advies qua gear aub - newbie

klinkske

boeketje voor de vrouw
Hallo,

ik weet niet waar posten dus ik probeer hier maar.
Ik zou graag keyboard willen spelen, omdat ik denk dan muziek te 'leren' begrijpen en misschien ook te maken.

Ooit kocht ik al een groovebox 303 en een BOSS DR sample SP202, maar ik was erg teleurgesteld. Op een demo zag ik een kerel via zijn pc en de groovebox souns fraaie dingen doen. Bleek dat de groovebox zijn geluiden enkel maar dienden achteraf...

Kortom, ik veronderstel dat ik op 't zielige keyboard vd GB 303 niet ga leren spelen. Iemand raad me een midi keyboard aan, maar ik ken niks v midi en had al begrepen dat de GB 303 qua midi een vervelend wezen is.

Zou ik gaan voor een 2e hands GB 505? (zag eentje voor 200 euro te koop) en daar dan een midi keyboard op?
Hoeveel toetsen heb ik nodig? Hoeveel knoppen heb ik nodig?

Of ga ik maar beter voor de "all in one' a la groove keyboard eg-101?

http://www.2dehands.be/roland-groove-keyboard-eg-101-34893014.html?qq=groovebox

Ik zou graag als 't allemaal wat meevalt iets produceren in ableton live 5 of garageband.

Bestaat er ergens instap info online, of een boek over de eerste stapjes in de groove - midi - kweet niet wat - wereld?

Ik kan geen keyboard spelen... Valt er online iets te leren of uit een cursus? Of toch maar een leraar / school?

Dank u !

Misschien nog even vertellen dat ik gek ben op fat boy slim (vooral al die samples) - chemical brothers, daft punk - prodigy - zou ik ooit zoiets kunnen ineenklunsen in die stijl of begin ik er maar beter niet aan?
Ik ben ook dj - heb veel materiaal en probeer via de DVD's van q-bert te leren scratchen, maar ik ben niet zo'n talent :(

Ik heb me vorig jaar in de zomer (na al 10 jaar muziek maken zonder midi) me ook aan midi gewaagd. Het is allemaal niet zo ingewikkeld, heel eenvoudig zelfs, eens je het doorhebt.

Je mag me pm-en met specifieke vragen, ik help graag.

Ikzelf heb ook een mc303.
Je kan aan de mc303 perfect een midi-keyboard hangen (zelfs goedkope keyboardjes van Casio hebben tegenwoordig meestal een midi uitgang/ingang) en dan kan je 'piano' spelen met de geluiden van de groovebox. Dat is dus perfect mogelijk, en zeer zeer zeer eenvoudig en goedkoop op te lossen.

Als je liedjes wilt gaan maken, kan je of voor hardware gaan, of voor software. Ik hou van hardware, maar heb gemerkt dat om dezelfde mogelijkheden te hebben als standaard in pakketten als Ableton Live zit en dergelijke, dat je heel veel meer centen aan hardware kwijt bent. Plus dat het ingewikkelder is eigenlijk qua instellen en aansluiten. Het is ook makkelijker op de computer om alles af te mixen. Met makkelijker bedoel ik vooral minder omslachtig.

Je kan elk soort muziek maken, in elk programma (cubase, ableton, fruity loops, cool edit pro, acid, ...), het is vooral kwestie van wat je zelf leuk vind werken, wat best bij je werkwijze past.

Ik zou zeggen, download de trial eens van Ableton Live 6, je kan daar met je toetsenbord nootjes inspelen, er is voor elke stap een duidelijke tutorial ingebouwd en dan merk je meteen hoe het programma werkt. Bij andere software bestaat vast en zeker ook zoiets.

Voor een 505 gaan zou ik niét doen. Zo enorm veel toegevoegde waarde heb je dan niet. Samples gebruiken kan je ook niet.

Als je hardware wilt gaan, kijk eens naar een MPC. Daar kan je synthesizers aanhangen zoals je aan je MC303 kunt hangen, ook een midi-keyboard om de nootjes in te spelen én er zit een goede sampler in (vooral voor de drums maar je kan eigenlijk alles samplen wat je wil).

