Synth-solo's

jup helemaal mee eens, muziek is toch eigenlijk gevoel, of dat zou et moeten zijn in mijn beleving. Ik vindt eigenlijk nick cave achter een piano die into mine arms speelt en zingt echt veel indrukwekkender dan jordan rudess die weet ik veel welke overde top snelle solo speelt....En eigenlijk ben ik nogwel een prog freak:confused:

Een ongelooflijk mooie solo vind ik nog altijd Johannes Schmoelling - A great Continent op het album White Out, misschien is het omdat de eerste 4 minuten niet veel meer voorstellen dan wat ambient geluiden, maar dan barst de track langzaam maar zeker open. ***Kippevel*** telkens weer. Geen duizend noten per seconde, maar oh zooo dramatisch mooi, zowel qua geluidsmanipulatie als qua melodie. Misschien wel het mooiste stukje muziek dat hij ooit maakte (ja, ook tijdens zijn periode bij Tangerine Dream :) ).
Weet eigenlijk niet welke synth hij daar gebruikt, hij gebruikte nogal veel de jupiter 8 naar verluidt, maar hier zou ik het niet direct kunnen zeggen.

Origineel geplaatst door PietjePieter
Ik ga vanavond is luisteren :)

Zal ik gelijk is kijken of ik ook ergens een mp3tje met een solotje online kan gooien. Effe checken of ik ergens webspace kan regelen :)

Zo nouw een beetje laat, maar beter laat dan nooit :)

Tenet even een solotje ingespeelt, is niet echt perfect maar het idee is wel leuk vindt ik persoonlijk. Wat commentaar/tips is altijd fijn.

Attachments

• solotje.mp3
    783,8 KB · Bekeken: 106
Origineel geplaatst door Rianne_SynthiA
Jan Hammer op zijn Oberheim The Probe:

http://www.youtube.com/watch?v=aJpIQ3dituE

Er bestaan drie exemplaren van The Probe en naast Hammer hebben ook George Duke en Tom Oberheim zelf er een.
In dit fragment het Miami Vice Theme met Tony Williams en dat is de op een na beste drummer toch?

Beetje laat, maar volgens mij is dat verhaal van 'the Probe' niet een beetje vreemd?
Op het filmpje zie je in ieder geval een Lync LN-1 keytar (als masterkeyboard, wat er wordt aangestuurd blijft te raden over...).

Lync LN-1:
european_technology_the_lync.jpg

Overigens kom ik maar een paar verwijzingen naar de mysterieuze 'Probe' tegen, dit zou inderdaad een handgebouwd keyboard zijn. Lijkt me toch een andere dan die op de video.

Absoluut fraai synthwerk - waaronder een aantal bijzonder smakelijke solo's - vind je op het album van Frost: Milliontown (2006), spannende prog-rock met hints van "It Bites" en "Dream Theatre".

Perfect toetsenwerk van Jem Godfrey!! Aanrader.

Origineel geplaatst door Hanz
Beetje laat, maar volgens mij is dat verhaal van 'the Probe' niet een beetje vreemd?
Op het filmpje zie je in ieder geval een Lync LN-1 keytar (als masterkeyboard, wat er wordt aangestuurd blijft te raden over...).

Lync LN-1:
european_technology_the_lync.jpg

Overigens kom ik maar een paar verwijzingen naar de mysterieuze 'Probe' tegen, dit zou inderdaad een handgebouwd keyboard zijn. Lijkt me toch een andere dan die op de video.
Lijkt me wel wat, zo'n Lync...

De toetsensolo in A Change of Season vind ik nog altijd 1 van de betere. Volgensmij zelfs door Derek Sherinian, een toetsenist welke wat mij betreft had mogen blijven. Verder is het werk van Kevin Moore in Take The Time erg goed.
Jens Johansson valt mij qua smaakvolle techniek ook op. Zijn thrills/vibrato speelt hij zelf ipv gebruik joystick/pitchwheel.

Origineel geplaatst door Keywizz
De toetsensolo in A Change of Season vind ik nog altijd 1 van de betere. Volgensmij zelfs door Derek Sherinian, een toetsenist welke wat mij betreft had mogen blijven. Verder is het werk van Kevin Moore in Take The Time erg goed.
Jens Johansson valt mij qua smaakvolle techniek ook op. Zijn thrills/vibrato speelt hij zelf ipv gebruik joystick/pitchwheel.
Ik ben blij dat Derek eruit gekickt is, want anders was-ie Virgil Donati waarschijnlijk niet tegengekomen en waren ze Planet X niet begonnen ;)

(Vibrato zonder weel lijkt me trouwens knap lastig ;))

Origineel geplaatst door Hanz
image_mini

In mijn boek "Synthesizers" staat ook een foto van Roger met Probe, maar dat had ik even niet bij de hand..

Uit WikipediaRoger Powell was a member of the rock band Utopia, led by Todd Rundgren and featuring players Kasim Sulton and Willie Wilcox, among others. Powell played keyboards and synthesizers for the band from 1974 until its disbanding in 1985, playing, writing, and singing on 10 of the band's 11 albums. For its live shows, Powell created the Powell Probe; the first remote, hand-held polyphonic synthesizer controller which featured a custom-made shell used to access a complex stack of sequencers and other peripherals offstage.

Yes owner of a lonely heart of is dat een gitaar?
Ik heb begrepen dat er ook heel wat fairlight op dit nummer gebruikt is.

Talk Talk Such a shame volgens mij een DX7 tenminste die zag ik ze tijdens een solo gebruiken op het podium.

Origineel geplaatst door Exzit
Talk Talk Such a shame volgens mij een DX7 tenminste die zag ik ze tijdens een solo gebruiken op het podium.
Volgens mij was dat op die opname een Roland Jupiter 8, maar ik kan er naast zitten...

Saga - Ice nice (maar ook veel andee tracks als oa Humble Stands)
ELP - Fanfare for the comming man.
Klaus Schulze - Sense.
Tony Banks - veel van zijn vroege werk bij Genesis
Spliff/Nina Hagen band - Heerlijke solos op die tracks

Origineel geplaatst door Exzit
Yes owner of a lonely heart of is dat een gitaar?
Ik heb begrepen dat er ook heel wat fairlight op dit nummer gebruikt is.
De solo is toch echt een electrische gitaar met distortion met daaraan een reine (nouja, getempereerd reine) kwint omhoog gepitchshifte variant eraan toegevoegd.

Origineel geplaatst door Grooveron
...
ELP - Fanfare for the comming man.
...
"common man", hoop ik toch? (Origineel van Aaron Copland.)

Origineel geplaatst door Hans de Vries
Volgens mij was dat op die opname een Roland Jupiter 8, maar ik kan er naast zitten...

Zou kunnen maar ik heb ze meerdere keren een DX7 zien gebruiken bij een solo maar of dat dat nummer was weet ik niet meer zeker te lang geleden 1986 of zo.

Back