Softsynth op het podium

Hoe stuur je dit apparaat aan? (Met een MIDI-apparaat, duh) Hoe wijs je parameters toe? Vantevoren aan een PC/Mac hangen en configureren?

Het is een standalone oplossing, alleen de plugins moet je via PC/mac installeren via hun direct installer. Eenmaal erin werkt het als een soundmodule en kan je alles zelfs via het kleine display op de unit instellen (ala jv1080).
Multi's maken gaat het makkelijkst met een muis en een scherm eraan, of via een vnc client op je iphone/ipad/netbook/pc/mac maar is dus niet noodzakelijk.

Het enige nadeel kan zijn dat niet alle plugins receptorized zijn (check plugorama en kvraudio daarvoor). Persoonlijk heb ik daar geen moeite mee en werk ik met de goeie plugs die er wel op draaien, het ook altijd superstabiel doen met een stabiele timing en latency als hardware!

Toegegeven, tegenwoordig met een macmini 8GB SSD drive,apogee duet en mainstage 2 ben je voor de helft van het geld ook wel daar en dat werkt ook stabiel en goed.

4 jaar geleden was dit wel de oplossing voor mij, nu zou ik 2 keer nadenken over een mainstage oplossing gezien de prijzen.

receptor live rig

receptor live rig

Als er geen tot weinig ombouwtijd is, of als de backline niet wordt klaargezet voor de snelle korte gigs en invalklusjes mijn soundrack kistje.

-Muse receptor rev b, gebruik voornamelijk kontakt/atmosphere/nexus/zebra en wat effects
-Motif es rack (gisteren gekocht) voor bread & butter .. en plg-dx7 board
-2 mixertjes .. 1 voor de key submix en 1 voor de in-ear mix met e-mu pipeline wireless
-CME widi .. draadloos midi voor eventuele keytar acties
-anatek merger .. just in case in op bestaande spullen moet inprikken met 2 boards
-niet in beeld een xlr mic splitter om mijn eigen vocalmic af te tappen .. soms klinkt de monitorfeed so fucked up dat ik daarmee mezelf nog kan redden
-Zoom mp3 recorder met line-in als de filmers nog wat extra geluid voor beeld nodig hebben en ref tracks voor andere inval toetsenisten.
-9'' 800*600 vga monitor voor de receptor zodat je nog ff snel een patch kan maken als je dat wilt
-draadloos muisje
-qwerty toetsenbord

Alles in een draagbaar 4he gator rack.

Attachments

• 2012-03-16 13.10.29.jpg
    2012-03-16 13.10.29.jpg
    48 KB · Bekeken: 102
Mainstage 2 is helaas niet stabiel, zie Mac forums voor de vele horror stories, en ik spreek ook uit eigen ervaring. Ableton Live 8 is wel OK, die hebben het goed voor elkaar.

Ik had precies de tegenovergestelde ervaring .. maar toen gebruikte ik ableton om hele grote multitrack backingbestanden af te spelen en dat was geen suc6 helaas. Ben het overigens met je eerdere post wel eens over je hardware setup, S 90 ES met 3 plg board en een V-Synth kan je zeker alles aan als coverband toetsenist.

Na alle ervaringen heb ik nog een andere vst rig gebaseerd op een supermicro xeon server, XP64 en brainspawn forte .. maar toch,met een beetje creatief multisamplen op de nord stage 2 kom je al zo ver en gebruik ik steeds meer hardware de laatste tijd. Ondanks dat het al 2 jaar probleemloos draait knaagt ergens het gevoel dat die pc crashed op een dag ofzo .. haha.

Alle specifieke vst layer patches uit de brainspawn forte rig zijn bijna allemaal als multisample in de stage 2 en dan heb ik alles dubbel .. of redundant zoals ze dat zo mooi zeggen in de IT.

En wat ik er ook nog aan wil toevoegen is dat je met een degelijke hardware setup zonder computers en receptors zo ontzettend veel sneller je patches en levels op orde hebt, dat je meer tijd over houdt om je partijen uit te zoeken en muziek te maken.

