PPG 2.0: om mee te beginnen

Wel jammer Boele dat de CEM-tjes direct op de print zijn gesoldeerd ik neem aan dat je ze een keer moet vervangen.
Dan zou ik er eerst meteen voetjes op solderen.
Verder valt 't wel mee met de elektronica ik had verwacht dat de PPG helemaal volgestouwd zit met prints vooral in die periode.

groet Gert-Jan

Het laatste plaatje: de keyboard sectie:
Hier zie je het nummerieke gedeelte voor het kiezen van presets en het ingeven van waardes, alsmede de belangrijke display modes. Deze licht ik hier vast even toe:
In PROGRAM mode kies je presets, kun je wavetable veranderen, geef je de keyboard mode in (hierover zo meer), kun je een sound saven, de arp/sequencer stoppen/starten en een keyboard split ingeven.

Je kunt de WAVE 2 als het ware multitimbraal maken met 2 klanken, die wel allebei op dezelfde wavetable teruggrijpen maar voor de rest ALLES onafhankelijk hebben :halleluja " de envelopes, de filtersettings, de tuning, de wavetablepositie, de modulatiedieptes etc. etc. (maar niet de arpmode helaas...). Hiervoor heb je twee groepen, logischerwijs genaamd group 1 en group 2. Je kunt bij het editen van een sound met de knop onder "PROGRAM" (GROUP) kiezen voor group 1, group2 of group 1+2 tegelijk. Dat wordt aangegeven onder de LFO knop met ledjes (zie hierboven). De keyboardmodes zijn 1x8 voices polyfoon (1 groep dus), 2 x 4 voices polyfoon (2 groepen van 4 voices), 4 x 2 voices (2 groepen van 2 gelayerde voices, dus twee duofone groepen), 8 x 1 ( groep, monofoon, 8 voices gestapeld). Dan A-Quad/B-quad en verder... modes bij het gebruik van split keyboard.

DIGITAL: roept een scherm op met alle modulatie instellingen: bronnen zijn keyboard, modulatie (= lfo), aftertouch en velocity. De destinations zijn wavetablepositie, filter cutoff, amp en pitch.

TUNING: dit is wel weer erg grappig. Je kunt iedere voice onafhankelijk stemmen. Zowel met semitone stappen als met een paar finetunestappen!

ANALOG: hiermee geeft het LCD de nummerieke waardes weer van de standen van de draaiknoppen op het gedeelte rechts. Handig als je een klank op een patchsheet wil vastleggen.

SEQUENCE: hier vindt je de instellingen voor de arpeggiator en sequencer

DATAT.: een shortcut om een sound te saven

KEYB.: een shortcut naar de keyboard mode keuzes.

PANEL: het kiezen van de verschillende panelmodes

RUN/STOP: een shortcut naar de start\stop functie van de arp/sequencer

Attachments

• keyboard.jpg
    keyboard.jpg
    242,7 KB · Bekeken: 106
Zo, muziekje tussendoor.

leuke arp van de PPG, terwijl ik aan waveposities draai, wavetables switch, de cutoff en resonance beroer, als ook de filter envelope op het eind. Een hoop geklooi dus.
Maar duidelijk is wel dat de PPG een erg prettige onderkant heeft. De envelopes vallen me helemaal niet tegen qua snappy en het bewegen van het geluid door de wavetables is natuurlijk heerlijk :luv:
Wij spreken over 32 wavetables met 64 waveposities, waarvan de laatste drie steeds triangle, blokgolf en zaagtand zijn.
Dus 32 keer 61... Ik tel een hele dikke 1900 waveshapes 8)

Nogmaals, persoonlijk vind ik vooral de samenhang tussen die digitale oscillatoren en het analoge filter en vca een G E N I A L E mix.

Je kunt van alles zeggen over de PPGs, maar ze geven echt een *unieke* sound, die geen enkele andere wavetablesynth zo mooi kan produceren...

http://www.synthmusic.info/mp3s/sequence.mp3

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door SCD
Ralph:

ja idd...ik dacht dat het een mebraam toetsbord was...maar ik denk dat je deze wel kan krijgen. Volgens mij kan Saint Eric je wel helpen

Origineel geplaatst door ralphvanzeel
ja idd...ik dacht dat het een mebraam toetsbord was...maar ik denk dat je deze wel kan krijgen. Volgens mij kan Saint Eric je wel helpen
Nee nee, ik heb het afgebroken pinnetje weer vastgesoldeerd. DAT werkt weer. Maar ik zou graag de aftertouch en velocity weer werkend krijgen... =(

Nou het klinkt wel goed zeg......VET....het klinkt alsof het uit de soundtrack van een film komt die PPG

Origineel geplaatst door SCD
Nee nee, ik heb het afgebroken pinnetje weer vastgesoldeerd. DAT werkt weer. Maar ik zou graag de aftertouch en velocity weer werkend krijgen... =(

Ik had een PPG maar die was prima...dus toen heb ik niet de behoefte gehad om hem te openen...ik kan je dus ook niet helpen

........................P...r...a...c...h...t...i...g ....................

........................................:)..................................

........Ik........wil........ook........een........P...P...G.........

Laatste linkjes doen het niet.

Maar wat een dik laag zit er in deze bak......daar kan mijn MicroWave toch echt niet tegen op.

Origineel geplaatst door bikkel
Laatste linkjes doen het niet.

Maar wat een dik laag zit er in deze bak......daar kan mijn MicroWave toch echt niet tegen op.

Nee, daar zeg je zo wat. Ook ik heb een Microwave 1. Tot deze PPG vond ik dat de lekkerst klinkende wavetable synth... Maar NU niet meer :D

Back