Softsynth op het podium

Ik werk nu al een aantal jaren met een combinatie softsynths en gewone hardware, en dat bevalt me prima.
In het begin heb ik met een laptop op het podium gestaan, maar dat is me toch net iets te fragiel, dus heb ik nu sinds een jaartje een nieuwe setup gemaakt me een desktop en dat draait als een tierelier.
Zie foto's

Attachments

• foto(1).jpg
    foto(1).jpg
    83,7 KB · Bekeken: 89
  • foto.jpg
    foto.jpg
    39 KB · Bekeken: 95
Ik werk nu al een aantal jaren met een combinatie softsynths en gewone hardware, en dat bevalt me prima.
In het begin heb ik met een laptop op het podium gestaan, maar dat is me toch net iets te fragiel, dus heb ik nu sinds een jaartje een nieuwe setup gemaakt me een desktop en dat draait als een tierelier.
Zie foto's

Als ik je setup zo zie snak ik naar een laptop setup hehe. :P
Volgens mij show je je helemaal apezuur met zon setup.

Voor hun die graag plugins draaien is de Muse Receptor mss een leuke keus.

receptor.jpg

volgens mij ben jij een watje/, want ik kom nog uit de tijd dat ik een hele bus vol gear bij me had alleen met toetsen hammond rhodes etc. Het nadeel met een laptop is als je een gecompliceerde setup met kabels en aansluitingen hebt, die iedere keer weer moet verbinden, wat naar mijn mening niet echt een stabiele situatie is op het podium, dus vandaar deze heel redelijk te tillen oplossing.

plus daar komt bij dat ik alle mogelijkheden heb tegenwoordig met wat betreft sequens partijen, en ook nog eens volledig compatibele ben met mijn studio. En ik kan tussen de nummers door ook nog ff mn mail checken ; }

volgens mij ben jij een watje/, want ik kom nog uit de tijd dat ik een hele bus vol gear bij me had alleen met toetsen hammond rhodes etc. Het nadeel met een laptop is als je een gecompliceerde setup met kabels en aansluitingen hebt, die iedere keer weer moet verbinden, wat naar mijn mening niet echt een stabiele situatie is op het podium, dus vandaar deze heel redelijk te tillen oplossing.

Ben zeker een mietje met tillen :P (op me 18de al een hernia operatie moeten ondergaan)
Maar hoe gecompliceerd is je mobiele setup dan precies. M.a.w. wat maakt een desktop fijner dan een laptop in dat opzicht?

Zo'n Apogee Symphony met 32 i/o + iPad + MBP + een paar goeie controllers etc. lijkt me een fijn, klein mobiele setup. Kost dan ook wel een hoop centjes en het is maar net wat je wilt uiteraard. :)

Attachments

• symphony64-thunderbolt.jpg
    symphony64-thunderbolt.jpg
    11 KB · Bekeken: 84
Laatst gewijzigd:
Hey champ, sorry dat wist ik niet van die hernia.
Kijk maar eens goed naar mn kissie: }, want daar zit alles in wat je je maar kan wensen als toetsenman.
Ik speel in veel verschillende bandjes met allerlei wensen, en met deze setup kan ik dus al het mogelijke aan, wat met een laptop toch altijd een gedoe is met wat betreft losse modules aansluitingen etc.
Komt daarbij dat ook mijn mixer en pacthbay ik in een geheel meeneem, met alleen een kabelboompje om aan mijn toetsen te hangen, dus hoe makkelijk kan het zijn?

Deze forum berichten hebben mij goed geholpen bij het vinden van deze toch wel moeilijk bereikbare producten en het leek mij handig om nog een optie toe te voegen in dit topic om vst's op het podium te gebruiken.

Naast de Receptor van Muse Research, OpenLabs en alles bestaat er ook de Audiostation van Seelake.
Ik heb een Audiostation en ben internationaal ook de eerste die het aandurfde om zo'n VST host computer te kopen. Dit is misschien handig om te weten als iemand nog een vraag heeft. Er is al een website, maar de distributie en marketing moet nog in gang worden gezet.

Ik heb een Receptor 1 Rev C demo model gehad en daar was ik ook over te spreken. Hierbij had ik wel plug-ins die niet compatibel waren.

