Digitally Remastered Albums

- -

Ouwe rot
wat vinden jullie van Digitally Remastered Albums ? ken je een album wat erg is verandert, dus beter klinkt dan het orgineel na deze bewerking?

Wat houd Digitally Remastered eigelijk precies in? Is het proces altijd hetzelfde?

Is het meer een verkooptruc of echt een verbetering?

't is vaak zo geremasterd dat 't album in kwestie weer een beetje mee kan gaan met de hedendaagse loudness war

't is meestal niet echt een verbetering, gezien de oorspronkelijke dynamiek er vaak onder moet lijden en je al snel luistermoe word

't is meestal niet echt een verbetering, gezien de oorspronkelijke dynamiek er vaak onder moet lijden en je al snel luistermoe word

Yep, dat is het probleem. Veel prutswerk bij remastering, waardoor veel van de dynamiek verloren gaat. Dat zie je vooral bij goedkope(re) heruitgaves van albums. In zo'n geval durf ik wel te spreken van een "verkooptruc." Als je bij zo'n heruitgave de oorspronkelijke LP (bijv.) ernaast draait hoor je het verschil duidelijk: weliswaar soms kraakjes, maar veel meer dynamiek. Wil niet zeggen dat er geen goede digitale remasters zijn, maar vaak gaan die voor haast dezelfde prijs als nieuwe CD's over de toonbank. Wel zit er dan vaak een mooi hoesje bij o.i.d.

Remasteren is overigens niet veel anders dan de oorspronkelijke opname (analoog) 1 op 1 overzetten naar een digitaal medium en dan (digitaal) opnieuw masteren.

Het dunkt me dat dit sterk per project/plaat afhangt. De ene masteraar met z'n bijbehorend budget is de andere niet. Daarnaast menen sommige platenmaatschappijen dat ze zich ook met de originele tafelmixen kunnen bemoeien en zelfs nieuwe edits in het werk inbrengen. Heiligschennis, welteverstaan. Ik heb echter vele platen die geremastered op CD VEEEEEL beter klinken dan op vinyl en let wel, ik ben een vinylpurist. Voorbeelden:

1996 re-release van Raw Power - The Stooges (daar zit wel een verhaal achter van een David Bowie die door de platenmaatschappij werd gedwongen om de opname binnen een nacht volledig opniew te mixen. Natuurlijk, hij faalde jammerlijk en maakte er een puinhoop van. De originele mix van Iggy Pop is echter de beste (blues)-punk die ooit op band is vastgelegd). Iggy heeft in 1995 die mix nagedaan op dezelfde type tafel (of beter gezegd wat hij zich ervan kon herinneren)
1995 Miles Davis - The complete Bitches Brew. De originele master wat op vinyl is vastgelegd is een opname van 25 muzikanten waarvan er minstens 10 d'rvan van een versterker werden getrackt met de nodige ruis tot gevolg. Ook interacteert de bas van Dave Holland in negatieve zin met de 3 (!) Fender Rhodes sporen van Young, Zawinul en Corea. De geremasterde "Complete" versie is ontdaan van de vreselijke ruis en de Rhodes/basgitaarproblemen en staat als een huis zoals dit fantastische werk van Miles verdient.

Men kan ook de plank volledig misslaan -> Dexter Wansel - Life on Mars. Bekend bij beat-samplers vanwege de Themes from the planets beat die versneld op de Ultimate breaks & beats albumreeks stond. Voor een project heb ik een reissue gekocht om het te samplen maar hier bestond het remasteren uit het digitaal oppompen van de bas zodat het lekker uit de booming systems van mijn afro-amerikaanse stadgenoten in Harlem en Queens komt. Volledig onbruikbaar dus.

Maar ik ben een illusie armer en ik ga vanaf nu alle nieuwe vinyl beluisteren voordat ik het koop.

Komt er inderdaad vaak op neer dat gewoon mastertapes op 24 bit digitale tapes worden gezet en dan weer even wat opgepoetst worden.
Tegenwoordig komt men op de proppen zetten met 24/96 remasters of zelfs sacd releases van ouder materiaal.

Om een van mijn favo bands maar weer eens aan te halen... Alle multitracks overgezet naar pro tools (jak) en daarna opnieuw gemixed in zowel surround als stereo, dit op sacd gepleurd, boekjes erbij en een boxset kost 122 euro (3 boxsets, 366 euro dus)
Enige minpunt is dat ondanks de details die nu wat beter te horen zijn (omdat ze gewoon veel harder staan) het geheel bagger slecht klinkt en te hard staat afgemixed.
Op dit soort manieren worden dit soort audiofiele formaten alsnog misbruikt :(

ja zo zijn er meer platen die gigantisch verneukt zijn zoals Tha Alan Parsons Project eerste lp het muziekstuk met Arthur Brown ,,, zat gaaf middenstuk in, dat is weg in de geremasterde versie.

ja zo zijn er meer platen die gigantisch verneukt zijn zoals Tha Alan Parsons Project eerste lp het muziekstuk met Arthur Brown ,,, zat gaaf middenstuk in, dat is weg in de geremasterde versie.

Dat soort dingen kan ook een rechtenkwestie zijn. Er worden soms overeenkomsten afgesloten die beperkt zijn tot een bepaald medium of een beperkte tijd. Zo zijn er misschien maatschappijen die als ze er met iemand niet uitkomen over de royalties van de remaster, gaan knippen.

Je ziet het ook bij bijvoorbeeld releases van TV-series op DVD. Voor sommige dingen hadden ze wel de rechten om het op TV te gebruiken, maar hebben ze niet de rechten voor de DVD. In "Filthy, Rich & Catflap" hebben ze bijvoorbeeld moeten knippen.

Heel veel van deze nieuwe versies worden vanuit de platenmij gedaan en die zijn er doorgaans niet zo nauwkeurig mee dus wordt het vaak afgeraffeld met een bedroevende kwaliteit.

Maar als de artiest(en) er zelf achter staan en/of er kundige mensen mee aan de slag gaan dan is het resultaat vaak stukken beter.

Dus met dit soort dingen moet je gewoon even zorgen dat je het eerst vantevoren beluisterd om te horen dat je niet opgelicht gaat worden als het koopt.

Back