Voor prog metal... Welke?

De Korg 01/w is ook uitstekend geschikt voor prog metal.
én betaalbaar.
Ik denk niet dat je het slecht doet met de "Extreme", integendeel. Speule met die bak :)

Overigens laat je niet te veel misleiden door wat de heren virtuozen op het podium hebben staan.
Zoals al eerder vermeld gebruiken de meeste doorgewinterde toetsenisten in die stroming zelfgemaakte sounds die uit een dikke 19"toren komen die meestal verdekt opgesteld staat. Én sampelen natuurlijk.

Ik zelf heb in m'n prog metal band een korg T2 voor de pads en choirs gebruikt, mijn getrouwe EX-5 voor piano, en een 2080 voor strings en layering (via midi)
Verder heb ik een variatie aan synth's gebruikt om te proberen (D-50, AX-73, M1, XP-50, en nog meer meuk) en élke synth heeft wel iets wat je kunt gebruiken.
Nord is vooral leuk als je de nordstage gebruikt (opeth) met veel vintage sounds, en als je graag pielt met sounds. POS gbruikte on stage (enige jaren geleden) en alesis quadrasynth...
Een van de (in mijn ogen) betere toetsenisten in die muziekstroming (Joost v.d. Broek) gebruikt een simpel nordje en een triton classic...nou ja, gerbruiken...mishandelen :D

Wat ik nu gebruik staat in m'n gearlist...maar is niet echt prog metal te noemen :bekdicht:

Maar wat (vind ik) niet mag ontbreken in prog metal is MELLOTRONS!!! :halleluja

Enfin, eind van het verhaal is dat waarschijnlijk alle synths wel eens een keer in de prog metal gebruikt zijn (behalve misschien een Tyros ;)).

Volgens mij kun je het best je Extreme van binnen en van buiten leren kennen om de sound eruit te halen die jij wilt. Evt. nog een leuke VA erbij, dan zit je helemaal goed.

Enfin, eind van het verhaal is dat waarschijnlijk alle synths wel eens een keer in de prog metal gebruikt zijn.

Ik denk wel dat dat een redelijk goede conclusie is. :okdan:
Succes!

Voordeel van een Tyros is dat je de rest van je band kunt ontslaan. :doei:

Nadeel van de Tyros is dan weer dat je geen begeleidingspatronen voor die progmetalriffs in 15/16 maatsoort hebt :doei:

Dat zou ik gek vinden als zo'n mega-keyboard als de Tyros dat niet zou kunnen.

Hij werd al genoemd, zelfs de (inmiddels) nederige en i.i.g. 2e hands zeer laag geprijsde K2000 zou je al heel gelukkig maken. Dat elke voice apart overstuurt kan worden (bijvoorbeeld) is iets wat weinig synths kunnen claimen, en zorgt dat je hele donkere en/of aggressieve en wat-niet klanken kunt maken zonder dat alles in een brij verandert. Alleen de effecten zijn waardeloos; Ensoniq DP/4 eraan? Zit je samen nog steeds heel ruim onder de 1000 eu.

Bij donker en vol denk ik ook Oberheim, maar het zijn natuurlijk erg subjectieve termen.

Yooo hey bedankt allemaal, ik denk dat ik rustig op zoek ga naar een VA en dan denk ik dat ik wel een heel eind ben wat effecten en sounds betreft :) Ben ook constant nieuwe dingen aan het ontdekken op mn extreme ;)

Hij werd al genoemd, zelfs de (inmiddels) nederige en i.i.g. 2e hands zeer laag geprijsde K2000 zou je al heel gelukkig maken. Dat elke voice apart overstuurt kan worden (bijvoorbeeld) is iets wat weinig synths kunnen claimen, en zorgt dat je hele donkere en/of aggressieve en wat-niet klanken kunt maken zonder dat alles in een brij verandert. Alleen de effecten zijn waardeloos; Ensoniq DP/4 eraan? Zit je samen nog steeds heel ruim onder de 1000 eu.

Bij donker en vol denk ik ook Oberheim, maar het zijn natuurlijk erg subjectieve termen.
K2000 is net zoiets als de Extreme (maar even heel simpel gezegd): beide rompler-based workstations, dus een K2000 voegt niet zozeer iets toe, naar mijn idee. Even afgezien van dat V.A.S.T. nogal wat verder gaat dan HI2 (of hoe het ook moge heten), geluidskarakter en dat soort zaken, maar grof gezegd heb je dan 2x hetzelfde type synth.

Extreme heeft ook audio-in, dus daar kan je makkelijk een FX-loze VA aan hangen.

Plus dat een K2000 niet echt een synth is waar je even snel wat lekker geluiden uithaalt. Op zich kan wat de topicstarter wil ook met de Extreme, maar als die daar onhandig voor bevonden wordt (is ook wel zo natuurlijk; intuïtieve bediening is anders), dan de K2000 al helemaal.

Nadeel van de Tyros is dan weer dat je geen begeleidingspatronen voor die progmetalriffs in 15/16 maatsoort hebt :doei:

Hij kan het echt niet. :confused: Volgens de gebruikersgroep kan hij standaard alleen maar 3/4 en 4/4 aan. Nu kan je blijkbaar via allerlei trucs het wel uitvogelen, maar gewoon instellen en spelen maar lukt dus niet.

Maar wat (vind ik) niet mag ontbreken in prog metal is MELLOTRONS!!! :halleluja

welke je alleen fatsoenlijk uit een goede sample library kan halen. Mocht je met mellotrons beginnen (favoriet hier!) kijk dan niet naar die op de roland expansies, emu vintage keys etc. Die verbleken allemaal in het niets als je opeens een simpel sample setje hoort (met niet eens iedere toets gesampled).

Tjonge...dat lijkt me mooi, omdat ik die van de expansies al buitengewoon mooi vind.
nu heb ik niks met samplers...ik ben een rompel speler, vind het allemaal te veel werk om je sounds te verktijgen.
Maar ben op zich wel mbenieuwd, welke een triton of ex-5 aan kan :)

welke je alleen fatsoenlijk uit een goede sample library kan halen. Mocht je met mellotrons beginnen (favoriet hier!) kijk dan niet naar die op de roland expansies, emu vintage keys etc. Die verbleken allemaal in het niets als je opeens een simpel sample setje hoort (met niet eens iedere toets gesampled).

Back