MFOS Ringmod

Maarja, wel duurder dan de €5,00 bij Futurlec.

(Sorry,Dick)

Kopen jullie (diegene die het project willen beginnen) de print of etsen jullie dat zelf?

Daar heb je wel een punt,Etaoin.

Ik vind het wel bewonderenswaardig dat hij alles deelt zodat je het ook zelf kan doen.
De meeste willen er toch alleen zelf aan verdienen,denk ik.

Origineel geplaatst door Audiomoebe

Kopen jullie (diegene die het project willen beginnen) de print of etsen jullie dat zelf?

Hier zitten zo weinig componenten op, dit doe ik denk ik met een stuk eilanden print.
4006ringmodAD633.gif

ik denk dat het dit ontwerp wordt, zit er ook nog aan te denken om een eenvoudig oscillator voor input 2 te gebruiken, en een hard bypass schakelaar voor input 1 waar de synth door gaat.

UltraSimpleRingMod.gif

bij dit schema zit een opamp aan de uitgang.
combinatie van de 2 schema's is dan naar jou tevredenheid ? ;)

Als je de uitgang kortsluit, zal de ad633 intern niet gebufferd wezen ?

Ik wilde eigenlijk de Ring Modulator van Roman Sowa bouwen; zie www.sowa.synth.net. Maar al die schema's van een ring modulator met de AD633 zien er min of meer hetzelfde uit.

Maar ik vind degene die Hilltree geplaatst heeft ook wel interessant. Ik moet hem namelijk bij een bestaande Noise module bouwen dus ik heb niet zoveel plek op de frontplaat. Ik neem aan dat die ook op +/-15V werkt of moeten er dan nog componenten aangepast worden?

Ik ga dit weekend AD633's bestellen voor (omgerekend) 5 euro, als er nog iemand wil meeliften dan graag een PB. Ik kwam erachter dat Bridechamber dezelfde prijs rekent maar ook de SSM2164 quad VCA levert. Dus ik ga bij hem bestellen dan kan ik gelijk die SSM meebestellen, want de mijne zijn op.

Dat is een eenvoudig ontwerpje.Die kan ik zelfs maken.:D

Doe mij er maar een. :okdan:

Effe een vraag tussen door:Ik zie geregeld in schema's non-polaire condensators van 2uF
Ik kan die nooit vinden of moet je er dan een paar polaire in serie zetten?
Is dat de standaaard methode net zoals bij de soundlab minisynth.

1,5 uF of 2,2uF is meestal ook wel goed.

Condensatoren zijn meestal niet zo kritisch. en veel types hebben vaak een nog grotere afwijking dan de bovenstaande 2 .

overigens , wil je 2 elco's in serie zetten ?...niet doen !!

Bij dat ultra simple schema van mij hierboven, zijn de condensatoren van 2uF wel elco's [kun je druppel tantaal van maken als het moet]

Zat even in mijn archief te zoeken en kon weinig over de LF411 vinden.
Maar de LF411 is pin compatiabel met de standaard LM741.
Deze kun je nog wel overal goedkoop vinden.
Beter is nog de NE5534, en die is ook grotendeels pin compatiabel

Ok.

Ik kreeg nog een mail van Dick Best en die moet de AD633 per tien bestellen en daar is hij een beetje huiverig voor omdat hij eerder de AD8099 per honderd in moest kopen.Er was toen blijkbaar vraag naar ,maar hij heeft er toen geen enkele verkocht.
Dus als er nog iemand zit te springen om een AD8099 ,dan is Dick de man.

Even over de vervanging van de 441:
Maar kan een TL081 ook,die zijn ook vrij algemeen.
Los van de pencompatibiliteit,waar moet je nog meer op letten als je een vervanger zoekt.

Attachments

• ad8099.pdf
    811,1 KB · Bekeken: 148
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Hilltree
....
overigens , wil je 2 elco's in serie zetten ?...niet doen !!
.....

Met de negatieve kanten aan elkaar.Dan heb je blijkbaar weer een nonpolaire.Dat halveert de waarde.
Dus: twee van 4uF wordt 2uF
Zo adviseert Ray het als je geen 2uF kan vinden

Origineel geplaatst door Hilltree
Zat even in mijn archief te zoeken en kon weinig over de LF411 vinden.
Maar de LF411 is pin compatiabel met de standaard LM741.
Deze kun je nog wel overal goedkoop vinden.
Beter is nog de NE5534, en die is ook grotendeels pin compatiabel

Dick heeft de LF411 wel uit voorraad leverbaar:
http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=567

De LF411 is een JFET opamp dus ik zou zelf zeggen dat een andere JFET opamp de meest logische keuze is. TL081 is de meest voor de hand liggende. Ik heb zelf nog een hele bak AD711 liggen voor dit soort dingen.

Los van de pencompatibiliteit,waar moet je nog meer op letten als je een vervanger zoekt

Het type (JFET of niet)

Het stroomverbruik, niet alleen voor de applicatie, maar een opamp die veel stroom verbruikt veroorzaakt ook meer 'storing' op de voedingslijnen als ie blokgolven moet verwerken, dus moet beter ontkoppeld worden.

Slew rate (hoe snel kan een opamp schakelen)

Hoe dicht kan hij zijn uitgangssignaal naar de power rails trekken. Rail-to-rail opamps niet vervangen door gewone versies.

In oude ontwerpen niet zomaar een opamp vervangen door een moderne. Moderne opamps kunnen hogere frequenties aan een gaan in een oud ontwerp mogelijk oscilleren.

En zo zijn er vast nog wel een paar dingen...

mooi , etaoin heeft ad 633 besteld.
Die krijg ik dus binnenkort binnen.

Alvast de eerste voorbereidingen treffen voor het bouwpakketje.
En dat is het goede schema.
Voor mij wordt dit dus de ultra simple ringmodulator schema van mijn vorige post.
Het schema met de ad633 en de 2x tl72 valt voor mij af.
Ik zie het nut nu niet van in om 2 opampjes hiervoor te plaatsen die alleen maar de ingang versterken, of heb ik dit fout ?
Kun je volgens mij ook doen met een geluidsbron [synth] volume regelaar.
En de mogelijkheid om frequency modulatie en amplitude modulatie te doen spreekt mij wel aan.
Mischien is de amplitude modulatie een goed alternatief voor mijn "sound trigger" project.

Dus de ultra simple ringmodulator wordt het voor mij....of iemand nog betere ideeen ?

De AD633 klinkt idd iets anders als een LM1496, die oa. in de Arp2600, System 100, EMS VCS3 en vrijwel alle synths uit die periode zit. Ik heb een system 100 en een RS-20 van Analogue Systems waar de AD633 in zit. Maar het klankverschil is niet echt wereld schokkend.
Schemake voor de 1496:
lockbox_ringmod.gif

Een heel ander verhaal is dat met echte ringmodulators: deze maak je met trafo's en een diode ring.
schem_cgsrr.gif

Dit soort ringmodulators geven veel meer vervorming en klinken duidelijk anders. Ik heb er 1tje met Lundahl trafo's gemaakt, maar dat is wat overdreven.

Suc6 met nabouwen.

Back