Nieuwe sequencer schrijven?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

travelan

Synth liefde
een grote paddestoel, rood met witte stippen.
Hey allemaal,

Ik heb al vaak zitten denken aan het schrijven van een eigen sequencer omdat ik erg gedreven ben met programmeren en het natuurlijk ideaal is mijn beide hobbies te kunnen combineren.

[antiflame mode]
Als eerste wil ik even gezegd hebben dat ik weet dat er genoeg sequencers zijn. Ook weet ik dat er enorm veel tijd in gaat zitten en ik weet ook dat je verstand van zaken moet hebben om een redelijke sequencer te schrijven.
Ik heb verstand van zaken.
[/antiflame mode]

Ik ben flink bezig geweest en heb nu een ASIO Host die VST instrumenten door middel van een midi keyboardje kan aansturen.
ASIO en VST zit er dus al in, samen met minieme midi support.
Voor ik verder ga zou ik graag willen weten wat jullie missen in hedendaagse sequencers. En wat vinden jullie juist zo fijn? Heb je tips, ideeen of misschien wil je op een of andere manier helpen (graphics maybe?), alles is welkom.

Ik zit nu in mijn hoofd met een soort Reason achtige opzet (met het virtuele rack waar je draadjes moet leggen tussen de 'devices') maar dan wel met support voor vst. Ik weet dat ik het kan, het is gewoon een kwestie van tijd.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties en ik hou jullie op de hoogte!

Als je dan toch bezig gaat, herschrijf Logic Pro dan even om naar PC met vst support! 8)

Ik ken alleen Cubase, en kan daarvan zeggen dat de Generic remote (om m'n BCR2000 te gebruiken) tamelijk ruk is. Ik bedoel maar, het idee is fijn, maar de uitwerking niet. Als je in je Cubase default song template ergens een kanaal tussenvoegt, kan je weer voor de helft herbeginnen in die GR.
Dus, een stevige implementatie van alle mogelijk midi-controllers zou volgens mij veel mensen blij maken.

Oke, dus goede midi support is belangrijk. Staat genoteerd :)
Verder nog tips? Of mensen die mee willen denken over het uiterlijk? Ik ben namelijk niet zo'n kei in photoshop 8o)

Uiterlijk laat ik aan jezelf over, als het maar super-overzichtelijk is. Dus geen 1000 verschillende mini-icoontjes die allemaal weer wat anders betekenen (zoals in Cubase), maar meer recht waar het op staat (zoals in Logic)..... (ahum, hoezo Logic-fan 8o)).

Ook de routing van VST en audio mogelijkheden vind ik altijd zeer belangrijk. Die zou ik van tevoren even helemaal uitdenken.

Het nadeel van het zitten in jouw situatie is dat je niet alle sequencer-pakketten kent.
Als je een beetje in de stijl van Reason wilt gaan werken, dan zal het een soort aftreksel van Reason worden, met misschien wat verbeteringen, of juist verslechteringen.

Misschien verstandig om eerst wat maandjes allerlei sequencers te gaan uitproberen (met deskundige hulp erbij) en dan zo het beste uit elk pakket bij elkaar te schrapen en daar één nieuwe sequencer van te maken!

Origineel geplaatst door Subgroover
Uiterlijk laat ik aan jezelf over, als het maar super-overzichtelijk is. Dus geen 1000 verschillende mini-icoontjes die allemaal weer wat anders betekenen (zoals in Cubase), maar meer recht waar het op staat (zoals in Logic)..... (ahum, hoezo Logic-fan 8o)).
Ook de routing van VST en audio mogelijkheden vind ik altijd zeer belangrijk. Die zou ik van tevoren even helemaal uitdenken.
Inderdaad, dat is een van de belangrijkste dingen. Vandaar dat ik hier om deskundigheid vraag :)
Het nadeel van het zitten in jouw situatie is dat je niet alle sequencer-pakketten kent.
Als je een beetje in de stijl van Reason wilt gaan werken, dan zal het een soort aftreksel van Reason worden, met misschien wat verbeteringen, of juist verslechteringen.
Ik ken veel sequencers hoor! Cubase, Logic, Pro Tools, Live!, Reason, FL Studio... Allemaal gebruikt.. :)

Wat ik mis op de huidige markt is een degelijke stepsequencer (a la vaz modular, seq 303) die uitgerust is met vst en Midi uitstuurt, met een groove functie, instelbare gate per note, en andere toeters en bellen (automation). Zo'n prog zonder menudiving waar je direct mee aan de slag kunt zonder eerst een halfuur je projekt voor te bereiden.

