Softsynth op het podium

Nou moet zeggen dat er in de afgelopen 4 dagen er veel veranderd is...te veel om op te noemen nu dus dat zal ik ook niet doen

MBT deze treat:
Wat is de stand van zaken anno 2010?

Sinds begin 2009 gebruik ik een hardware setup voor het coverband werk en software voor mijn Ambient optredens. De stand van zaken ;-)

Leercurve: Tis een beetje afhankelijk van welke hosting platform je gebruikt en hoeveel softsynths je wilt gebruiken maar gemiddeld kost het opzetten van een software oplossing je veel meer tijd.

Sound: met software kun je veel meer dan met hardware, alleen moet je je afvragen of het altijd nuttig is. Voor mijn Ambient project: ja, eigenlijk draait het daar vooral om effecten en textures dus ik kan met een laptop en een paar plugins veel meer doen dan met hardware. Voor coverbands: nee, de gemiddelde rompler klinkt goed genoeg. En meestal ben je al blij dat je je zelf goed kunt horen bij al het gitaargeweld van je medemuzikanten ;-)

Kosten: wat je niet moet vergeten is dat je ook kwalitatief goede controllers nodig hebt die je kan vergelijken met de Yamaha's, Roland's, Clavia's etc. Voor een synth klavier heeft Novation hele goede controllers, voor piano klavieren heb je Doepfer maar wat mij opvalt is dat de meeste die met 88-toetsen spelen een stage piano of 88-toetsen synth als controller gebruiken. De goedkopere controllers laat ik hier buiten beschouwing omdat die (meestal) gewoon niet robuust en goed genoeg zijn voor het podium. Dus al kun je een beetje besparen op je controllers, dan nog ben je met een laptop, softsynths en een audio interface toch behoorlijk veel geld kwijt.

Overige punten: het is cliché maar wat veel problemen voorkomt is als je je laptop of PC behandeld als een instrument. Of te wel je moet de discipline kunnen opbrengen om niet alles continue te willen installeren en upgraden. Koop er ook een deftige flightcase voor, of investeer in een solid state harddisk die wat beter tegen een stootje kan...podiums willen nog wel eens bewegen en een HD kan daar niet altijd tegen.

Test je setup: ik ga dus niet het podium op voordat ik met mijn setup vele uren achter elkaar gerepeteerd heb en ik zeker weet dat alles werkt. Ik heb in 2009 op diverse experimentele festivals gespeeld en helaas was het zo dat in 75% van de gevallen software setups problemen gaven tijdens het optreden. Welliswaar om verschillende redenen, maar een voorbeeld was stof in de laptop, en daardoor koelde de laptop slecht met als gevolg een automatische shutdown van het OS...oeps. Het is dus niet onverstandig om van te voren na te denken over een alternatief mocht je laptop er mee kappen en dat je met wat snel ompluggen weer verder kan. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit voor mijzelf nog niet geregeld heb ;-)

Mijn conclusie: het is absoluut mogelijk om met software stabiele configuraties op te zetten. Maar afgezien daarvan, met coverbands zie ik het nut niet van een software setup, dan ben je met een een stage piano + synth en een goede monitor gewoon beter af. Mbt software setups: die zijn vooral nuttig als je met complexe setups te maken hebt, bv backingtracks, authentieke loops of samples, of speciale projecten waar je met midi controllers veel parameters wilt aansturen. Of als je in het buitenland moet gaan optreden, dan is een laptop setup mbt het transport wel heel compact.

Laatst gewijzigd:
Sinds begin 2009 gebruik ik een hardware setup voor het coverband werk en software voor mijn Ambient optredens. De stand van zaken ;-)
{knip}

Je haalt de woorden uit me mond. Zelf speel ik zowel in een coverband als in een band met eigenwerk. Bij de eerste band zag ik ook niet de toegevoegde waarde van een laptop erbij. Maar bij de tweede band is het echt een aanvulling omdat daar alles precies zo moet klinken als dat het in de studio opgenomen is. En er worden ook veel samples gebruikt. Ik gebruik hier overigens Mainstage voor. Dit pakket werkt echt super relaxed en ook super stabiel.

