Voor prog metal... Welke?

Nelzie

Ingeburgerd
Yoooo hey met mijn band zijn we bezig steeds meer richting prog rock/ metal te gaan. Nu doe ik het meest met m'n korg extreme, maar het lijkt me heel cool om meer dingen te doen met bijvoorbeeld een virus of Waldorf Q. Maar wat is het beste? En is er een goede combi met een synth en rack? Ik vind het het mooist als het wat duister en vol klinkt, en wil wat agressievere leads kunnen gebruiken. Ik zoek me suf, maar ik denk dat het wat makkelijker zoeken is met wat advies en/ of ervaringen.

Gr Nelzie

Symphony X, Dream Theater, Pain of Salvation, DGM, Andromeda.... Dat soort..
(Je mist Planet X nog in je lijstje ;))
Symphony X gebruikt Roland en Korg, Dream Theater (Jordan Rudess) is tegenwoordig Korg Oasys, Pain of Salvation weet ik niet precies, maar ik dacht o.a. een Virus en een rompler.

Sowieso doen de Korg's wel goede zaken in die kringen, m.n. de Triton, N364, voor zowel de rompler sounds (strings, choirs, vintage keys, dat soort zaken) + een of andere VA voor de analogue-like leads en pads, zoals bijv. Derek Sherinian met diverse Nords. Die laatste zijn niet zozeer "donker", wel agressief ;)

Volgens mij zit je met de Triton Extreme i.i.g. wel goed in de romplerhoek (misschien wat minder wat betreft de piano's), dus zou een VA voor mij de logische keuze. Misschien een Creamware Prodessy?

Ok cool, heb de Creamware Prodessy nog nooit geprobeerd, maar snel eens doen...

En wat vind je van de Kurzweil 2600x, net als Jordan Rudess had? Schijnt dat je daarmee bizar veel geluiden mee kan maken, alleen is ie best wel duur... :(

Heb ook goede verhalen gehoord van de Novation Supernova II, is dat wat? hob ook daar nog nooit op gespeeld....

Ok cool, heb de Creamware Prodessy nog nooit geprobeerd, maar snel eens doen...

En wat vind je van de Kurzweil 2600x, net als Jordan Rudess had? Schijnt dat je daarmee bizar veel geluiden mee kan maken, alleen is ie best wel duur... :(

Heb ook goede verhalen gehoord van de Novation Supernova II, is dat wat? hob ook daar nog nooit op gespeeld....
De Kurzweil 2600x is erg gaaf, maar ook erg duur, inderdaad. Eigenlijk net een beetje duurder dan dat wat je ermee kunt; voor mij uiteindelijk de reden om voor iets anders te gaan, samen met het feit dat repareerbaarheid wel 'ns een issue kon worden. Ik vond Rudess' geluid ook veel beter toen-ie nog op Kurzweil speelde (tegenwoordig dus Korg Oasys), m.n. onverslaanbaar wat betreft de piano's.

Die man van Andromeda gebruikt onder andere een Yamaha SY77 en een Kurzweil K2000. Ik meen ook sterk steinberg the grand te horen op het nummer One in my Head (album II=I)

'k Zou juist eens iets anders pakken dan de gemiddelde prog metal band gebruikt. Als je precies dezelfde bakken gebruikt, gaat het allemaal zo op elkaar lijken qua geluid (ff kort door de bocht..)
'k Zou zelf juist wat meer expirimenteren, maar goed dat moet iedereen zelf weten..:D

Korg & Kurzweil zijn idd de standaard gebruikte bakken. Virus af en toe alhoewel ik dat tochwel zou aanraden; wel fijne bak met lekker geluid. Novation ken ook, maar da's smaak afhankelijk.

Pff, wat die gasten allemaal precies gebruiken... Meestal gewoon hele algemene synths, zodat ze lekker snel zonder gepiel dikke sounds eruit kunnen halen en niet teveel hoeven mee te sjouwen. Op een K2x00 hoef je je niet te richten: takkeduur! Rudess was dan ook gesponserd door Kurzweil, net zoals nu Korg 'm nu betaald om alleen maar een Oasys on stage te hebben staan. Voegt allemaal ook weinig toe trouwens aan je Triton Extreme - waar die geluiden die jij zoekt op zich allemaal al in zitten! Een keer flink draaien aan (en drukken op...) die knoppen!

