PPG 2.0: om mee te beginnen

Zo, eerst maar eens de binnenkant nader bekijken:

Het keyboard:
Dit is zo'n $*&^%#*$% j-wire keyboard, u weet wel, met die handige contactjes die zo makkelijk kapot gaan (heb er inmiddels al eentje vast moeten solderen...).
Verder heeft de PPG volgens de manual zowel aftertouch als velocity. Ik ben geen techneut, maar ik neem aan dat het gedeelte op de bodemplaat (ik heb er een klein stukje van uitgelicht) iets met de aftertouch te maken heeft? Wie weet daar meer over te vertellen? Het is een soort met ducktape vastgeplakte strip, maar ik heb geen flauw idee wat het exact is.

Attachments

• ppg-keyboard.jpg
    ppg-keyboard.jpg
    305,2 KB · Bekeken: 92
Origineel geplaatst door SCD
Zo, eerst maar eens de binnenkant nader bekijken:

Het keyboard:
Dit is zo'n $*&^%#*$% j-wire keyboard, u weet wel, met die handige contactjes die zo makkelijk kapot gaan (heb er inmiddels al eentje vast moeten solderen...).
Verder heeft de PPG volgens de manual zowel aftertouch als velocity. Ik ben geen techneut, maar ik neem aan dat het gedeelte op de bodemplaat (ik heb er een klein stukje van uitgelicht) iets met de aftertouch te maken heeft? Wie weet daar meer over te vertellen? Het is een soort met ducktape vastgeplakte strip, maar ik heb geen flauw idee wat het exact is.

Dat is nou net geen J-wire toetsbord..volgens mij..een j-wire heeft metalen draadjes

Overigens, op geen van beide PPG's werkt de velocity (iemand enig idee hoe dat werkt bij dit type keyboard?) en op eentje werkt de aftertouch, maar een heeeeeeeeel klein beetje...

Het volgende plaatje is het PPG input/output board. Hierop zitten alle connectoren vanaf de verschillende boards, keyboard, controlpanel, LCD etc aangesloten.

Bij het zwarte pijltje op het moederbord zit nog een board connector waar geen board in zit. Ik ben dan altijd zo benieuwd wat ze daar bedacht hadden... Overigens in beide PPG's zit daar niets...

Attachments

• ppg-ioboard.jpg
    ppg-ioboard.jpg
    342,6 KB · Bekeken: 101
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door ralphvanzeel
Dat is nou net geen J-wire toetsbord..volgens mij..een j-wire heeft metalen draadjes

Dat klopt, hij heeft metalen draadjes die tegen een "balk" aan komen als je een toets indrukt en eentje daarvan was afgebroken, dus volgens mij is het wel een j-wire toetsenbord. Misschien zei ik het niet duidelijk :)

Dan een afbeelding van het moederboard. Hier zitten zes boards in een hoek van negentig graag op die gestoken zijn in grote connectoren. Vier voiceboards (met elk twee voices), een memoryboard en het IO board.

Op dit plaatje is een voiceboard en het memoryboard er uit.. In het midden zie je staan MB81 (ik neem aan motherboard 1981).

Attachments

• ppg-motherboard.jpg
    ppg-motherboard.jpg
    353,4 KB · Bekeken: 99
Dan een afbeelding van het memoryboard. Ik vermoed dat hier de geheugens op zitten voor de presets, de sequencer, de arpeggiator en de wavetables?

Attachments

• ppg-memory.jpg
    ppg-memory.jpg
    376 KB · Bekeken: 101
Een detailopname van het moederbord: 13-10-82. Dus op drie dagen na, 25 jaar geleden is dit board neem ik aan gecheckt :)

Het piepschuim onder het moederboard zit in beide PPG's. Dit kwam dus ZO uit de fabriek... :D

Attachments

• ppg-mb detail.jpg
    ppg-mb detail.jpg
    300,1 KB · Bekeken: 103
Dan heeft een van de PPG's een Kenton midi interface ingebouwd, maar die is helaas niet werkend. Ik hou me uiteraard aanbevolen voor literatuur hierover... de installatiemanual dus! Kenton zelf geeft geen antwoord op vragen hierover helaas...