Een andere hobby is muziek produceren en daarom vind ik het leuk om met VSTi's ook live te gaan .. heb je hardware op orde en voeg later eventueel vsti's toe naar smaak, maar ga er niet afhankelijk van zijn wil ik als tip meegeven.

Ik gebruik nu al een paar jaar Mainstage. Ben er echt super tevreden over. Heb nog geen problemen gehad met mainstage zelf. Heb alles nu zo ingeregend dat ik tijdens optredens geen vinger hoef uit te steken naar de laptop. Stuur alles aan vanaf mijn Roland rd700 gx. Zou niet meer zonder kunnen.

Er was nog een ander forumlid met een Korg M3/radias en macmini combo ingebouwd geloof ik die ook goede ervaringen ermee had .. ook een leuke redundant setup!

Met een RD heb je ook alle bread and butter aanwezig, en idd mainstage vond ik zelf ook vanaf een macbook erg lekker werken en via program changes prima aan te sturen zonder de laptop aan te raken tijdens de gig.

Ken nog een andere collega die met een macbook en reason ontzettend veel mooie dingen doet .. echter ook weer als basis een goede synth (in zijn geval een nord stage ex)

Een voorbeeldje van een multisample op de nord stage 2 .. overgezet uit mijn brainspawn forte vst rig. (Korg m1, minimonsta, alpha juno 2 .. ok dat is hardware ja)

Goed om te horen dat er dus ook zijn waar Mainstage goed werkt :) Bij mij helaas niet, Mainstage 1 was nog OK, maar versie 2 was niet stabiel. Heb toen een tijdje met Bidule gewerkt, dat is ook stabiel en ben daarna op Ableton overgestapt als vervanging voor Logic en Mainstage. Ik doe nu alles met Ableton, zowel live als in de studio, inclusief mastering en dat werkt allemaal prima. Mijn live setup met de Macbook en de Motu vertrouwde ik echter nooit helemaal. Vooral het firewire kabeltje was een drama, je moet ontzettend opletten dat deze goed zit en dat je er niet tegen stoot als je in de 19" rack je kabeltjes van je synth er in steekt. Dat zijn zo van de irritante dingen waar ik de kriebels van krijg, net zoals adapters ;-) Ben inmiddels geswitched naar een RME op USB en dat zit een stuk steviger.

Ja idd van die losse kabeltjes is inderdaad crap! Een flightcase waarin alles vast zit zonder losse kabels en adapters en zooi is echt een must .. laatst nog bij repeteren reden ze een gitaarversterker naar binnen en zo raggend dat ze mijn 4he rekje omver gooiden .. liep gelukkig goed af .. maar zonder kistje met een losse laptop en soundcard ben je echt de Sjaak (de pineut). Dan valt hij natuurlijk precies op de firewire connector bam bam bam .. en wordt je heel ongelukkig. Met changeovers op die ransige festivalletjes nog erger, een beetje stagehand kijkt wel uit .. maar sommige .. oh oh oh .. kan je wel schieten

Maar uiteindelijk blijkt dus ook maar weer dat je ook veel tijd moet investeren in het doortesten van je setup .. bij de 1 werkt dit weer wel en de ander niet .. wtf? Voor thuis wel grappig, maar live zit je daar natuurlijk niet op te wachten als je midden in een medley moet rebooten ofzo.

En dan ook nog het leuke gevalletje power fail, met laptop heb je nog accu .. maar desktop/macmini moet je aan een ups hangen.

Maarrrrrrrrr .. wel leuk om met vsti's te spelen hoor!

Even dit topic nieuw leven inblazen.

Ik ga volgende week met mijn band naar Thailand om op een festival te spelen. Daarvoor neem ik m'n Nord Stage niet mee ivm gewicht en grootte. Daarom een Novation Impulse aangeschaft en met Mainstage geprobeerd fatsoenlijke sounds te krijgen. En dat lukt zowaar! Met freeware! Dat wilde ik hier ff delen, misschien dat jullie er wat aan hebben.