Inderdaad, als je de gare plugins er uit knikkert werkt Mainstage perfect. Heb je 1 of 2? Ik gebruik sinds augustus MS2, is toch wel een verbetering tov MS1.

Ik ben begonnen met 1 en gebruik nu 2. Die bied toch duidelijk een aantal voordelen ten opzichte van zijn voorganger. Zoals het aansturen van externe midi apparaten. En het kunnen afspelen van backing tracks. (zelfs meerdere tracks over elkaar heen. Erg handig om een clicktrack naast een stereo backingtrack te kunnen gebruiken.

Ik gebruik met succes een macbook met Kore2 + Komplete5 voor in de band. De audio interface is een roland fantom G7, waar ik tevens ook nog wat sounds van gebruik. Het is bij mij veelal Kontakt3, B4 en af en toe absynth/massive/reaktor.
Het enige wat ik dus hoef aan te sluiten is een USB kabel tussen laptop en keyboard, twee stroomkabels en ik heb eventueel een stereo paar jacks bij me als de PA man ze niet heeft. Vind het een heel fijne combo zo. Nooit gecrasht tijdens spelen.

*edit: ik heb ook nog een sustain pedaal en een swellpedaal (voor het orgel) aan te sluiten.

Hoewel ik geen ervaring heb met mac of een Kore maar wel met komplete 5 (draait bij me in de studio op een PC, spreekt het verhaal van Rauzi me wel aan. Vraag is alleen of het ook zonder G7 kan. Ik mag namelijk vanaf van't voor jaar een aantal keren in het buitenland spelen met ons bandje en heb in het vliegtuig niet veel ruimte.

Hoewel ik geen ervaring heb met mac of een Kore maar wel met komplete 5 (draait bij me in de studio op een PC, spreekt het verhaal van Rauzi me wel aan. Vraag is alleen of het ook zonder G7 kan. Ik mag namelijk vanaf van't voor jaar een aantal keren in het buitenland spelen met ons bandje en heb in het vliegtuig niet veel ruimte.

Ik ben afgelopen Oktober met KLM naar San Francisco gevlogen met Nord Wave + laptop + Novation Zero SL als handbagage. De rest (kabels, MFC) in de koffer en een Ultimate stand als speciale bagage (gratis). Prima te doen, wel extra security check maar geen problemen. Let op: voorwaarden kunnen per maatschappij verschillen.

http://www.klm.com/travel/nl_nl/travel_information/baggage/exceptional_baggage/index.htm

Ik zou het wel doen. Maar dan met Mac, Bill wil nog wel eens vervelend doen. Ik heb in mijn vrienden kring redelijk wat muzikanten die van Bill naar Mac zijn overgestapt.

Oke oke, dit gaat nu allemaal over hardware: midi controllers, masterkeyboards en laptops/computers.
Maar hoe bedienen jullie daadwerkelijk je DAW's op het podium? ALLES via de controller?

Ikzelf werk met cubase 5, nu wil ik ook live gaan overstappen op Softsynths met Cubase als host.
Maar hoe selecteer ik bijvoorbeeld een andere vst zonder mijn laptop aan te raken? Is dit uberhaupt mogelijk?
Heb al eens generic remote doorgekeken op dergelijke functies, maar heb niks gevonden. Kan aan mij liggen ;)?

Maar hoe selecteer ik bijvoorbeeld een andere vst zonder mijn laptop aan te raken?

Binnen cubase als host is dit niet zo handig, met een dedicated live host als brainspawn forte of logic mainstage kan je met bijvoorbeeld program changes snel en makkelijk schakelen zonder ook maar naar de laptop te kijken. Mainstage is het allersnelste voor zover mijn ervaringen dan, forte na wat optimalisatie in de scene's snel genoeg (minder dan 1 seconde schakeltijd). Met een stabiel systeem en wat lef en gewenning is er prima mee te spelen live.

