Audio van videoclips levellen

Hey daar,

ben op zoek naar (simpele en goedkope) manier om de audio van een grote hoeveelheid digitale video bestanden op één niveau te levellen.

Kent iemand een stuk software waar dit mee kan?

Is onmogelijk.

Als je een beetje thuis bent in editten en je hebt een programma zoals Premiere pro, dan kan je daarin je vst's gebruiken (compressor/limiter), en zo dus ook alles rechttrekken.

Ik gebruik m'n UAD-1 vst's (1176 is mn favo) vaak bij video-projecten om het helemaal af te maken :)

Je zou ook per video de audio kunnen exporteren naar een of andere audio editor en vervolgens weer terug importeren.

Ik doe dat weleens als ik een speciaal effect, of gewoon een complexe cut of fade of wat dan ook nodig heb: FF exporteren naar cubase (evt. via Edit Decision List), knippen, plakken en dan weer terug.

In beide gevallen moet je uiteraard wel al je video's opnieuw renderen, maar jah, je wilt wat he...:D

Origineel geplaatst door fuse
Is onmogelijk.

is niet onmogelijk .. er zijn in ieder geval al 2 manieren die ik zelf kan bedenken ..

audio/video demuxen (audio stream van de video stream splitten) .. audio stream normalizen en weer joinen met de video file..

of gewoon t hele project in tmpgenc laden, audio normalizen en de hele zooi opnieuw encoden ..

edit -

optie 1 is dus t snelst hierbij hoef je niet de video file opnieuw te encoden ..

google maar ff naar demux(en) ..

Laatst gewijzigd:
Er zijn al tig draadjes geweest over geluidsnivo's gelijkt proberen te krijgen.
En de conclusie daar was dat je het kan benaderen met RMS compressie.
Maar dan zelfs dan is het geen garantie dat het 100% goed komt.

plus het gegeven dat compressie niet alleen je levels aanpast; maar ook je dynamiek.

Maar misschien is er wel een compromis te vinden tussen normalisation, levelling op basis van rms en limiting, en wie weet wel in een esoterische plugin. Maar ik ken m niet.

probeer een oude versie van Vegas, nu van Sony...
vroeger geloof ik van die Soundforge mensen...
daarmee gaat dit prima.

Er is geen automatische software die je oren kan vervangen.
Die zal er evt wel komen maar wie dat bedenkt zal steenrijk worden.

Origineel geplaatst door resonance
is niet onmogelijk .. er zijn in ieder geval al 2 manieren die ik zelf kan bedenken ..

audio/video demuxen (audio stream van de video stream splitten) .. audio stream normalizen en weer joinen met de video file..

of gewoon t hele project in tmpgenc laden, audio normalizen en de hele zooi opnieuw encoden ..

edit -

optie 1 is dus t snelst hierbij hoef je niet de video file opnieuw te encoden ..

google maar ff naar demux(en) ..
Leuk allemaal, maar als je het wel eens gedaan hebt, weet je dat je de boel moet gaan synchroniseren. En als dat veel video's zijn is dat een hels karwei. Niet onmogelijk, maar veel werk. Of mis ik dat die tmpgenc voor je de boel synchroon houdt?

Origineel geplaatst door Yoonchi
Of mis ik dat die tmpgenc voor je de boel synchroon houdt?

als je alleen normalized sowieso

zie geen reden dat de audio files ineens niet meer in sync zijn als je ze weer samenvoegt.. heb vroeger regelmatig video clips opgenomen van sateliet op mn pc .. daarna de tv audio bewerkt (eq'en / normalizen) en weer samen voegen en t was nooit out of sync.. heb t wel een keer meegemaakt dat ik een slecht programma had dat alles out of sync raakte na t demuxen of samenvoegen.. had volgens mij te maken met dat ie de gops verkeerd aanpakte ofzo

Origineel geplaatst door resonance
als je alleen normalized sowieso

Ik vraag me af of de topicstarter dit bedoelt met levelen?
Normalizen is niet meer dan zorgen dat je hoogste piek exact 0dB is. Dit houdt nog lang niet in dat het geluidsniveau eronder gemiddeld ongeveer op hetzelfde volume zit. Verre van dat. Dat kan per track verschillend zijn.

Je zou het idd bijvoorbeeld met Cubase kunnen doen. Maar dat is geen goedkope optie als je Cubase nog niet bezit.

Verder ben ik het met fuse eens. Kan niet (dus niet simpel+goedkoop). Natuurlijk kan het (technisch). Maar niet als je aan de gestelde voorwaarden (simpel+goedkoop) wilt voldoen.

Back