Omdat ik zing en daarbij toetsen doe speel ik voornamelijk piano en rhodes (en beetje synths).
DIt heb ik gevonden, waar ik erg enthousiast over ben:

Piano: Piano One van Sound Magic
Behoorlijke geloofwaardige en diepe sound. Vergeleken met (demo van) Pianoteq, en dan komt Piano One voor mij toch echt beter uit de bus.
Beschikbaar voor Mac en Windows (VST en AU)
Nadeel: weinig edit-mogelijkheden in Mac/AU-versie 1.2. Versie 1.3 voor Windows is uitgebreider.
Ik heb de input-velocity iets aangepast en gooi er wat compressie vanuit Mainstage overheen om 'm directer te laten klinken.

Rhodes: jRhodes3 van Learjeff
Dit is een soundfont (.sf2) die je kunt inladen in EXS24 (die 'm automatisch converteert naar .exs) of een andere sampler.
Echt bizar hoe goed deze oude en kleine soundfont klinkt en speelt. De 'bell' zit erin als je licht speelt, maar ook de 'scheur' als je btje ramt.
Ook hier wat compressie overheen gedaan.
Hier is ook een 'looped' versie van die wat harder is, maar die speelt wat minder qua dynamiek.

Interessant topic! Een aardige tijd terug was ik weg van de Scarbee Rhodes op Gigasampler (later Gigastudio) en wou dat graag live gaan gebruiken. Dus al lang een plan om een stage PC te maken. Uiteindelijk een compacte PC gebouwd met winXP64, Forte en RME. Maar nooit live gebruikt, voelde toch niet road-waardig en ik was nog niet helemaal tevreden met de latency.

Ik heb op een gegeven moment een Receptor B gekocht en deze heb ik geupgrade naar een Receptor 2 en later de CPU naar een Receptor 2 Max. Hier ben ik erg tevreden over. Ik gebruik 'm in mijn disco-soul-funk band Strax.

Huidige setup:
Receptor 2 Max in 4he 19"rack
Compacte 14" 1024x768 monitor
Ultimate stand met Korg N264 en Korg 01/W (als controllers)
4 to 1 Midi merger

Ik gebruik de volgende plugins:
Ivory II italian grand (piano)
VB3 (hammond)
Komplete 8 (Scarbee Rhodes, Scarbee Wurlitzer, Scarbee Clavinet, Choir etc.)
USB plugsound (synths en diverse andere geluiden)
Rehearse VST (voor instuderen liedjes en backing tracks/wave files on stage)
Vintage key FX
En diverse andere plugins

Het werkt meestal behoorlijk stabiel. Heb wel eens wat problemen met bepaalde plugins gehad, maar deze heb ik uit de set gehaald. Het laden zou nog wel wat sneller kunnen, maar met Zload (soort van caching) is het goed te doen. Ik zorg voordat de set begint dat ik de grootste plugins geladen heb (Ivory + Scarbee Rhodes), dan gaat het wel ok. Latency is prima, ik kan op 32 samples draaien (bij 44.1 kHz sample frequency).

Ciao,

Fedde

p.s. Ik vind dat custom made keyboard van Chielio te gek! :okdan:

Ik ben nu een liveset aan bouwen in ableton live voor volgend jaar, kost veel tijd om de cpu gebruik laag te houden. dat is belangrijk. Daarbij ga ik een goede externe firewire of thunderbolt geluidskaart voor audio aanschaffen om zo bijna geen latency te hebben. dat is naar mijn idee het belangrijkste. Ik heb zowel apple als pc om muziek op te maken. Met beide geen probleem, mits je het goed instelt.

Ik heb door eigen ervaringen en van anderen die elektronische muziek maken verschillende oplossingen gezien om live op te treden. Ondertussen ben ik door de jaren heen van hardware helemaal digitaal gegaan, ruimte en stroom besparing en vooral gemak.

Back