Verder heb ik met laptop gestoeid, maar ik wilde teveel geluiden gebruiken en teveel samples inladen en daar was de laptop net niet snel genoeg voor. Ik wilde meer rekenkracht. Het was eigenlijk ook niet erg mobiel, omdat ik toch nog kabels en geluidskaart moest meeslepen. Doordat ik toch al veel rotzooi had heb ik even een computer gebruikt die supersnel was met Cantabile. Dat is een erg goed VST Host, maar ik kwam helaas allerlei computer probleempjes tegen.
Ik besloot daarna om een speciale pc zelf te bouwen in een server behuizing, maar na een paar maanden ben ik niet ver genoeg gekomen. Je moet op veel dingen letten en dan is het nog de vraag hoe je alles live gaat bedienen. Daarnaast vond ik dat de prijzen eigenlijk ook wat tegenvielen (begon al bij de prijzige server kasten).
Ik kwam ook de bekende compatibiliteit problemen tegen zoals een voeding die stoort op het audio signaal of de ethernet drivers die het moeilijk maakte. Verder heb ik gekeken hoe ik het beste de computer kon bedienen zoals midi controllers met display en touchscreens. Op een gegeven moment zag ik door de bomen het bos niet meer.
Uiteindelijk dus gegaan voor een Audiostation die is ingebouwd in een 19inch rackje.

Ik heb alweer een hoop tekst, maar misschien is het voor sommige interessant.

Heb je het over Kontakt en gigantische libraries?

Want op mijn oude laptop kan FL Studio héél veel sampler channels draaien...

Ja voornamelijk Kontakt 4. Ook Ivory (piano plug-in) maakte de laptop onstabiel. Verder gebruik ik in sommige liedjes veel splits en dus veel geluiden die allemaal klaar moeten staan.

@Stan. Interessant product. Mag ik vragen wat je ervoor betaald hebt?
Over een jaar is mijn MacBook pro wel aan vervanging toe.
Verder heb ik al m'n spul inclusief backup geluids module, xv2020 in een 2he flightcase rugzak. Van gator cases. Ook erg relaxed, met de fiets naar de oefen ruimte. Midi aan sluiten, USB naar de MacBook, en audio uit. Lekker snel.
Foto,s zal ik wel een keer posten.

@Stan. Interessant product. Mag ik vragen wat je ervoor betaald hebt?

Ik heb de factuur niet bij de hand. Denk aan een prijs rond de 2800,- Euro (Nederlandse prijs van bijv. Receptor 2+ Pro en iets goedkoper dan de 2+ pro Max). Ik weet dat het zoiets was, maar ik had tegelijk ook nog plug-ins gekocht. Ze zullen over een tijdje ook wel prijzen laten zien. Ik heb dan ook nog extra's erbij (je kunt kiezen voor extra HD of SSD schijf, etc) en betaalde wat meer. Komen nog shipping costs bij en als je alles gaat inbouwen met bijv. power conditioner (hebben de meeste mensen niet nodig), shock mounted flightcase en een monitor dan mag je natuurlijk nog meer reserveren. Alleen dus interessant voor de muzikant die het echt nodig heeft.

Wel wil ik opmerken dat ik in het begin deze producten met gewone computers deed vergelijken. Als je gaat kijken wat het kost om een i7 met 24Gb ofzo te bouwen ben je altijd goedkoper uit.
We moeten eigenlijk eraan wennen om dit te vergelijken met een nieuwe Nord Stage 2 of een Motif XF.

Dat vind ik een prima prijs eigenlijk.

Ik hoop dat ze ook een kleinere variant zullen bouwen.
Niet voor de hele band, maar meer voor alleen de toetsenist (+ backingtracks) gebouwd.
En dan in een 1U hoog rack kastje... (dromen)...

Als ik je setup zo zie snak ik naar een laptop setup hehe. :P
Volgens mij show je je helemaal apezuur met zon setup.

Voor hun die graag plugins draaien is de Muse Receptor mss een leuke keus.

receptor.jpg

Hoe stuur je dit apparaat aan? (Met een MIDI-apparaat, duh) Hoe wijs je parameters toe? Vantevoren aan een PC/Mac hangen en configureren?

Back