begin setup maken voor opname vocalen

stevy

Ouwe rot
hoi!

Goed, om mee te beginnen heb ik ontzettend veel rondgezocht, en staat er ook ontzettend veel info op dit forum over hetgeen wat ik ga vragen, maar kan ik toch niet een precies antwoord vinden op mijn vraag, hierbij dus een nieuw topic.

Ik heb nu een computer met software (cubase, FL, wavelab vsts, etc) een synth (jp8000), keyboard, een stel monitors, wat midi controller,s etc... een basis setup om muziek mee te maken dus. Ben hier nu zon 2 jaar mee bezig en nu zou ik heel graag in mn studiotje vocalen willen gaan opnemen. Mijn vraag, wat heb ik nou precies nodig om mee te beginnen? Ik weet echt heel weinig hier vanaf, ik las dingen over een pre amp etc (weet niet eens hoe je zoiets aansluit.., waarvoor het perse nodig is? wat het verschil is tussen verschillende pre amps? .. ken je nagaan ben echt beginner op dit gebied..)

Wat is ook het verschil qua mics? Misschien voller geluid? wat is aan te raden om mee te beginnen? Maar vooral, wat heb ik nodig, waar moet ik op letten?

bedankt als je me wilt helpen, zou top zijn!

Re: begin setup maken voor opname vocalen

Origineel geplaatst door stevy
Mijn vraag, wat heb ik nou precies nodig om mee te beginnen?

Allereerst een stille ruimte met demping; vandaar dat je ook veel studio's ziet met een zogenaamde vocal booth. Hier kan de zanger(es) ongegeneerd uithalen; toch altijd een beetje raar als er iemand aan 't staren is ;). Bijkomende voordeel; omgevingsgeluid wordt gedempt. Blijf gewoon continu opnemen; knip pas als de opnames echt voorbij zijn. Niet dus pas op record drukken als het moet; dat draagt ook heel wat bij aan het comfort van de zanger(es). Demping hoeft overigens niet, maar vaak wil je je eigen reverb erop hebben ipv die van de WC of badkamer.

Wat preamps betreft; niet alle microfoons hebben dit nodig. (wel dus - a little knowledge is a dangerous thing, bedankt voor de correctie) Ik zou even op Sound On Sound zoeken naar wat een preamp precies doet en hoe dat zit; vaak zit er behalve de versterker (want dat is de hoofdfunctie) ook nog een equalizer op die wat karakter meegeeft. Als je gewoon een mengpaneel hebt heb je die preamp al (fantoomvoltage, zie schakelaartje met "+48V" achterop) maar alleen maar de ingebouwde equalizer.

Als je gaat shoppen: stel een redelijk budget voor jezelf vast. Heb je geen isolatie en wil je gewoon je buurmeisje wat laten zingen (ik noem maar een stom voorbeeld), dan kun je met 50-100 euro voor de mic goed vooruit. Zorg ook voor een standaard en een plopscherm, dat zingt wat comfortabeler en beschermt de microfoon.

Shure heeft een stel leuke mics (57 en 58) die bij mijn weten geen preamp nodig hebben en die hebben een goede kwaliteit. Zie http://www.soundonsound.com/sos/1996_articles/jul96/shurebetamics.html

Laatst gewijzigd:
wow bedankt voor je uitgebreide uitleg yoozer! top!

Bedankt ook over die tip van die shure, in die prijs klasse ben ik inderdaad ook op zoek. Toevallig las ik net hier in een ander topic een tip over een RODE NT1-A. Bij thomann hebben ze leuke "bundle" aanbiedingen inclusief vrij goedkope art tube mp project pre amp. Is dit wat om mee te beginnen? bedankt opnieuw!

Art en Behringer verschillen niet zo veel. Goedkoop en gekloond spul. Rode heeft wel een goede reputatie voorzover ik weet. Ik denk dat je voor de goedkopere mic preamps beter die van je mengpaneel kunt gebruiken; verschil in kwaliteit ga je volgens mij pas echt merken met niveau Joemeek of Focusrite (ook niet superduur, maar goed) of zo.

edit: na even na die bundles te kijken zou ik dan denk ik de Mindprint of de Presonus pakken. Ja, kost wat meer, maar okee.

uhmz, bijna alle microfoons hebben een preamp nodig. In de prijsklasse van rond de 100 euri heb je een boel keuze, en allemaal misschien net een tikje beter dan de preamps op eenvoudige mengtafels van soundcraft of behringer. De Studio Project VTB-1 klinkt erg aardig. Ik heb zelf ooit ook een Presonus Tubepre gehad, maar dat klonk nergens naar. Die ART tube preamp hoort ook bij dit rijtje, en vond ik zelf ook niet heel erg mooi klinken. Die buizen doen iig. niets behalve licht geven.

En die rode NT1a is wel een goede microfoon om mee te beginnen voor zangopnames, ik denk voor de studio een betere keuze dan een sm58 die meer geschikt is om op het podium mee te gooien, bier over te morsen enzo.

Shit, ja. Ik was om een of andere reden in de war met fantoomvoltage.

bedankt voor jullie input yoozer en gnarly!

Wat ik me nu afvraag.. ik wil best investeren in een duurdere studio project VTB.. maar hoor ik nu echt dik verschil als "beginneling" op het gebied van vocalen met bijvoorbeeld een behringer of ART pre amp?

Verder zegt de term fantoomvoltage me niets? :P

overigens lijkt de keuze voor de RODE inmiddels gemaakt...

Wat ik heb gemerkt bij opnames (gebruik een Groovetubes gt67 microfoon in combinatie met de focusrite voicemaster pro) is dat een geluid dichte booth erg belangrijk is. Niet zozeer om het zingen in te perken, maar meer om omgevingsgeluiden weg te houden.

Ik had eerst de microfoon in dezelfde (akoestisch zeer goed dempende) ruimte staan, maar de microfoon is zo gevoelig dat hij het gebrom/geruis van de pc mee op nam.
Deze opnames waren dus niet bruikbaar.
Nu had ik het geluk dat ik een cv-hok naast de studio heb, dus nu staan de arme zangeressen in een cv-hok van 1 bij 2 te zingen, maar... de opnames zijn perfect ;)

Verder ben ik zeer te spreken over de combinatie microfoon en versterker :)

Back