Een synth met ingebouwde soundcard als de roland G7 is handig, maar je kan bijvoorbeeld ook optisch in een korg triton gaan of korg M3 (eventueel te routen naar aparte outputs) .. wellicht een tip voor mac gebruikers om de sound te upgraden zonder externe soundcard.

Oke oke, dit gaat nu allemaal over hardware: midi controllers, masterkeyboards en laptops/computers.
Maar hoe bedienen jullie daadwerkelijk je DAW's op het podium? ALLES via de controller?

Ik gebruik dus de volgende setup:

De fantom g7 beschouw ik als het centrale zenuwstelsel: een "patch change" zorgt ervoor dat allerlei settings ook veranderen in de host van mijn macbook. De host op de macbook is MainStage, welke een geweldige overview geeft. Ik heb zelf de 8 faders en 4 knoppen op de fantom g7 ooit eens geprogrammeerd zodat ze reageren zoals ik wil op softsynths. Het kost wat tijd, maar het resultaat is dat ik dus eigenlijk niet meer naar mijn computerscherm kijk. Ik gebruik ook een combinatie van sounds van de fantom en een softsynth; werkt prima samen. De fantom werkt ook gelijk als audio interface voor de macbook. Dus de extra bedrading voor softsynths zijn een usb kabel en een stroomkabel voor de macbook.

Om een voorbeeld te noemen: ik gebruik veelvuldig native instruments B4II, en de drawbars daarvan zitten op faders 1/tm 8 + de eerste draaiknop van de fantom. (een orgel heeft 9 drawbars... zucht). Verder heb ik ook nog controle over de distortion, de keyclick en de leakage. Dit is belangijk want tijdens orgelgeweld hoef ik dan niet naar een computerscherm te staren.
Nog een ander voorbeeld: ik heb ook een patch waar ik een layer heb van 3 sounds: een staccato cello, een staccato altviool en een staccato viool (allemaal van kontakt3). De mix van cello, altviool en viool wil ik tijdens een optreden kunnen regelen, dus heb ik het volume van de desbetreffende drie op de eerste drie faders van de fantom geprogrammeerd.

Ik gebruik dus de volgende setup:

De fantom g7 beschouw ik als het centrale zenuwstelsel: een "patch change" zorgt ervoor dat allerlei settings ook veranderen in de host van mijn macbook. De host op de macbook is MainStage, welke een geweldige overview geeft. Ik heb zelf de 8 faders en 4 knoppen op de fantom g7 ooit eens geprogrammeerd zodat ze reageren zoals ik wil op softsynths. Het kost wat tijd, maar het resultaat is dat ik dus eigenlijk niet meer naar mijn computerscherm kijk. Ik gebruik ook een combinatie van sounds van de fantom en een softsynth; werkt prima samen. De fantom werkt ook gelijk als audio interface voor de macbook. Dus de extra bedrading voor softsynths zijn een usb kabel en een stroomkabel voor de macbook.

Om een voorbeeld te noemen: ik gebruik veelvuldig native instruments B4II, en de drawbars daarvan zitten op faders 1/tm 8 + de eerste draaiknop van de fantom. (een orgel heeft 9 drawbars... zucht). Verder heb ik ook nog controle over de distortion, de keyclick en de leakage. Dit is belangijk want tijdens orgelgeweld hoef ik dan niet naar een computerscherm te staren.
Nog een ander voorbeeld: ik heb ook een patch waar ik een layer heb van 3 sounds: een staccato cello, een staccato altviool en een staccato viool (allemaal van kontakt3). De mix van cello, altviool en viool wil ik tijdens een optreden kunnen regelen, dus heb ik het volume van de desbetreffende drie op de eerste drie faders van de fantom geprogrammeerd.

Maar hoe selecteer ik bijvoorbeeld een andere vst zonder mijn laptop aan te raken?

Binnen cubase als host is dit niet zo handig, met een dedicated live host als brainspawn forte of logic mainstage kan je met bijvoorbeeld program changes snel en makkelijk schakelen zonder ook maar naar de laptop te kijken. Mainstage is het allersnelste voor zover mijn ervaringen dan, forte na wat optimalisatie in de scene's snel genoeg (minder dan 1 seconde schakeltijd). Met een stabiel systeem en wat lef en gewenning is er prima mee te spelen live.