Bekijk op youtube eens wat videos over MPC, Electribe, MC808, ...

Hier en daar ga ik mss kort door de bocht, maar dit zijn mijn bevindingen, andere mensen kunnen er anders over denken.

PS: ik heb onlangs bij MusicStore een Oxygen 8 keyboardje besteld. Daar zit een versie van Ableton Live Lite bij, dan kan je meteen aan de slag. Bovendien is het keyboardje meteen ook een midi-interface, wat betekend dat je je MC303 aan je pc kunt aansluiten via het keyboardje zodat je de geluiden daaruit kunt gebruiken, zoals jij dus gezien had in dat filmpje. Dit kan je dan wel niet met die Lite versie van Ableton, maar ja die krijg je er gratis bij. Upgraden naar de volledige versie kost cente, maar is dan bv wel goedkoper dan volledig nieuw kopen. In Fruity Loops gaat dit trouwens allemaal ook wel zeer gemakkelijk...

Ik denk niet dat het noodzakelijk hoeft te zijn om keyboard te kunnen spelen voordat je muziek kunt maken. Ik denk wel dat het een toegevoegde waarde kan hebben maar het is maar net waar je interesses precies liggen. Dit is moeilijk te bepalen als je niet weet wat er allemaal bij kan komen kijken. Daarom adviseer ik je om eerst kennis op te doen over de verschillende manieren van muziek maken. Als je al over een pc beschikt kan dit een prima uitgangspunt zijn. Er zijn namelijk tal van programma's waar je muziek mee kunt maken. MIDI is slechts een soort van protocol waarmee apparaten met elkaar kunnen communiceren dus lijkt mij niet de beste plek om te beginnen. Ik zou in jouw geval eerst hier beginnen.

Overigens vind ik dat de mc-505 een enorme verbetering is tov de mc-303:
- de sequencer loopt strakker en heeft meer mogelijkheden
- je kan realtime per spoor verschillende patterns door elkaar heen mixen
- nieuwe geluiden maken door de individuele (max. 4) geluiden te tweaken en daarna te stapelen
- meer parameters voor meer effecten die je los van elkaar kunt gebruiken

Dit neemt niet weg dat ik een mc-505 ook niet zo snel zou aanraden omdat er zoveel alternatieven zijn.

wel, ik dacht 'ik heb een GB 303' dus met een midi keyboard ben ik aan 't spelen. Tot bleek dat die 303 nogal beperkt is, dus waarom geen 505 en de 303 verlappen (vermoed 100 euro opleg of zo, los vh feit dat ik een keyboard moet kopen)

muziek spelen met de muis op bv ableton vind ik zo 'unreal' maar goed, ik zal conservatief zijn...

ik speel liever platen dan dat ik met mp3's (of zelfs cd's) aan de slag moet. Maar 't is er de tijd naar zeker?

misschien moet ik me eerst maar eens wat bezighouden met ableton uit te pluizen. Maar dat valt niet mee. Bestaat er een boek of dvd voor? die lessen in 't prog zijn al wat snel, zo na enkele basis kneepjes.
Ben ook niet zo snel van begrip, blijkbaar... :( ;)

Zeer geschikt voor alle newbies:

http://www.tweakheadz.com/guide.htm

't is wel in Engels, dus ik hoop dat dat geen te groot probleem is.
Ik heb zelf deze site van 't zomer ontdekt en er uitvoerig tijd in gestoken. Ik denk wel dat vele begrippen die mij in mei nog onbekend waren, mij nu meer zeggen of dat ik zelfs volledig begrijp waarvoor iets staat.

Voor Ableton Live bestaan zowel DVD's als YouTube filmpkes over hoe te handelen! Ook de site van Ableton bevat demo en instructiemateriaal.

Succes!