Maar goed, als je iets voor leads wilt, dan zal het wel een VA zijn. Supernova II lijkt mij over de top (duur!). Sowieso hoef je niet de uitgebreidste bak te hebben, zo naast die Triton. Een Virus kan ja (gewoon Virus A of B!), of gewoon een MS2000 van Korg, Nordlead 1, 2 of 3 of Alesis Ion (bij de laatste vier heb je wel een extra effectenbak nodig, want die zitten er niet of niet goed in), of - enzovoorts. Op zich voldoet eigenlijk bijna elke VA wel; als je er maar goed mee overweg leer te gaan! Prodessey zou cool zijn trouwens; da's 's iets anders on stage! :okdan:

Rudess wordt natuurlijk gesponsord door diverse merken. Heel lang het gezicht van Kurzweil geweest en nu dus van Korg met de Oasys. Voordeel van Rudess is dat hij alles wat hij doet goed kan. Alle geluiden maakt hij zelf en wat dat betreft maakt het niet echt uit dus wat je neemt. Reden voor Rudess om die K2600 te nemen was voornamelijk het feit dat hij een goed toetsenbord had (vind het persoonlijk ruk spelen) en een zeer uitgebreide soundengine waar hij lekker mee kan modderen.

Feitelijk maakt het niet zo uit wat je neemt. Je kan zowel met yamaha, roland, nord als korg of kurzweil aan de gang. Het is misschien interresanter om bij jezelf na te gaan wat je precies zoekt. Het genre kent geen specifieke geluiden (dream theater is een mooi voorbeeld) en als je meer opzoek bent naar kant en klare sounds is het denk ik beter een idee dat je gewoon eens wat dingen gaat uitproberen bij bijvoorbeeld feedback. Kurzweil vind ik soundwise erg mooi, de clavias vond ik ook erg leuk (maar minder sounds), yamaha trekt me iets minder soundwise, roland en korg zijn vergelijkbaar.

Als je je verveelt met alleen de Extreme zou ik gaan kijken voor een Virus, of misschien zelfs een MicroKorg... maar ik kan me niet voorstellen dat je je met zo'n superbak kunt vervelen!

Koop een EXB Moss van Korg erbij en je hebt een rompler een VA en een sampler waarmee je toch heel veel kunt. Hang er een paar midiklavieren aan zodat je niet hoeft te switchen in een nummer. Ook houd je je setup ook lekker overzichtelijk......het bevalt mij zeer goed.
Ik heb alleen voor de piano meestal een kurzweil bij me, de audio-out van de piano stop ik dan in de audio-in van de Korg en kan dan op de Kurzweil het volume instellen, via de audiouitgang van de Korg heb je dan alles....

Kan je dan uberhaupt niet alles al uit die Triton krijgen dan? Ik heb op het moment voldoende aan mijn N364 aangevuld met de Poly-61 en 800 voor het solo werk. Wat ik mis is een goede effectenbak om bepaalde geluiden veel vetter te maken, ik wil niet overal mijn PowerBook mee naartoe slepen namelijk.

Dit is als net al die andere 'wat voor synth moet ik kopen' draadjes. Je kan je wel helemaal suf turen op plaatjes, specs en mp3's.
Maar ga maar gewoon eens een winkel in en bekijk en probeer ze gewoon. Dat mag dan wel tijd kosten maar het is simpelweg de beste manier om te beleven wat jou het beste bevalt.

Met die Extreme heb je volgensmij echt voldoende aan datgene wat je wilt.
Met aggressieve leads bedoel je zoiets als die van Derek Sherinian, of Jens Johansson? Kijk eens op progsounds.com. Er is daar een community gaande gericht op progmetal en geluiden voor synths. Wellicht staan mooie patches op voor je Extreme.

Back