Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
MBT deze treat:
Wat is de stand van zaken anno 2010?
Sinds begin 2009 gebruik ik een hardware setup voor het coverband werk en software voor mijn Ambient optredens. De stand van zaken ;-)
{knip}
Ik gebruik hier overigens Mainstage voor. Dit pakket werkt echt super relaxed en ook super stabiel.
Inderdaad, als je de gare plugins er uit knikkert werkt Mainstage perfect. Heb je 1 of 2? Ik gebruik sinds augustus MS2, is toch wel een verbetering tov MS1.
Hoewel ik geen ervaring heb met mac of een Kore maar wel met komplete 5 (draait bij me in de studio op een PC, spreekt het verhaal van Rauzi me wel aan. Vraag is alleen of het ook zonder G7 kan. Ik mag namelijk vanaf van't voor jaar een aantal keren in het buitenland spelen met ons bandje en heb in het vliegtuig niet veel ruimte.
?Oke oke, dit gaat nu allemaal over hardware: midi controllers, masterkeyboards en laptops/computers.
Maar hoe bedienen jullie daadwerkelijk je DAW's op het podium? ALLES via de controller?
Ik gebruik dus de volgende setup:
De fantom g7 beschouw ik als het centrale zenuwstelsel: een "patch change" zorgt ervoor dat allerlei settings ook veranderen in de host van mijn macbook. De host op de macbook is MainStage, welke een geweldige overview geeft. Ik heb zelf de 8 faders en 4 knoppen op de fantom g7 ooit eens geprogrammeerd zodat ze reageren zoals ik wil op softsynths. Het kost wat tijd, maar het resultaat is dat ik dus eigenlijk niet meer naar mijn computerscherm kijk. Ik gebruik ook een combinatie van sounds van de fantom en een softsynth; werkt prima samen. De fantom werkt ook gelijk als audio interface voor de macbook. Dus de extra bedrading voor softsynths zijn een usb kabel en een stroomkabel voor de macbook.
Om een voorbeeld te noemen: ik gebruik veelvuldig native instruments B4II, en de drawbars daarvan zitten op faders 1/tm 8 + de eerste draaiknop van de fantom. (een orgel heeft 9 drawbars... zucht). Verder heb ik ook nog controle over de distortion, de keyclick en de leakage. Dit is belangijk want tijdens orgelgeweld hoef ik dan niet naar een computerscherm te staren.
Nog een ander voorbeeld: ik heb ook een patch waar ik een layer heb van 3 sounds: een staccato cello, een staccato altviool en een staccato viool (allemaal van kontakt3). De mix van cello, altviool en viool wil ik tijdens een optreden kunnen regelen, dus heb ik het volume van de desbetreffende drie op de eerste drie faders van de fantom geprogrammeerd.
Maar hoe selecteer ik bijvoorbeeld een andere vst zonder mijn laptop aan te raken?
Binnen cubase als host is dit niet zo handig, met een dedicated live host als brainspawn forte of logic mainstage kan je met bijvoorbeeld program changes snel en makkelijk schakelen zonder ook maar naar de laptop te kijken. Mainstage is het allersnelste voor zover mijn ervaringen dan, forte na wat optimalisatie in de scene's snel genoeg (minder dan 1 seconde schakeltijd). Met een stabiel systeem en wat lef en gewenning is er prima mee te spelen live.
Een synth met ingebouwde soundcard als de roland G7 is handig, maar je kan bijvoorbeeld ook optisch in een korg triton gaan of korg M3 (eventueel te routen naar aparte outputs) .. wellicht een tip voor mac gebruikers om de sound te upgraden zonder externe soundcard.
)