Nieuwe sequencer schrijven?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Origineel geplaatst door nen belg
Ik denk toch dat Visual C++ "the way to go is". Alhoewel ik een C# versie ook wel zie zitten.
De UI (user interface) zou bv in WPF kunnen gemaakt worden, de low-level stuff in Visual C++ en de logica in C#.
.NET versloomt ongelofelijk... Het enige wat dan in .NET gemaakt zou worden is de GUI, en dit gaat in Delphi ook perfect! Ook zijn er voor .NET nog geen (goede) VST libraries (wel plugin, geen host), laat staan ASIO. Om dit allemaal dan apart in C++ te gaan doen vind ik een beetje omslachtig, maar ik heb het wel overwogen. Als een .NET programmeertaal gebruikt wordt moeten alle tijd-kritische zaken als buffering enzo allemaal buiten .NET om gedaan worden. Hier zou je dan weer C++ voor moeten gebruiken...
De reden dat ik geen C++ gebruik is omdat ik eens wat anders wilde, en Delphi is dan een vanzelfsprekende keuze voor een Sequencer. FL Studio is trouwens ook in Delphi gemaakt :)

Heb zelf jaren in Delphi gewerkt (laatste versie voor mij was 2005). Laat je niets wijs maken, Delphi voldoet uitstekend. Het enige waar ik altijd tegen aan liep was mijn gevecht met Windows als je buiten de gebruikelijke paden treedt. Jaren geleden heb ik een editor gemaakt voor de Waldorf Microwave 1, inclusief het kunnen vrij kunnen teken van golfvormen en een additieve editor gebaseerd op harmonischen met voor elke harmonische een aparte fader. Werkte prima, maar de hoeveelheid tijd die ervoor nodig was, was schrikbarend. Een sequencer maken is nog ingewikkelder omdat er allerlei tijdsgerelateerde zaken aan ten grondslag liggen. Weet je echt waar aan je begint? }:|

Ik heb niet gezegd dat Delphi geen goede programmeertaal zou zijn, maar vroeg of laat ga je toch moeten "interfacen" met third party libraries. En deze libraries spreek je meestal via C of C++ aan. Ik denk ook dat er meer open-source bibliotheken bestaan in C++ dan in Delphi.

Uiteraard als je je beter voelt in Delphi, dan moet je voor Delphi gaan.

Maar dit gezegd zijnde, wens ik je toch heel veel success met het maken van je eigen sequencer. Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Ik heb niet gezegd dat Delphi geen goede programmeertaal zou zijn, maar vroeg of laat ga je toch moeten "interfacen" met third party libraries. En deze libraries spreek je meestal via C of C++ aan. Ik denk ook dat er meer open-source bibliotheken bestaan in C++ dan in Delphi.

Maar dit gezegd zijnde, wens ik je toch heel veel success met het maken van je eigen sequencer. Ik ben benieuwd naar het resultaat.
Nee ik val je niet aan op je commentaar ofzo hoor, ik maakte gewoon even duidelijk waarom ik voor Delphi heb gekozen. :)
De enige libraries die ik zo nodig heb zijn Tobybear's ASIO en VST libraries. (en die zijn nice!)
Bedankt verder!

En ik sta natuurlijk nog steeds open voor ideeen en tips... :walker:

Hmmm, Delphi zit wel redelijk in de laatste fase van de life cycle. D.w.z. dat Borland er niet nog heel erg lang support voor zal leveren en de community steeds verder zal afnemen. Ofwel: over een paar jaar moet je je hele pakket toch omzetten naar iets moderners, wil je er aan kunnen wijzigen -en dat wil je waarschijnlijk ;)

Volgens mij moet je je ook niet blindstaren op 1 taal, maar zou je best talen kunnen combineren. Java met native interfaces is dan een optie, maar zeker niet de enige.

Dat maakt dus niets uit. Ik kan een in C++ gemaakte library uitstekend benaderen middels Delphi. Volgens mij ken je Delphi niet echt, want dan zou je weten dat de programmeeromgeving waarin een library gemaakt is, niet dezelfde hoeft te zijn als waarin je zelf programmeert. Ja, zelfs vanuitVisual Basic kan ik een C++/C#/Delphi library aanspreken.

