatie door het filter zelf opgewekt, of komt dit door het ingangssignaal? zoals bikkel al zei...

In mijn collectie beschikt de Roland SH-09 de beste zelfoscillatie. Tingeltjes, vogeltjes: het zingt er op los. Welke (Roland-) synth heeft een NOG mooiere?

Origineel geplaatst door mc_kwok

voor in drones bvb een 'zingende stem' toe te voegen ,wel een delay erop dan....

prophet 5 en 10 kunnen het ook...

Zelf oscillatie geeft al aan dat het filter dus zodanig
resoneert dat het gaat oscilleren. je krijgt op die ma-
nier dus een extra oscillator. Kan je gebruiken voor
bijvoorbeeld het maken van orgel patches (drawbar
emulatie)

Origineel geplaatst door organix
Hangt van de KeyboardTracking af...

Even getest, en bevestigd :). Je kan de MS2000 ook in zelfoscillatie krijgen. Samen met een leuke filter eveloppe kan je zo een mooie veranderende fluittoon boven je basisnoot krijgen als je 2 timbres gebruikt en eentje in zelfoscillatie laat fluiten. Met keyboardtracking verandert de pitch ervan inderdaad ook afhankelijk van de ingedrukte toets.

Nu heb ik mijn leukste MS2000 patch net weer een nieuwe dimensie gegeven, bedankt :). Dat is een leuk patchje, ongeveer alles wat ik ermee uithaal geeft weer een andere leuke klank. Goede basis dus :).

Volgens mij heeft een TB303 ook zelf oscillatie.

Aciiiiiiid?

Errr...als je Jupiter 8 niet zelf oscileerd dan is die kapot
resonantie hoog, cut off laagjes, env filter even friemelen enz...

Korg mono/poly doet het ook.

Origineel geplaatst door Nicolas 2000
Maar die zelfoscillatie, die heet dan toch een constante frequentie ongeacht de ingedrukte klaviertoetsen he?

Keyboard CV in filter cutoff patchen. Veel filters kunnen 1V/Oct tracken.

Op de Korg Mono/Poly heeft ie geen vaste frequentie hoor. Als ik met de EG Intensity en de KBD track speel.
't Valt echter niet mee om er echt een strakke toonladder of zo mee te spelen. Die zelf oscilatie klinkt wel erg hard en is gewoon een harde sinus fluittoon. Filter helemaal dicht, Resonance vol open. Lekker voor je oren !!

Wat is eigenlijk een praktische toepassing van die zelfoscilatie? Ik gebruik het wel eens om een beetje jaren 80 achtig italo drumpje te maken, maar voor iets anders heb ik eigenlijk nooit echt een toepassing gezien op de mono/poly. Die seonance is gewoon te hard en fluiterig en je kunt er ook niet echt fatsoenlijk een toonladder mee spelen of zo.

Back