Oh en het plaatje van de kit

Attachments

• ppg-kenton.jpg
    ppg-kenton.jpg
    359,7 KB · Bekeken: 101
Een van de vier voiceborden.
De drie chips linksboven zijn respectievelijk twee CEM3320's (filter) en 1 CEM3330 (dual VCA).
De voices zijn op de PPG verdeeld in twee groepen van vier, de oneven voices 1, 3, 5 en 7 zijn hard links gepanned, en de even voices 2, 4, 6 en 8 hard rechts, als je de twee uitgangen gebruikt.

Attachments

• ppgvoice.jpg
    ppgvoice.jpg
    317,7 KB · Bekeken: 107
Dan als laatste nog een afbeelding van de achterzijde van het LCD board. Dit LCD schijnt het zeldzaamste onderdeel van de PPG te zijn. Als die sneuvelt heb je een probleem...

Attachments

• ppg-lcd.jpg
    ppg-lcd.jpg
    222,6 KB · Bekeken: 102
Ralph:

Attachments

• ppg-j-wire.jpg
    ppg-j-wire.jpg
    314,9 KB · Bekeken: 97
Dan de buitenkant:

Attachments

• ppg2.jpg
    ppg2.jpg
    246,1 KB · Bekeken: 102
En nog eentje

Attachments

• ppg1.jpg
    ppg1.jpg
    149,3 KB · Bekeken: 103
Dan de bedieningsonderdelen.

Eerst maar de meest linkse secties.
Linksboven een mastertune knop, links onder de master volume knop.

Dan twee ADSR's. De bovenste voor modulatie van filters en wavetablepositie, de onderste voor modulatie van de VCA's
Er zijn twee aparte panel modes naast de normale die de bovenstaande functies geven, namelijk de zogenaamde "second panel-modus". Dan worden de blauwe teksten in witte blokjes actief, zijnde van links naar rechts en van boven naar beneden:
De LFO: delay, golfvormkeuze en modulatie intensiteit en daaronder een simpele pitch envelope: Attack, Decay en pitch (negatief gaat van onder de originele pitch omhoog, positieve waardes geeft een pitch modulatie van boven de originele pitch naar beneden.

Dan is er nog een vierde panelmodus genaamd "third panel modus" (wit omstippelde functies). Hier kies speciale modulatie routings op de sequencer en arpeggiator volgens mij, ik moet de manual hier nog over uitspitten eigenlijk... Volgt dus nog :D

Attachments

• envelopes.jpg
    envelopes.jpg
    89 KB · Bekeken: 105
Echt gaaf, ik vind dat nummerieke gedeelte zo filtsend echt "Computer" stijl.

Volgende secties:
Linkboven de LFO tempo knop, in third mode wordt het de arp/sequencer tempo knop.
Onder de aanduiding van de mode waar je in zit, respectievelijk group A, group B, group A+B, second mode of third mode. Dit kies je helemaal rechts bij de display-select sectie (zie verderop).

Hiernaast vind je de cutoff, filter resonance, wavetable position en op de onderste rij envelope 1 amount op het filter, envelope 2 amount op de vca en envelope 1 amount op de wavetable positie.

En het plaatje

Attachments

• lfo-modifiers.jpg
    lfo-modifiers.jpg
    356,4 KB · Bekeken: 103
Dan het LCD gedeelte. Hier lees je de instellingen af van alle mogelijkheden die de PPG biedt. Soms handig, soms Spartaans, maar onmisbaar bij het programmeren van geluiden...

Eromheen staan een aantal handige lijstjes van afkortingen en nummerkeuzes, zoals de verschillende keyboardmodes, sequencermodes, modulatiebronnen en destinations en data transfer acties (waaronder het saven van geluiden).

Attachments

• lcd.jpg
    lcd.jpg
    295,7 KB · Bekeken: 99
Back