Een synth met ingebouwde soundcard als de roland G7 is handig, maar je kan bijvoorbeeld ook optisch in een korg triton gaan of korg M3 (eventueel te routen naar aparte outputs) .. wellicht een tip voor mac gebruikers om de sound te upgraden zonder externe soundcard.

Kijk hier heb ik al een hoop aan! Maar via een program change = CC neem ik aan (sorry, absolute newbie:engel:)
Is het in Cubase niet mogelijk om via een program change van VST te wisselen? Bijvoorbeeld op iedere track een andere vst zetten, en dan via het masterkeyboard naar de volgende track springen en die op Record status zetten (zodat er ook echt geluid uit komt)?

Of is dit heel raar gedacht en kan het beter op een andere manier? Brand maar los!

Ik speel met de gedachte om helemaal op een Macbook + Controller over te stappen.
Iemand die inmiddels aanvullende ervaringen kan delen op het verhaal in de vorige 6 pagina's. Ja, ik heb het helemaal doorgelezen.........

Ik wil veel NI gaan draaien (Komplete 7, Kore 2) en eventueel wat Spectrasonics.

Macbook met mainstage en een goeie kaart werkt als een speer .. zou persoonlijk er niet alles van af laten hangen, en het meer als een aanvulling zien.

Kan zelf volledig native (met softsynths) draaien, maar heb altijd backupsounds .. soms een motif xs soms iets anders .. met backingtracks hetzelfde verhaal .. valt je computer uit, dan kan je toch spelen. Godzijdank is dat nog nooit gebeurd, maar laatst was er zo'n situatie dat de keuken de krachtstroom nodig had om af te wassen (midden in de soundcheck) .. duss, zorg voor ups noodstroom, of in geval van macbook een volle accu :-).

Bij de pro's zie je ook altijd een dubbele setup staan voor softsynth rigs (zoals ze dat zo mooi kunnen noemen). Het blijft toch altijd een beetje spannend bij het booten en een volle zaal mensen!

Kwa NI hangt het er van af welke vsti's je gaat gebruiken, live komt de vb3 bijvoorbeeld veel beter uit de verf dan de b3 .. truepiano's ipv ivory om resources te besparen .. etc etc ..

Kijk ook eens naar een muse receptor, die is ook te gek .. weet ik uit ervaring want ik heb er 1 (had er twee, maar 1 is genoeg). Ongekent lage latency, draait zonder problemen op 64 samples!

Of ander idee, rackje met mac-mini en een klein pc-tje (quadcore 8 gig ram) .. voor de prijs van een macbookpro heb je dan 4 keer zoveel power, en is wat safer dual redundant.

Laatst zag ik ook nog dit, wellicht interessant van een ex-openlabs werknemer:
http://www.musiccomputing.com/store/home.php?cat=249

Succes dewd!

Ik zit ineens te bedenken of het aan te raden is om een solid state drive te gebruiken i.p.v. een harde schijf.
Is wat duurzamer en sneller ook. Ik weet dat SSD's na verloop van tijd langzamer worden, maar daar worden/zijn tools voor ontwikkeld volgens mij.
Iemand die hier al wat dieper in gedoken is?

@OJS: ik zou zonder meer voor een (goede) SSD gaan, zeker met plugins met GB's aan data, de voordelen > de nadelen.

Ik zit erover te denken om i.p.v. mijn huidige setup over te stappen op een Macbook pro met de volgende specs:
2,3-GHz dual-core Intel Core i5
4 GB, 1333 MHz
320 GB, 5400 rpm

Dit in combinatie met een Motu Ultralite MK3 Hybrid, M-Audio Keystation Pro 88, nog een 61-toetsenbord, en als software Mainstage 2 en later wellicht meer (goede, stabiele) plugins, NI Komplete misschien.

Zou dit stabiel genoeg zijn voor live?

Ja hoor gaat prima werken.
Ligt er natuurlijk wel aan hoeveel en welke plugins je draait.

Back