Behringer iAXE USB gitaar, ervaringen?

Frank H

Trance around the world
Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met een Behringer iAXE USB gitaar, 624 of 393. Ik ben een totale beginner wat betreft gitaren en ben op zoek naar een betaalbare elektrische gitaar (+/- 150 euro) die makkelijk aan te sluiten is op de PC en kwam zodoende al snel bij dit type uit.

Op internet is niet echt veel gedetailleerde informatie te vinden hierover, met name over de functionaliteit in bv. Cubase heb ik wat twijfels aangezien de gitaar in feite een aparte USB geluidskaart is en ik niet weet of dat goed werkt in combinatie met mijn andere geluidskaart. (je kunt immers maar 1 geluidskaart tegelijk gebruiken in Cubase)
Dus als iemand ervaring heeft met dit apparaat zou ik daar graag wat meer over willen horen :okdan:

Je twijfel is terecht. Standaard kun je maar één geluidskaart aansturen met cubase. De Behringer zal waarschijnlijk als een normale asio geluidskaart functioneren in Cubase. Dan zul je steeds moeten switchen tussen geluidskaarten als je nog andere bronnen wil opnemen/ weergeven. Dat is een beetje onhandig.
Verder zou ik NOOIT voor een Behringer gitaar gaan. Dat zal je niet de inspiratie geven om verder te gaan denk ik. Mijn advies: Dean of Epiphone of Ibanez of squier (voorkeur voor ibanez of squier) van rond de 200 euro geeft uiteindelijk klankmatig en qua speelbaarheid veel meer voldoening. In combinatie met de DI box (om het gitaarsignaal aan te passen naar lijn signaal) kun je de gitaar meestal goed aansluiten op je computer geluidskaart (sommige geluidskaarten hebben overigens al een gitaaringang).
Succes!

Maar Mole, dus niet een exemplaar in handen gehad?

Ik ook niet, trouwens, maar 1 ding wat het Fender-model voor heeft op de echte Fender-modellen is dat de verbinding tussen hals en kop voor de verandering wel voldoende dik is. Behringer heeft dus niet klakkeloos gekopieerd, maar ook even nagedacht. Ik zou zeggen: probeer het ding en andere min-of-meer gelijk geprijsde modellen gewoon uit in de winkel en neem iemand mee voor een second opinion wat betreft klank.

In een review op Sonicstate.com maakten ze een opmerking dat de USB aansluiting op een onhandige/kwetsbare plaats zat en dat je hem altijd los moest koppelen voor je hem weg kon zetten in een standaard.

Da's dan ook meteen het enige wat ik er vanaf weet :)

L56 Out...

Het zal best wel ok werken, maar ik denk dat je niet te hoge eisen moet stellen aan de elementen (pick-ups) en de stelschroefjes.. De sound van een (electrisch) gitaar wordt toch het meeste bepaald door de elementen..

Bedankt voor de reacties.
Ik heb besloten om maar een iAxe 393 te bestellen, hij is nieuw te krijgen voor maar € 89 en voor dat geld kon ik het echt niet laten.

Ik weet dat het geen topkwaliteit is maar ik ben dan ook een absolute beginner die geen al te hoge eisen stelt.
Met de klank zit het denk ik wel goed aangezien ik altijd Guitar Rig of iets dergelijks als effect zal gebruiken.

Dat ik hem met de USB-functie niet goed in Cubase kan gebruiken is ook eigenlijk niet zo'n probleem, ik kan (nog) niet gitaar spelen en voordat ik uberhaupt iets op kan nemen zijn we wel weer een tijdje verder ;)
Voorlopig blijft het bij een beetje aanrommelen en leren spelen, puur voor de fun.
Er schijnt inderdaad ook een gewone jackaansluiting op te zitten dus aansluiten is dan geen probleem i.c.m. een mixer, mocht ik iets serieus op willen nemen.

Als het goed is krijg ik hem deze week nog binnen dus dan horen jullie wel of hij bevalt :)

Nog even over kwaliteit van de sound van een gitaar.
Deze wordt vooral bepaald door: hout icm elementen (elementen zijn statisch, hout is de dynamische component). Ook de speelbaarheid heeft een enorme invloed op de klank. Hoe beter de gitaar is afgesteld (fretten, snaarhoogte, stand van elementen, etc) hoe beter je kunt nuanceren/ doseren. Ach weet je, laat ook maar. Ik ben een van de weinige gitaristen op dit forum met een tweede liefde voor synths en stel waarschijnlijk veel te hoge eisen. Veel speelplezier Frank. Ik hoop dat de gitaar je zal bevallen!

Back