MKS-80 <> Andromeda

Hooihuis

Acta est fabula
Ik zit er over te denken om misschien mijn Roland MKS-80 + programmer te verkopen en in plaats daarvan een Alesis Andromeda aan te schaffen. Ben er alleen nog niet over uit want de MKS-80 klinkt toch ook wel erg lekker en ben een beetje bang dat ik er misschien spijt van krijg....

Is er misschien iemand die beide machines (gehad) heeft en hier iets over kan zeggen? Ik weet, het is allemaal subjectief, maar dan krijg ik tenminste een beeld :)

Dat de Alesis 2 keer zoveel stemmen heeft is mij bekend maar verder niet heel erg belangrijk voor me, want qua stemmen kon ik tot nu toe met de Roland prima uit de voeten.

Alvast bedankt voor eventuele reacties :okdan:

Ja ikke :)

Alle revs van de MKS 80 met MPG heb ik gehad, wat ik zou doen.........
Als ik een rev 3 of 4 zou hebben (zelfde VCO's) dan zou ik die niet
wegdoen voor een Andromeda, een rev 5 wel, dat vind ik een
opgevoerde MKS 70 qua sound ( niet kwaad worden wie dan ook,
mijn mening :) )
Een Andromeda is wat allrounder en kan meer, meer sonische mogelijkheden,
maar een MKS 80 met Curtis heeft veel meer karakter, althans karakter wat mij
aanspreekt.

Ik zou ze allebei doen rev 3/4 + Andy = mooie set.

Okee, thanx!

Haast heeft het in ieder geval niet dus eerst maar eens kijken hoe ik er over een paar weken over denk. En ook weer eens een programmeersessie plannen met de MKS-80 want dat zegt soms meer dan lang nadenken ;)

Hoe dan ook, allebei is geen optie want dat is echt te veel van het goede.

Kan iemand mij zeggen of die stepsequencer van de Andromeda een beetje interessant is? Deze is naar ik aanneem goed extern te syncen?

Ik heb ze toevallig allebei tergelijk een keer gehoord (1,5jr geledn )en vond de MKS80 voller en natuurlijker van klank. Begrijp me niet verkeerd, want die Andy (zoals sommige hem hier noemen) is echt wel een monster van een synth :) 10x zoveel mogelijkheden als de MKS maar..
Ik ben daarnaast behoorlijk RolandGek dus misschien niet een goede graadmeter.

Hou de MKS met Programmer :okdan:

Nooit wegdoen die MKS, weliswaar geen Jupiter 8, zoals ik oa. vandaag heb vernomen van boemtsjak (voor het eerst in levende lijve ontmoet), maar toch zeker een synth met karakter die toch wel heel erg bruut kan klinken :okdan:

de andromeda kan eg veel en ook nogs goed klinken ,..voelt wel plastic aan
knoppen ook betje so / so
maar is een egte all roundert [vriend van mij heefter een en doet m voorlopig egt niet weg
die heeft van dv 800/ tot modulair en vindt de andromeda t gehel gebied beslaan

dus jouw de keuze ,..wat wilje een mks ...straight forward goede synth [welke rev.?]
of de alles kunner

jijhad toch genoeg .........:D

Re: MKS-80 <> Andromeda

Origineel geplaatst door Hooihuis
Ik zit er over te denken om misschien mijn Roland MKS-80 + programmer te verkopen en in plaats daarvan een Alesis Andromeda aan te schaffen. Ben er alleen nog niet over uit want de MKS-80 klinkt toch ook wel erg lekker en ben een beetje bang dat ik er misschien spijt van krijg....

heb dezelfde twijfel gehad bij m'n jp8, toen ik de a6 wou aanschaffen.
ben blij dat ik hem toen niet verkocht heb. de a6 is welliswaar een veelzijdig apperaat, de jp8 ( en dus ook de mks80+programmer, voor zover mij bekend) klinkt gewoon beter, kwalitatief, wat die doet doe/klinkt die beter dan de a6 , en dat zou ik werkelijk gemist hebben. + hij is veel makkelijker om eens snel een idee om te zetten in iets concreets: ca 5 minuten tegenover minstens 1 uur op de a6. een niet te onderschatten voordeel en voor mij meer dan eens een blijk van kwaliteit.
je hoeft veel minder hard te werken om een goed geluid te hebben !

kortom ik zou nog even doorsparen en ze allebij houden, puur subjectief
sunny:kimono:

Origineel geplaatst door Wiseguy
Ja ikke :)

Alle revs van de MKS 80 met MPG heb ik gehad, wat ik zou doen.........
Als ik een rev 3 of 4 zou hebben (zelfde VCO's) dan zou ik die niet
wegdoen voor een Andromeda, een rev 5 wel, dat vind ik een
opgevoerde MKS 70 qua sound ( niet kwaad worden wie dan ook,
mijn mening :) )
Een Andromeda is wat allrounder en kan meer, meer sonische mogelijkheden,
maar een MKS 80 met Curtis heeft veel meer karakter, althans karakter wat mij
aanspreekt.

Ik zou ze allebei doen rev 3/4 + Andy = mooie set.

de rev 5 vind ik alles behalve op een mks70 lijken .. opgevoerd of niet

zie hier de beschrijving van de 2 versies
ik denk dat ze het allemaal redelijk bij het rechte eind hebben btw !
Ik hou igg van die lushy rev 5 sound maar kan me ook zeker wat voorstellen bij een rev 3/4 :{

http://www.the-gas-station.com/messages.cfm?type=normal&thread_id=61167&lastdays=999&

als je maar het halve potentieel uit een Andy gaat halen kan je beter bij de MKS blijven...