Origineel geplaatst door JugJug
Wat ik mis op de huidige markt is een degelijke stepsequencer (a la vaz modular, seq 303) die uitgerust is met vst en Midi uitstuurt, met een groove functie, instelbare gate per note, en andere toeters en bellen (automation). Zo'n prog zonder menudiving waar je direct mee aan de slag kunt zonder eerst een halfuur je projekt voor te bereiden.

indeed, dees vind ik ook heeel belanrijk...

ook vet is een macro functie ... een functie die meerdere andere functies beinvloed. soort van morphing dus.

maar voordat je aan zo´n groot project begint ... wat ga je programmeren wat andere sequencer paketten niet hebben?

ik loop zelf ook al jaren in mijn hoofd om zelf dingen te maken (heb ik ook al gedaan ondertussen) maar in veel van de gevallen kan ik ook een bestaand pakket nemen en dan wat omwerken. wat zijn mijn voordelen van een bestaand pakket? je hebt support, regelmatige updates, de zekerheid dat je een pakket koopt wat al 10 jaar functioneerd (logic in mijn geval)

er zijn alleen een paar functies die ik niet gevonden kon krijgen en die heb ik zelf gemaakt met behulp van max/msp/jitter/pluggo

En als je toch eenmaal bezig bent, neem dan aub de functionaliteit van sound-diver ook mee. Het steeds switchen tussen een aparte sequencer en patch-editor vind ik behoorlijk vervelend.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat 1 persoon in staat is om binnen een redelijk tijdsbestek een stabiel product in elkaar te sleutelen dat - qua functionaliteit en kwaliteit - vergelijkbaar is met in deze thread genoemde commerciele paketten. Ik zie maar 1 mogelijkheid en dat is een open source project waar iedereen aan kan bijdragen (sourceforge of iets dergelijks).

Success.

tuning voor alle midi dingen, (denk aan een soort hack in de pitchweel), zodat je ook instrumenten kan gebruiken die geen exotische tunings ondersteunen.....

dus...Microtonaliteit,

In veel niet-westerse muziek, bijvoorbeeld in de Arabische muziek bestaat een groot aantal maqam toonreeksen waarin ook kleinere afstanden dan de gebruikelijke hele en halve toon een rol spelen (bijv. kwarttoonafstanden)

Origineel geplaatst door plieuw
tuning voor alle midi dingen, (denk aan een soort hack in de pitchweel), zodat je ook instrumenten kan gebruiken die geen exotische tunings ondersteunen.....

dus...Microtonaliteit,

Dat is inderdaad echt gaaf!!!
Met bijvoorbeeld Autotune kan dit al wel, maar een piano of sitar haal je niet zo snel door autotune heen.
De plugin saxlab ondersteunt ook niet westerse toonsoorten, kun je inderdaad hele aparte melodieën mee maken!

Ik zou graag een score-editor á la Cakewalk 8 of 9 toegevoegd willen zien. Die werkt heerlijk in Cakewalk, maar dan heb je weer geen vst-ondersteuning.

Oh, en een makkelijke manier om patchlists te maken voor je synths, zodat program changes en bank changes wat makkelijker worden.

Of weet iemand een sequence pakket waar het bovenstaande al goed in zit? :D

Misschien is het een ideetje om functionaliteit toe te voegen waarbij je functies die je toch nooit gebruikt uit te zetten. Dat maakt het een stuk overzichterlijk om mee te werken en het gaat nog eens sneller ook nog.

Voor andere ideeen, kijk eens op downloads.com of tucows. Misschien is het wat om van die 'trucjes' te implementeren in je software.

Heey,

Bedankt voor de reacties!
Ik ben bezig geweest met mspaint en heb een heel standaard sequencer scherm gemaakt. Volgens mij ziet het er wel redelijk uit. De icoontjes zijn nog geript.. Ik had even geen zin om ze te tekenen want ik ben daar nou niet zo'n kei in.. die zijn dus tijdelijk.

'Screenshot'

Het is allemaal erg 'standaard' en hier en daar niet helemaal 'netjes', maar het gaat om het idee. Ik zou graag jullie mening willen horen over de layout, structuur enzo...

Alvast bedankt!

Erg gaaf!!!

Jij kunt nog meer met mspaint dan ik met Photoshop kan man!!! :P
Vooral dat 'loading... ReFX Nexus' doet het 'm!!! 8o)

layout ziet er helder en duidelijk uit.
en wat ik mis in bijna alle sequencers is hele snelle bediening zonder poespas :)

Origineel geplaatst door bronswerk
Uit nieuwsgierigheid, in wat voor programmeer-omgeving werk je?
Dit keer in Delphi 2007. De Tobybear ASIO en VST libraries zijn echt indrukwekkend!
Normaal gesproken doe ik alles in c/c++, maar nu maak ik graag een uitzondering. Object Pascal doet het ook lekker snel.:)

Origineel geplaatst door travelan
Dit keer in Delphi 2007. De Tobybear ASIO en VST libraries zijn echt indrukwekkend!
Normaal gesproken doe ik alles in c/c++, maar nu maak ik graag een uitzondering. Object Pascal doet het ook lekker snel.:)

Ik denk toch dat Visual C++ "the way to go is". Alhoewel ik een C# versie ook wel zie zitten.
De UI (user interface) zou bv in WPF kunnen gemaakt worden, de low-level stuff in Visual C++ en de logica in C#.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back