Ja, weetje wat mij nou leuk lijkt in een sequencer... een ronde stepsequencer (een soort klok) die je op verschillende manieren in partjes kan opdelen. Kunnen er gewoon 16 zijn, maar ook 16 waarbij de 3e part groter is en de rest zich daaraan aanpast, zegmaar. Net als een taart, die snijd je ook niet in 16 perfecte stukjes... En visueel steps programmeren in een cirkel is weer een totaal nieuwe ervaring.
Je moet ook verschillende cirkels bovenelkaar kunnen plaatsen en die weer een klein beetje verdraaien... om rare ritmische effecten te krijgen. Ik wil wel een GUI voor je maken :)

Origineel geplaatst door GnarlyBarf
Ja, weetje wat mij nou leuk lijkt in een sequencer... een ronde stepsequencer (een soort klok) die je op verschillende manieren in partjes kan opdelen. Kunnen er gewoon 16 zijn, maar ook 16 waarbij de 3e part groter is en de rest zich daaraan aanpast, zegmaar. Net als een taart, die snijd je ook niet in 16 perfecte stukjes... En visueel steps programmeren in een cirkel is weer een totaal nieuwe ervaring.
Je moet ook verschillende cirkels bovenelkaar kunnen plaatsen en die weer een klein beetje verdraaien... om rare ritmische effecten te krijgen. Ik wil wel een GUI voor je maken :)

Wat een geniaal idee zeg!
Dat is nou echt zo'n idee dat ik alleen maar zou kunnen krijgen na een avond flink doorzakken... :peukie: :D

Hm.. verschillende ideeen voor een step sequencer.. Ik denk dat ik is ga kijken naar de mogelijkheden om het wat meer plugin based te maken zodat je zelf kan kiezen welke step sequencer je gebruikt per track ofzo... Is technisch gezien eitje, moet alleen even goed uitgedacht worden. (en iedereen is welkom met briljante ideeen he :halleluja)
Ik heb besloten de workflow ongeveer hetzelfde te doen als Cubase/Logic met wat invloeden van Reason (vooral het rack) en natuurlijk dat allemaal in een mixje a la Travelan ;).
Verder qua uiterlijk (skin).. heeft iemand daar nog ideeen?

Ik zou misschien eens overwegen het frontend als Eclipse RCP te schrijven. De onderliggende audio/midi processing zal toch echt in C++ moeten gebeuren en dat is nog een hele kluif voor 1 persoon (als je mij vraagt nagenoeg niet te doen).

Ook niet vergeten dat tegenwoordig steeds meer gebruikers alleen nog met audio werken en niet eerst alles uitwerken in midi. De huidige opzet waar een softsynth in feite over midi aangestuurd wordt (toch of niet?) en vervolgens audio produceert en terug geeft aan de sequencer via de VST api is misschien niet meer optimaal. Moeten we niet eens serious er over nadenken de functionaliteit van sequencer, patch editor en softsynth opnieuw te verdelen.

Good luck !

Het lijkt mij ook erg leuk een sequencer te schrijven. Maar ik kan er de tijd niet voor vrijmaken.
Kom al tijd tekort om muziek te maken :)

Echt een te vet idee:D

Misschien dom en overbodig(ik heb geen verstand van programeren) maar een goede dualcore ondersteuning en ik denk dat je ook beter met vista reken kunt houden maar wat ik al zeg ik ben maar een leek en hier is vast al over nagedacht!!!

Ik zal verders nog wel ff nadenken wat ik mis in de huidige sequencers op de markt......

Origineel geplaatst door travelan
Verder qua uiterlijk (skin).. heeft iemand daar nog ideeen?

Ik zou voor een redelijk donker uiterlijk gaan, dat is lekker rustig aan de ogen. Wellicht is dit overigens wel persoonlijk. Ik vind de kleuren van je screenshot zelfs nog te licht.

Een zeer interessant project verder, ik ben benieuwd naar de eerste public Alpha ;)

Origineel geplaatst door GnarlyBarf

Soortgelijk idee had ik laatst ook nog. Uiteindelijk nog wel wat op papier gezet, misschien toch nog maar even opzoeken, en een digitale schets maken..

Nog testers nodig toevallig travelan?:D

Wordt het nou een stepsequencer of een tracksequencer (ala Cubase, Logic)? Of beide? Persoonlijk zit ik niet te wachten op een tracksequencer, zijn er al genoeg van. Een geavanceerde stepsequencer lijkt me wel gaaf.

Dit kun je nooit helemaal alleen doen, ik ben zelf ook programmeur en goeie testers halen er toch weer dingen uit die of niet goed in elkaar zitten of niet logisch in elkaar zitten. Dus je hebt eigenlijk nog teamgenoten nodig die denken aan:

- technische dan wel gebruikersdocumentatie, readme's en release notes,
- technische en functionele (deel) tests,
- graphics en UI,
- etc.......