Origineel geplaatst door MadR
de rev 5 vind ik alles behalve op een mks70 lijken ..
dat kan so wie so ook niet...
andere parameters dus ander geluid... per definitie...

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door R-ond
jijhad toch genoeg .........:D

:D Ja hoor, en dat vind ik nog steeds. Vandaar dat het mij ook puur om eventueel omruilen gaat; niet dat ik er nog iets bij wil hebben.

Ik denk dat ik het inderdaad voorlopig maar even bij de Roland hou. De geluidsvoorbeelden op het net van de A6 zijn absoluut indrukwekkend, maar op de een of andere manier lijkt de MKS-80 een iets "duisterder" karakter te hebben - ik weet niet hoe ik dit even beter kan omschrijven. Misschien nog het beste te vergelijken met de stem van een blueszanger die gevormd is door jarenlang tabak- en alcoholmisbruik 8) Datzelfde heb ik ook met de MS-20 bijvoorbeeld, ook al klinkt die nog weer ranziger.

Met wat alles dat je thuis hebt staan zou ik iig die MKS houden.
Past veel beter bij de rest je setup.

:D Ja hoor, en dat vind ik nog steeds. Vandaar dat het mij ook puur om eventueel omruilen gaat; niet dat ik er nog iets bij wil hebben.

Ik denk dat ik het inderdaad voorlopig maar even bij de Roland hou. De geluidsvoorbeelden op het net van de A6 zijn absoluut indrukwekkend, maar op de een of andere manier lijkt de MKS-80 een iets "duisterder" karakter te hebben - ik weet niet hoe ik dit even beter kan omschrijven. Misschien nog het beste te vergelijken met de stem van een blueszanger die gevormd is door jarenlang tabak- en alcoholmisbruik 8) Datzelfde heb ik ook met de MS-20 bijvoorbeeld, ook al klinkt die nog weer ranziger.

ik denk dat je de a6 best wel qa tekniek kan vergelijken met de nieuwe prophet 08

heel precise en kan ook ook fatt/ ontstemd klinken
kwestie van proggen ,..mks zalt vanzichzelf wel hebben

en @ wiseguy ik hoop idd niet dat de mks70 lijkt op de mks 80
want ik vondt de jx8p best mooie sounds hebben
maar zoals met bv @juno en so te zachte silky..sounds
allemaal snel weggedaan
ok ok mks zal best bruter zijn ,....

maar op de een of andere manier lijkt de MKS-80 een iets "duisterder" karakter te hebben -

Als dat je echt aanspreekt kun je misschien een keer een compleet andere synth gaan testen, de Prophet VS.
Zeer duistere sounds zijn daarmee te maken.

Ja, dat had ik al eens gehoord inderdaad, lijkt me ook een erg mooie bak trouwens.

Hetzelfde heb ik trouwens ook met de DSS-1. Is eigenlijk natuurlijk een sampler maar ik beschouw dat ding gewoon als een synth, en hij heeft ook dat duistere klankkarakter waar ik zo van hou. Je zou misschien denken dat dit met elke synth mogelijk is door je filterinstelling oid aan te passen, maar zo simpel werkt het dus niet.

Wat betreft de MKS, daar ben ik al uit. Die blijft voorlopig nog even lekker in het rack hangen :)

ik zit zelf ook weer eens zeer sterk richting een andromeda te denken (als ik iets anders toch niet kan krijgen) en kwam oa dit tegen:

http://www.youtube.com/watch?v=vhKVWUCrV94&mode=related&search=

de stepsequencer waar je naar vroeg wordt ook nog even ingezet.
tja, eigenlijk is het altijd het zelfde liedje, met synths van een beetje niveau: ga je voor de doorleefde sound en zeer intuïtieve bediening van een oudje, of toch voor de nog steeds zeer goede sound (bv lekker strakke bassen) en veel meer mogelijkheden (en ook veel minder intuïtieve werkwijze) van een nieuwe analoge.
als er ooit een oplossing voor dit probleem komt, dan geef ik het midden-oosten ook nog wel een kans.

check ook ff mijn wbesite, ik heb twee nummers erop staan die 100% andromeda zijn:

it's alive (onder kopje 2005) en hapiness is analog (onder 2003-2004)

en onder 2006 staat nog early morning, dat is helemaal andromeda op de pad sound na.

en helemaal onderaan staat nog een snippet puur om te laten horen hoe vet de andromeda kan klinken genaamd Andy Fat

http://www.gerards-productions.nl

hij is echt wel vet maar je moet de tijd hebben zelf sounds te programmeren want de presets zijn voor 75% te glad, smooth en zuiver.

Origineel geplaatst door synthmann
check ook ff mijn wbesite, ik heb twee nummers erop staan die 100% andromeda zijn:

it's alive (onder kopje 2005) en hapiness is analog (onder 2003-2004)

en onder 2006 staat nog early morning, dat is helemaal andromeda op de pad sound na.

en helemaal onderaan staat nog een snippet puur om te laten horen hoe vet de andromeda kan klinken genaamd Andy Fat

http://www.gerards-productions.nl

hij is echt wel vet maar je moet de tijd hebben zelf sounds te programmeren want de presets zijn voor 75% te glad, smooth en zuiver.

hapiness is analog bevalt me een stuk beter dan it's alive, maar dat is een kwestie van smaak. lekker.
klinkt inderdaad goed, maar toch...... heb net een stom saw stringetje uit een pro one gehaald, dat toch iets heeft dat ik in andromeda, se1x of zo niet terughoor. het blijft lastig.

wat de presets betreft heb je natuurlijk helemaal gelijk.

Back