Ik denk dat je met het inruilen van je mc-303 voor een mc-505 niet je doel bereikt als je hem alleen wilt inzetten als geluidsmodule. Zeker als je bij het begin wilt beginnen en software als sequencer wilt gebruiken. Tutorials kun je hier vinden. De video's laten vrij duidelijk zien hoe Ableton werkt. Je zou ook eens kunnen kijken naar Fruity loops (of andere paketten) waarvan de moeilijkheidsgraad lager is. In de meeste paketten zitten al geluiden of kun je deze toevoegen als VST-plugins dus is een mc-303 of mc-505 niet noodzakelijk. Als je wilt jammen zonder bijkomst van een pc kan zo'n mc-505 best lekker werken al denk ik dat er betere oplossingen zijn (Yamaha rm1x of Korg electribe) al is dat wel een persoonlijke smaak. Hiervoor zou je hier kunnen kijken.
Als je niet wilt intekenen in Ableton koop je er een MIDI keyboard bij maar dan zal je wel iets van MIDI moeten weten.

Naar mijn idee is het wel noodzakelijk om eerst keyboard goed te kunnen spelen voordat je er echt mee aan de slag gaat m.b.t. het producen van een nieuw nummer. Je hebt gewoon veel meer kennis m.b.t. je instrument en kan er veel meer uithalen dan wanneer je als complete leek begint. Althans dit is mijn idee natuurlijk. Echter, met een beperkt budget zou je inderdaad naar een MIDI-keyboard kunnen kijken. Deze zijn in overvloed te vinden en met de juiste software kan je heel wat.

Maar ik reageer eigenlijk m.b.t. je vraag naar een curcus. Er is een zeer goede lessenreeks uitgegeven in vijf boeken met cd's waarmee het allemaal een stuk vlotter gaat. Let echter wel op, zorg dat je houding vanaf het begin correct is. Zonder leraar kan hij je ook niet zeggen wat je fout doet en een foutieve houding is niet makkelijk af te leren.

De lessenreeks noemt "Keyboard Speel je zo deel 1 - 5"

Succes!

Ik weet niet wat je budjetje is... en welk genre je wilt gaan maken...

Momenteel ben ik softwarematisch bezig wat zeer goedkoop is. Omdat je letterlijk alles van het internet kunt halen... Echt elk programmatje kun je fixen. Sample cd's ook... Dus je hebt alleen een computer nodig en een midi keybordje. http://www.m-audio.com/index.php?do=products.list&ID=midikeyboardcontrollers of bijvoorbeeld korg: http://www.m-audio.com/index.php?do=products.list&ID=midikeyboardcontrollers

Een midi bordje hoeft helemaal geen geld te kosten... en wanneer je een software sampler fixed, dus gratis van het internet... kun je veel geluidjes bespelen... van piano's, basgitaren, vioolen, trommels... echt alles... en je kunt ook synthesisers bespelen... gewoon alles eigenlijk dus... :okdan:

Als je geen mozart of zware jazz shit wilt bespelen... maar elektronische muziek wilt maken... Moet je helemaal niet goed kunnen spelen! Je kunt je beter dan snel beginnen toespitsen over hoe een synthesiser werkt... want een synth is oneindig leerzaam... sound disign weetje...

Misschien is het wel aan te raden... dat je een beetje muziek theorie leert...
Leer de kerktoonladders, en leer hoe akkoorden zijn opgebouwd!!!

Ik leer opmezelf keyboard spelen door een toonladder: 7noten aan te duiden volgens de theorie... en dan alleen met die noten combinaties maak...
Met de linker hand speel ik de basstonen en met de rechter probeer ik een melodie te spelen... snel zul je tonen beginnen aanvoelen... it's feeling of the ear you know... je hoort wat kan en wat niet kan... Wees creatief... laat tonen langer klinken of kort, pauzeer... creatief zijn... Je vingers komen vanzelf los... en je vormd zo ook je eigen stijl...:eureka:

Toonladders begrijpen!!! is een must!!!

Tuurlijk kun jij Prodigy maken... you moet gewoon weten hoe een sequencers werkt en een synthesiser... en je bent gelanceerd... Gewoon veel veel lezen en veel vragen stellen op het forum en veel knopjes draaien! :doei:

Laatst gewijzigd:
Back