Origineel geplaatst door bronswerk
Wordt het nou een stepsequencer of een tracksequencer (ala Cubase, Logic)? Of beide? Persoonlijk zit ik niet te wachten op een tracksequencer, zijn er al genoeg van. Een geavanceerde stepsequencer lijkt me wel gaaf.
ja, soort modulaire monsterstepseq :D

met onder andere van die cirkelmodules zoals gnarly zei:) en liefst zoveel mogelijk mogelijkheden voor variabele patternlengtes, steplengtes en dergelijk, zodat er ritmisch verschrikkelijk vage dingen uit te halen zijn :)

en dan mogelijkheid om per project een aantal verschillende samplesets te maken, en dan kun je per module instellen of hetgene wat hij genereert naar ofwel (een) bepaalde sampleset(s) ofwel een bepaald midikanaal gestuurd wordt

en misschien ook verschillende modes per module, zoals noot informatie, volume, panning en of andere instelbare parameters. zodat je bijvoorbeeld een cirkelmodule een sampleset kunt laten bespelen, terwijl een andere module het globale volume of andere parameter van diezelfde sampleset aanstuurt

geen idee of dit duidelijk/mogelijk/interessant is :D

Origineel geplaatst door MadDonna
Dit kun je nooit helemaal alleen doen, ik ben zelf ook programmeur en goeie testers halen er toch weer dingen uit die of niet goed in elkaar zitten of niet logisch in elkaar zitten. Dus je hebt eigenlijk nog teamgenoten nodig die denken aan:

- technische dan wel gebruikersdocumentatie, readme's en release notes,
- technische en functionele (deel) tests,
- graphics en UI,
- etc.......
Heb je helemaal gelijk in. Vandaar dat ik nu ook op zoek ben naar enthousiastelingen voor graphics/gui (photoshoppers of wat dan ook). Tegen de tijd dat er een redelijke snapshot klaar is post ik het op dit forum, waar iedereen voor tester kan spelen.
Daarnaast zoek ik nog 1 iemand die zich bezig wil houden met alles buiten grafisch en programmeerwerk om (PR, reclame, website, connecties, administratief werk, etc) , maar dat komt later wel.

Dualcore support is wel een leuke functie, maar dat is niet een van de eerste zorgen. Delphi (Object Pascal) is wel multi-threaded, dus in feite wordt je dual-core capaciteiten al in mindere mate benut.

Het is (uiteindelijk) de bedoeling dat het een heus DAW wordt. De basis wordt een multitracksequencer die een iets alternatieve opzet heeft. Per track zal je kunnen kiezen wat de track doet. Dit kan zijn Audio (zoals ik cubase), MIDI (wederom zoals in cubase), drum-achtige step sequencer (beetje zoals de patterns in FL Studio) etc. Dit biedt ruimte om de ronde step sequencers er in te bouwen zonder dat dit een elementair onderdeel wordt (waardoor het uitendelijke programma weer een wat bredere doelgroep krijgt). Mijn bedoeling is om het modulair te houden, in hoeverre dit zal zijn moet nog blijken.

Wat betreft het uiterlijk; ik vind dit een heel belangrijk punt. Het moet er professioneel uit zien, en echt kracht uitstralen. (De eerste indruk is vaak van groot belang bij de keuze van sequencer)
Het moet niet te speels zijn (tis geen computerspelletje), maar windows 3.1 looks (zoals REAPER) zijn ook niet fijn. Overzicht is alles, dus lekker clean.

Het eindproduct zal in elk geval gratis verkrijgbaar zijn. Misschien in een limited version (zoals Ableton het doet met Live!), maar in ieder geval gratis. In dat geval zal er ook een koop-versie komen, maar in dit stadium is het nog niet van wezelijk belang om daar aan te denken.

Maargoed, ik ben dus nog op zoek naar mensen die net als mij enthousiast zijn voor een nieuwe serieuze sequencer/DAW en tijd over hebben om te steken in dit project.
Als je op een of andere manier denkt je steentje bij te kunnen en willen dragen ben je altijd welkom! Je kunt mij bereiken via PB of mail (travelan@gmail.com).

misschien deze tips?

import: protools file, cubase, cakewalk, logic..

save as:protools file, cubase, cakewalk, logic..

convert/export to: protools file, cubase, cakewalk, logic..

nog eentje:

mogelijk tot een externe editor? (zoals de good old vst)

Een gouden tip van een freelance programmeur: werk zoveel mogelijk met interfaces en abstractie-lagen. Oa het boek dat ik vaak gebruik is "Design Patterns" van de GoF (Gang Of Four). Dit is een echte aanrader van formaat.

Gebruik bv het Command pattern om menu-items, toolbuttons etc aan elkaar te koppelen aan een commando.
Gebruik het state pattern om een undo/redo mechanisme in te bouwen.

Maak ook eerst een opsomming van alle software modules die er gaan bestaan. Bv om met een lijsjte te beginnin:
- de managers (allen geïmplementeerd als singletons)
TransportBar
Mixer
VSTIRack
- een serialize/deserialize module: om een project te bewaren/in te lezen (misschien XML?)

Heel belangrijk. Vergeet ook geen mini runtime debugger te voorzien in je programma. In Debug mode zou je dan een klein venster hebben waarmee je elementaire gegevens kunt opvragen.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back